2019-09-06, 00:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Vid vilket annat mord som helst hade detta varit bara för mycket men med tanke på alla märkligheter hittills i detta fall, denna tråd och allt som verkar försiggå runt den så, tja varför inte? En sjuk GM som inte bara håller på med en fanatisk besatthet i en hobby utan även med numerologi? Som ser allt som en spännande s k "myst" för allmänhet och polis att lösa. Geoturen blev nedlagd men nu är hela Sverige med och försöker lösa denna cache istället.

Ärligt talat så börjar man undra hur mycket kring mordet som är förankrat i geocachingen som verkar vara på liv eller död för vissa där. Man får intrycket därtill att folk runt omkring Team Davidsson inte bryr sig ett dugg om att en människa blivit brutalt och grymt mördad och att barn mist sin mamma. Det verkar viktigare att aggressivt försvara Team D, fortsätta insinuera saker kring offret och misstänkliggöra bilmisshandeln. Man kan gå hur långt som helst i känsloregistret för att försvara ett par som sitter häktade för mord, men att visa någon ens klädsam sorg för offret och hennes familj verkar svårare. Berör det inte att en människa, en mamma och mångas vän och anhörig har dött en hemsk död mitt i villaidyllen? Gång på gång är detta fall så absurt att det är svårt att inte jämföra med hur vrickade föreningar och sällskap beter sig i fiktionens Morden i Midsomer. Mord sker men golfklubben eller amatörbotanikerna fortsätter golfa eller plocka orkidéer genom fyra-fem dödsfall tills någon till slut blir tagen på bar gärning. Hobbyn före allt. Avhumanisering av offret.
Enig med dig i allt du skriver!

Grundtanken med hobbyn är att få idka friluftsliv och lösa gåtor, men för ett fåtal har det övergått i en slags besatthet, av långt ifrån sunt slag. De synes vara närapå avskurna från verkligheten och SD beter sig som en manisk duracellkanin när han åker iväg närhelst under dygnet för att jaga burkar. - Ett pling från mobilen och han är genast beredd.

En lättsam lek har förvandlats till fanatism och blodigt allvar, och har SD hotat LW med "allvarliga följder" pga icke godkänd logg, ja då kan många gränser sägas vara passerade. - Ett tydligt uttalat hot av mgm.

Här LWs myst "Rörigt västerut" med den egna lägenheten som utgångspunkt för mysteriet:
https://coord.info/GC6ZP3R

Bilder tagna av besökarna kan ses i "View Gallery"; två av dessa:

"På väg in, eller på väg ut?"
"Som att födas"
Citera
2019-09-06, 00:14
Medlem
Lonnrots avatar
Rent proceduriskt med två makar under åkl vingar borde man kunna hoppas på att den mer skyldige börjar försöka skylla ifrån sig på den mindre och tvärt om. Och så får man se vem som är trovärdig och vem som kan hålla sig till fakta och vem som längtar hem. Har de snackat ihop sig så är det väl fara värt att SD får sitta inne även för HD:s del i det hela. För ut kommer han inte. Det är de två det gäller nu, resten av världen är avförda, så det handlar om hur stor del av kakan som var och en av dem är beredd att svälja. Har åkl tur så har man ngt delbelägg rörande HD som hon måste kunna göra reda för. Troligast är väl att hon slipper ut ganska snart, för även hon borde med ombuds hjälp kunna göra sig förstådd när exmaken sitter säkert bakom lås och bom och barnen behöver nån att prata med hemma. Hur som haver så ordnar det sig vad gäller domen med största sannolikhet. Sen hur och vad och varför kan man ju ge f-n i till viss del, det är inte säkert man vill veta ens. Jag får fortfarande ofrivilligt møllan på näthinnan när jag tänker på sånt här och sen är den dagen förstörd. Sen tänker jag på att hon sitter inne, och då känns det lite bättre i alla fall.

