2019-09-05, 16:52
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Hur dålig är 7e ap-fonden? Finns det en bättre indexfond man kan flytta till
Den är ganska bra. Du får 1,5 (tror jag) ggr hävstång till ett billigt pris. Ingen annan erbjuder det så billigt IMO.
Citera
2019-09-05, 17:52
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Hittade ingen samlingstråd om pension så skriver här istället

Som jag förstår det har det ändras på senaste år då det är bättre att spara i isk än pensionsspara

Vad mer grundläggande ska man ha koll på?

Ja, förr var det fördelaktigt skattemässigt att sätta av pengar i ett konto till pensionen men det är borttaget så nu kan du lika gärna spara privat (och då slippa låsa pengarna till en viss ålder osv)

Är väl bra att ha koll på hur pensionssystemet fungerar. Att du får statlig pension som är baserad på hur mycket du tjänar, upp till en viss gräns. Sen tjänstepension som jobbet betalar in, du vill alltså ha ett jobb som har detta eller förhandla upp lönen motsvarande summa. Sen kan du spara provat då.

Räkna på hur mycket pengar du vill ha i månaden som pension, hur stor summa du måste spara ihop för det och hur mycket du måste månadsspara för att nå där. Problemet för många är nog att dom inte har en aning om hur mycke dom kommer få förrens dom slutar jobba, och då är det ju försent att göra något emot det.

Citat:
Hur dålig är 7e ap-fonden? Finns det en bättre indexfond man kan flytta till

Den är inte dålig, snarare väldigt bra.

Citat:
Har ca 83 år kvar till pensionen

Bra! Ränta på ränta effekten gör det så att Pelle som månadssparandet till pensionen från 20-30år (sen inget mer) kommer ha mer pengar än Peter som sparar under åren som 30-65.

Citat:
edit stämmer det att "Pensionssparkonto är bara för de som har en arbetsgivare som inte avsätter pengar till en tjänstepensionsförsäkring"

Nja, det är för alla som vill ha mer pengar, eller tidigare pension än dom hade haft råd med utan det.

Citat:
Hur kontrollerar man att arbetsgivaren verkligen betalat in hela beloppet?

Det är ett konto på någon bank sol du kan logga in och kolla insättningar och lite sånt. Kolla med din arbetsgivare vart ni har eran.
Citera
2019-09-06, 01:47
Medlem
Jag kollar Flashback dagligen och väldigt många är oroliga (eller hoppas på) att det ska komma en börskrasch.

Men jag har en fråga. Säg att jag köper aktier för häften av mina besparingar i ett företag som t.ex. AstraZeneca. Så kommer kraschen och aktierna blir värda 50%. Så länge AstraZeneca inte går i konkurs och jag inte säljer är det väl ingen fara? Var i ligger den stora oron egentligen?

Innan ni säger att detta är en dum fråga tänk på att tråden heter "nybörjarfrågor". Jag kan (som ni märker) inte särskilt mycket om aktier.
Citera
2019-09-06, 08:47
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Jag kollar Flashback dagligen och väldigt många är oroliga (eller hoppas på) att det ska komma en börskrasch.

Men jag har en fråga. Säg att jag köper aktier för häften av mina besparingar i ett företag som t.ex. AstraZeneca. Så kommer kraschen och aktierna blir värda 50%. Så länge AstraZeneca inte går i konkurs och jag inte säljer är det väl ingen fara? Var i ligger den stora oron egentligen?

Innan ni säger att detta är en dum fråga tänk på att tråden heter "nybörjarfrågor". Jag kan (som ni märker) inte särskilt mycket om aktier.

Du förlorar ju hälften av dina satsade pengar jämnfört med om du väntar och köpt billigt, är väl tanken. Men krasch snack/tjat har det varit här sen jag började läsa 2014-2015. Det går helt enkelt inte att förutspå, oddsen är att du förlorar mer att ligga likvid och vänta än att vara fullinvesterad hela tiden. Kommer det en krasch så köper du billigt med ditt månadssparandet och du ska ju inte sälja än på väldigt länge så priserna påverkar ju inte din portfölj negativt ändå.
Citera
2019-09-09, 08:38
Medlem
Är det rimligt att månadsspara i både fonder och aktier där varje order ligger på runt 500-1000kr?

