2019-08-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Man räknar datum till datum, dvs 22 augusti med en månads uppsägningstid blir sista anställningsdag 22 september. Säger du upp dig 31 blir det dock den 30:e månaden efter. Lika så om du säger upp dig i januari efter den 28e eller den 29e så blir det sista feb. Motsvarande gäller så klart om du har 2 eller 3 månaders uppsägningstid.

Tack för snabbt svar!
2019-09-05, 21:55
Medlem
Stenmurs avatar
Kan jag vägra en tjänsteresa? Har sagt att jag inte är så sugen att åka, men vad händer om de beordrar mig och jag struntar ändå i att boka flyg/hotell och går till jobbet som vanligt? Jobbar som tjänsteman inom industri och kollektivavtal med Unionen finns. När jag sökte tjänsten för 5 år sedan sades inget om resor i tjänsten.
2019-09-06, 16:46
Medlem
Hej,

Enligt mitt avtal - finansförbundet - så är vårt intjäningsår detsamma som vårt semesterår; jag får alltså 25 betalda semesterdagar 1 januari att använda utmed året. Låt oss anta att dessa är förbrukade under sommaren men att jag sedan säger upp mig (och det verkställs) 1 oktober - är praxis att det "betalas" tillbaka, eller hur fungerar det när man får semesterdagar "i förskott"?
2019-09-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenmur
Kan jag vägra en tjänsteresa? Har sagt att jag inte är så sugen att åka, men vad händer om de beordrar mig och jag struntar ändå i att boka flyg/hotell och går till jobbet som vanligt? Jobbar som tjänsteman inom industri och kollektivavtal med Unionen finns. När jag sökte tjänsten för 5 år sedan sades inget om resor i tjänsten.

Har svårt att se hur du kan neka en tjänsteresa då det ingår i ditt arbete. Det skulle förmodligen anses vara arbetsvägran. Även om det inte specifikt uttalades något om resor för 5 år sedan så kan ju tjänsten ha förändrats. AG bestämmer vad som ingår i en tjänst - de leder och fördelar arbetet. Tekniskt sett skrivs tjänstebeskrivningen om, och skulle du inte gå med på det kan det vara aktuellt med uppsägning pga arbetsbrist - "företaget har ingen tjänst där det inte ingår resor".
2019-09-10, 12:27
Medlem
eshkoshkas avatar
Jag har alltid jobbat med fast timpeng för OB. Hur fungerar det egentligen med % på OB? Alltså 25/50/75/100% på vadå?
2019-09-17, 23:10
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Får man som arbetsgivare ställa följande fråga på en intervju med arbetssökande:

- Vad anser ni om invandringen till Sverige/Europa?
2019-09-29, 09:19
Medlem
Vad finns det för lagar och regler vid konkurs för ett företag?

Jag och alla andra på företaget har blivit uppsagda på grund av konkurs men vi har ändå en skyldighet att åka t jobbet på grund av att få lönegaranti ifrån länsstyrelsen.
2019-09-29, 16:05
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Vad finns det för lagar och regler vid konkurs för ett företag?

Jag och alla andra på företaget har blivit uppsagda på grund av konkurs men vi har ändå en skyldighet att åka t jobbet på grund av att få lönegaranti ifrån länsstyrelsen.
Det är konkursförvaltaren som tar över verksamheten. Ni är fortfarande anställda tills uppsägningstiden löpt ut och har fortfarande arbetsskyldighet om konkursförvaltaren vill att ni ska arbeta tiden ut.
2019-09-29, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det är konkursförvaltaren som tar över verksamheten. Ni är fortfarande anställda tills uppsägningstiden löpt ut och har fortfarande arbetsskyldighet om konkursförvaltaren vill att ni ska arbeta tiden ut.
Ja så länge vi får betalt för att gå t jobbet.
2019-10-12, 07:01
Medlem
MrSokratess avatar
Har en tillsvidareanställning som tidningsbud. Pga upplagetappet beslutade arbetsgivaren att dra ned arbetstiden för alla med 3.6% vilket i mitt fall motsvarade ca: 6 minuter. Men istället för att gå från 2h50 till 2h44 så har de avrundat nedåt till 2h40 vilket motsvarar ca: 1h40 för mycket per månad. Nu är det inte pengarna i sig utan det faktum att de "stjäl" pengar utöver den framtagna tidssänkningen som gör mig irriterad. Reagerade direkt när jag fick avtalet och fick bekräftat att det var en medveten avrundning. Är inte med i facket men fick bekräftat av dem att det inte var tillåtet. Det ska skrivas nytt löneavtal var sjätte månad där eventuellt upplagetapp ska sänka lönen. Lönesänkningen är dessutom kollektiv vare sig man har ett upplagetapp eller inte. Nästa avtal är nu klart men redovisas inte förrän inom 5 veckor så jag vet inte om facket tog till sig mina uppgifter och stoppade tramset.

Vad händer om man inte skriver under avtalet?
Kan man förutom att stämma arbetsgivaren göra något när man inte är fackansluten?
Är det här acceptabelt av en seriös arbetsgivare?

Har kollektivavtal via Transport.
2019-10-13, 09:22
Medlem
Får ett företag som är i konkurs på grund av arbetsbrist neka t.ex ledigt om man ska på intervju? Jag är uppsagd med.
2019-10-27, 20:45
Medlem
Brukar uppsägningstid i månader utgå ifrån kalendermånader eller bara uppsägning datum X denna månad till anställningsslut samma datum X i månad Y?

Det nämns inte i mitt kollektivavtal så jag undrar vad det vanliga är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in