Jag är tillbaka på ruta ett litegrann och tror HD mest vetat om hur det legat till. Jag tror hon fått ganska skruvade sammanhang presenterade, och bild av LW, från SD. Men osvuret är bäst. Det finns en del vibbar som talar för SD. Färre för båda tillsammans. Man mördar inte för cachar eller resor, inte ens de här stolpskotten. Det är inte Hedemora trots allt. Men båda kan i sin ensamhet ha haft (dåliga) skäl att tycka att LW sabbat deras äktenskap, och tänkte fortsätta på den vägen. Och lite i samma riktning. Allt det där som hade varit så bra började rinna SD ur händerna. För att han suttit med fingrarna i syltburken, utan att fatta vare sig att han satt eller att det där var sylt.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-09-06 kl. 00:19.
Citera
2019-09-06, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Rent proceduriskt med två makar under åkl vingar borde man kunna hoppas på att den mer skyldige börjar försöka skylla ifrån sig på den mindre och tvärt om. Och så får man se vem som är trovärdig och vem som kan hålla sig till fakta och vem som längtar hem. Har de snackat ihop sig så är det väl fara värt att SD får sitta inne även för HD:s del i det hela. För ut kommer han inte. Det är de två det gäller nu, resten av världen är avförda, så det handlar om hur stor del av kakan som var och en av dem är beredd att svälja. Har åkl tur så har man ngt delbelägg rörande HD som hon måste kunna göra reda för. Troligast är väl att hon slipper ut ganska snart, för även hon borde med ombuds hjälp kunna göra sig förstådd när exmaken sitter säkert bakom lås och bom och barnen behöver nån att prata med hemma. Hur som haver så ordnar det sig vad gäller domen med största sannolikhet. Sen hur och vad och varför kan man ju ge f-n i till viss del, det är inte säkert man vill veta ens. Jag får fortfarande ofrivilligt møllan på näthinnan när jag tänker på sånt här och sen är den dagen förstörd. Sen tänker jag på att hon sitter inne, och då känns det lite bättre i alla fall.

Jag är tillbaka på ruta ett litegrann och tror HD mest vetat om hur det legat till. Jag tror hon fått ganska skruvade sammanhang presenterade, och bild av LW, från SD. Men osvuret är bäst. Det finns en del vibbar som talar för SD. Färre för båda tillsammans. Man mördar inte för cachar eller resor, inte ens de här stolpskotten. Det är inte Hedemora trots allt. Men båda kan i sin ensamhet ha haft (dåliga) skäl att tycka att LW sabbat deras äktenskap, och tänkte fortsätta på den vägen. Och lite i samma riktning. Allt det där som hade varit så bra började rinna SD ur händerna. För att han suttit med fingrarna i syltburken, utan att fatta vare sig att han satt eller att det där var sylt.

Men ett brutalt mord! Som en konsekvens av att TVÅ vuxna personer har en dålig relation/kris, där en person gör ett övertramp, borde väl dessa kunna lösa sinsemellan. I första hand. Kan man tycka. Än att förlägga problemet utanför sig själva och fokusera på "yttre fiende". Som någon eller tillsammans brutalt mördar.

Det verkar orimligt om man inte tillför minst en mycket störd person. I värsta fall är det två.
Senast redigerad av Remark 2019-09-06 kl. 00:57.
Citera
2019-09-06, 01:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men ett brutalt mord! Som en konsekvens av att TVÅ vuxna personer har en dålig relation/kris, där en person gör ett övertramp, borde väl dessa kunna lösa sinsemellan. I första hand. Kan man tycka. Än att förlägga problemet utanför sig själva och fokusera på "yttre fiende". Som någon eller tillsammans brutalt mördar.

Det verkar orimligt om man inte tillför en mycket störd person.

Alla var kanske lite störda. Eller ganska mycket. Borrade och flaxade iväg. För gränslöst ingrottade i varandra. Om du hänger med. Jag ser logiken i att mordet sker för att paret D inte har varandra (vilket inkluderar barnen). Hade de varandra behövde ingen av dem mörda. Men det är nog fonden mot vilket det sker, för det sker i affekt. Gissar jag.
Citera
2019-09-06, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Alla var kanske lite störda. Eller ganska mycket. Borrade och flaxade iväg. För gränslöst ingrottade i varandra. Om du hänger med. Jag ser logiken i att mordet sker för att paret D inte har varandra (vilket inkluderar barnen). Hade de varandra behövde ingen av dem mörda. Men det är nog fonden mot vilket det sker, för det sker i affekt. Gissar jag.

Enligt MV finns indikationer på att mordet INTE skett i affekt, liksom att viss planering föregått händelsen.

Det tyder på kallsinnigt överlagt mord.

Betraktar man det (till synes) bekymmerslösa levernet efteråt ges onekligen samma signaler.

EDIT. Det är spännande att se vad som nu väntar ...
Senast redigerad av Remark 2019-09-06 kl. 01:25.
Citera
2019-09-06, 06:50
Medlem
Ron Burgundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det låter som en speedad duracellkanin, och han ser faktiskt ut som en sån, inte helt sund ut
https://myfile.is/E5V7Ve47n3/B47A3984-EAD5-4EEA-A274-9BE87ECD6302_png
Vad kan det vara för dräkt och märke han har på sig?
Citera
2019-09-06, 06:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enligt MV finns indikationer på att mordet INTE skett i affekt, liksom att viss planering föregått händelsen.

Det tyder på kallsinnigt överlagt mord.

Betraktar man det (till synes) bekymmerslösa levernet efteråt ges onekligen samma signaler.

EDIT. Det är spännande att se vad som nu väntar ...

