Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Favorit i repris...

Guus Berkhout och hans upprop har vi redan klarat av några gånger på Flashback. Guus Berkhout har kopplingar till oljeindustrin:

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Så ja. Det är sannolikare att de forskare som Greta hänvisar till har rätt än Guus Berkhout & co.

Favorit och favorit...

Alla som ev tycker annorlunda än Greta på något sätt är antingen okunniga eller köpta av oljeindustrin eller högersympatisörer - eller varför inte allt på samma gång?

I kontrast till Gretas alarmister som inte alls styrs av ekonomisk vinning, grumliga politiska motiv eller karriärlystnad. Åh nej, inte alls. Här befinner sig de skarpaste hjärnorna som helt oegennyttigt bara vill rädda världen.

Kan det verkligen vara så svartvitt?

En djärv gissning är att det faktiskt är mer lukrativt just nu att stå på barrikaderna och ropa efter hållbarhet och fossilfria lösningar. Och så inkasserar man f-n så många fler godhetspoäng ...

För övrigt har jag dålig koll på vilka forskare Greta hänvisar till. Lite svepande om IPCC, mest. Som i sin tur har rapporter om inre motsättningar och avhopp i protest. Malena skriver i sin bok att de träffat den något extreme Kevin Anderson i Uppsala, men frågan är om han är med i IPCC.

Tar gärna emot namn för att kunna läsa vidare.
2019-10-19, 23:13
Medlem
dufrianords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Greta har blivit mobbad fysiskt och psykiskt under hela sin barndom pga av sin litenhet och diagnos. Nu är hon en förebild och hjälte för miljoner ungdomar.
Vilket tror du hon mår bäst av?

Hon blev djupt deprimerad i andra klass, efter Klimat domedags videos i skolan, depression är ett vanligt sympton vid Aspergers, så vilka retade henne? i första klass??
2019-10-19, 23:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Greta har blivit mobbad fysiskt och psykiskt under hela sin barndom pga av sin litenhet och diagnos. Nu är hon en förebild och hjälte för miljoner ungdomar.
Vilket tror du hon mår bäst av?
Hon själv säger
att hon mår bättre,
att hon äter bättre och tom. tillsammans med andra,
att hon uppskattar att bli tagen på allvar,
att hon uppskattar att andra faktiskt pratar med henne,
mm, mm.

Sedan ska man inte underskatta risken att "gå in i väggen" eller åtminstone bli väldigt trött på allt. Det är lätt gjort även när man trivs med tillvaron om det blir för mycket av det goda. Finns säkert många sådana exempel.
2019-10-19, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hon själv säger
att hon mår bättre,
att hon äter bättre och tom. tillsammans med andra,
att hon uppskattar att bli tagen på allvar,
att hon uppskattar att andra faktiskt pratar med henne,
mm, mm.

Sedan ska man inte underskatta risken att "gå in i väggen" eller åtminstone bli väldigt trött på allt. Det är lätt gjort även när man trivs med tillvaron om det blir för mycket av det goda. Finns säkert många sådana exempel.
Hon blir väl ganska mycket mobbad här i fb-tråden också fast här har hon ju en del försvarare också.
2019-10-19, 23:43
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Många på internet som verkar väldigt rädda för Greta. Att hon är frontfigur för en stor och ondskefull konspiration som är där för att förstöra för denna rädda person.

Enligt dessa människor:
Vad är dessa konspiratörers mål?
På vilket sätt är detta mål skadligt för den person som är "rädd" för Greta?

Diskuterade med en dansk i en annan tråd och han var övertygad att det var för att någon olje-familj skulle få till en global totalitär diktatur. Men det kan väl knappast vara konsensus bland anti-gretanierna? De flesta vill bara kunna köra sin bil billigare eller?
2019-10-19, 23:44
Medlem
TheHorrors avatar
Greta verkar inte heller vara den första tonåringen som förespråkar miljön. Det fanns åtminstone två före henne; Severn Cullis-Suzuki (1992) och Brittany Tilford (2012), båda tonåringar när det begav sig. Jag tänker inte diskutera hennes Aspergers, men jag tycker det är vanvettigt lågt att använda sig av barn som går i bräschen för politiska utspel. När jag hör lärare stå och citera Greta inför sina klasser eller hänvisar till henne mår jag dåligt med tanke på fokusen på källkritik som skollagen ändå betonar med fetmarkerad text.

Jag ser fenomenet Greta mer som en facebook-gest, dvs man "gillar" och klappar henne på axeln, en person som säger de rätta sakerna och vars argument låter folk slippa tänka på de mer komplicerade men ack så viktiga bakgrundsfaktorerna - där Greta själv utgör miljödebatten snarare än sakfrågorna. Vart tog det kritiska förhållningssättet vägen i skolorna ang sådana här "fenomen"?
2019-10-20, 01:06
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Många på internet som verkar väldigt rädda för Greta. Att hon är frontfigur för en stor och ondskefull konspiration som är där för att förstöra för denna rädda person.

