2019-09-02, 21:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Ang. BW: GW hävdar att gm ”fanns med under kvällen” - inbegriper det även att ”endast” träffa Helena utanför Stadt vid stängning?! Tveksamt. Därför tror jag inte Bj*rn är GW:s man.

Ang. De två männen: Delar din uppfattning att det är intressant. Har en uppgift om att bartendern nekade att servera vatten till dem, men att Helena gav bort sitt glas. Dessa herrar fanns i bakgrunden av Helena, som stod i baren tillsammans med en annan kvinna och två män. Nästan sannolikt att de två hörde henne säga ”Ingen som ska åt mitt håll?”. Bartendern lär ha uppgett att han inte kände igen dessa två.

Vet någon om polisens utredare kommenterat dessa under årens gång? Någon som vet vilka de är?

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Är också tveksam till att BW skulle vara en av GWP's misstänkta. Bl.a ska han ha sagt att de båda männen hann prata ihop sig och ge varandra alibi. BW's alibi ska ju enligt tråden vara en kvinna, men visst det är som vanligt inte skrivet i sten.

I grunden håller jag med er. Det känns osannolikt att BW skulle vara en av GW:s gossar. De parametrar som ni har tagit upp pekar på att BW inte platsar. GW har högst sannolikt två andra personer i sikte. Däremot kan vi kanske inte avskriva BW som en del i Skövde-polisens teori - om vi med den teorin menar "mannen med pilotglasögon" och en medhjälpare.

Men jag upprepar: Vet någon något om de där för bartendern två okända männen som fanns nära Helena precis innan hon skulle gå hem?
Senast redigerad av Ugglan. 2019-09-02 kl. 21:32.
Citera
2019-09-02, 23:21
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
1. Den uppgiften jag fått är att det ska ha varit med en kompis till Helena, kompisens pojkvän och dennes kusin, om jag inte minns fel (har skrivit om detta i tråden tidigare). Jag ska tydligen också någon gång ha skrivit att hon seglade med bröderna B. Vem som gav mig den senare uppgiften kommer jag inte ihåg, inte heller att jag skrivit detta, men den personen är välkommen att höra av sig.

2. BW ska, enligt uppgifter i tråden, ha varit på fest i Radbyn den aktuella kvällen/natten och inte åkt till Stadt förrän strax innan stängning. Han ska alltså inte ha varit med i taxin. Om han varit inne på Stadt vet jag inte om det framgått, men jag tror inte det. Om någon har andra uppgifter om det, så skriv gärna det.

3. Det verkar ha varit RE som Helena var glad i att se. Enligt honom själv (i media) hade han dansat någon/några av de sista danserna med henne. Vad jag har hört ryktats (behöver inte vara sant) så var han mer intresserad av någon annan (någon i Helenas omgivning), så stämmer det att det var honom Helena var "glad i", så kan det stämma att/om hon inte var på bästa humör när hon gick därifrån, som Leif GW P skriver i sin bok.

a) Helena hade dansat och haft roligt under kvällen med bl a RE
b) Helena ringer hem till syster U och berättar att hon dansat och haft en trevlig kväll (dvs ev. dansat med honom). Klockan är ca 01.30.
c) De två dansar enligt RE någon/några av de sista danserna tillsammans.
d) Helena är fortfarande glad - och "glad i" honom.
e) Han berättar ev. att han gillar henne som kompis, men är mer intresserad av en annan.
f) Helena, som är intresserad av honom, blir inte glad av att höra det.
g) Hon erbjuder sitt vatten till de två killarna i baren, enligt bartendern i media, strax efter stängningen kl. 02.
h) Helena går ut från Stadt, stöter på BW och pratar lite. Han säger i tidningsartikeln att hon är nykter och glad.
i) Helena går hemåt - men kommer aldrig hem.

Någonting liknande tror jag utspelade sig under den aktuella natten.

Stort tack för utförligt svar! Många pusselbitar blev vända där. Intressant.

Frågan om vem som enligt radiodok. var den efterhängsne killen på Stadt, är det känt?
Letar man motiv kopplat till starka känslor kan det vara intressant om det har slagits fast på något sätt. Vet att det diskuterats tidigare i tråden men har inte lyckats hitta något klart svar på vem den personen är. Får söka vidare...
Citera
2019-09-03, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Stort tack för utförligt svar! Många pusselbitar blev vända där. Intressant.

