2019-09-04, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om HD är skyldig till mordet,borde hon vara av "hårdare" virke. Jag har förstått att det inte är peanuts att sitta under dessa förhållanden.

Många bryter nog ihop även om de föresatt sig att inte erkänna.

Varför tänker du att hon måste vara av hårdare virke om hon är skyldig?
Av det vi vet om hennes humör hittils tänker jag snarare att hon är kaotisk när sanningen dras åt runt halsen likt en snara? Polisen bör nog sett hela hennes känsloregister nu tänker jag, fast det kanske är just det du menar, att vara av starkt hårt virke?
Citera
2019-09-04, 15:24
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Varför tänker du att hon måste vara av hårdare virke om hon är skyldig?
Av det vi vet om hennes humör hittils tänker jag snarare att hon är kaotisk när sanningen dras åt runt halsen likt en snara? Polisen bör nog sett hela hennes känsloregister nu tänker jag, fast det kanske är just det du menar, att vara av starkt hårt virke?

Om man är skyldig och trots tuffa förhållanden i häktet inte bryter ihop och erkänner då är man rätt hård och seg, enligt mig.

Edit: Detta gäller speciellt de som aldrig varit häktade förut.
Senast redigerad av Rosamund 2019-09-04 kl. 15:27.
Citera
2019-09-04, 15:26
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Polisen hade eftersökt SD ett flertal ggr under måndagen utan framgång, förmodligen på ett sådant sätt, att dom kunde anta att han måste varit medveten om det, då skall han hämtas in. Dom får veta att barnen befinner sig i hans hem. Därav insatsstyrkan och denna tidiga tidpunkt, för att förhindra och minimera skador. Det gick oerhört snabbt och effektivt. Snyggt!

Men det har vi väl kommit fram till tidigare.
Förhindra och minimera skador med stormning av infallstrykan när barnen fanns i hemmet hur tänkte du då? Stålungar?
Det var verkligen inte snyggt av varken dig eller dom att negligera barnen.

Av skräck inför den överhängande kölhalningen i pressen tappade polishuset örebro självbehärskningen och övereagerade när NFC levererade.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-04 kl. 15:48.
Citera
2019-09-04, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om man är skyldig och trots tuffa förhållanden i häktet inte bryter ihop och erkänner då är man rätt hård och seg, enligt mig.
Det är nog svårt att hålla klaffen fullt ut om man är en vanlig svensson. Att som vanlig hederlig människa mörda en människa måste vara otroligt skamfullt när eftertankens kranka blekhet sätter in. Men att erkänna mordet inför hela världen måste vara ännu värre. Framförallt när man i 15 månader hävdat sin oskuld. En kriminell sätter ju en ära i att ljuga och neka ända in i kaklet, och skäms inte ett dugg när de blir överbevisade. Men detta svenssonpar kommer nog skammen antingen få dom att erkänna för sin egen sinnesros skull, eller så kommer de neka ända in i fängelset för att de inte klarar skammen. Svårt att sia om.
Citera
2019-09-04, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja jag tror också att vi får vänta till efter årskiftet, dvs med rättegången isåfall. Har vi väldig tur så kommer åtalet innan årskiftet. Kanske rent önsketänkande :-)
Det är en spännande väntan, vi får se :-)
Citera
2019-09-04, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Edit: Detta gäller speciellt de som aldrig varit häktade förut.

Ja bryter hon ihop och visar hela sitt känsloregister och ändå inte erkänner, då handlar känslorna om ilska att inte klara att överlista och lura, dvs då handlar inte känslorna om samvete över vad hon gjort.
Citera
2019-09-04, 15:37
Medlem
Snor-Johans avatar
Postat 2018-07-04, 21:50
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, utåt sett iaf.
Personligen har jag väldigt svårt att se att två personer skulle vara involverade.

Om LW hade hittats i skogen kanskejag skulle ha lite mer öppning åt det. Då skulle det kanske tyda på att det kunde vara planerat. Men tror att det är ganska osannolikt att två personer skulle vara beredda att göra något så hemskt. Särskilt när man har barn. Och nu ligger de ju i skilsmässa också...

Nu tänker jag att det verkar vara ett impulsmord, särskilt med tanke på den illa valda fp. Att hon inte hittades, det var ju bara en slump. Skulle hon ha flyttats? Tror inte så mycket å det.

Jag kan ha helt fel om allt.
Hoppas det.
Jag tycker så synd om alla involverade barn.
Då är också alla mina spekulationer om SDs personlighet förmodligen fel också.

Tror att slumpen att han är anmäld två gånger av LW, den senaste inte tillbakadragen och att hon nu är död, i stort sett utesluter inblandning av annan part.

För det är väl det du är inne på? Eller minns jag fel?

