2019-09-05, 14:40
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Nej det ser inte välplanerat ut, det ser organiskt ut. Om du kan visa att människokroppen innehåller ett enda kugghjul eller transistor så kan jag garantera dig att jag byter åsikt och blir kreationist. Det är dagens löfte.

Till skillnad från alla levande djur på planeten, så behöver inte människor äta för att överleva.. då människokroppen designats med allt den behöver för att vara ett komplett system som kan skapa energi på insidan, genom själen.. och behöver därför inte grödor och solstrålar från utsidan för att överleva.. då meditering får den inre solen att lysa av solenergier som kan intas genom råa grödor eller genom att sola.

Jag skulle kalla människans kropps system för det mest avancerade fysiska på Jorden just nu, på grund av just detta faktum.. att människor designats för att inte behöva "saker" från utsidan för att överleva.

Annat är det med ateisten apkropp.. den behöver leka allätare minst tre gånger per dag genom att rensa sin föda från solenergier genom tillagning med värme, för att leva hälsosamt och fundera på varför cancern uppstår.
Äter ateisten inte kött och onyttig föda tre gånger per dag så får den missbruksabstinens då apan missbrukar livslös "föda" som ett knark.

Ateisten, apan som gudarna glömde.
Citera
2019-09-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Till skillnad från alla levande djur på planeten, så behöver inte människor äta för att överleva.. då människokroppen designats med allt den behöver för att vara ett komplett system som kan skapa energi på insidan, genom själen.. och behöver därför inte grödor och solstrålar från utsidan för att överleva.. då meditering får den inre solen att lysa av solenergier som kan intas genom råa grödor eller genom att sola.

Jag skulle kalla människans kropps system för det mest avancerade fysiska på Jorden just nu, på grund av just detta faktum.. att människor designats för att inte behöva "saker" från utsidan för att överleva.

Annat är det med ateisten apkropp.. den behöver leka allätare minst tre gånger per dag genom att rensa sin föda från solenergier genom tillagning med värme, för att leva hälsosamt och fundera på varför cancern uppstår.
Äter ateisten inte kött och onyttig föda tre gånger per dag så får den missbruksabstinens då apan missbrukar livslös "föda" som ett knark.

Så ingen har dött av svält?
Eller uttorkning?
Citera
2019-09-05, 14:47
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag brukar svara ”jag vet inte” på sådana frågor.
Ja, tänk om alla var så smarta att de insåg att de inget visste och sen nöjde sig med det!
Då skulle vi fortfarande hänga skönt i träden och leva gott ovetandes istället för i en krävande civilisation full av teorier..
Citat:
Att hitta på en lösning löser ju inget egentligen.
Nä, att försöka lösa något har väl aldrig löst något...
Citera
2019-09-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Ja, tänk om alla var så smarta att de insåg att de inget visste och sen nöjde sig med det!
Då skulle vi fortfarande hänga skönt i träden och leva gott ovetandes istället för i en krävande civilisation full av teorier..

Nä, att försöka lösa något har väl aldrig löst något...
Att svara ”jag vet inte” på en specifik fråga betyder inte att man inte vet någonting.

Att fantisera fram ett svar är inte att försöka lösa något, enligt mig.
Citera
2019-09-05, 15:11
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Så ingen har dött av svält?
Eller uttorkning?

Uppenbarligen så skapade eller åt dom inte tillräckligt med solstrålar för att överleva.. och dom visste definitivt inte om att dom kunde sluta tänka för att skapa solenergier, då tankefrihet är meditering dvs när man inte har en pågående tankeprocess, vilket dom flesta människor jämt har tvvär.. och dom vet därför inte om.. att hunger försvinner av meditering.
Citera
2019-09-05, 15:17
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Att svara ”jag vet inte” på en specifik fråga betyder inte att man inte vet någonting.
Nej, det är klart.
Men om man skulle nöja sig med att inte veta det man inte vet, så kommer man heller inte att lära sig något nytt.
Citat:
Att fantisera fram ett svar är inte att försöka lösa något, enligt mig.
Du har alltså missat att det är i fantasin som alla idéer har sin hemvist?

Rättssystem, teoretiska modeller, tekniska innovationer och civilisationen som helhet är exempel på fantastiska påhitt.
Men du tycker kanske inte att alla dessa människans idéer har löst någonting utan mest är till problem?
Det var bättre innan vi hade teorier om världen eller fantasier om samhälle och andra "icke-lösningar". Eller?

Tycker du inte att relativitetsteorierna, det ekonomiska systemet eller ens rättsstaten bringat mänskligheten lösningar?
Hur kommer det sig att du ogillar kreativitet och entreprenörskap så?
Eller vill du kanske ångra dig nu och mena något annat än det du skriver? Förklara dig gärna.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-05 kl. 15:20.
Citera
2019-09-05, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Andningssystemets och matsmältningssystemets intag är placerade så nära varandra, i samma öppning, att folk kväver sig själva när de äter. Det är verkligen inte höjden av briljant design.

Jämför med bränsleintag och avgasrör på ett fordon. Ingen intelligent designer skulle komma på en sådan idiotisk design. Särskilt om bilen blir skrot om man råkar spilla lite bränsle i avgasröret.

Använder man inte sitt intellekt och därmed inte använder sig av mastikation (tuggning) som kroppen är avsedd till att göra får man skylla sig själv. Epiglottis förhindrar att maten går in i andningsvägarna, en mekanism som förhindrar just kvävning. Dessutom fungerar epiglottis per automatik, vilket är praktiskt. Vore hemskt att "manuellt" öppna och stänga epiglottis, precis som det vore dumt att "manuellt" spänna hjärtat för att pumpa.

