2019-09-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Utan lik är det fara värt att vi får vänta länge på besked om vad polisen vet och inte vet. Även om det skulle gå att visa vem som skött transaktionerna så bevisar inte det hur ihjälslagningen gått till. Men det är ju en början. Pinsamhet för pinsamhet kan vara en framkomlig väg, men det är inte avgjort hur det slår. Polisen lär skrida med viss försiktighet och försöka nå en form av slagläge där inte resultatet blir en halvmesyr i form av åtal för bedrägligt beteende mot polisen. Inte så lätt.

Det er ikke mange som dømmes uten tilståelse og/eller lik. Men i denne saken har de faktisk mulighet får å spore den digitale plattformen og kontoene som kan knyttes opp til trusselbrevet og ugjerningen.
"Krypto-rigget" er genialt på flere måter, men det innebærer også en stor risiko. Hvis politiet klarer å spore kontoene og kommunikasjonen, så vil jeg tro de har kommet langt på vei. Jeg har ikke funnet noen lignende sak. Det hadde vært interessant å sammenligne med noe.
Politiet har klart å få til bevegelser med sin strategi, men det spørs om det er nok.

Denne artikkelen forteller om en domfellelse nå nylig, men jeg vet ikke om det kan sammenlignes:

https://www.coindesk.com/dark-web-drug-dealer-to-forfeit-millions-of-dollars-in-illicit-crypto-earnings
Citera
2019-09-06, 12:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Det er ikke mange som dømmes uten tilståelse og/eller lik. Men i denne saken har de faktisk mulighet får å spore den digitale plattformen og kontoene som kan knyttes opp til trusselbrevet og ugjerningen.
"Krypto-rigget" er genialt på flere måter, men det innebærer også en stor risiko. Hvis politiet klarer å spore kontoene og kommunikasjonen, så vil jeg tro de har kommet langt på vei. Jeg har ikke funnet noen lignende sak. Det hadde vært interessant å sammenligne med noe.
Politiet har klart å få til bevegelser med sin strategi, men det spørs om det er nok.

Denne artikkelen forteller om en domfellelse nå nylig, men jeg vet ikke om det kan sammenlignes:

https://www.coindesk.com/dark-web-drug-dealer-to-forfeit-millions-of-dollars-in-illicit-crypto-earnings

Smart, du kan ha rätt där! Koppling mellan konto och trusselbrevet anger att denne person (i ”éntall”) vart på stedet. Med sina sproxeskor. Betalda i monero...

Redan utan det sista så sitter en sån person surt till vad gäller mordet, som hotas med i brevet, som knyts till konto.

Det här går nog lösa...
Citera
2019-09-06, 12:16
Medlem
En interessant artikkel, hvor de nevner en annen sak som kanskje kan sammenlignes.
Noen som har hørt om den?

"The Norwegian case, however, along with a recent case in Costa Rica, which netted 12 arrests in an organized kidnapping ring, suggests that comparatively petty crypto crime and physical violence may be getting more organized and moving up-market, even targeting individuals who have no crypto assets themselves.

https://www.forbes.com/sites/dantedisparte/2019/01/28/crypto-crime-is-taking-a-violent-turn/#1ca103a415a5
Citera
2019-09-06, 12:24
Medlem
Minnimuss avatar
Hva kan være årsak til at man i trusselbrevet benytter to ulike kryptovaluta?

Monero for betaling og Bitcoin for kommunikasjon. Uansett om brevet er falsk, så er det konti i "andre enden". Er det ikke slik at Bitcoin kan spores? Ved å oppgi Bitcoin adresseopplysninger, setter ikke "motpart" seg i en større risiko?

Hvorfor ikke bruke Monero som er sikrere for både betaling og kommunikasjon? Uansett om man er en falsk brevskriver så vil man skjule seg.

Hva er i det hele tatt hensikten med å skille på to valutaformer om man tar utgangspunkt i at brevet er fabrikkert?

Noen kryptofolk i tråden som kan kaste lys over dette?
Citera
2019-09-06, 12:24
Medlem
Citat:
Enig. Hvis løse rykter her inne og på diverse sosiale medier stemmer, så er TH en klokkeklar mistenkt. Og jeg ser behovet for en sterk dekkhistorie med et trusselbrev utover det vanlige.
TH og AE har vært gift i 50 år i år.
Når man nærmer seg en slik milepæl er det normalt å gjøre seg opp tanker om livet man har hatt sammen. Det virker rart å ville bryte ut av et ekteskap etter 50 år, men ikke hvis det har vært dårlig. Da kan det komme tanker om at man må gripe det som er igjen av livet. 70 er det nye 60, veldig mange lever til de er over 90 år nå. AE fikk sin minstepensjon i 2017, og ble kanskje mer økonomisk uavhengig. Hun fikk mer kontakt med sine gamle venninner, etter et jubileumstreff de hadde våren 2018. Hun ble meldt inne i en gruppe på Facebook av en av dem. På selveste kvinnedagen 8. mars. En gruppe for de som er interessert i å leie eller kjøpe bolig i Gjøvik. Området der hun har vokst opp og hennes venninne bor. Vi har ikke hørt om noen venninner eller venner fra Oslo. Det kan tyde på et isolert liv, der ektemann og barn har stått i sentrum. Det går rykter om utroskap, fysisk og psykisk vold, en kontrollerende mann med særeie på alt, alkoholisme og sykelig sjalusi. Kan det være noe i dem? Alle familier har mørke hemmeligheter, og alle ekteskap sine prøvelser. Men i denne saken har jeg en virkelig uggen følelse av at det er mørkere enn normalen. Det kan være fordi TH ser så usympatisk ut på alle bilder. Han har en bitter, iskald og forknytt fremtoning. Men mistankene mot ham preger kanskje måten jeg ser ham på. Hvis dette blir en uløst sak, så vil det nok ramme TH forretningsmessig. Kanskje ikke fatalt, men mange vil nok unngå ham.
Her er jeg enig med mye av det du skriver. Særlig det mørke. Er med i en internasjonal lukket gruppe med astrologi interesserte som diskuterer denne saken. Kommer ikke til å si noe om det vi finner ut her, det er for mye rart i tråden nå, brukere som blir utestengt, brukernavn som blir forsøkt manipulert osv..

