Citat:
Ursprungligen postat av
cherryfive
Nu har jag inte allt det Inge M säger i färskt minne. Han uttrycker ju en del osäkerhet beträffande vissa saker och liksom andra vittnen så förändras en det lite med tiden. Jag tror absolut att vissa saker som han är mer säker på kan vara överensstämmande med verkligheten, som att GM stod och väntade en längre stund. Jag sågar inte alls Inge M som vittne, men tycker att det blir svårtolkat när det åtminstone i mina ögon verkar som hans fantasi drar iväg lite med honom.
Nån annan kanske uppfattar honom på annat sätt. Gunnar Wall har ju träffat Inge M och har stor tilltro till hans vittnesmål, så det tycker jag väger tungt.
. Det er jeg med på! :-)
Det som jeg synes er viktig, er at Inge M, Anders D og Anders B har svært sammenfallende sentrale hendelsesforløp, forskjellene er hovedsaklig tolkninger. Både AB og IM har hånden på skulder ved første skudd, alle synes å være enige om 1-2 sekunder mellom skuddene, OP er i ferd med å snu seg når skuddet faller, kanskje tiltalt av GM. GM står litt etter andre skudd - som AD tolker som tvil om vei, mens IM, som har sett hele forløpet tolker som vurdering av situasjonen. Alle sier at han går fra åstedet, setter opp farten litt innover Tunnelgatan, der de mister ham av øye. Høyde og kroppstype er 180-190, atletisk, GM trolig nærmere 40 enn 20. Så ser kroppsbyggeren AD en person som heller er "lite otymplig, nästan klumpig och stel", mens musikklæreren IM ser en som han etter bevegelsesmøstret vurderer til 30-40 år, og går "lugnt och fint," "Stille, och sen joggar han" innover Tunnelgatan. Såvidt jeg kan se, snakker ikke IM om veldig effektivt bevegelsesmønster i de første forhørene. Det kan være mental utmaling senere.
Men "slakt" snakker IM om hele tiden, og fordi han er den eneste som har fulgt GM helt fra han venter på LOP, er det umulig å si at det er direkte feilvurdering - AD/AB sine beskrivelser er forenlig med det, AB oppfatter jo de tre som en gruppe. IM reagerer på det totale fraværet av affekt hos GM, og reflekterer over at straks mordvåpnet var skjult, kunne ingen uten videre peke ham ut som GM ut fra framtoning og atferd. Noe som vel kan tolkes som stor profesjonalitet/lang erfaring med liknende situasjoner.