2019-09-05, 21:59
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Snoris,

här kommer ditt efterlängtade Lw-porträtt. Varsågod! Ett försök,.

Lena är huvudpersonen och den klarast lysande stjärnan, som utkristalliserar sig tydligast i förhållande till de övriga två inblandade. Det finns därför relativt mycket material att använda sig av eftersom hon är en färgstark personlighetstyp med många strängar på sin lyra.

En utmärkande detalj med Lena är att hon är adopterad. Det tror jag är en stark bakomliggande drivkraft till varför och vem hon utvecklats till.Generellt prepubertala, och pubertala barn och ungdomar brukar i allmänhet börja fundera kring identitet, existens och ett meningskapande sökande och förståelse av sig själv i förhållande till sin omvärld. Vem är jag i den här världen?

För adoptivbarn i synnerhet, så fort de speglar sig påminns de om att de dessutom har ett annat biologiskt ursprung än sina adoptivföräldrar, det brukar sällan vara problemfritt. Mindre jämnåriga barn är inte heller alltid, av naturliga skäl, eftertänksamma med en välutvecklad förmåga till empati.

Barn lägger tidigt märke till olikhet, och förstår inte att de ej behöver kommentera allt högt, som de tänker. Så därför i sin okunnighet brukar barn ibland upplysa andra barn om, eller fråga varför de har sneda ögon, är platta i aniktet, har svart hud, krusigt hår, eller tjocka läppar etc. Därför är annorlundaskapet en viktig underdog förutsättning som är ett slags utanförskap barn försöker parera genom att utveckla kompensatoriska redskap för att hävda sig.

Om L upplevt mobbning vet inte jag, men utanförskap kan ha många olika ansikten, en del blir självmordsbenägna, medan vissa känner en inre isolering, ensamhet och främlingskap, och ytterligare några klarar sig bättre då de finner områden och strategier där de blir framgångsrika. Andra i denna kategori får heller aldrig några djupare problematiska dubier om sin härkomst eller varför deras ursprungsfamilj lät adoptera bort dem.

Just att Lena har en omfattande bekantskapskrets som vuxen, kan delvis bottna i en erfarenhet av ett underifrån perspektiv tänker jag. Uppfattar henne inte som någon som skulle avvisa en människa, snarare tvärtom. Därför tror jag hon på ett sätt söker en universiell familj, där hon söker överbrygga skillnader, verka som brobyggare och till viss del aldrig mer behöva känna att hon står utanför och tittar in genom fönstret, utan är både delaktig och kanske till och med fokuset, solen själv, som övriga planeter snurrar runt.

När jag tänker på Lena tänker jag osökt på sången: "We shall över come..." men också sången:

"Vi sätter oss i ringen och tar varandra i hand, vi är en massa syskon som tycker om varann, och Gud är allas pappa och jorden är vårt bo, och vi är vän med alla på jorden må du tro", som Lena säkert växte upp med som barn inom kyrkan.

Tror det var något av hennes drivkrafter också att utbilda sig till pastor. Att vara pastor är samma sak som herdeskap, och en herde är en andlig ledare, väktare och beskyddare i biblisk mening. En räddare som är beredd att slita loss fåret ur lejonets gap och dödar lejonet.

Att söka uppmärksamhet och bekräftelse är något högst mänskligt, sedan är fråga hur man gör det? Jag tror att Lena visste att hon attraherade män, genom sin sprudlande energi, utstrålning och livsglädje, om inte för alla ggr hon blivit tvungen att avvisa dem. Men det kan också kännas som en revansch, om du som yngre inte fick lika mycket uppmärksamhet eller uppvaktning. Samtidigt har säkert en del kvinnor känt sig hotade av hennes attraktivitet och personlighet. Avundsjuka människor finns det gott om, att jämföra sig med andra är inte vidare osvenskt.

En del personer har ett larger-than-life utstrålning. Sover lite, skrattar högt, syns, hörs och märks, vilket inte alltid lämnar gigantiskt utrymme för alla andra, men alla har ett eget ansvar att själv ta ett steg in i förgrunden, man kan inte bara stå vid sidan om och vänta på att bli uppbjuden till dans.

Sedan finns säkert en hel bunt människor som tyckte om, uppskattade och gärna omgav sig med Lena. Men har du så många bekanta kan du omöjligt hinna se, bekräfta och skapa fördjupade relationer till allihopa. Det sårar natutligtvis vissa, som upplevde att hennes intresse svalnade fort och uppmärksamheten riktades någon annanstans. Djupa vänskapsrelationer brukar det finnas ett begränsat utrymme för.

Tror Lenas öppna, raka, tydliga kommunikation gjorde att hon passade bra in med manliga vänner. Mäns sällskap är både direkt, spontant och ofta kryddat med all slags humor. Hon hade säkert skinn på näsan nog att bemöta fräcka anspelningar, stim och skoj. Hon är knappast en blyg, överspänd, timid och reserverad dam av vad som går att utläsa.

Tror hennes temperament är sorglös, livlig och omväxlande. En sangvinistisk personlighet, med koleriska stråk av typen medelhavstemperament. Yvig, gestikulerande och hetlevrad, när omständigheterna inte utföll som planerat. Förstår henne som stark, kommunikativ men att hon också kan vara gränslös i formen too much drama. Men att det är sidor som hon i huvudsak uppvisade bland de närmaste. Så som det är för de flesta.

