2019-09-06, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
De här skriverierna att han väntat på just M, förstår jag mig inte riktigt på? Hur vet vi att det är just M han väntar på? Kan ju vara att han väntar tills det kommer någon som passar in på hans hat? Ett barn, utländsk? inte skyltarna att förglömma!

Var en kille i min stad som gick runt i ett område och letade efter ett offer att knivhugga/döda, han såg flera tilltänkta innan, men att det blev just den kvinna som han dödade var bara slumpen, enligt honom, han sa att han var ute för att döda någon vem som helst.
Däremot framkom det att han kände ett visst hat mot kvinnor och valde nog ut en kvinna inte bara för hon är svagare, men såklart hade denna lilla kille inte haft en lika stor chans mot en stark man.

Är väl knappast så att någon hävdar att dem vet att GM väntade på just M, så det får stå för dig. Antingen gjorde han det eller inte och dem flesta är nog öppna för olika teorier.

Sen brukar sjuka människor som den killen du beskriver också är exempel på fångas in relativt fort. Det problematiska är ju att GM i Linköping drar till sig förvånansvärt lite uppmärksamhet före och efter morden vilket man kan tyda som att handlat relativt rationellt. Men samtidigt när man tänker efter, antalet knivhugg mot M, platsen, valet av vapen, dumpningen av kniven och framförallt mössan utanför ICA. Vilken jävla tur han hade att det inte lämnades efter fler och bättre signalement på honom.
Citera
2019-09-06, 10:10
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unleashit
Är väl knappast så att någon hävdar att dem vet att GM väntade på just M, så det får stå för dig. Antingen gjorde han det eller inte och dem flesta är nog öppna för olika teorier.

Sen brukar sjuka människor som den killen du beskriver också är exempel på fångas in relativt fort. Det problematiska är ju att GM i Linköping drar till sig förvånansvärt lite uppmärksamhet före och efter morden vilket man kan tyda som att handlat relativt rationellt. Men samtidigt när man tänker efter, antalet knivhugg mot M, platsen, valet av vapen, dumpningen av kniven och framförallt mössan utanför ICA. Vilken jävla tur han hade att det inte lämnades efter fler och bättre signalement på honom.
Saken är den att M och hans syskon med största sannolikhet (min understrykning) var de enda barn som hade den trappen och Åsgatan som väg till skolan. Övervägande av de som bor i området Barnhemsgatan och Elsa Brändsströmsgata är medelålders och uppåt i åren. Eftersom varken p-platser eller arbetsplatser kan nås från trappan M gick i så är det mycket sannolikt att M var den enda som gick i trappan från Barnhemsgatan upp till Åsgatan mellan kl 08.00 och 09.00. Det är ett mycket lugnt bostadsområde utan inslag av klotter, graffiti och bus.
Senast redigerad av MossTrums 2019-09-06 kl. 10:19.
Citera
2019-09-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Kan inte vi i tråden tillsammans gå igenom olika aspekter i fallet som återkommer med jämna mellanrum? Tex spåret Leif, Mohammeds skadebild, kniven, killen i Trädgårdsföreningen, övergångsvittnet, Sekvencia, Pulver-henke, sopgubbarnas vittnesmål, mannen i valvet, "mr Beige". Vi kan börja med ett inlägg om varje sak och sen får vi alla fylla på med uppgifter och infallsvinklar och källhänvisa så gott vi kan, även om det är till andra inlägg i tråden. Eller nåt liknande?
Jag vill lägga till "gatuskyltarna" ang Noréns teaterpjäs "Krig". De kom upp dagarna innan morden och togs ner dagen efter morden. GM kan ha varit vaken i flera dygn pga exvis datorspel. Han kan ha irrat omkring i centrum innan morden, kanske på natten, sett skyltarna och fått "bekräftelse" på sina förvirrade tankar, utlösta pga sömnbrist eller ev psykiskt sjukdomstillstånd.
Citera
2019-09-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Jag vill lägga till "gatuskyltarna" ang Noréns teaterpjäs "Krig". De kom upp dagarna innan morden och togs ner dagen efter morden. GM kan ha varit vaken i flera dygn pga exvis datorspel. Han kan ha irrat omkring i centrum innan morden, kanske på natten, sett skyltarna och fått "bekräftelse" på sina förvirrade tankar, utlösta pga sömnbrist eller ev psykiskt sjukdomstillstånd.
Skyltarna är absolut en aspekt jag tänker på.
Citera
2019-09-06, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Med hjälp av en karta från Hitta kan överfallet illustreras.
Mätavstånd markerat med blå färg och siffror för att skapa markörer.

Vid 0 på kartan på en gång- och cykelväg har ett vittne sett GM stå och uppehålla sig en stund. De fyra grå husen mitt i bild mellan 0 och 11 skymde inte sikten mot uppfarten där M kom upp från trappan vid siffran 84. Trappan syns på satellitfotot. De fem små husen mellan 0 och 11 är arbetarbaracker som bara tillfälligt stod där när satelliten tog fotot. Bilen vid vändplatsen på Åsgatan tillhörde arbetarna. Inget av detta fanns där när morden skedde och står inte där idag.
När M kommer ut på Åsgatan vid siffran 56 börjar GM gå efter honom och hinner ifatt honom vid 43 där M blir överfallen bakifrån. Då är M helt utom synhåll från huset där han bodde.

