Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Nej, människan har INTE ett effektivt system mot parasiter. Var fick du det ifrån? Parasiter är just parasiter därför att de kan leva obehindrat i människokroppen.
Och det finns heller inte ett effektivt system mot virus, vilket vissa obotliga virus tydligt visar. Det fungerar ibland, men den höga feber som försvarssystemet orsakar dödar ofta kroppen just när det gäller kampen mot virus.
Kroppen är dessutom dåligt konstruerad i och med att den bara är lämpad inom ett mycket snävt temperaturintervall (vilket virusproblemet ovan ytterligare framhäver).
Jag skrev: "Vi har ett effektivt system för att bekämpa
sjukdomar" . Har aldrig hävdat att vi har ett effektivt system mot parasiter. Hursomhelst, kan jag ändå hävda det. Kroppen har ett system mot parasiter. Det är då eosinofiler utsöndras (även mastceller och basofiler) efter Th2-reaktion och bekämpar parasiter. Värt att nämna att väldigt många har redan parasiter i kroppen varav de flesta utvecklas till sjukdomar hos immunokomprimerade patienter. Finns även såkallad "weep and sweep" mekanism hos många maskinfectioner, ganska intressant enligt mig.
Virus lika så kan bekämpas tack vare MHC1 komplex som finns i varje cell. Skulle cellen vara patologiskt förändrad leder CD8 T-celler till apoptos, därmed blir viruset bekämpat. Skulle MHC 1-komplex vara defekt kan NK-celler förgöra de cellerna.
Så ja, vi har effektiva system mot både parasiter, bakterier samt virus. Självklart finns det resistenta bakterier, parasiter och virus.
Ironiskt nog såg är vår normala kroppstemperatur skyddande mot svamp.