2019-08-28, 14:32
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Spännande!

1. Ateister har ingen bevisbörda så länge de inte påstår sig veta att det inte finns någon Gud.
Att säga "jag vet inte" eller "jag är inte övertygad om ditt påstående om Gud" kommer aldrig kräva någon bevisbörda.

2. Universum är inte i närheten av "perfekt symmetri". Snarare tvärtom. Liv verkar ju inte direkt krylla och även på jorden är vi människor ganska "utsatta" utan modern teknologi.

3. Vad du anser vara en "tillfredsställande" förklaring är helt och totalt irrelevant. Gudsförklaringen är lika bra som "magi är förklaringen!".

4. Din uppfattning av ateister är inget annat än en halmgubbe. Vår önskan är nog mer att slippa få våra liv kontrollerade av andras vanföreställningar. Håll de för dig själv.

5. Ni kristna ha haft er chans och har på alla sätt och vis tappat bollen. Jag är evigt tacksam att jag är född i en tid där ert jäkla trams inte behöver påverka mig på något sätt.

Det är naturligtvis lika tramsigt att påstå att Gud inte existerar.

Vi vet inte vilket som är rätt då bevis saknas för närvarande.

Anta att alla levande nobelpristagare i fysik bestämmer sig för ateism. Är det ett bevis för Guds icke-existens enligt dig? Om ja varför?
Citera
2019-08-28, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv

Anta att alla levande nobelpristagare i fysik bestämmer sig för ateism. Är det ett bevis för Guds icke-existens enligt dig? Om ja varför?
Det bästa vi kan göra för tillfället är att testa påståendena om Gud, eftersom vi inte verkar kunna undersöka själva Gud.
Så när någon påstår att Gud utför mirakel, svarar på böner, skapat liv och universum, har bra moral, har ”givit ut” en bok, o.s.v.. så kan vi undersöka dessa påståenden.
Och där finns det mycket fler, och bättre, bevis mot Gud än för Gud.
Så det man kan säga är att det är irrationellt att tro på Gud (som påstås göra saker det inte finns andra förklaringar till).
Citera
2019-08-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
En av de första som dök upp när jag googlade.
Finns säkert en massa olika forskning (och tolkningar) om detta.
Men att det mesta i hjärnan sker omedvetet/undermedvetet är nog ganska klart.
skicka undersökningen här.
Citera
2019-08-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du säger att "det undermedvetna styr hjärnan" å ena sidan, men sedan säger du att man kan "välja".
Hur menar du då?

Sedan preciserar du inte vad detta "välja" innebär. Hur går det till när din hjärna "väljer"?
Jag är inte här för att hävda eller ännu mindre förklara hjärnan ur ett psykologiskt perspektiv. Ingen kan detta och den person som påstår kunna detta ljuger. Ingen vet hur tankar och känslor uppstår i hjärnan, vilken som leder till vilken osv. Vad vi kan observera i laboratorier och hjärnscaaning är nåt helt annat än att förstå sig på och förklara känslor och tankar. Vill få detta sagt även om din fråga inte gäller detta.

Självklart är du inte fri i meningen absolut fri. Du kan t.ex. inte ändra på din etnicitet biologiskt, inte heller är du fri att bestämma var du skulle föddas osv. Gällande undermedvetna som styr kroppens organ, är det mycket som det undermedvetna styr men inte allt. Varje människa kan och har möjlighet att omprogrammera sitt undermedvetna på det sätt som hon vill. Bara det att vara medveten om att det undermedvetna styr ganska mycket av mänskligt liv är belägg nog för att varje individ kan göra nåt åt detta. Så nej, varje handling, vilja och val är inte styrt av en människans undermedvetna. Varje individs val, vilja och handling är styrt av individen själv i stunden.
Citera
2019-08-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur skiljer man någon som har kunskap om gud från någon som påstår sig ha kunskap om gud?

Bevisa att du har kunskap om gud, tack.
Om du inte förstår bevisen då?
Citera
2019-08-28, 19:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Om du inte förstår bevisen då?
Om du inte förstår att jag förstår bevisen dä?
Citera
2019-08-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Om du inte förstår att jag förstår bevisen dä?
Jag förstår bevisen därför förstår jag också att du inte förstår bevisen eftersom du blir bara förvirrad när jag förklarar bevisen.
Citera
2019-08-28, 20:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag förstår bevisen därför förstår jag också att du inte förstår bevisen eftersom du blir bara förvirrad när jag förklarar bevisen.
Jag har inte fått något bevis att eventuellt bli förvirrad av. Vad du tror att du förstår om mig är irrelevant. Hade du något bevis?

Har du något svar på frågan hur man skiljer någon som har kunskap om gud från någon som bara påstår sig ha det?
Citera
2019-08-28, 21:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Hur menar du att du kan begära det när du själv aldrig specificerar utan bara ljuger om inlägg som inte finns?
Citera
2019-08-28, 21:23
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv

Svarade du rätt person nu?

Jag anser att jag var ganska tydlig med att om man påstår att det inte finns någon gud har man en bevisbörda att leva upp till.

Men att för att svara på din fråga,

Det påvisar enbart att du inte förstår vad ateism är.
Ateism är att man inte accepter påståendet om att en gud / gudar existerar.
Inte att gud inte finns.

Varför skulle en nobelpristagare har något att säga om min åsikt om en gud?
Jag har väldigt svårt att förankra frågan till verkligheten då vi aldrig kommer att kunna bevisa att gud inte finns. Precis som att vi inte kan bevisa att enhörningar inte har existerat.

Vi kan prata möjlighet och sannolikhet med det är en annan tråd.
Citera
2019-08-28, 21:52
Medlem
Citat:
”Neuroforskare har länge konstaterat att ca 90% av tiden är det vårt undermedvetna sinne som styr oss i våra liv. Att det undermedvetna sinnet har bestämt sig långt innan vi fattar ett medvetet beslut. Att det undermedvetna sinnet styr oss via känslorna och därför kan vi inte alltid medvetet bestämma oss för att vi vill eller inte vill göra vissa saker.”
Citera
2019-08-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Svarade du rätt person nu?

Jag anser att jag var ganska tydlig med att om man påstår att det inte finns någon gud har man en bevisbörda att leva upp till.

Men att för att svara på din fråga,

Det påvisar enbart att du inte förstår vad ateism är.
Ateism är att man inte accepter påståendet om att en gud / gudar existerar.
Inte att gud inte finns.

Varför skulle en nobelpristagare har något att säga om min åsikt om en gud?
Jag har väldigt svårt att förankra frågan till verkligheten då vi aldrig kommer att kunna bevisa att gud inte finns. Precis som att vi inte kan bevisa att enhörningar inte har existerat.

Vi kan prata möjlighet och sannolikhet med det är en annan tråd.
Därför är det noga att påpeka vilken Gud man menar ifall man påstår att Gud inte finns.
Det går ju att bevisa (i den mening vetenskap öht kan bevisa något) att bibelns definition av Gud inte stämmer (lite beroende på hur bokstavligt man tolkar, såklart).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in