2019-07-28, 12:40
  #901
Medlem
Hur fungerar det när trafiken går över till nytt bolag? Blir personalen på det "gamla" företaget automatiskt anställda av de som vann upphandlingen och tar över trafiken? Och hur blir det med lönerna? Tänker på vad som händer när SJ tar över efter Transdev på Öresundstågen. Transdev har ju närmare 4000 mer i lön än SJ AB. Eller blir det som på Västtågen att ett dotterbolag till SJ tar över, med andra villkor än SJ AB?
Citera
2019-07-28, 22:12
  #902
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Hur fungerar det när trafiken går över till nytt bolag? Blir personalen på det "gamla" företaget automatiskt anställda av de som vann upphandlingen och tar över trafiken? Och hur blir det med lönerna? Tänker på vad som händer när SJ tar över efter Transdev på Öresundstågen. Transdev har ju närmare 4000 mer i lön än SJ AB. Eller blir det som på Västtågen att ett dotterbolag till SJ tar över, med andra villkor än SJ AB?

Det är här facken har en viktig uppgift, att se till att få samma/minst lika bra villkor efter övergången som innan.
Så slår ett slag och rekommenderar alla att gå med i något av de fack som finns där man arbetar.

Annars brukar det för det mesta vara övertagande av verksamhet, och då följer personal oftast med över, om de inte väljer att sluta själva. De gamla bättre villkoren man har kan sedan gälla t.ex. i ett år efter övertagandet, därefter är det ofta förhandling mellan fack och arbetsgivare.

Vet inte just i det här exemplet om det blir ett dotterbolag eller inte, men det kan ju bli så, och då kanske det blir ett annat avral än SJs vanliga.
Citera
2019-07-29, 08:38
  #903
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag var i Herrljunga igår och skulle göra ett byte och hör då en automatisk röst i högtalarna på perrongen som säger "SJ snabbtåg mot Katrineholm och Stockholm ankommer om några minuter på spår 4".

Min fråga blir då: Hur vet den här automatiska rösten när tåget börjar att närma sig stationen? Tänk om tåget är försenat och rösten säger att tåget ankommer om några minuter. Sitter det en GPS-puck på varje tåg och när tåget närmar sig en viss punkt så trycker ledningscentralen på en knapp och den automatiska rösten ylar ut över perrongen? Vem är det som styr den där rösten?
Citera
2019-07-29, 11:52
  #904
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag var i Herrljunga igår och skulle göra ett byte och hör då en automatisk röst i högtalarna på perrongen som säger "SJ snabbtåg mot Katrineholm och Stockholm ankommer om några minuter på spår 4".

Min fråga blir då: Hur vet den här automatiska rösten när tåget börjar att närma sig stationen? Tänk om tåget är försenat och rösten säger att tåget ankommer om några minuter. Sitter det en GPS-puck på varje tåg och när tåget närmar sig en viss punkt så trycker ledningscentralen på en knapp och den automatiska rösten ylar ut över perrongen? Vem är det som styr den där rösten?

Spårledning håller reda på var vilket tåg befinner sig, kan man enklast förklara det. Varje tåg har ett tågnummer, tågnumret avläses sedan i ställverken när ett tåg är ute och rullar, ankomsten beräknas utefter detta.
Så det går automatiskt med dessa automatiska utropen från Järda (Järnvägsdamen) via Trafikverkets system.

Det är även på detta sätt som tågklarerare/fjärrtågklarerare håller koll på alla tåg som är ute och rullar, de ser detta på sina monitorer/spårplaner på de olika driftplatserna.
__________________
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-07-29 kl. 11:55.
Citera
2019-07-31, 09:04
  #905
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Spårledning håller reda på var vilket tåg befinner sig, kan man enklast förklara det. Varje tåg har ett tågnummer, tågnumret avläses sedan i ställverken när ett tåg är ute och rullar, ankomsten beräknas utefter detta.
Så det går automatiskt med dessa automatiska utropen från Järda (Järnvägsdamen) via Trafikverkets system.