Men det finnes en mørk side i denne familien, horoskopene viser det.
Hvis man da tror det finnes en sannhet i astrologi. Men det er en annen diskusjon...
Citera
2019-09-06, 12:25
Medlem
Citat:
Smart, du kan ha rätt där! Koppling mellan konto och trusselbrevet anger att denne person (i ”éntall”) vart på stedet. Med sina sproxeskor. Betalda i monero...

Redan utan det sista så sitter en sån person surt till vad gäller mordet, som hotas med i brevet, som knyts till konto.

Det här går nog lösa...

Har en følelse at ironivarsel igjen mangler...
Jeg skal være den første til å innrømme at jeg er helt blank på dette området.
Jeg forstår selvsagt at dette har vært diskutert frem og tilbake.
Men har vi noen eksempler på at de ar klart å spore noen som har benyttet seg av lignende plattform som i denne saken?
Bitcoin er de blitt gode på kan det se ut til.
Spørs om den siste transaksjonen ble gjort på en måte som vil være mulig å spore.
Da politiet endret hovedhypotese, og det kanskje brant under føtter og Sprox-sko.
Citera
2019-09-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Hva kan være årsak til at man i trusselbrevet benytter to ulike kryptovaluta?

Monero for betaling og Bitcoin for kommunikasjon. Uansett om brevet er falsk, så er det konti i "andre enden". Er det ikke slik at Bitcoin kan spores? Ved å oppgi Bitcoin adresseopplysninger, setter ikke "motpart" seg i en større risiko?

Hvorfor ikke bruke Monero som er sikrere for både betaling og kommunikasjon? Uansett om man er en falsk brevskriver så vil man skjule seg.

Hva er i det hele tatt hensikten med å skille på to valutaformer om man tar utgangspunkt i at brevet er fabrikkert?

Noen kryptofolk i tråden som kan kaste lys over dette?

Med fare for at dette kan ha blitt lagt ut tidligere, og at folk er lei, så henger jeg meg på denne.
Jeg vil veldig gjerne vite mer om dette, samt ha linker til saker som kan sammenlignes.
Edit: Leser nå et den ble gjort i Monero.
Senast redigerad av agvvv 2019-09-06 kl. 12:58.
Citera
2019-09-06, 12:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Har en følelse at ironivarsel igjen mangler...
Jeg skal være den første til å innrømme at jeg er helt blank på dette området.
Jeg forstår selvsagt at dette har vært diskutert frem og tilbake.
Men har vi noen eksempler på at de ar klart å spore noen som har benyttet seg av lignende plattform som i denne saken?
Bitcoin er de blitt gode på kan det se ut til.
Spørs om den siste transaksjonen ble gjort på en måte som vil være mulig å spore.
Da politiet endret hovedhypotese, og det kanskje brant under føtter og Sprox-sko.

Du kan ju också! Nån förklarade för mig för många år sen nu att norska saknade slang och norrmän i allmänhet saknade förmåga att uppfatta språklig komik, ironi och tvetydigheter. Det kan ju ha sina randiga historisk-lingvistisk-sociologiska skäl. Jag är osäker på om det stämmer, men något ligger det kanske i det. Omvänt är väl motsvarande ”förmåga” på svenska inte en enkel normalitet utan en socio-historisk företeelse av specifik natur, bunden till en viss tid och en viss samhällsutveckling.

Sen att det svenska slangordet för alla tillfällen länge var ”torsk” gör ju säkert inte förståelsen mellan broderfolken myvket bättre på det området. Det kan ju rent av uppfattas som en indirekt kränkning vid varje enskilt tillfälle. Odlad lax och råolja är obrukliga för komik kan jag ju säga, även om flera av våra myndigheter nog arbetat på den saken...

Man behöver inte ha ironi-alarm. Är själva tanken...

Att norska ofta låter komiskt för en svensk kan vara svårt att befria sig ifrån. Men man lär sig handskas med det...
Det omvända gäller säkert — på ett eller annat plan. Det är som det är. Man får inte fästa sig vid det för mycket eller ta de på fel sätt. Det är lätt att ryckas med...

