Citat:
Det finns miljoner barn som inte träffar påven och visas upp till allmän beskådan för att orera om domedagen. Det handlar inte om att låsa in, det handlar om ett normalt och fungerande liv.
1. Villkorslös kärlek.
2. Regler och rutiner som tryggar, det vill säga mat, sömn, skola, fritidsaktiviteter och ett socialt liv.
3. Sluta exponera henne för hela världen (integritetskränkande).
4. Stötta hennes engagemang för miljön, men ej på bekostnad av skolarbetet, och i rimliga proportioner.
Edit: När Greta är myndig kan hon göra vad hon behagar, och behöver då ha fått en bra grund i sig själv att stå på.
Med villkorslös kärlek menar jag att hon inte ska behöva prestera eller uppfylla föräldrarnas (eller någon annans) behov för att bli älskad.
1. Villkorslös kärlek.
2. Regler och rutiner som tryggar, det vill säga mat, sömn, skola, fritidsaktiviteter och ett socialt liv.
3. Sluta exponera henne för hela världen (integritetskränkande).
4. Stötta hennes engagemang för miljön, men ej på bekostnad av skolarbetet, och i rimliga proportioner.
Edit: När Greta är myndig kan hon göra vad hon behagar, och behöver då ha fått en bra grund i sig själv att stå på.
Med villkorslös kärlek menar jag att hon inte ska behöva prestera eller uppfylla föräldrarnas (eller någon annans) behov för att bli älskad.
Ja, det är klart att det finns miljontals barn som aldrig träffar påven, eller som har lust eller möjlighet att kämpa för miljön, eller som inte vill eller kan uppträda offentligt. Betyder det att inga barn överhuvudtaget ska göra något annat än det normala livet, vad det nu är för något, mat, sömn, skola, fritidsaktiviteter och ett socialt liv kanske? Alla ska vara exakt likadana? Man ska inte uppmuntra och stötta unga idrottstalanger på deras väg mot världstoppen? Man ska inte ta tillvara på passionen små schackgenier, mattegenier, gamergenier känner utan tvinga dem att hålla sig till den nivå som alla andra är på? När man inser att man har en Mozart i sin familj så ska man helst låsa pianot om han övar på mer eller annat än den normala pianoläxan och se till att han istället lever ett "normalt" liv för när han blir myndig kan han ju klinka piano bäst han vill?
Ja, så är det nog för många ungar, och för somliga innebär det att livet, det "normala", knappt blir värt att leva. De har haft turen att hitta sin passion tidigt och något inom dem dör om de inte får följa den. Jag tror att kloka föräldrar ser sånt och försöker stötta dessa barn istället för att klippa deras vingar så att de aldrig lär sig flyga som pilgrimsfalkar eller kajor som leker med stormvinden, utan bara som undulater som knappt släpps ur buren.
Vad jag förstår, var Greta riktigt illa ute pga sina diagnoser dessutom. Jag kan tänka mig att man som förälder var fullkomligt utom sig av oro för henne när det var som värst. Det är inte svårt att tänka sig att när hon äntligen hittar något som väcker livslusten och det visar sig att hon har en oanad talang för att få folk att lyssna och en oanad styrka att genomföra det hon har tänkt sig, så vill föräldrarna göra vad de kan för att stötta henne i detta. Jag fattar faktiskt inte varför man ser det som så fel. Det är ju redan uppenbart att Greta inte ligger mitt i på "normalskalan", hon fattar det själv också. Varför då envisas med att försöka peta in henne där, det vore väl bara dumt? Bättre att ta tillvara på det hon har och kan och vill ge!
Om du nu hade haft en Greta som dotter och din villkorslösa kärlek inte hade hjälpt ett dugg, eftersom man tyvärr inte kan älska en människa vare sig lycklig eller frisk, och om hon hade tappat livslusten totalt för att hon inte kunde få följa sin stjärna och sitta utanför riksdagshuset en dag i veckan och exponera sig och sitt budskap inför hela världen, om du och hon har helt olika uppfattningar om vad rimliga proportioner är och hon återgår till det sjukdomstillstånd hon var i innan sitt engagemang när hon ska följa det du tycker är rimligt - tror du inte att du skulle välja att strunta i vad du själv tycker känns rätt och istället försöka göra vad som är rätt för henne? Det tror jag att hennes föräldrar också gör och jag tror inte att hon kommer att ha en sämre grund att stå på än andra.