Citat:
Ursprungligen postat av
wedonthavetime
När rebeller utrustar barn med kulsprutor så är det inte barnen man är rädd för. Att bli rädd, orolig och kritisera en sådan utveckling är sunt.
Ja, hade Greta skjutit kulspruta på FN-mötet hade jag förstått rädslan så klart.
Men syftar inte om de som kritiserar meta-delen i det hela, att hon är skådis, att hon är en tonåring, att hon åker båt etc. Utan syftar på de som är rädda för det hon framför och de som står bakom henne.
Att hon är 16 år och dra paralleller till barnarbete i sweatshops (eller i det här fallet barnsoldater) är ju bara en argumentteknik. Eller en "argumentation fallacy" som en del skulle kalla det, själv tycker jag in absurdum är en helt legitim argumentationsteknik. Men i detta fallet tror jag det är just det, och inte själva huvudfrågan.
Det kan omöjligen vara att hon är 16 som är problemet för de jag syftar på, då dessa hade reagerat likadant om hon förespråkade för oljeindustrin, abort, anti-abort, dödsstraff, höger, vänster etc.
De personer jag läst från har någon djupare skräck och tar upp klimatfrågan och annat, inte bara att hon är 16 år.