Planeringen kan handla om uppsökande, överraskning och hot, men GM har inte riktigt kalkylerat med ett nej. Knoggnuggning förslår inte mer. Så motivet i det hänseendet kan väl ändå handla om resa eller cacher kanske, men det är status och ställning och rykte relaterat till äktenskapet och egna barnen som upplevs stå på spel, nåt sånt. Sånt som upplevs riskera relationen till barnen. Sen upplevs nejet också som ett svek, ett förräderi, kanske.
Citera
2019-09-06, 07:21
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Jag har en fundering apropå att någon skrev att Springares bok verkar senareläggas för utgivning. Kan det i så fall vara att det finns någon indirekt info i den som pekar i riktning mot gärningspersonen och att han därför inte gett ut den än? Jag kan tänka mig att de som tog över fallet efter Springare eller rent av åklagaren har bett att han ska skjuta upp lanseringen då de fått ett genombrott i utredningen. Vad tror ni andra?
Springare är inte direkt trovärdig.

Jag skulle tro att han skriver om hur bra han själv skötte utredningen och hur fel det blev sedan han fick sluta.
Han kanske avfärdar de som nu är misstänkta eller gör någon annan allvarlig felbedömning.

Med andra ord tror jag att han har skrivit en bok där beskrivningen av det här fallet stämmer rätt dåligt med den verklighet vi nu känner till.
Citera
2019-09-06, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Ja..det där med hållhake låter ju absolut som en gångbar teori!! Det känns bara omöjligt att ringa in vem som har hållhake på vem... En enkel teori, för mig, är att SD i så fall har hållhake på HD. Om jag utgår ifrån att @JM:s påstående angående HD:s medicinering är riktig så tänker jag att HD är det som är skör(ast) av de två. Alltså med tanke på typen av medicinering som HD då skulle ha. Det förutsätter även att SD verkligen är så ondskefull och planerande att han klarar av att manipulera sin ex-fru HD till dådet eller att medverka indirekt på något sätt.

Nästan lika enkelt är det att tänka sig att HD manipulerat sin ex-make SD.. Om man förutsätter att HD var/är svartsjuk, kontrollerande och kanske ställt någon form av ultimatum till SD för att de ska kunna flytta ihop igen. Ställt något känslomässigt ultimatum kanske? Typ, "jag kan inte gå vidare om inte din flamma LW försvinner" eller "vi kan åter bli en hel familj men jag kommer aldrig lita på dig så länge LW finns där".

Det är många variabler som ska passa in i pusslet. Och eftersom vi alla har olika erfarenheter och moral så drar många åt olika slutsatser, vilket är jättebra! i detta till synes svårlösta pussel.
Tidvis är det svårt att särskilja det intellektuella och känslomässiga när man tänker på ingredienserna i detta bestialiska mord.
Som sagt, någon av de nu häktade får vi anta är gärningspersonen.

Precis som flera andra menat i tråden tror även jag att någon mer anar/vet något kring mordet men inte vill/vågar/kan träda fram. Den/de läser sannolikt spekulationerna här och om inte förr, så nu, bör den eller de ha fått upp ögonen kan man tycka, och gjort det rätta.

Läste tidigare i tråden om förekomna eftersökningar och hot mot skribenter. Är det helt uteslutet att det är någon av de nu häktade som gjort detta? Eller är det troligt att någon vän till SD/HD gjort detta?
Bara det faktum att det verkar vara reella hot tyder på att skribenterna i tråden är på rätt spår och att de som tvingats lämna tråden under dessa hot sitter inne med info om SD/HD som anger deras respektive karaktär som människor eller liknande och kan vara av intresse för att snäva in tänkbara scenarier. Jag är även övertygad om att någon eller några har vidrört det som senare i utredningen (förhoppningsvis) kommer visa sig stämma.

Jag har en fundering apropå att någon skrev att Springares bok verkar senareläggas för utgivning. Kan det i så fall vara att det finns någon indirekt info i den som pekar i riktning mot gärningspersonen och att han därför inte gett ut den än? Jag kan tänka mig att de som tog över fallet efter Springare eller rent av åklagaren har bett att han ska skjuta upp lanseringen då de fått ett genombrott i utredningen. Vad tror ni andra?

Jag har också funderat på varför det förekommit så mycket hot i tråden, jag tycker det är extremt impulsivt beteende för att någon inte vill stå i centrum för granskning, dvs HD.

Ja hållhakarna, de borde nog vara olika hållhakar, från bägge håll, men mest från ena tänker jag. frågan är bara VAD??

Jag tror att HD kanske kan ha en allvarligare form av sk skörhet och att hon kan vara mycket våldsam och rent farlig för andra, och att det plågat SD som velat länna HD för sin egen skull men stannat för barnens skull, för att han inte litat på HD helt enkelt och inte velat lämna barnen ensamma med henne.
Därav anledningen till att barnen varit hos HD föräldrar så mycket. Att SD vet vad HD är kapabel till är förstås en hållhake?

