2019-09-06, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Dina analyser är alltid bra och det är intressant att läsa vad du skriver men jag tror att du, som du också har skrivit tidigare, har alltför svårt att ta in HD:s ansvar i allt som har hänt.

Det är inte alls säkert att hon är ett offer som har blivit manipulerat.
SD kan vara den som uttrycker vad HD har manipulerat honom till att uttrycka, på alla sätt.

Det ska bli intressant när förundersökningen kommer.

Edit: Vi har nästan alla, även jag, förutsatt att HD är nedtryckt och helt hunsad av SD.
Finns det några exempel på att hon verkligen skulle ha varit det?
Många manipulerande människor verkar i det fördolda och är själva nästan osynliga.
På din edit (och någon annans direkta fråga tidigare):
Min och andras uppfattning är att förhållandet mellan dom var i god balans. HD var inte på något sätt hunsad eller nedtryckt av SD. Däremot gjorde SD väldigt mycket för HD, både undermedvetet och på direkta uppmaningar.
Exempel: Tog två snabba kliv för att öppna dörren för henne (undermedvetet och direkt) eller Hämtade väskan i bilen, fast han var på väg mot annat (direkt fråga/uppmaning).

Att han sen hade en jargong om att hon får klara sig själv och retades med henne (och sin omgivning) var hans sätt, glimten i ögat.

Funderar hur ni skulle beskriva hans utseende och göranden som ni läst er till i loggar och bilder om han hade hittat ett botemedel mot cancer i stället för sitta häktad för mord....

Jag har vetat och varit skeptiskt inställd till visa fakta som SD och HD framfört. Inget helt osannolikt på något sätt, men det fanns/finns tvivel. Att jag och min partner inte kan tro det om varken SD eller HD tror jag varit tydlig med, men även att jag ser motivbilden och därav ändå inte avfärdat honom.

Det finns dom som känner dom och absolut inte tror det om dessa två. Inte ens en som verkligen borde avsky SD tror det om honom. Det jag fått höra om LW:s beteenden i vissa lägen kan nog tolkas som mindre smickrande. Jag tror att motivbilden ligger där och inte ens i närheten av några raderade loggar. Att JG "valde sida" har med hennes beteende att göra. Varför det har ganska hög bäring är att han pratade ut med henne och paret D om situationen och fick bådas versioner tillsammans.

Som jag sagt, alla kan mörda men alla har olika hög tröskel. Vissa mördar för att dom inte fått en cigg med ett snabbt knivhugg. Frågan är, om dom/någon av dom är skyldiga, vad var det för tröskel som besegrades?
Jag har svårt att tro en raderad logg eller liknande kan trigga så pass för någon av dessa två.

Mina pengar ligger på att antingen LW hotade att åter avslöja deras förhållande inför deras resa eller att HD kom på det. M.a.o motivet har med den senaste "otroheten" att göra.
Citera
2019-09-06, 13:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Han går väl inte vilse bakom bullerplanket eller hur tänkte du nu?
Tror inte han skulle ha letat på så långsökta (närliggande) platser; tror inte han letade alls; det gjorde ju polisen (trodde han...). - Mycket troende - även i tråden...
Citera
2019-09-06, 13:09
Medlem
Honan6s avatar
HD släppt!
Precis nyss enligt TR
Citera
2019-09-06, 13:15
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
HD släppt!
Precis nyss enligt TR
Ojojoj! Är det verifierat?
Jag som var övertygad att hon skulle häktas.
Detta fall upphör inte att förvånas.

Tillbaka på ruta ett men med den avgörande skillnaden att S*tefan D*avidsson nu är häktad på sannolika skäl.
Det innebär också (tror jag) att vi inte har så långt tid att vänta till huvudförhandlingen eftersom utredningen säkert var nästan klar innan han häktades. Undrar varför dom tog in HD öht?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-06 kl. 13:24.
Citera
2019-09-06, 13:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numerabalkong
Nu ger jag upp med att läsa ikapp tråden. För 3-4 dagar sedan låg jag 60 sidor back och nu ligger jag back ytterligare 300.