Frågan om vem som enligt radiodok. var den efterhängsne killen på Stadt, är det känt?
Letar man motiv kopplat till starka känslor kan det vara intressant om det har slagits fast på något sätt. Vet att det diskuterats tidigare i tråden men har inte lyckats hitta något klart svar på vem den personen är. Får söka vidare...

Efterhängsne=pilot och tråden kryllar väl av vem det må vara senaste åren.
Citera
2019-09-03, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75

Jo, det framgår.

-Vet du om han (Pilot) är en av de tre personer (2 män+1 kvinna) som är med Helena vid baren strax före stängning?

-Vet du Lubbe, vilka de 2 män är som nekas vatten av bartendern?
Citera
2019-09-03, 13:02
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är ett par saker som har upptagit min hjärna på sistone.

1) De två män som fanns nära Helena när hon beställde isvatten. Bartendern hävdar att han inte vet vilka de är. Vad vet vi om dessa två män? Denna observation är lite störande. Två för bartendern okända män fanns nära Helena när hon skulle gå hem. (Och en erfaren bartender är inte bakom flötet i just den frågan! [Måtte han säga sanningen, bara …]) Hade de här två männen också uppfattat att Helena hade frågat typ "är det någon som ska åt mitt håll"? Just att de är två är intressant. "Hanna" hävdar att hon hörde minst två upprörda mansröster. GW Persson säger om sin teori att det är två tajta män som ligger bakom försvinnandet. Det stör mig att de här två männen är okända. Eller har GW Persson lyckats placera de två?.

Menar du placerat på en fysisk existerande plats?
Senast redigerad av Pajosv 2019-09-03 kl. 13:14.
Citera
2019-09-03, 19:11
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75

Tack för svar! Du har rätt, det har skrivits otroligt mycket. Men också med lite olika förslag på namn, vad jag har kunnat se. Men kanske lutar det mer åt ett håll, någon som vet?
Citera
2019-09-03, 22:28
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Men till syvende och sist har två mot varandra stående skildringar:

1) Någon eller några hävdar att Helena var glad när hon skulle gå hem.
2) GW Persson hävdar att Helena var typ sur när hon skulle gå hem.

Det som är intressant med detta är: Varifrån har GW Persson fått sin uppgift? Någon initierad måste i så fall ha försett honom med den. Antingen hade Helena sagt till Ulrika att hon var lite grinig - och att Ulrika är GW Perssons källa - men det motsägs ju av Ulrika själv, som har sagt att Helena ringde hem och berättade om vilken trevlig kväll hon hade haft och allt det där. Detta rimmar dåligt. Eller så har GW Persson fått uppgiften från någon annan - någon som i så fall var på Stadt.

Vi kan nog utgå ifrån att GW inte var på Stadt den kvällen, det skulle förvåna mig... Men jag utgår från att GW har talat med personer som var på Stadt. Jag skulle inte bli förvånad om GW har ett antal ”hanterare”, omkring sig, det vore annars nästan tjänstefel av GW.

Han har nog med största sannolikhet pratat med intressanta personer om Helena. Och dessa personer är inte svåra att prata med. Klientelet pratar gärna, särskilt när GW är involverad på något sätt, det blir en fjäder i hatten, skulle man kunna säga gällande klientelet...
Senast redigerad av Pajosv 2019-09-03 kl. 22:31.
Citera
2019-09-03, 23:41
Medlem
Citat:
Men till syvende och sist har två mot varandra stående skildringar:

1) Någon eller några hävdar att Helena var glad när hon skulle gå hem.
2) GW Persson hävdar att Helena var typ sur när hon skulle gå hem.

Det som är intressant med detta är: Varifrån har GW Persson fått sin uppgift? Någon initierad måste i så fall ha försett honom med den. Antingen hade Helena sagt till Ulrika att hon var lite grinig - och att Ulrika är GW Perssons källa - men det motsägs ju av Ulrika själv, som har sagt att Helena ringde hem och berättade om vilken trevlig kväll hon hade haft och allt det där. Detta rimmar dåligt. Eller så har GW Persson fått uppgiften från någon annan - någon som i så fall var på Stadt.

