Behöver hjälp av någonj som kan med Bensin- och Garageavtalet (Transport)...
Min situation, inte minst sagt min anställningsform, är komplicerad. Ska beskriva så gott det går.
Den 19e november 2018 blev jag anställd på ett företag, efter att ha haft praktik där i, nästan på dagen, 13 månader. Tanken var att jag skulle fått en "lönebidragsanställning", men detta hade företaget inte rätt till.
Min SIUS-konsulent och arbetsförmedlare ingick därför ett avtal om att jag skulle anställas på visstid, med 6 fasta timmar om dagen, då Försäkringskassan beslutat om 25% nedsatt arbetsförmåga. Med andra ord, en "anpassad visstidsanställning på 75%"
När det avtalet sedan gick ut den 31 mars så förlängdes det inte, och det avslutades inte, utan jag fick stanna kvar på samma villkor och chefen sa att vi skulle låta det löpa på. Även arbetsförmedlingen blev insatta på, och godkände detta.
för ca 3 veckor sedan fick företaget en ny ägare och den förra gick i pension. Den nya har informerats om avtalet mellan min förra arbetsgivare och AF, men verkar strunta blankt i detta. Å ena sidan har allt verkat väldigt lovande, med ökade befogenheter och mer ansvar, även löfte om befordran till förman.
Idag, på min semester, var jag nere på jobbet för att hämta lite privata artiklar, tex mina privatinköpta arbetshandskar.
När jag då står där får jag hör massa olika bortförklaringar från min chef, dvs företagets nuvarande ägare:
Det är dålig ekonomi, så man har inte råd att ha mig där varje dag
Man får inga bidrag för mig, men det får man för de andra två (men jag har varit där mycket längre)
När han köpte företaget trodde han att de hade bättre ekonomi
Och mer åt det hållet.
Men, han vill inte avskeda mig. Utan han sa, och jag citerar: "Sen är det inte så mycket just nu, så du kommer få vara hemma ganska mycket, vi ringer när det behövs. Eller om du vill söka annat jobb, det gör du som du själv vill. Du har nog lätt att få jobb". Jag har alltså mitt jobb kvar, men jag är inte välkommen dit. De ringer dock ofta och frågar mig saker, då jag har varit där längst och är den enda där som har mer än 3 veckors erfarenhet inom yrket (jobbar som rekondare)
Men men, han alltså gjort detta trots att han vet att det finns en överenskommelse mellan myndigheterna och företaget, och han vet att detta är mitt första jobb, som jag fick hjälp att få, bland annat pga funktionsnedsättning, därav min deltid på 75%. Utöver det så har jag ändå jobbat i snitt 8-9 timar /dag, då jag fått uppgifter som hade behövt minst ett dygn för att lösa enl hans önskemål.
Nu till frågan: Vad kan jag göra? Jag har CV och personligt brev klart, och har fått ett eventuellt jobberbjudande redan idag. Ska jag kontakta facket? Dock kan min korta uppsägingstid riskeras, vilket skulle göra min situation värre. Kan jag hävda att an vägrat betala ut mertidsersättning? Vi för personalliggare, och uppgifterna där i stämmer INTE med mina lönespecar. Kan jag kräva dom på skadestånd för allt jag fått jobba över trots att jag inte får det?
Är han så här fräck vill jag att företaget ska svida rejält. Jag har både läkarintyg, vittnen och andra f.d. anställda som kan vittna om allvarliga brister i både säkerhet, arbetsmiljö och kemikaliehanteringen, så arbetsmiljöverket komer absolut kontaktas. Nya arbetsgivaren har inte fört personalliggaren korrekt, är det något man kan anmäla? På detta planet skiter jag i personlig vinning, jag blir väl glad nog att se företaget gå under
Senast redigerad av Fredde104 2019-07-17 kl. 23:26.