2019-09-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdtjanst
Designen i helhet har lett till att människan har levt i tusentals år, utvecklats på grund av sin hjärnkapacitet och intellekt.

Som jag nämnt förut finns det folk som bor i vildmarken och de klarar sig fint. Vi har uppfunnit kläder, tält, hus för att adaptera oss till omgivningen. Det kunde vi framställa p.g.a. vårt intellekt som tillhör kroppen och därmed "designen".

Nu pratade vi om människroppen i sin helhet. Vi har ett effektivt system för att bekämpa sjukdomar. Om du menar vad som är intelligent med att bakterier virus och parasiter exiterar, då pratar vi just om de varelserna - inte om människan. Kort och gott lever vi i ett ekosystem, det finns bakterier som gynnar oss, bakterier som inte gynnar oss. Välkommen till jorden.
Dock går det ofta åt tusentals liv innan våra kroppar får det ”effektiva systemet” du pratar om.
En gud som vill människan väl, samt ha en relation, skulle naturligtvis nämna några saker i sin bok om detta. T.ex. hur mat och vatten ska behandlas. Hur sår ska behandlas. Hur viktigt det är med hygien, o.s.v.
Citera
2019-09-05, 18:07
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Designen i helhet har lett till att människan har levt i tusentals år, utvecklats på grund av sin hjärnkapacitet och intellekt.
Hur förklarar du dinosaurierna som levde på Jorden för 200 miljoner år sedan?
När skapades livet?
Citera
2019-09-05, 19:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Som jag nämnt förut finns det folk som bor i vildmarken och de klarar sig fint. Vi har uppfunnit kläder, tält, hus för att adaptera oss till omgivningen. Det kunde vi framställa p.g.a. vårt intellekt som tillhör kroppen och därmed "designen".

Nu pratade vi om människroppen i sin helhet. Vi har ett effektivt system för att bekämpa sjukdomar. Om du menar vad som är intelligent med att bakterier virus och parasiter exiterar, då pratar vi just om de varelserna - inte om människan. Kort och gott lever vi i ett ekosystem, det finns bakterier som gynnar oss, bakterier som inte gynnar oss. Välkommen till jorden.

Nej, människan har INTE ett effektivt system mot parasiter. Var fick du det ifrån? Parasiter är just parasiter därför att de kan leva obehindrat i människokroppen.
Och det finns heller inte ett effektivt system mot virus, vilket vissa obotliga virus tydligt visar. Det fungerar ibland, men den höga feber som försvarssystemet orsakar dödar ofta kroppen just när det gäller kampen mot virus.

Kroppen är dessutom dåligt konstruerad i och med att den bara är lämpad inom ett mycket snävt temperaturintervall (vilket virusproblemet ovan ytterligare framhäver).
Citera
2019-09-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ok, du förespråkar inte "Intelligent Design", du tycker bara att det är orättvist att kalla evolutionen "dum".
Stämmer det?

Jag förespråkat att människokroppen inte är "dum design". Hur människan kom till har jag inte uttalat mig om men personligen tror jag på en högre makt. Var det genom evolution vi ändrade en art från en annan eller om det sa *poff* är upp till diskussion.
Citera
2019-09-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Dock går det ofta åt tusentals liv innan våra kroppar får det ”effektiva systemet” du pratar om.
En gud som vill människan väl, samt ha en relation, skulle naturligtvis nämna några saker i sin bok om detta. T.ex. hur mat och vatten ska behandlas. Hur sår ska behandlas. Hur viktigt det är med hygien, o.s.v.

Jag pratar om dagens människokropp, så som jag känner till den. Man brukar prata om det ospecifika immunförsvaret samt det adaptiva som man tror är nyare.

Många religioner har regler hur mat ska behandlas, hygien o.s.v. Sår vet jag inte men det finns även kunskap utanför en religös skrift. ALLT kan inte stå i en bok, skulle vi ha all kunskap i världen hade världen varit meninglös, ur ett religöst perspektiv.
Citera
2019-09-05, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Hur förklarar du dinosaurierna som levde på Jorden för 200 miljoner år sedan?
När skapades livet?

Vad finns det att förklara? De levdle livet, hoppade och skuttade runt. Hur har det med något att göra? Jag vet inte när liv skapades, vet du?
Citera
2019-09-05, 20:35
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Det är naturligtvis lika tramsigt att påstå att Gud inte existerar.

Vi vet inte vilket som är rätt då bevis saknas för närvarande.

Anta att alla levande nobelpristagare i fysik bestämmer sig för ateism. Är det ett bevis för Guds icke-existens enligt dig? Om ja varför?
Ateism är avsaknad av tro på gudar, varken mer eller mindre. Vart i inlägget påstod han att gud/gudar inte existerar? Man kan naturligtvis inte vara säker på att något inte finns, precis som du säger. Men det betyder ju däremot inte att det finns goda skäl att anta att det finns nån gud, lika lite som med älvor, svartalfer, enhörningar, tandfeér, troll. Inte sant? Vi kan bara veta vad som är sant utifrån vad som går att bevisa. Mig veterligen har ingen hittills lyckats bevisa gudar, rätta mig gärna om jag har fel ;-)
Citera
2019-09-05, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, människan har INTE ett effektivt system mot parasiter. Var fick du det ifrån? Parasiter är just parasiter därför att de kan leva obehindrat i människokroppen.
Och det finns heller inte ett effektivt system mot virus, vilket vissa obotliga virus tydligt visar. Det fungerar ibland, men den höga feber som försvarssystemet orsakar dödar ofta kroppen just när det gäller kampen mot virus.