Ramlade över detta.
Notera datumen. 4 juli 2018.
Hur kan man mala på om exakt samma sak fortfarande efter 14 mån trots att både HD och SD är anhållen respektive häktad för mordet?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-04 kl. 15:41.
Citera
2019-09-04, 15:39
Medlem
Honan6s avatar
.....fortsättning på tankar från mitt förra inlägg innehållande funderingar om GC-projektet The Heart Of Sweden GeoTour2

Finns det någon i tråden som kan ladda upp projektredovisningen inkl den ekonomiska delen av The Heart of Sweden GeoTour som gjordes i samarbete med länets 4 turistdestinationer och som finansierades av Region Örebro Län? Sistnämndas då ansvarige för Turism och utvecklingsfrågor var J*anette Br*rsson Ek*lund ( *e, o, e ) tel 0721467615 jeanette.brorsson-ekelund@regionorebrolan.se - men varken hennes telefon eller mail är i bruk längre.

Någon i arrangörsgruppen kan bistå med projektredovisningen, alltså någon som lever och inte är häktad eller L*na (e) K*hl (i)på regionens projektfinansiering?

Leon-noah = Lind* och P*trik Fr*nsson ( * a )
Putte84 = P*trik D*hlin ( *a,e )
Zo*k9 = Erik*a L*nnström ( *i, ö )
Team Davidsson = Hanna och Stefan Davidsson (båda häktade vid dags dato)
Softpocahontas = Lena Wesström (mördad)

Det går bra att skicka uppladdad fil i länk till mig i pm om man inte vill outa att man har tillgång till redovisningen ( sekretess garanteras förstås ).

HD skrev den 5/7 -18 i Facebookgruppen Geocaching Sverige att projektet "pensionerades" www.facebook.com/groups/9967440491/permalink/10160779970640492/

.....och hänvisade till en ny webbsida för burkletarna http://burkletare.se/gt/?fbclid=IwAR2QhTPl35yPT06JmrrZaspbPfEzZCoVjLDXySWF y6y7aKl3fJws042PNl

The Heart Of Sweden GeoTour2 - Release Party
www.geocaching.com/geocache/GC6X3CE_the-heart-of-sweden-geotour2-release-party?guid=9a0cff88-3db9-4f8f-a6ed-96aeca0c96b7

Fotogalleri: www.geocaching.com/seek/gallery.aspx?guid=9a0cff88-3db9-4f8f-a6ed-96aeca0c96b7

Att jag nördat in på det här spåret beror på att projektet började lida mot sitt slut när Lena mördades och det kan ha inträffat något som har med projektet att göra alt. att Lena på något sätt hotade avslöja detaljer som skulle smutsa ned paret D:s anseende utåt.
Citera
2019-09-04, 15:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Angående geocaching:

Den penetration av geocaching med tolkning av olika bilder, tagna cacher och loggar, är en övertolkning i alla led. Vissa tror sig till och med hitta motiv i detta.

Geocaching är en hobby. Det finns inga vinnare eller vinster. Stor del av dom mest bitna tittat på statistiken. Vem har loggat flest av någon typ eller storlek, under en dag, månad år, livstid, o.s.v.
Vissa loggar skrivs med stor inlevelse och detaljrikt, andra dagar och cacher har man varken tid eller cachen inte var så bra att lägga tid på. Ibland tar man massa bilder, ibland inga (bilder bör rdigeras och skalas ned innan uppladdning, serverkapaciteten är inte enorm).

Att fuskloggar förekommer är jag övertygad om, speciellet bland yngre förmågor ”Jag såg burken…”. Ibland på en resa med MASSA loggar så händer det att man väljer fel burk på kartan. Men oftast är det burkar man glömmer/missar att logga.

Envisa skribenter som påpekar att SD och HD skulle ägnat sig åt fusk som lutar åt organiserad form stämmer inte. Den ”dispyt” som oftast blossar upp är när ett team loggar burkar på olika håll, eller att alla ska klättra på en T5:a för att få logga.

Det finns ingen som går runt och känner ilska eller liknande för att någon har tagit en burk man själv inte tagit. Rent löjligt att ens tänka i dom banorna.
Likna det med fågelskådare: Tror ni att dom är hatiska om någon sett en fågel som dom själva inte sett?

Står ens nick eller team namn i remsan får man logga den på nätet – PUNKT. Inga ”men” eller liknande finns.

OT: I somras var vi ett gäng iväg och cachade. Under EM ramlade en och bröt nyckelbenet, så hen satt i husbilen medan vi tog dom sista cacherna. Alla vi loggade med ett team nick för dagen. Givetvis sa vi åt hen att logga även dom sista cacherna, hen hade ju varit med i bilen hela resan och löst massa och deltagit efter bästa förmåga. Fusk? Jo, enligt många, men inte enligt dom flesta, som gör detta med vänner och skiter fullständigt i all statistik.

Du kan väl inte påstå att SD, HD och JG
skiter fullständigt i all statistik?

Jag tror att GeoTouren var extremt
viktig för SDs prestige eftersom han fick
äran för att ha kommit på hela idén.
Han och HD hyllades väl vid något
nationellt event för Touren?

Enligt StHolmes så var det LW som gjort
detta mesta jobbet, för att sedan bli
dissad av de andra.

Hon gick då vidare och planerade att
göra något liknande i Stockholm
tillsammans med Beholder.