Jag tänker så att jag har den minsta courtageklassen med minst 1 kr 0,25%

Det betyder i princip att det är fast courtagr 1-400kr

Mellan 400kr upp till ca 15000 kr är det 0,25%

Så det blir samma i courtage om jag lägger en order på 10tusen eller tio gånger köper en gång i månaden för 1000kr

Då blir det ungefär 5000-10000kr/ aktie och år

Eller gör alla så här?
Citera
2019-09-09, 19:01
Medlem
Citat:
Är det rimligt att månadsspara i både fonder och aktier där varje order ligger på runt 500-1000kr?

Jag tänker så att jag har den minsta courtageklassen med minst 1 kr 0,25%

Det betyder i princip att det är fast courtagr 1-400kr

Mellan 400kr upp till ca 15000 kr är det 0,25%

Så det blir samma i courtage om jag lägger en order på 10tusen eller tio gånger köper en gång i månaden för 1000kr

Då blir det ungefär 5000-10000kr/ aktie och år

Eller gör alla så här?

Det är väl i och för sig inte orimligt, men courtaget blir onödigt dyrt.
Avanza, Nordnet och Degiro har courtagefritt om ens sparande understiger vissa belopp. Detta tycker jag att du ska utnyttja maximalt. Men om du redan överstiger deras gränser för att slippa courtage tycker jag du ska välja en aktie varje månad som du lägger pengarna på så att köpen blir lite större och courtaget lägre. Nästa månad väljer du en annan aktie att lägga pengarna. Efter några månader börjar du få ganska bra riskspridning.

Alternativt kan du välja Nordea. Där är courtaget 0,06%, minst 1 kr.

Lycka till!
Senast redigerad av AktieStrindberg 2019-09-09 kl. 19:07.
Citera
2019-09-09, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Avanza, Nordnet och Degiro har courtagefritt om ens sparande understiger vissa belopp. Detta tycker jag att du ska utnyttja maximalt. Men om du redan överstiger deras gränser för att slippa courtage tycker jag du ska välja en aktie varje månad som du lägger pengarna på så att köpen blir lite större och courtaget lägre. Nästa månad väljer du en annan aktie att lägga pengarna. Efter några månader börjar du få ganska bra riskspridning.

Lycka till!
Tack för input

Det blir väl en kompromiss, tror jag sprider hellre ut köpen än att köpa över 15000 kr per gång

Säg att jag köper aktier för 100 000 kr totalt på ett år så blir det 250 kr
Det borde väl vara rimligt med tanke på att det är väldigt långsiktiga placeringar

Bra tips om courtagefritt, sammanställning
Avanza under 50k
Nordnet under 80k
Degiro under 1M*
Nordea har dåliga villkor t.ex. dyrt valutapåslag men de kanske är billigast för mig ändå
Senast redigerad av falurouge 2019-09-09 kl. 23:50.
Citera
2019-09-10, 21:05
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg

Lycka till!
Nordnet har courtagefritt i max 6 månader.

Nordea antar jag har några dolda nackdelar?Vilka?
Citera
2019-09-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Nordnet har courtagefritt i max 6 månader.

Jag är inte kund i Nordea så förhoppningsvis kan någon annan svara.
Citera
2019-09-11, 16:21
Medlem
Hej,

Efter väldigt många års paus ska jag börja handla värdepapper igen.

Jag behöver etablera en handelsstrategi och är tacksam för tips, utbildningslänkar och handelsverktyg kring detta.

Mina förutsättningar & preferenser:
  • Börja försiktigt med låg risk & vinstförväntan, utveckla självförtroende och kunskap, skala upp efterhand. Min egen idé kring detta är att börja med daytrading tills jag blir varm i kläderna.
  • Jag har en månad initialt att handla på i princip heltid. Därefter blir det morgon/kväll.
  • Startkapital 100K
  • Vill huvudsakligen handla i en branch jag förstår mig bättre på än andra brancher, Teknik/IT (och ev aktier i annan branch som har specifikt beroende till teknikbranchen)
  • Önskar också handla på utländska börser.
  • Använda handelsverktyg som ger mig perfekt översikt och snabb information i alla lägen. Gärna något som är väldigt anpassningsbart genom konfiguration/script.
  • Kommer lära mig teknisk analys efter hand
  • Kommer lära mig fundamental analys efterhand.
  • Önskar bra informationskällor kring bolag.
Citera
2019-09-11, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

Sämre mjukvara. När jag började använda Nordea blev jag förvirrad. Avanza är mycket bättre på det området. Men jag kunde inte acceptera att betala mycket högre courtage så numera använder jag bara Nordea för mina aktieköp.
Citera
2019-09-11, 22:37
Medlem
Vart kan man läsa alla aktier en fond har? Typ Avanza Global? På sidan kan man bara se 10 största.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in