Sedan är det skillnad på att vara energisk, eller manisk. Uppvarvad eller fylld av livslust. Hennes relation till Stefan har säkert tidvis varit upphov till stress och en anledning till besvikelse, en upplevelse jag tror båda delade periodvis.

Varför hon valde just att gå in i ett hemligt förhållande med Stefan är svårt att säga, men ändå märkligt eftersom hon och hennes egen familj stod så nära Davidssons familj. Inte minst då hon också var vän med Hanna. Många oskyldiga kommer påverkas och det förvånar mig att hon valde den vägen, i synnerhet i och med det förtroende hon fått att viga Hanna och Stefan borde det varit otänkbart. Hon kunde ha valt och vrakat bland allehanda andra eftersom intressenter fanns det gott om. Fanns det en speciell orsak till att valet föll på honom? I det avseendet tänker jag på Dolly Parton, som sjunge något i stil med:

"Joleene, please don't take my man just beacause you can"

Det är iallafall ett säkert sätt att skaffa sig fiender, så mycket kan jag säga med säkerhet. Något som jag tror, och några fler än mig, är en motivbild i dådet.

Sedan som utbildad pastor, blir det med tiden att betrakta som en hycklande verksamhet. Bibeln talar om att behandla andra som du själv vill bli behandlad, älska din nästa som dig själv. Undvik det onda och gör det goda, att vad du sår ska du också skörda. Såklart visste Lena, om någon, om detta, men hon glömde kanske det med tiden?Saker och ting har en tendens att blekna, speciellt sedan man upphört praktisera det man vet är rätt.

I Bibeln står också att man inte ska döda, vilket kan vara något för Stefan och Hanna att fundera kring, även om de är ateister, så är det väl värt att reflektera över.
Mycket insiktsfullt och klokt skrivet personporträtt.
Det går inte förstå vad som föranlett mordet om man inte ser det som krockat ihop pga olika personligheter.
Tack för vad du tillför tråden Mirandamirage.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-05 kl. 22:07.
Citera
2019-09-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att SD förnekar alla påståenden som innefattas i åklagarens gärningsbeskrivning antyder väl snarare motsatsen, dvs. att det kanske inte handlar om särskilt övertygande bevisning.

Det har ingenting större värde alls. Det är den absolut mest vanliga reaktionen. Han vill inte ta något ansvar för sitt handlande alls.
Citera
2019-09-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tror precis som du att det ligger graverande bevisning bakom häktningsbesluten.

Så imorgon vet vi iallafall huruvida Hiding tänker gå vidare, för en ny häktningsframställan måste hon ju isåfall lämna in.
Jag tror också på graverande bevisning mot HD, det blir spännande hur det blir imorgon.
Citera
2019-09-05, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Jag tror också på graverande bevisning mot HD, det blir spännande hur det blir imorgon.

Har hon inte till på lördag på sig?
Citera
2019-09-05, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Har hon inte till på lördag på sig?

Imorgon eller på lördag blir det omhäktningsförhandling enligt tingsrätten.
Ja senast till lördag.
Citera
2019-09-05, 22:15
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Tror Hanna D blir häktad på sannolika skäl för mordet på Lena W på lördag om inte i morgon.. SD sitter där han sitter. Det innebär att Åkl och & änligen får arbetsro,.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-05 kl. 22:19.
Citera
2019-09-05, 22:16
Medlem
Citat:
Imorgon eller på lördag blir det omhäktningsförhandling enligt tingsrätten.
Ja senast till lördag.

Historiskt sett har Hiding maxat häktningstiden, borde bli likadant denna gång tänker jag.
Citera
2019-09-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tror Hanna D blir häktad på sannolika skäl för mordet på Lena W på lördag om inte i morgon..
Varför tror du det? Tror du de säkrat mer bevis att hon är djupare involverad än skälig misstanke?
Citera
2019-09-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Historiskt sett har Hiding maxat häktningstiden, borde bli likadant denna gång tänker jag.

Fast Hiding maxade ju inte tiden för anhållan för HD. Tror det blir att gå till TR i morgon för HD: Hiding vill nog själva hålla i taktpinnen och inte överlåta saken åt jouråklagare.
Citera
2019-09-05, 22:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast Hiding maxade ju inte tiden för anhållan för HD. Tror det blir att gå till TR i morgon för HD: Hiding vill nog själva hålla i taktpinnen och inte överlåta saken åt jouråklagare.

Ja om Hiding redan har material som når upp till sannolika skäl finns det ingen anledning att vänta till på lördag.
Citera
2019-09-05, 22:26
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varför tror du det? Tror du de säkrat mer bevis att hon är djupare involverad än skälig misstanke?
Det var snabba ryck när Hanna anhölls så Åkl hann inte med att sy ihop den bevisning som är krav för häktning på sannolika skäl. Vis av att gått på pumpen på precis detta sätt förut så anhölls HD endast på skäligen där det räcker med en aning om att hon är inblandad. Tror alltså Åkl hamnade i tidspress och därför nöjde sig med skäligen så länge,, . Det skulle förvåna mig om inte HD blir häktad på sannolika.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-05 kl. 22:31.
Citera
2019-09-05, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Gjorde hon inte? Då har jag snurrat till det isåfall.

Ja om Hiding inte tar några helg-pass så ligger det såklart någonting i det.

Hoppas att ni har rätt och jag fel, mycket välkommet om det blir av imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in