Om Touren i Örebro var beroende av LWs
hjälp för att leva vidare, och hon vägrade,
så kan det ha varit det som bråket
handlade om.

När LW blev mördad så blev de ju tvungna
att snabbt lägga ner Touren, mitt i
sommaren, med kort varsel.
Klarade de andra inte av att driva den
vidare utan LW?
Citera
2019-09-04, 15:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ja bryter hon ihop och visar hela sitt känsloregister och ändå inte erkänner, då handlar känslorna om ilska att inte klara att överlista och lura, dvs då handlar inte känslorna om samvete över vad hon gjort.

Ja om polisen inte har bindande bevis och den misstänkta trots att hen är helt nedbruten och förstörd av den svåra häktestiden fortsätter hävda sin oskuld då kanske hen är oskyldig.

Svårt att erkänna något man inte gjort.
Citera
2019-09-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Angående geocaching:

Den penetration av geocaching med tolkning av olika bilder, tagna cacher och loggar, är en övertolkning i alla led. Vissa tror sig till och med hitta motiv i detta.

Geocaching är en hobby. Det finns inga vinnare eller vinster. Stor del av dom mest bitna tittat på statistiken. Vem har loggat flest av någon typ eller storlek, under en dag, månad år, livstid, o.s.v.
Vissa loggar skrivs med stor inlevelse och detaljrikt, andra dagar och cacher har man varken tid eller cachen inte var så bra att lägga tid på. Ibland tar man massa bilder, ibland inga (bilder bör rdigeras och skalas ned innan uppladdning, serverkapaciteten är inte enorm).

Att fuskloggar förekommer är jag övertygad om, speciellet bland yngre förmågor ”Jag såg burken…”. Ibland på en resa med MASSA loggar så händer det att man väljer fel burk på kartan. Men oftast är det burkar man glömmer/missar att logga.

Envisa skribenter som påpekar att SD och HD skulle ägnat sig åt fusk som lutar åt organiserad form stämmer inte. Den ”dispyt” som oftast blossar upp är när ett team loggar burkar på olika håll, eller att alla ska klättra på en T5:a för att få logga.

Det finns ingen som går runt och känner ilska eller liknande för att någon har tagit en burk man själv inte tagit. Rent löjligt att ens tänka i dom banorna.
Likna det med fågelskådare: Tror ni att dom är hatiska om någon sett en fågel som dom själva inte sett?

Står ens nick eller team namn i remsan får man logga den på nätet – PUNKT. Inga ”men” eller liknande finns.

OT: I somras var vi ett gäng iväg och cachade. Under EM ramlade en och bröt nyckelbenet, så hen satt i husbilen medan vi tog dom sista cacherna. Alla vi loggade med ett team nick för dagen. Givetvis sa vi åt hen att logga även dom sista cacherna, hen hade ju varit med i bilen hela resan och löst massa och deltagit efter bästa förmåga. Fusk? Jo, enligt många, men inte enligt dom flesta, som gör detta med vänner och skiter fullständigt i all statistik.

Det du skrev här var ju spännande, ett stycke kopierat från EGT:

EGT, om två med samma hobby är rivaler, oavsett geocaching eller fågelskådning eller motorsport eller hästsport eller någon annan hobby, är såna rivaler så brukar det jämföras och tävlas, missunnsammas, fuskas, dopas, förtalas pga avundsjuka som kan få katastrofala följder.
Många tom jävlas och saboterar för varann på olika sätt..!!!
Alla mördar dock inte varann men du ska inte utesluta det! Det kan du bara inte göra!! Sluta gulla med de misstänkta det blir du som framstår som löjlig nu!!!
Senast redigerad av SmartaMarta666 2019-09-04 kl. 15:54.
Citera
2019-09-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Förhindra och minimera skador med stormning av infallstrykan när barnen fanns i hemmet hur tänkte du då? Stålungar?
Det var verkligen inte snyggt av varken dig eller dom att negligera barnen.
Av skräck inför den stundande kölhalningen i pressen tappade polishuset örebro självbehärskningen och övereagerade när NFC levererade.

Som sagt, insatsstyrkan arbetade snabbt och effektivt samt grep SD. Ingen kom till skada. Naturligtvis måste dom förutse alla alternativ och för att kunna garantera allas säkerhet oavsett vad en möjligen desperat GM KAN göra. Skulle han använda sig av barnen, tex? Var han beväpnad? Hur skulle han reagera?

Om man jmfr med polishämtningen av HD. Där var alla civilklädda och inga polisbilar men blev trots det ljudliga skrikscener som säkert lämnat mer bestående traumatiska scener hos barnen (om de varit hemma). Ingen vet på förhand hur en trängd person kan komma att reagera.

Nu gick hämtningen av båda misstänkta utan att någon kom till skada.

EDIT. I båda fallen är det framförallt grannarna och därefter journalister som står för de kraftigaste reaktionerna. Barnen får säkert erforderligt stöd vid behov. Det brukar man tillse.
Senast redigerad av Remark 2019-09-04 kl. 16:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in