Sen ska vi inte glömma hostreflexen som även det förhindrar kvävning. Jag har nämnt tre mekanismer som förhindrar kvävning;

1. Tuggning
2. Epiglottis
3. Hostreflex

Hur många känner du som har dött av kvävning? Risken är nästinitill lika stor hos alleman.
Citera
2019-09-05, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, särskilt välplanerad är inte människokroppen. Var fick du den tanken ifrån?
Har du aldrig behövt gå till läkare?
Behöver du inte använda kläder?
Behöver du inte använda skor?
Har du aldrig drabbats av solbränna?

Och, som jag skrev så är universum långt ifrån en intelligent design skapad av en intelligent ingenjör. Menar du verkligen att det var intelligent att skapa en hel sandstrand, där varje enskilt sandkorn är en galax och sedan placera liv på den lilla planeten jorden, som bara är en liten, liten elektron inne i en liten, liten atom inne i ett enda av dessa små sandkorn som finns på den enorma sandstranden som är universum? Hur visar det på intelligens snarare än inkompetens hos "skaparen" eller fullständigt slöseri med resurser?

Välplanerad design betyder inte perfekt design. Har du någon uppfinning eller liknande som du ser som välplanerad?

Läkaren kan göra sitt jobb just p.g.a. hur människan är uppbyggd, där varje mEq räknas, fysilogiska principer och mekanismer spelar roll för sjukdomen i fråga. Ett enda enzym i kroppen som är defekt kan göra stor förödelse. Nu går det säkert i dina tankar "om ett enda enzym kan göra förödelse, visar det på dum design". Sannolikt har du inte något enzym som är defekt till den nivå att det gör större skada. Varför? För kroppen har mekanismer som är otroligt effektiva till att förhindra detta.

Miljarder mutationer händer i kroppen varje dag, att förhindra dessa mutationer kräver en häpnadsväckande design.

Du nämner kläder, skor och solbrännor men tänker inte på att vi har termoregulering, förhårdnande fotsulor och skinn som skyddar mot skadligt UV-ljus (bland annat).
Citera
2019-09-05, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Nej, det är klart.
Men om man skulle nöja sig med att inte veta det man inte vet, så kommer man heller inte att lära sig något nytt.

Du har alltså missat att det är i fantasin som alla idéer har sin hemvist?

Rättssystem, teoretiska modeller, tekniska innovationer och civilisationen som helhet är exempel på fantastiska påhitt.
Men du tycker kanske inte att alla dessa människans idéer har löst någonting utan mest är till problem?
Det var bättre innan vi hade teorier om världen eller fantasier om samhälle och andra "icke-lösningar". Eller?

Tycker du inte att relativitetsteorierna, det ekonomiska systemet eller ens rättsstaten bringat mänskligheten lösningar?
Hur kommer det sig att du ogillar kreativitet och entreprenörskap så?
Eller vill du kanske ångra dig nu och mena något annat än det du skriver? Förklara dig gärna.
Att säga ”jag vet inte” har inget att göra med hur nöjd man är. Snarar tvärtom, att inse att man inte vet, borde göra att man försöker ta reda på svaret. Att hitta på en helhetslösning (Gud), som är svaret på nästan allt, är kanske lämpligt. Men är det sant?

?? Vad snackar du om? Dessa teorier är inga påhitt, de bygger på beprövad vetenskap. Jag är inte emot lösningar som bygger på evidens och belägg.
Citera
2019-09-05, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdtjanst
Välplanerad design betyder inte perfekt design. Har du någon uppfinning eller liknande som du ser som välplanerad?

Läkaren kan göra sitt jobb just p.g.a. hur människan är uppbyggd, där varje mEq räknas, fysilogiska principer och mekanismer spelar roll för sjukdomen i fråga. Ett enda enzym i kroppen som är defekt kan göra stor förödelse. Nu går det säkert i dina tankar "om ett enda enzym kan göra förödelse, visar det på dum design". Sannolikt har du inte något enzym som är defekt till den nivå att det gör större skada. Varför? För kroppen har mekanismer som är otroligt effektiva till att förhindra detta.

Miljarder mutationer händer i kroppen varje dag, att förhindra dessa mutationer kräver en häpnadsväckande design.

Du nämner kläder, skor och solbrännor men tänker inte på att vi har termoregulering, förhårdnande fotsulor och skinn som skyddar mot skadligt UV-ljus (bland annat).
Håller med om att vi inte är perfekt. Universum, rent generellt, är inte perfekt, om vi utgår från liv.
Citera
2019-09-05, 16:28
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Nej det ser inte välplanerat ut, det ser organiskt ut. Om du kan visa att människokroppen innehåller ett enda kugghjul eller transistor så kan jag garantera dig att jag byter åsikt och blir kreationist. Det är dagens löfte.

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat

Var är kugghjulen och transistorerna som bevisar en intelligent designer?
Citera
2019-09-05, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdtjanst
Använder man inte sitt intellekt och därmed inte använder sig av mastikation (tuggning) som kroppen är avsedd till att göra får man skylla sig själv. Epiglottis förhindrar att maten går in i andningsvägarna, en mekanism som förhindrar just kvävning. Dessutom fungerar epiglottis per automatik, vilket är praktiskt. Vore hemskt att "manuellt" öppna och stänga epiglottis, precis som det vore dumt att "manuellt" spänna hjärtat för att pumpa.

Sen ska vi inte glömma hostreflexen som även det förhindrar kvävning. Jag har nämnt tre mekanismer som förhindrar kvävning;

1. Tuggning
2. Epiglottis
3. Hostreflex

Hur många känner du som har dött av kvävning? Risken är nästinitill lika stor hos alleman.
Så ett barn får skylla sig själv?
Och ja, jag vet att det är föräldrarnas ansvar att vakta barnen. Men nu talar vi om design.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in