2019-09-06, 18:07
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Då är det inte ett beställningsmord i den meningen jag avser. Ett beställningsmord är när man betalar en yrkeskriminell som tar emot såna jobb för att utföra dådet.

Bara för att man fläshar fittan för nån tjackis och sitter på pengar och lyckas i nån psykos övertala honom att ge sig på sitt ex är inte ett beställningsmord så som jag ser det.

Beställningsmord lär ju inte vara en juridisk term, däremot anstiftan vilket kan passa in både på att hyra en kriminell eller det andra scenariot du beskrev.
Citera
2019-09-06, 18:07
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtsnille33
Stämningen i familjen har varit hotad väldigt länge hon har vid flertalet gånger spärrat in Henrik där hon hittat på historier. Exempelvis blev Henrik inspärrad ett dygn när de höll på att separera genom att förfalska ett hustrumisshandel men detta blev då avvisat pga barnen kunde styrka Henriks version. Dessutom har hon vid flertalet gånger gjort saker som hon borde bli inlåst för. Exempelvis har hon kidnappat (!!) sina egna barn. Du behöver inte dela min uppfattning, är bara här för att undvika att teorierna sinar iväg. Kan inte bekräfta att hon har kriminella kontakter men skulle inte förvåna mig då hon gått ner sig rejält i mörkret. Alla inblandade tror att hon skulle va kapabel till detta och bara väntat på att något skulle hända.. de är hemskt. Uppembarligen missläste hon situationen om de är så som jag tror att hon ska ha beställt mordet. Hon anlitade troligtvis en billig missbrukar torped som visade sig inte kunna göra sitt jobb.. tack för mig.

Tack för din synpunkter och erfarenheter.
Men fortfarande många luckor i misstankarna mot henne.
Hade hon kriminella kontakter? Var hon beredd att gå så långt som till mord? Det är ändå rätt radikalt och hon var ju ändå jurist. Om hon var nedgången var hon i stånd att ordna ett kontrakt? Viss ekonomi hade hon, enl ngn här.
Hennes tidigare aggressivitet var av det mer desperata och primitiva slaget. Bita, förfalska intyg, kidnappa sina egna barn. Inte öppet naket våld.
Kan inte utesluta Liljas andra teori. Att det är jobbrelaterat.
Citera
2019-09-06, 18:09
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Då är det inte ett beställningsmord i den meningen jag avser. Ett beställningsmord är när man betalar en yrkeskriminell som tar emot såna jobb för att utföra dådet.

Bara för att man fläshar fittan för nån tjackis och sitter på pengar och lyckas i nån psykos övertala honom att ge sig på sitt ex är inte ett beställningsmord så som jag ser det.

Hur "fläshigt" det än må varit torde det nå upp till verkshöjden för att åtala för anstiftan till mord.
Citera
2019-09-06, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Du får kalla det vad du vill och fundera över vilka motiv eller incitament som finns. Oavsett så kallas det i svensk lag för anstiftan. Dessutom är det så kallad stämpling vid försök till anstiftan vid exempelvis mord.

https://www.aklagare.se/ordlista/a/anstiftan/

Jag säger inte emot dig, problemet är bara att ”beställningsmord” antyder väldigt mycket, alltså koppling till grovt organiserad brottslighet med mera, medans anstiftan till mord inte behöver antyda något sådant.

Kanske är jag som är lite autistisk av mig och hakar upp mig.
Citera
2019-09-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hade hon kriminella kontakter? Var hon beredd att gå så långt som till mord? Det är ändå rätt radikalt och hon var ju ändå jurist. Om hon var nedgången var hon i stånd att ordna ett kontrakt? Viss ekonomi hade hon, enl ngn här.
Hennes tidigare aggressivitet var av det mer desperata och primitiva slaget. Bita, förfalska intyg, kidnappa sina egna barn. Inte öppet naket våld.
Om dådet är från en kriminell där hans försvar fallerat, då hade han inte överlevt tre skott. Jag är övertygad om att hustrun betalat första bästa. Men jag har haft fel förr.
Citera
2019-09-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Hur "fläshigt" det än må varit torde det nå upp till verkshöjden för att åtala för anstiftan till mord.

Absolut, men beställningsmord är inte samma sak.
Citera
2019-09-06, 18:11
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför går man inte ut med signalement?

Den här gången tror jag man vet vem GM är så det behövs inte. Karins mobil,data eller hennes egna ord leder till GM. Bara en tidsfråga.
Citera
2019-09-06, 18:11
Medlem
Citat:

Man kan inte utesluta någonting. Delar bara med mig av mina erfarenheter med paret. Det är fel att kalla henne jurist för det har hon verkligen inte varit de senaste 10-15 åren. Jag tror verkligen hon skulle vara kapabel till att beställa något sådant här.
Citera
2019-09-06, 18:12
Medlem
Mycket tragiskt.

Det stämmer att Henrik tog Karins efternamn (Lilja) och behöll det efter skilsmässan.
Någon hjärnblödning som utlösande faktor har jag inte hört talas om, däremot att Karin vid sin mors död hamnade i en djup depression som sedan utvecklades till ett missbruk. Möjligen kan hon ha fått en hjärnblödning senare.
Vid skilsmässan separerade de, Karin må vara skriven på Norr Mälarstrand men det är Henrik och barnen som har bott där. Inte Karin. Vad jag förstår har hennes boende varierat och inte alltid varit känt för Henrik och barnen.
Att Karin har ett omfattande missbruk är uppenbart för alla som möter henne. Hon är oförutsägbar, dyker ibland upp och ibland inte, ser inte frisk ut trots mycket smink och doftar ofta alkohol. Jag minns så väl en gång när hon troligtvis hade ramlat, sannolikt i ett icke-nyktert tillstånd, och hade slagit upp ett ordentligt jack i ansiktet. Trots att vi alla visste att hon och Henrik inte umgicks insinuerade hon att det var Henrik som låg bakom det.

Allt är så tragiskt, så onödigt, och mina tankar går till Henrik och barnen.
Citera
2019-09-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Jag är inte särskilt insatt i juridik och sådana här frågor.

Editerade lite mer kring vad jag tänker kring saken ändå. Att man är ansvarig för sina handlingar om man är så beräknande att man förmår en annan att begå brott. Oavsett hur. Ytterst sällsynt att förövare delar psykos.

Nu använde jag psykos fel, när man är missbrukare och har psykisk ohälsa kan man i ruset hamna i en ”psykos” och då göra saker som är oplanerade, korkade eller verklighetsfrånvarande, pistolmannen kanske gick på benzo? Då blir man kapabel till mycket och om anstiftaren sitter på pengar kan det vara ytterligare motivation.
Citera
2019-09-06, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Beställningsmord lär ju inte vara en juridisk term, däremot anstiftan vilket kan passa in både på att hyra en kriminell eller det andra scenariot du beskrev.

Absolut , anstiftan till mord eller mordförsök är det helt klart.
Citera
2019-09-06, 18:14
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:

Lilja verkar ju hunnit kvittra lite med polisen innan narkosen. Hade han stupsäkert känt igen GM hade han så klart namngivit denne. Nu blev det lite "teorier" och allt tyder väl på att det hela är ett betalningsattentat där tanken nog var att förpassa BO till under liljorna på kyrkogården.

GM är sannolikt en betald torped. Anstiftaren (betalaren), som redan avhandlats i tråden, någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in