Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Logiken måste väl ändå bygga på fakta - inte bara påståenden.. och det är ju faktan jag efterfrågar - annars är det som att diskutera med någon hävdar att man inte kan flyga till månen eftersom det inte går...
Men du vet at bygget raste nedover med gravitasjons hastighet (30 meter, 2,25 sek).
Du forstår sikkert at det ikke kan skje med bærende stålstruktur intakt/på plass.
Grativasjons hastighet ("fritt fall") er bare mulig når ingen struktur er tilstede, hvilket vil si at om stålet var der, men svekket så ville det likevel gi en viss motstand slik at gravitasjons hastighet ikke var mulig.
Stålet, selv om det er svekket, så er det der og må brytes ved, bøyes, forseres osv.
Energien som kreves for oppnå gravitasjons hastighet kan ikke samtidig brukes til å mose tusentalls tonn med stål. Fysiske umuligheter.
Jeg vet at du ikke er dum i hodet, så det er åpenbart at det er andre årsaker til at du fornekter alt, i årevis. Hadde jeg mistenkt deg for å være dum kunne jeg foreslått noen praktiske eksempler å lære av.
F.eks. ta en passende trebit av 2-tum/4-tum konstruksjonsvirke, i Norge heter det stender/stolpe.
Støp den inn i en betongkloss så f.eks. en halvmeter stikker opp i luften.
Bruk slegge og se hvor "lett" det er å "gjøre den kortere" eller få den til å svikte.
Sånt bør gi en indikasjon på styrken i vertikal-bærende konstruksjon.
Jeg vil tippe at selv etter 10 slag, er kun enden deformert maks 20 mm, samt litt flisete i kantene.
Stålkonstruksjoner som i skyskrapere avstives naturligvis med en eller annen form for skrå-stiving for sideveis stabilitet i begge horisontale retninger, minst, repetert for nesten hver etasje, om ikke skråstiverne går over flere etasjer.
Vi vet også at slike konstruksjoner alltid overdimensjoneres med faktor på 3-5.