H kan ju ha varit på bra humör när hon ringde hem dansat m killen hon gillade . Men efter samtalet hem kan killen ” sagt något som gjorde henne arg / ledsen eller någon annan . Så då stämmer ju det Ulrika sa om H humör , efter samtalet vet ju inte hon vad som hänt och sagts . Däremot så påstår ju även han som säger sig vara den som sist pratade med H att hon var på bra humör ? Han kan säga sanningen eller ljuga ? Men varför ljuga om H humör ?
Jag tror GW har pratat med Helenas ” flirt ” han har sagt ev till GW att Helena var intresserad av honom men inte han av henne . GW säger ochså i sin bok att ” killen var på torget kvar när Helena gick hem . Där kan han sagt till henne och hon går hem sur och besviken . Så jag tror att GW källa är Helenas intressanta objekt .Han vet att hon var / vart sur för det var han som gjorde henne sur , och detta hände efter samtalet hem till Ulrika . Helena hade kanske planerat ” sängsällskap denna natt .... men fick nobben .
Citera
2019-09-04, 13:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
H kan ju ha varit på bra humör när hon ringde hem dansat m killen hon gillade . Men efter samtalet hem kan killen ” sagt något som gjorde henne arg / ledsen eller någon annan . Så då stämmer ju det Ulrika sa om H humör , efter samtalet vet ju inte hon vad som hänt och sagts . Däremot så påstår ju även han som säger sig vara den som sist pratade med H att hon var på bra humör ? Han kan säga sanningen eller ljuga ? Men varför ljuga om H humör ?
Jag tror GW har pratat med Helenas ” flirt ” han har sagt ev till GW att Helena var intresserad av honom men inte han av henne . GW säger ochså i sin bok att ” killen var på torget kvar när Helena gick hem . Där kan han sagt till henne och hon går hem sur och besviken . Så jag tror att GW källa är Helenas intressanta objekt .Han vet att hon var / vart sur för det var han som gjorde henne sur , och detta hände efter samtalet hem till Ulrika . Helena hade kanske planerat ” sängsällskap denna natt .... men fick nobben .

Min fetning: Jaha, men kommer då denne Helenas "flirt" före eller efter BW? Om BW talar sanning att han var den siste som pratade med Helena - och säger att Helena var på bra humör - blir det igen problem. Vilket humör var hon på, egentligen?

För övrigt: Du tror alltså att GW kan ha pratat med Helenas "flirt"? Du vet inte? Då tänker jag så här: Självklart att även Skövde-polisen har pratat med Helenas "flirt", men från Skövde-polisen har vi inte hört ett enda ord om att Helena skulle ha varit på dåligt humör. Vi är kvar på ruta ett, vill jag påstå.
Citera
2019-09-04, 13:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Angående de två männen som var nära Helena och som bartendern inte kände igen:

Ok, det enda som vi sannolikt vet är att just bartendern har sagt att han inte kände igen de två män som var nära Helena vid stängning. Det kan finnas naturliga orsaker till det. De två männen gick kanske inte ut så ofta. Sannolikheten finns också att bartendern inte måste ha varit i tjänst vid de få tillfällen som männen ändå var ute. Tillfälligheter och slumpen existerar faktiskt. Men stannar historien med just bartenderns utsaga?

Jag vill tro att chansen är ganska stor att polisen lyckades få klarhet i vilka de två männen var - bara det att vi inte vet något om det. Efter att ha kartlagt nära på alla som var på Stadt den aktuella kvällen bör i rimlighetens namn polisen ha fått fram namnen på de två männen. Men om de här två männen ändå skulle vara oidentifierade av både Skövde-polisen och GW Persson, blir det onekligen problem! Visste ens Helena vilka de var? Omöjligt att få svar på, givetvis. Är det ens möjligt att av flera hundra personer på Stadt, så var det ingen som kunde identifiera de två männen? Här skulle jag gärna vilja veta vad utredningen har kommit fram till!

Om de två männen är identifierade, bör ju både Skövde-polisen och GW Persson veta vilka de är. Skulle de här två männen kunna vara GW Perssons män - eller är det två andra män? GW Persson hävdar i sin "modell" att de två männen fanns med under kvällen, och det bör ju då betyda på Stadt.
Citera
2019-09-04, 15:18
Medlem
Citat:
Min fetning: Jaha, men kommer då denne Helenas "flirt" före eller efter BW? Om BW talar sanning att han var den siste som pratade med Helena - och säger att Helena var på bra humör - blir det igen problem. Vilket humör var hon på, egentligen?