Det är även på detta sätt som tågklarerare/fjärrtågklarerare håller koll på alla tåg som är ute och rullar, de ser detta på sina monitorer/spårplaner på de olika driftplatserna.

Tack så mycket JoyyeBoy. Glädjande att du tar dig tid att svara på frågor kring järnvägen
Citera
2019-08-01, 17:17
  #906
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det är här facken har en viktig uppgift, att se till att få samma/minst lika bra villkor efter övergången som innan.
Så slår ett slag och rekommenderar alla att gå med i något av de fack som finns där man arbetar.

Annars brukar det för det mesta vara övertagande av verksamhet, och då följer personal oftast med över, om de inte väljer att sluta själva. De gamla bättre villkoren man har kan sedan gälla t.ex. i ett år efter övertagandet, därefter är det ofta förhandling mellan fack och arbetsgivare.

Vet inte just i det här exemplet om det blir ett dotterbolag eller inte, men det kan ju bli så, och då kanske det blir ett annat avral än SJs vanliga.

Antingen är man med i SEKO Lokförarna på pendeln i Stockholm eller så kan man skita i såväl fack som A-kassa!

SEKO Lokförarna på pendeln Stockholm är respekt! SEKO SJ där en biljettförsäljare från Vingåker ska löneförhandla åt lokförarna är ett skämt! Hej och hå, låglönesatsning i år igen!
Citera
2019-08-26, 13:28
  #907
Medlem
Det verkar stunda sämre tider för godsföretagen. Både Green Cargo och Hector Rail fortsätter att göra stora förluster och Hector Rail kommer behöva nya ägare, kapitaltillskott eller någon slags rekonstruktion för att kunna fortsätta verksamheten. Detta redan innan den antågande lågkonjunkturen slagit till.

Hur påverkar det branschen om ett par hundra godsförare blir av med jobben under nästa år? Kan passagerarsidan svälja alla dessa? Eller väntar arbetslöshet?

Eller går staten in och låter Green Cargo köpa upp Hector och fortsätter att hålla godssidan under armarna trots ett decennium av storförluster?
Citera
2019-08-26, 14:01
  #908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Det verkar stunda sämre tider för godsföretagen. Både Green Cargo och Hector Rail fortsätter att göra stora förluster och Hector Rail kommer behöva nya ägare, kapitaltillskott eller någon slags rekonstruktion för att kunna fortsätta verksamheten. Detta redan innan den antågande lågkonjunkturen slagit till.

Hur påverkar det branschen om ett par hundra godsförare blir av med jobben under nästa år? Kan passagerarsidan svälja alla dessa? Eller väntar arbetslöshet?

Eller går staten in och låter Green Cargo köpa upp Hector och fortsätter att hålla godssidan under armarna trots ett decennium av storförluster?


Det är ett orosmoment såklart, även något/några? företag som kör persontrafik går inte bra ekonomiskt heller, så visst finns risker med att få jobb om det blir lågkonjuktur. Det har hänt förut att nya förare blivit anställda, för att sedan bli uppsagda under den företagsspecifika fordonsutbildningen.

Tänker att kanske även bemanningsföretag kan vara osäkert om ekonomin stramar åt, eller vad tror ni?
Citera
2019-08-30, 13:05
  #909
Medlem
Mittpunkts avatar
Jobbet som lokförare framställs som väldigt glamoröst. Hög ingångslön och säkrad framtid med jobb efter en förhållandevis kort utbildning. För mig som inte är lokförare så verkar yrket utåt sett väldigt enkelt. Du sätter dig i en stol och arbetar med två spakar och tittar framåt. Har du däremot också linjekännedom och kört samma strecka i 8-10 år så kan du med en kopp kaffe bredvid slå på ett avsnitt från Solsidan på din Iphone och bara luta dig. Eller fantiserar jag nu bara? Är det mycket mer än bara lyx och kaviar där framme i hytten än vad vi passagerare inte vet om?

