Citat:
Ursprungligen postat av
Mittpunkt
Jobbet som lokförare framställs som väldigt glamoröst. Hög ingångslön och säkrad framtid med jobb efter en förhållandevis kort utbildning. För mig som inte är lokförare så verkar yrket utåt sett väldigt enkelt. Du sätter dig i en stol och arbetar med två spakar och tittar framåt. Har du däremot också linjekännedom och kört samma strecka i 8-10 år så kan du med en kopp kaffe bredvid slå på ett avsnitt från Solsidan på din Iphone och bara luta dig. Eller fantiserar jag nu bara? Är det mycket mer än bara lyx och kaviar där framme i hytten än vad vi passagerare inte vet om?
Vad är nackdelarna med att vara lokförare? Tidiga mornar? Sena nätter? Vad är nackdelarna med yrket tycker ni som är lokförare för persontåg?
Så går det inte att göra, man lär inte ha en lång karriär om man sitter och kollar på film eller fipplar med mobil/surfplatta.
Radio eller musik/ljudbok kan vara ok hos vissa företag dock att lyssna, men full koncentration måste vara framåt och i vassa fall ibland i backspeglarna.
Otroligt lätt att missa något om man inte har full fokus på körningen, man ska ju även hålla koll på kontaktledningen så inget hänger ner eller att något annat är konstigt. Hör man en duns och inte kollat framåt när man kör kan man omöjligt veta vad man kört på för något.
Nej, det är inget enbart glidarjobb det handlar om, jag skulle inte vilja åka ett tåg där lokföraren inte har full fokus på jobbet.
Säkrad framtid med jobb är det snart inte heller, det börjar bli mättat på sina håll och förmodligen en analkande lågkonjunktur.
Nackdelarna är väl oregelbundna tider osv.