Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Angående Helena som person och den påstådda avsaknaden av beskrivningar om densamma: Det kan vara så enkelt att den bilden som har getts av Helena faktiskt är den korrekta, att hon var en jordnära och schysst tjej. Det kanske inte finns en annan bild att måla upp? (Det känns ibland som att många önskar det.) Jag köper inte resonemanget att det skulle finnas en agenda hos någon eller några i tråden att "styra bort från spekulationer kring Helena och Hennes familj". Min personliga åsikt är att Helena nog var som vem som helst, möjligen med en dragning åt att umgås i stans lite "finare" kretsar. Däremot har jag en fundering om just mammans ord. Fanns det något som kunde ha föranlett mammans ordval eller "blev det bara så"?
Angående att polisen inte släpper någonting är väl inte helt sant. Inför radiodokumentären kom det faktiskt lite nytt. Dock: Polisen måste våga släppa mycket mer. Det måste finnas information som polisen kan släppa utan det skulle försvåra eller försvaga utredningen. Och helt riktigt så har det gått snart 30 år. Vad fan finns det att vänta på? Det måste väl vara bättre att kanske åtminstone hitta Helenas kvarlevor och/eller komma bara lite närmare vem som gjorde det, än att inte komma någonstans alls?
Och att inte "en endaste människa i hela Mariestad verkar våga säga ett endaste ljud" … Tja, kanske är det så att gärningsmannen var ensam och att bara han vet? Eller så är det två gärningsmän och bara just de två, och de har hållit käften i alla år. Kanske är det så att bara en, två eller kanske tre personer vet? Därför är det så tyst? Jag vet inte. Dock har några användare i tråden ändå försökt att säga en del. Några användare har tidigt i tråden pekat ut BW och tvärsäkert sagt att det är han. En viss J*ns L*ndell var ju på väg - vad det verkade - att prata ut för Prinzezzan. Hans övertygelse var att det var PU. PK har hävdat att det är PU. Så visst har det gjorts en del försök att meddela sig i tråden. Frågan är väl bara om det är vad användarna verkligen tror eller om det är dimridåer. Dock verkar PU vara den som kanske oftast hamnar i centrum. Och det klart: Stämmer PK:s berättelse så ...
Det har ju framkommit en bild i tråden och i media av hur Helena var: glad, snäll, djurvän, hade humor, var ordentlig, livsglad, gillade att resa, hade skinn på näsan, visste vad hon ville göra i livet osv. Det senaste året (?) innan sitt försvinnande verkar det även ha varit killar runt henne och en
spekulation är att hon kanske "öppnade upp" mot den världen då.
Det har skrivits en hel del om Helena under dessa år, både här och i media. Så, som du skriver, tänk om denna sammantaget beskrivna bild av henne faktiskt är den riktiga. Det har väl också kommit några få spridda röster om att hon ska ha varit lite "vildare" än vad det verkat, men OM det nu skulle vara så, så behöver ju inte det omstrukturera den dominerande uppfattningen. Vad är det som saknas? Personlighet? Intressen? Framtidsdrömmar? Annat? Till och med längd och vikt har framkommit. Men vänner/kompisar till henne får gärna berätta mer! Allting som kan bidra till en mer sammansatt bild av henne, är välkommen.
Den uppfattning jag har fått är att Helena dels hade sina kompisar, dels kompisar genom syster U (som då kanske var mer "utåt"), de som jag antar att du avser "umgås i stans lite "finare" kretsar".