Vad är nackdelarna med att vara lokförare? Tidiga mornar? Sena nätter? Vad är nackdelarna med yrket tycker ni som är lokförare för persontåg?
Citera
2019-08-30, 15:40
  #910
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jobbet som lokförare framställs som väldigt glamoröst. Hög ingångslön och säkrad framtid med jobb efter en förhållandevis kort utbildning. För mig som inte är lokförare så verkar yrket utåt sett väldigt enkelt. Du sätter dig i en stol och arbetar med två spakar och tittar framåt. Har du däremot också linjekännedom och kört samma strecka i 8-10 år så kan du med en kopp kaffe bredvid slå på ett avsnitt från Solsidan på din Iphone och bara luta dig. Eller fantiserar jag nu bara? Är det mycket mer än bara lyx och kaviar där framme i hytten än vad vi passagerare inte vet om?

Vad är nackdelarna med att vara lokförare? Tidiga mornar? Sena nätter? Vad är nackdelarna med yrket tycker ni som är lokförare för persontåg?

Så går det inte att göra, man lär inte ha en lång karriär om man sitter och kollar på film eller fipplar med mobil/surfplatta.
Radio eller musik/ljudbok kan vara ok hos vissa företag dock att lyssna, men full koncentration måste vara framåt och i vassa fall ibland i backspeglarna.

Otroligt lätt att missa något om man inte har full fokus på körningen, man ska ju även hålla koll på kontaktledningen så inget hänger ner eller att något annat är konstigt. Hör man en duns och inte kollat framåt när man kör kan man omöjligt veta vad man kört på för något.

Nej, det är inget enbart glidarjobb det handlar om, jag skulle inte vilja åka ett tåg där lokföraren inte har full fokus på jobbet.

Säkrad framtid med jobb är det snart inte heller, det börjar bli mättat på sina håll och förmodligen en analkande lågkonjunktur.

Nackdelarna är väl oregelbundna tider osv.
Citera
2019-08-30, 18:08
  #911
Medlem
Gauzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy

Säkrad framtid med jobb är det snart inte heller, det börjar bli mättat på sina håll och förmodligen en analkande lågkonjunktur.

Skulle du, som jobbar och kanske är lite mer insatt, anse att artiklar som den här inte gäller längre?

https://www.jarnvagsnyheter.se/20190803/7326/sa-ska-green-cargo-attrahera-nya-lokforare

Eller har dom bara tagit i för mycket?

Frågar då jag börjar min utbildning snart och börjar bli lite nervös för framtiden.
Citera
2019-08-30, 19:21
  #912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gauze
Skulle du, som jobbar och kanske är lite mer insatt, anse att artiklar som den här inte gäller längre?

https://www.jarnvagsnyheter.se/20190803/7326/sa-ska-green-cargo-attrahera-nya-lokforare

Eller har dom bara tagit i för mycket?

Frågar då jag börjar min utbildning snart och börjar bli lite nervös för framtiden.

Det är en nästan 1,5 år gammal artikel, mycket har hänt, de som drabbas hårdast vid en eventuell nedgång är troligen godsbranschen. Pendeln i Stockholm t.ex. är snart mättad, det har varit många interna utbildningar till förare där + flertalet YH. Där har det ju varit jättebrist länge, men den är som sagt snart i balans med behovet.

Jag tror att de som går utbildning nu kanske kan få jobb, men man ska nog inte vänta för länge på att utbilda sig till lokförare. Det är inte kul att ligga sist på anställningslistan om de börjar varsla, har varit med om det för ett antal år sedan. Det känns som det här med pensioneringarna är överdrivet, många arbetar kvar efter pension.

Mycket beror på var man kan tänka sig arbeta i landet, det kanske inte finns jobb just på den närmaste orten där man bor just för tillfället, men kan man tänka sig pendla finns det nog jobb ett tag till.
__________________
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-08-30 kl. 19:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in