När rebeller utrustar barn med kulsprutor så är det inte barnen man är rädd för. Att bli rädd, orolig och kritisera en sådan utveckling är sunt.

Sen att vissa inte vet bättre och kritiserar barnen personligen är en annan sak.
Senast redigerad av wedonthavetime 2019-10-20 kl. 01:11.
2019-10-20, 01:22
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
När rebeller utrustar barn med kulsprutor så är det inte barnen man är rädd för. Att bli rädd, orolig och kritisera en sådan utveckling är sunt.
Ja, hade Greta skjutit kulspruta på FN-mötet hade jag förstått rädslan så klart.

Men syftar inte om de som kritiserar meta-delen i det hela, att hon är skådis, att hon är en tonåring, att hon åker båt etc. Utan syftar på de som är rädda för det hon framför och de som står bakom henne.

Att hon är 16 år och dra paralleller till barnarbete i sweatshops (eller i det här fallet barnsoldater) är ju bara en argumentteknik. Eller en "argumentation fallacy" som en del skulle kalla det, själv tycker jag in absurdum är en helt legitim argumentationsteknik. Men i detta fallet tror jag det är just det, och inte själva huvudfrågan.
Det kan omöjligen vara att hon är 16 som är problemet för de jag syftar på, då dessa hade reagerat likadant om hon förespråkade för oljeindustrin, abort, anti-abort, dödsstraff, höger, vänster etc.
De personer jag läst från har någon djupare skräck och tar upp klimatfrågan och annat, inte bara att hon är 16 år.
2019-10-20, 02:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Säga vad man vill. Hon är ingen dålig talare. Svårt att tro att hon har alla dessa diagnoser som hon ska ha. En person med det skulle inte tala som hon gör.
2019-10-20, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det jag har svårt att förstå är att det verkar finnas ett sådant hat mot henne. Hon är fortfarande ett barn och folk sitter och spyr ut mängder av elakheter mot henne och hånar henne för att hon har asperger. Jag har läst kommentarer om att man hoppas att hon ska dö. Det är så otroligt omoget. Personligen tycker jag det är bra när människor kämpar för något de tror på. Om det stämmer överens med min livsåskådning eller politiska åsikter är ointressant. Jag blir glad när jag ser människor gör något som påverkar och det gör Greta. Det är bättre än att sitta som en tangentbordskrigare på Flashback och skriva saker till folk som man aldrig någonsin skulle våga såga till dem, inte ens till lilla Greta, när man står framför dem.

Ursäkta men vad påverkar hon klimatet? Inte något, jo hon stressar ungdomar med klimatet. Men inga förslag på hur! Jag hånar ej henne, men den grupp som utnyttjar henne. De flesta länder synnerhet EU är väl medvetna om detta så hon för inget nytt till miljöfrågan. Passus, hur kan hon få ledigt i skolan? Vi fick kämpa för att våra barn skulle få en vecka ledigt, för mig ytterst konstigt.
Ps. jag skriver inget ont om henne men för de som supportrar henne. rent för jäkligt. Gå i skola utbilda dig som vanliga barn. ds.
2019-10-20, 04:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Ursäkta men vad påverkar hon klimatet? Inte något, jo hon stressar ungdomar med klimatet. Men inga förslag på hur! Jag hånar ej henne, men den grupp som utnyttjar henne. De flesta länder synnerhet EU är väl medvetna om detta så hon för inget nytt till miljöfrågan. Passus, hur kan hon få ledigt i skolan? Vi fick kämpa för att våra barn skulle få en vecka ledigt, för mig ytterst konstigt.
Ps. jag skriver inget ont om henne men för de som supportrar henne. rent för jäkligt. Gå i skola utbilda dig som vanliga barn. ds.
Känner du till att skolplikten inte gäller i gymnasiet? Hur Greta påverkar klimatet? Hon är en opinionsbildare som påverkar människor och gör dem medvetna. Ingen hade sagt något om en 35-årig man eller kvinna hade engagerat sig för miljön, men en 16-åring förväntas ensam vara den som omvänder alla så att utsläppen av klimatgaser minskar, annars gör hon inget. Debatten kring Greta känns lite naiv.
2019-10-20, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Säga vad man vill. Hon är ingen dålig talare. Svårt att tro att hon har alla dessa diagnoser som hon ska ha. En person med det skulle inte tala som hon gör.
En aspie brukar vara bra på att memorera, så med bra coaching kan hon lära sig att framföra ett tal på ett bra sätt. Hur många gånger uttrycker hon sig elokvent utanför manus? Nej, just det... Sedan man fråga sig vilken idiot som författade det katastrofala FN-talet? Man kan inte skylla ett dåligt manus på skådisen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in