Kroppen är dessutom dåligt konstruerad i och med att den bara är lämpad inom ett mycket snävt temperaturintervall (vilket virusproblemet ovan ytterligare framhäver).

Jag skrev: "Vi har ett effektivt system för att bekämpa sjukdomar" . Har aldrig hävdat att vi har ett effektivt system mot parasiter. Hursomhelst, kan jag ändå hävda det. Kroppen har ett system mot parasiter. Det är då eosinofiler utsöndras (även mastceller och basofiler) efter Th2-reaktion och bekämpar parasiter. Värt att nämna att väldigt många har redan parasiter i kroppen varav de flesta utvecklas till sjukdomar hos immunokomprimerade patienter. Finns även såkallad "weep and sweep" mekanism hos många maskinfectioner, ganska intressant enligt mig.

Virus lika så kan bekämpas tack vare MHC1 komplex som finns i varje cell. Skulle cellen vara patologiskt förändrad leder CD8 T-celler till apoptos, därmed blir viruset bekämpat. Skulle MHC 1-komplex vara defekt kan NK-celler förgöra de cellerna.

Så ja, vi har effektiva system mot både parasiter, bakterier samt virus. Självklart finns det resistenta bakterier, parasiter och virus.

Ironiskt nog såg är vår normala kroppstemperatur skyddande mot svamp.
Citera
2019-09-05, 21:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag skrev: "Vi har ett effektivt system för att bekämpa sjukdomar" . Har aldrig hävdat att vi har ett effektivt system mot parasiter. Hursomhelst, kan jag ändå hävda det. Kroppen har ett system mot parasiter. Det är då eosinofiler utsöndras (även mastceller och basofiler) efter Th2-reaktion och bekämpar parasiter. Värt att nämna att väldigt många har redan parasiter i kroppen varav de flesta utvecklas till sjukdomar hos immunokomprimerade patienter. Finns även såkallad "weep and sweep" mekanism hos många maskinfectioner, ganska intressant enligt mig.

Virus lika så kan bekämpas tack vare MHC1 komplex som finns i varje cell. Skulle cellen vara patologiskt förändrad leder CD8 T-celler till apoptos, därmed blir viruset bekämpat. Skulle MHC 1-komplex vara defekt kan NK-celler förgöra de cellerna.

Så ja, vi har effektiva system mot både parasiter, bakterier samt virus. Självklart finns det resistenta bakterier, parasiter och virus.

Ironiskt nog såg är vår normala kroppstemperatur skyddande mot svamp.

Jo, fast du och jag har nog olika syn på vad som skulle vara ett effektivt system eftersom vi ju faktiskt blir sjuka. Det kallar jag inte ett effektivt resultat. Det skulle enligt min mening vara effektivt om vi inte blev påverkade alls. Som det är nu behöver vi mediciner och allt möjligt för att kompensera det ineffektiva systemet.
Citera
2019-09-05, 22:38
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Enkelt, se dig själv i spegeln och fråga vilka bevis du har för att system kan designa sig själva av en slump.. och vipps så har du beviset för gudarnas existens.. när du besvarar din fråga.. genom att säga -nej, jag vet inget annat än medvetenhet som kan designa system.. därför bevisar vissa system människors medvetenhet.. medans andra system bevisar gudarnas medvetenhet.

Om du var medveten så hade du också kunnat räkna ut dettta.
Vem har hävdat detta? Darwin upptäckte alternativet till slumpen, det naturliga urvalet. Hur lyckades du missa detta under alla år? ;-)
Citera
2019-09-05, 22:49
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Ateister är dom där trångskallarna som säger att en dator inte bevisar att den är skapad av en människa.. eftersom datorn kan ha designat sig själv efter en stor smäll av skapelse skapade alla delar som behövdes, av en slump.
Fortsätt du slåss mot halmgubbar tills krafterna tar slut. Ingen ateist påstår det du hävdar.
Citera
2019-09-05, 22:56
Medlem
Citat:
Jag pratar om dagens människokropp, så som jag känner till den. Man brukar prata om det ospecifika immunförsvaret samt det adaptiva som man tror är nyare.

Många religioner har regler hur mat ska behandlas, hygien o.s.v. Sår vet jag inte men det finns även kunskap utanför en religös skrift. ALLT kan inte stå i en bok, skulle vi ha all kunskap i världen hade världen varit meninglös, ur ett religöst perspektiv.
Allt behöver inte stå i en bok, men det vore väl bra om något nämndes som folk inte visste på den tiden. Inte ens det förekommer. Om Jesus ändå ska gå runt och hela folk, varför kan han då också inte förklara varför de blivit sjuka? Han skulle kunnat rädda tusentals liv bara genom att ha lite lektioner om bakterier och virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in