Samtidigt tror jag att SD pga detta är just så insyltad och beroende av HD föräldrar att han liksom suttit in sig i den familjens klister helt å hållet.
HD föräldrar har tydligen inga problem med att förlåta SD otrohet, vad beror det på? Är de så beroende av honom eller har han han hållhakar på dom också? För annars hade de väl sparkat ut honom från familjen som är otrogen mot deras dotter?
Eller förekommer någon kriminalitet inom familjen som även SD har vetskap om, eller tom medverkar i?
Det har spekulerats om tidigare i tråden hur de har råd att åka på alla resor, inom landet som utomlands?
Särskilt sen de separerat och skiljt sig och har två boenden?

Äktenskapet/platonisk vänskap
Jag tror att HD och SD äktenskap övergick från kärlek tlll hat, för att sedan tvunget övergå till platonisk vänskap.
HD som mycket beroende av SD stöd och stöttning.
Jag tror att seperation och skilsmässa och den stora förändring detta medför för HD får henne i kraftig obalans.

Utlösande faktor/motiv
HD kom på att LW och SD inte avslutat sin relation?
LW hade raderat en cache för HD?

SD var fullkomligt trött på både LW och HD och lyckas få HD att flippa på LW, hans plan att slippa undan dom båda fast på olka sätt. ?

Det platoniska äktenskapet som var tydligt blev platonisk vänskap efter skilsmässan. HD är fortfarande beroende av SD stöd och stöttning, nu mer än någonsin men han är nöjd som ändå fått skilsmässan från HD, små små steg bort från HD för hon klarar inte stora förändringar?
Nu är planen att polisen får HD inlåst med SD hjälp?

Mördade HD Lena enligt SD plan?
Mördade HD Lena planerat eller oplanerat och SD var med hela tiden?
Mördade SD Lena och HD var med och var det planerat eller oplanerat, av den ene eller båda?

Frågorna är många, det är bara att inse att vi vet för lite än så länge?
Går det komma längre än såhär?
Senast redigerad av SmartaMarta666 2019-09-06 kl. 07:34.
Citera
2019-09-06, 07:37
Medlem
VeraSnoks avatar
En tanke som dök upp...SD skulle ju resa iväg på event. Han måste då fylla i ESTA ansökan och kanske ställde anmälan om misshandel till det? Han kontaktar LW för att få henne att ta tillbaka anmälan så att han kan göra sin planerade resa.
Hon vägrar och han blir galen?
Citera
2019-09-06, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja antagligen färska svar.

Det står på SVT Örebro:

”SVT Örebro var under måndagen i kontakt med åklagare Åsa Hiding som då fått en ny sammanställning från Nationellt forensiskt centrum (NFC). Hon valde då att inte kommentera om sammanställningen innehöll ny information, men sa också att utredningen skulle fortgå.”

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-har-gripit-en-misstankt-for-mordet-pa-kvinna-i-orebro

Ja se där ja, då återstår att se hur det går på HD HKF idag eller var den i morgon?
Citera
2019-09-06, 07:48
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Två inlägg från 12/9-18:

Jag vet inte om jag hänger med i svängarna här...

Någonting verkar onekligen vara känsligt för YD med omständigheterna kring L*g Ami*s cache "En ö i havet". Det har ju tidigare i tråden framförts om HTD/YD's förmodade fuskloggning och turer kring att CO först raderade deras loggtexter då h*n påpekade det olämpliga i att de hade skrivit LW's namn på remsan trots att hon aldrig närvarade. Förmodligen protesterade SD/JG mot denna radering till Groundspeak som då återpublicerade deras loggtexter. Men nu i dagarna raderades alltså JG's loggtext ytterligare en gång. Och då gissningsvis av honom själv (eftersom SD's text fortfarande finns kvar).

Det intressanta är i så fall varför han har valt att radera den nu, så här flera år efter att han loggade den tillsammans SD. Vill han inför sig själv eller omvärlden visa att han brutit banden med sin gamle vän som nu sitter häktad? Inser han själv det omoraliska med den sk. "fuskloggen"? Eller är det någon annan anledning?

Ligger det någonting i tankegångarna att just den här båtfärden till En ö i havet faktiskt var en slags hämndparodi från de två manliga femfemmorna för att LW en kort tid innan i lyckliga ordalag hade beskrivit sin flerdagars båtresa tillsammans med ML i Nämdöfjärden? Se bl.a. tidslinjen:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Möjligtvis är denna "Ö i havet" i så fall en del av de sammantagna faktorer som ledde till att paret D kan ha bringat LW om livet. Och frågan inställer sig om/vad/hur mycket som JG de facto har känt till.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-09-06 kl. 07:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in