Jag har en fråga om JG.
Kan han varit en av dessa två privatpersoner som hittade LWs döda kropp 19/5-18?
Jag tänker närmast på hans RIP inlägg på sin fb-sida, som jag utifrån vad jag läst i tråden varit/är kontroversiellt, som gjordes endast ett par timmar efter LW hittades. JG har ju isf sett och insett att det är LWs kropp han hittat och vilken position hon låg i (på mage), hur hon såg ut i ansikte, smutsig på benen mm.

Att hitta sin vän dödsmisshandlad skulle mycket väl kunna resultera i 2 veckors tillbakadragande till sin sommarstuga, för behov att bearbeta sina syner/känslor i detta hemska.

Jag har även en magkänsla av att det var SD som planterade lite "tips" i JGs hjärna om var LW låg. Jag tror nämligen att det blev en miss i SDs och ev HDs planerande, att det tog (iaf 2-3 dagar) för lång tid innan Lena hittades. Jag tror att SD ville och trodde kroppen skulle hittas tidigare så det skulle överensstämma med hans och HDs utlandsresa eller i vart fall vad dom planerat innan att göra/agera efter mordet.

Tror det har tagit lång, mycket lång, tid för JG att inse att han blev en ofrivillig bricka i spelet.

Troligtvis är jag tvåa på bollen, eller inte?!

Tvivlar i allra högsta grad.
Vi fick se en filmsnutt från någon av de media som rapporterade då kroppen hittades. I bakgrunden ser man två ynglingar (ser inte så gamla ut, möjligen 15-20 års åldern.) sitta på en trottoarkant nära kurvan till Rättarevägen där brottet skedde.

Man kan ju inte säkert veta att det är dessa två, men med tanke på att polisen inte bett dom gå undan, kan man förmoda att det kan vara dom.

Om det hade varit JG, undrar om inte ryktet hade hunnit ikapp honom? Dvs vi hade fått nys om det på ett eller annat sätt?
Citera
2019-09-06, 13:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
HD släppt!
Precis nyss enligt TR

Ojojoj!
Var sjutton gubbar är pressen???
Citera
2019-09-06, 13:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ojojoj!
Var sjutton gubbar är pressen???
FB ligger alltid före !
Citera
2019-09-06, 13:21
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Ojojoj! Är det verifierat?
Jag som var övertygad att hon skulle häktas. Man lär så länge man lever.

Verifierat av TR som precis hade fått uppgifterna från Åklagaren kl 13. Jag frågade om det stod något om fortsatt misstanke, men enligt vad den trevliga St*fan sa så fanns det inga uppgifter om det alls.
Citera
2019-09-06, 13:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
FB ligger alltid före !

Ja, verkar så.
De vill ha en intervju med ÅK och (eller advokat först?
Nu vill vi veta om det finns skälig misstanke.
Citera
2019-09-06, 13:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Verifierat av TR som precis hade fått uppgifterna från Åklagaren kl 13. Jag frågade om det stod något om fortsatt misstanke, men enligt den trevliga St*fan sa att det fanns det inga uppgifter om alls.

Bra jobbat!
Men pressen, de borde stå givakt.
Citera
2019-09-06, 13:23
Medlem
Mordutredarna fick en vecka på sig att driva utredningen vidare. Nu har åklagaren kommit fram till att bevisningen inte håller för att häkta personen på den högre misstangegraden. Personen har därför släppts på fri fot. //saxat ur NA
Citera
2019-09-06, 13:26
Medlem
notknapparens avatar
Andra personen släppt på fri fot – bevisningen höll inte för häktning i Hjärstamordet

Andra personen släppt på fri fot – bevisningen höll inte för häktning i Hjärstamordet

"Den andra personen som varit häktad på den svagare misstankegraden har släppts på fri fot. Personen har varit misstänkt för inblandning i Hjärstamordet och frihetsberövades förra veckan.

Personen anhölls i onsdags förra veckan efter att mordutredningen tagit en dramatisk vändning. För en vecka sedan häktades personen som skäligen misstänkt för mordet på Lena Wesström.

Mordutredarna fick en vecka på sig att driva utredningen vidare. Nu har åklagaren kommit fram till att bevisningen inte håller för att häkta personen på den högre misstankegraden. Personen har därför släppts på fri fot.
"[...]

https://www.na.se/artikel/andra-personen-slappt-pa-fri-fot-bevisningen-holl-inte-for-haktning-i-hjarstamordet
Senast redigerad av notknapparen 2019-09-06 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in