Karta: https://www.hitta.se/kartan!~58.40704,15.61522,19z/tr!i=mzaQQ1xk/search!q=Åsgatan%2010%2C%20Linköping!b=58.40688:15 .61436,58.40720:15.61608!sg=true!t=combined!ai=101 2982551!aic=58.40675:15.61549/tileLayer!l=1/measure!p=58.40711:15.61448,58.40705:15.61464,58.4 0701:15.61480,58.40698:15.61493,58.40692:15.61505, 58.40690:15.61501,58.40701:15.61495,58.40706:15.61 497,58.40716:15.61530

edit: huset med rött tak mellan 84 och 61 är ett tvåvåningshus. Från 2:a våningen i det huset har man mycket god utsikt mot 0 där ett vittne säger sig ha sett GM uppehålla sig en stund före morden. Däremot ser man inget av Åsgatan från det huset som bara han en fönsterlös gavel mot den gatan. Obs att arbetarbarackerna fanns där inte vid morden och kan inte ha skymt sikten från ett eventuellt vittne på 2:a våningen som sett GM stå vid 0 och vänta på M som skulle komma upp från trappan vid 84. Det eventuella vittnet kan inte ha sett något av överfallet eller morden eftersom det huset saknar fönster mot Åsgatan.

Bra jobbat!
Citera
2019-09-06, 14:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Saken är den att M och hans syskon med största sannolikhet (min understrykning) var de enda barn som hade den trappen och Åsgatan som väg till skolan. Övervägande av de som bor i området Barnhemsgatan och Elsa Brändsströmsgata är medelålders och uppåt i åren. Eftersom varken p-platser eller arbetsplatser kan nås från trappan M gick i så är det mycket sannolikt att M var den enda som gick i trappan från Barnhemsgatan upp till Åsgatan mellan kl 08.00 och 09.00. Det är ett mycket lugnt bostadsområde utan inslag av klotter, graffiti och bus.

Jo, det såklart att han använde trappan, men det gjorde väl fler människor där med, omöjligt att veta med så stor sannolikhet att endast M och hans familj använde den?

Vi vet ju inte orsaken till han vistades just där, kan ju ha bott där eller besökt någon?
Citera
2019-09-06, 15:02
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Jo det är några som skriver på ett självklart sätt att han var ute och spanade efter just M.
Annars skriver man tror.

Jag GM hade otrolig tur som inte åkte fast! och jag tror att han efter dådet skyddats av en anhörig.
Citera
2019-09-06, 18:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Jag har inte skrivit om att GM är psykiskt sjuk! Finns ju personlighetsstörningar med som inte räknas som psykiska sjukdomar. Dessutom tillfälliga psykoser ( ex, alkohol eller drogutlöst)
Citera
2019-09-06, 18:52
Medlem
Citat:

Eftersom jag inte tror att att GM valde offret slumpvis så vill jag hålla med dig, men det kan väl inte uteslutas att GM stod där han stod för att hitta offer längs cykelvägen och inte nödvändigtvis barn som gick i själva trappan?
Citera
2019-09-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jo det är några som skriver på ett självklart sätt att han var ute och spanade efter just M.
Annars skriver man tror.

Jag GM hade otrolig tur som inte åkte fast! och jag tror att han efter dådet skyddats av en anhörig.
Lite så är det, när jag framförde min åsikt (som är att jag inte tror att M var måltavla) så ogillas det av några andra skribenter som är övertygade om att M var måltavla för ett planerat mord.
I dagsläget är det bara GM som vet. Om en inte tror att anhöriga håller inne med sanningen, vilket jag har oerhört svårt att tro.
Men vi får tro olika.

Tror också att en anhörig medvetet eller omedvetet skyddat GM.
Citera
2019-09-06, 19:18
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Eftersom jag inte tror att att GM valde offret slumpvis så vill jag hålla med dig, men det kan väl inte uteslutas att GM stod där han stod för att hitta offer längs cykelvägen och inte nödvändigtvis barn som gick i själva trappan?
Inga barn syntes cyklande där gm stod och uppehöll sig en tid innan morden. Jag har bott i området och kan det mycket bra. Där gm stod och där M kom upp från trappan ligger mycket avskilt från den sedvanliga morgontrafiken med människor som ska till arbetsplatser och skolor. Jag har under detta året cyklat igenom området exakt där gm stod och där morden skedde flera gånger och kunnat konstatera att lugnet vad gäller gående och cyklister består. Det är lätt att tro annat centralt beläget som det är.
Citera
2019-09-06, 19:20
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Inga barn syntes cyklande där gm stod och uppehöll sig en tid innan morden. Jag har bott i området 50 meter från platsen där gm uppehöll sig en kort tid innan morden och kan det mycket bra. Där gm stod och där M kom upp från trappan ligger avskilt från den sedvanliga morgontrafiken med människor som ska till arbetsplatser och skolor. Jag har under detta året flera gånger cyklat igenom området exakt där gm stod och där morden skedde och varje gång oavsett tidpunkt under dagen dagen kunnat konstatera att lugnet vad gäller gående och cyklister består och aldrig sett en enda bil på Åsgatan detta året. Det är lätt att tro annat centralt beläget som det är.

Men du har en poäng. Om gm ville ta livet av någon där det inte fanns vittnen så hade han valt ut rätt plats. Det var i så fall bara att vänta på första bästa som kom upp från trappan och vek in 50 meter på Åsgatan. Men han tog livet av A-L också och där stämmer inte bilden av ett lustmord vem som helst och sen dra, speciellt inte om gm var helt okänd i stan.
Senast redigerad av MossTrums 2019-09-06 kl. 19:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in