För övrigt: Du tror alltså att GW kan ha pratat med Helenas "flirt"? Du vet inte? Då tänker jag så här: Självklart att även Skövde-polisen har pratat med Helenas "flirt", men från Skövde-polisen har vi inte hört ett enda ord om att Helena skulle ha varit på dåligt humör. Vi är kvar på ruta ett, vill jag påstå.

Hur skulle jag kunna veta om GW har pratar m Helenas flört ? Är det egentligen någon här i tråden som vet något .. förutom att tro , tänka och gissa. GW skrev i sin bok Wille W att Helena var på ett dåligt humör och troligen efter att hon insett att sitt intresse för ” killen inte var besvarad . Han skriver ochså att ”killen var kvar på torget som var fulllt med folk när Helena gick hemåt . Och Ja GW påstår att Helena var sur och Syster och BW att hon var glad . GW säger ju ochså att det var två GM , polisen har sin ” pilot ” så tyvärr jag gissade som de flesta här ?
Helena var glad vid sitt samtal hem . Efter det så sas/ hände något som tex ”killen kan ha sagt ... sorry men jag är inte intresserad av dig ! Helena blir sur/ besviken och går hem . Har ingen aning varför detta går isär och egentligen så har det ju ingen betydelse ..... kanske 😕 träffade hon BW efter killen diss så brukar det ju inte vara så svårt att dra på sig ett flin för att slippa ev förklara sig . Säger inte att GW har rätt men det han ändå säger känns ju lite märkligt att bara ” hitta på ? Det borde finnas något bakom hans uttalande . Han är anlitad även idag inom polis ( såg jag i tidningen ) har erfarenhet som få så att slänga ur sig rena fantasier skulle inte på något vis precis gynna honom ? GW är en riktig tjur gubbe men att helt vifta bort hans teorier och uttalande tror jag ingen tjänar på ..... i detta fall tror jag definitivt inte han är helt ute och simmar på djupt vatten

Och det jag skrev om ev Helenas humör var .... en möjligt teori ! Alltså inget GW eller något privat PM eller något annat . Bara en möjlig teori från mig .
Citera
2019-09-04, 15:42
Medlem
Tänkte på en sak gällande fall där personen är försvunnen . Ligger på sjukhus och har tid att läsa nu , slog upp försvunna personer i Sverige . Om man jämför flertalet fall tex Johan ( Tomas k) tog väl på dig det fallet ochså 😕 men friades sen . Det står väldigt mycket om fallet , bakgrund , föräldrar , kompisar och annat . Läste även 3-4 fall till och insåg då att gällande Helena så står det nästan ingenting 😕 Nästan inget har släppts från fallet och ang hennes liv så är det ochså ytterst lite . Kanske bara jag som reagerar och tycker det men det är nästan som ett oskrivet ... liv 😕
I flera fall har ju vänner , arbetskollegor , pojkvänner uttalat sig . Men i detta fall så har det ju sagts att hon var så populär m många vänner men inte mycket har kommit fram . Även ev misstänka GM har varit omtalade . Är det bara jag som tycker att det är väldigt tomt ” runt detta försvinnande ? I fallet Malin ( kyrkogården ) stog det om personer som betett sig märkligt , några misstänka som även polisen gått ut med att de haft ett förflutit som skulle kunna ha ett samband med Malin fallet . Folk i omgivningen . Folk i staden som på något vis har dragit polisens uppmärksamhet till sig 😕
Helena ??? Inte mycket , det som sagts om henne är ju i princip inget . Polisens teori ... pilot + någon annan som skrevs av relativt fort .i Madeleine E ( ingjuten i betong ) skrev vänner på Fb om henne som person och hennes ” bekanta var ett hett ämne i tråden. . Helena ??
Det måste väl för fasen finns människor som är helt övertygad om vem denna GM skulle kunna vara ??? Nix tvärtyst från Mariestad ... det finns inte en endaste person som kan efter snart 30 år skriva ... att jag är nästan övertygad , han har betett sig konstigt . Skvaller och teorier är väl något människor älskar att gräva ner sig i , kolla bara här 😕 men i Mariestad är alla tydligen väluppfostrade och vill inte bli indragen i något som de inte har något att göra med . En sådan tystnad måste ju betyda något ... men vad 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in