2019-09-04, 18:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag det är definitivt den uppfattning jag fått. Givetvis skall jag kolla upp det ordentligt nu.

Min uppfattning om val av insatsstyrka, genomförande och tidpunkt kvarstår oavsett.

Det låter väldigt mesigt och dumt av polisen att be misstänkta infinna sig på stationen för att bli häktade för mord. Hade nog varit en hel del som valt att fly istället tror jag.
Citera
2019-09-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det låter väldigt mesigt och dumt av polisen att be misstänkta infinna sig på stationen för att bli häktade för mord. Hade nog varit en hel del som valt att fly istället tror jag.

Men får man inte brev om någon slags inställan?
Tyckte jag läste att han inte kommit till förhör men jag kanske har drömt.
Citera
2019-09-04, 18:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera

Jag vet inte, det kanske är så. Tycker bara det låter så riskabelt att förvarna om förestående häktning. Konstigt tillvägagångssätt tycker jag.

De kanske ville få en anledning och legitim ursäkt till att nyttja insatsstyrka? Han kom ju inte frivilligt!
Citera
2019-09-04, 18:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det undrar jag verkligen om han fått. I så fall hade han ju självklart inte varit hemma om han skitit i någon uppmaning från polisen. Detta handlar nog också om skrämseleffekt, att "nu är det allvar". Man skickar inte insatsstyrkan bara för att någon inte kommer in på polisens vänliga uppmaning. Möjligen skickar man en målad bil med ett par poliser. Inte mer. Här ville de uppenbarligen ta till storsläggan - och en sån här insats är ju dessutom noga planerad.

Exakt dit jag vill komma, hela grejen är ju att det ska vara skrämmande och försätta den gripne i ett kraftigt underläge rent psykologiskt, hämtad med våld av ett antal bistra och djävligt speedade snutar gör liksom att ställningen är klar från start, nu djävlar är det allvar.

MGM visste inte ett skit förrän insatsstyrkan sparkade in hans dörrar helt enligt Hiding och utredarnas plan, man hade haft hur många djävla möjligheter som helst att plocka in honom under dagen, man kunde ha använt insatsstyrkan då också men då hade de inte fått den riktiga skrämseleffekten de ville ha.

Att ungarna var i huset gav de blanka fan i, barnkonventionen betyder inte så mycket när man får leka "Dirty Harry" och vara lite hård och tuff.
Citera
2019-09-04, 18:32
Medlem
Citat:

Nej. Om man är misstänkt för att ha mördat någon och åkl anser att det föreligger sannolika skäl för ett anhållande så postar man inga brev till den misstänkte med information om saken jämte en uppmaning att infinna sig vid lokal polisstation.
Bara i Remarks föreställningsvärld. Bara där.
Citera
2019-09-04, 18:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är nog troligare formulerat som en kallelse till förhör gissar jag. Men oavsett så torde ju budskapet framförts per telefon mht till tidsramen (?)
Citera
2019-09-04, 18:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Vad skulle jag ha skrivit? Hänger inte med vilket inlägg du svarade på?

Förlåt om jag drar in dig i något som du inte skrivit .

De sista dagarna har varit mer än förvirrande och tråden har växt med gigantiska steg de senaste dagarna.

Jag minns inte längre vem/vilka skribenter som har skrivit att de har hört att SD ska ha sagt att de kommer inte att klara ut mordet och att de har inget på mig, bara anmälningarna (fritt från minnet).

Jag kan säkert ta fram de inläggen senare, men hinner inte nu.
Jag skrev några namn som jag trodde möjligen kunde vara någon av de som skrivit något sådant.

Ursäkta mig!!
Citera
2019-09-04, 18:38
Medlem
Citat:
Om man hämtas in för häktning så skickar man definitivt inte en förvarning, "Vänligen inställ dig månd 2/9 för häktningsförhandling". Då inser man ju snabbt att fågeln flyger ut och lämnar boet tomt. Han riskerar ju livstid nu.
Citera
2019-09-04, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror absolut du är sanningen på spåren med dina funderingar och jag tror det kommer visa sig att det är just så det har gått till - och att motivet finns där i röran av försnillande av pengar, poängjakt och otrohet.
Även jag instämmer i att motivbilden nog är ett ihopkok av flera olika ”triggers”.
Otroheten som primär orsak och sedan har det byggts på med händelser som fått dessa två Svenssons (aka Davidssons) att helt förlora begreppet om vad som är upp och ner och rätt och fel
Citera
2019-09-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nja, med tanke på de fula plumparna i rättvisans protokoll så skulle åtminstone jag som oskyldig och anklagad för ett allvarligt brott oroa mig en smula, jag säger inte att de anklagade i det här fallet är oskyldiga utan det är ett rent hypotetiskt resonemang angående hur rättvisan sköter sitt uppdrag.

Som sagt, det finns fläckar på solen som gör att det inte går att resonera att som oskyldig har man inget att frukta, det kommer att ordna sig ändå.

Enda anledningen till att jag skulle oroa mig i det läget, är om jag vet att jag har med en psykopat att göra som mycket väl skulle kunna vara GM, men inte annars.
Senast redigerad av SmartaMarta666 2019-09-04 kl. 19:07.
Citera
2019-09-04, 18:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det undrar jag verkligen om han fått. I så fall hade han ju självklart inte varit hemma om han skitit i någon uppmaning från polisen. Detta handlar nog också om skrämseleffekt, att "nu är det allvar". Man skickar inte insatsstyrkan bara för att någon inte kommer in på polisens vänliga uppmaning. Möjligen skickar man en målad bil med ett par poliser. Inte mer. Här ville de uppenbarligen ta till storsläggan - och en sån här insats är ju dessutom noga planerad.

Skulle tro det. Även piketen kan behöva en trevlig stund...
Dessutom ligger det ju en form av självmotsägelse i att de inte skulle ta killen med överraskning. Det är ju därför de finns.
Citera
2019-09-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ursäkta mig, kan du länka till någon källa där det står att han fått uppmaningar att inställa sig och vägrat?

MGM hade ingen som helst aning om att de var något på spåren, tror du på fullt allvar att de ens försökte nå honom under kvällen?
Hur vet du att MGM inte visste att de var honom på spåren menar du?
Enligt media hade de försökt nå honom ett par ggr innan men misslyckats, men det kanske var så sent på måndagkvällen så han kanske sov?
Senast redigerad av SmartaMarta666 2019-09-04 kl. 19:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in