Hursomhelst: jag både hoppas och tror att polisen kan göra betydligt mer än de avslöjar, vad gäller att spåra. När behov finns.

Men vad vet man.

Saken är ju nu i alla fall internationellt känd, så då finns det ju i alla fall inget hinder för vissa sorters inflytelser och tips som inte följer de officiella kanalerna, eller fjordarna...
Citera
2019-09-06, 13:08
Medlem
Anbefaler alle her til å se sesong 2 episode 2 av tv programmet Blålys som kom ut en ukes tid siden. Denne handler mye om forsvinningssaken i Lørenskog hvor man får se "behind the scenes" fra den pågående etterforskningen.

Det vises hvordan etterforskerne går på rundspørring i nabolaget, rommet hvor de går igjennom videoovervåkning etc. Brøske diskuterer også på "bakrommet" med kollegaer om avgjørelsen å vente 10 uker med offentliggjøringen.

Ikke så mye revolusjonerende info men interessant å se fra et litt annet perspektiv hvordan de jobber.

Dessverre er dette kun tilgjengelig på norsk TV2 sumo men sikkert noen som kan dele episoden en plass.

https://sumo.tv2.no/programmer/fakta/blaalys/sesong-2/blaalys-2-episode-2-1484306.html?showPlayer=true
Citera
2019-09-06, 13:10
Medlem
Jeg har nevnt det tidligere, Bitcoin Norges server ble hacket i begynnelsen av mai i år, og verdiene til kundene ble frosset.

Dagens Næringsliv 2. september 2019:
Tidligere kunder har fått frosset verdier i Bitcoins Norge

Det er rimelig å anta at det ble opprettet to bitcoin-kontoer for kommunikasjon. En for TH og en for motparten. To viktige spørsmål er, om kontoene ble opprettet hos Bitcoin Norge, og når kontoene ble opprettet.

Dette vet jo politiet mye mer om.

Om bitcoin-kontoene ble opprettet hos Bitcoin Norge, skal det være mulig å finne ut hvem som er registrert som eier av kontoene i begynnelsen av mai.

Kundene skal kontaktes for å få utbetalt verdien av sin frosne bitcoin-beholdning.

Om bitcoin-kontoene er blitt opprettet via en annen kryptobørs, er jeg usikker på sporingsmulighetene.
Citera
2019-09-06, 13:16
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ha ha. Jag trodde det var danskarna som inte förstod sig själva. Nu står Norge på tur.

På fb kan man ta det som en svårare variant av det vanliga mumlandet. Det är inte så dumt med norska då, för då behöver man inte kisa med ögonen när man läser. Kisandet är redan inbyggt i språket, s.a.s.

Fingera kommer av fiktion, dvs avsiktlig icke-överensstämmelse med en verklighet. Det verkliga påverkas för att framstå som något det inte är, i syfte att dölja vad det är eller för att stå i stället för ngt som inte var.

Spontant (och utan vidare förklaring) förstår vem som helst det. Att fingeringen hoppas på motsatsen ang. sin sak borde inte hindra nordmenn från att förstå sig själva. Trollande är trollande, om än trollandet kan ha diversifierade syften. Det kan en fingerad kidnappning teoretiskt också ha, men i detta fall är det lite tveksamt. Möjligen för att dölja en olycka av ngt slag (och lite till som endast fantasin sätter gränser för). Men polisen tror inte det. Draep är mord. Om jag inte fattat norskan helt uppåt väggarna...

Jeg tror vi snakker forbi hverandre, og må innrømme jeg har problem med å forstå hva du forsøker formidle. Ingen tviler på at politiets hovedhypotese er drap. De fleste her (meg inkludert) tror også at dette er drap. Men det spiller mindre rolle, vi får håpe på noen substansielle nyheter snart.
Citera
2019-09-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg har nevnt det tidligere, Bitcoin Norges server ble hacket i begynnelsen av mai i år, og verdiene til kundene ble frosset.

Dagens Næringsliv 2. september 2019:
Tidligere kunder har fått frosset verdier i Bitcoins Norge

Det er rimelig å anta at det ble opprettet to bitcoin-kontoer for kommunikasjon. En for TH og en for motparten. To viktige spørsmål er, om kontoene ble opprettet hos Bitcoin Norge, og når kontoene ble opprettet.

Dette vet jo politiet mye mer om.

Om bitcoin-kontoene ble opprettet hos Bitcoin Norge, skal det være mulig å finne ut hvem som er registrert som eier av kontoene i begynnelsen av mai.

Kundene skal kontaktes for å få utbetalt verdien av sin frosne bitcoin-beholdning.

Om bitcoin-kontoene er blitt opprettet via en annen kryptobørs, er jeg usikker på sporingsmulighetene.

Takk!
Monero virker så anonymt som det kan bli. Bitcoin kan spores, men jeg vil tro alle forhåndsregler er tatt. De har et vanntett opplegg. Men brevpapiret kan det hende de ikke har tenkt så mye på.
Lenge siden vi har hørt noe om undersøkelsene som gjøres der.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in