Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodTanke
Angående geocaching:
Den penetration av geocaching med tolkning av olika bilder, tagna cacher och loggar, är en övertolkning i alla led. Vissa tror sig till och med hitta motiv i detta.
Geocaching är en hobby. Det finns inga vinnare eller vinster. Stor del av dom mest bitna tittat på statistiken. Vem har loggat flest av någon typ eller storlek, under en dag, månad år, livstid, o.s.v.
Vissa loggar skrivs med stor inlevelse och detaljrikt, andra dagar och cacher har man varken tid eller cachen inte var så bra att lägga tid på. Ibland tar man massa bilder, ibland inga (bilder bör rdigeras och skalas ned innan uppladdning, serverkapaciteten är inte enorm).
Att fuskloggar förekommer är jag övertygad om, speciellet bland yngre förmågor ”Jag såg burken…”. Ibland på en resa med MASSA loggar så händer det att man väljer fel burk på kartan. Men oftast är det burkar man glömmer/missar att logga.
Envisa skribenter som påpekar att SD och HD skulle ägnat sig åt fusk som lutar åt organiserad form stämmer inte. Den ”dispyt” som oftast blossar upp är när ett team loggar burkar på olika håll, eller att alla ska klättra på en T5:a för att få logga.
Det finns ingen som går runt och känner ilska eller liknande för att någon har tagit en burk man själv inte tagit. Rent löjligt att ens tänka i dom banorna.
Likna det med fågelskådare: Tror ni att dom är hatiska om någon sett en fågel som dom själva inte sett?
Står ens nick eller team namn i remsan får man logga den på nätet – PUNKT. Inga ”men” eller liknande finns.
OT: I somras var vi ett gäng iväg och cachade. Under EM ramlade en och bröt nyckelbenet, så hen satt i husbilen medan vi tog dom sista cacherna. Alla vi loggade med ett team nick för dagen. Givetvis sa vi åt hen att logga även dom sista cacherna, hen hade ju varit med i bilen hela resan och löst massa och deltagit efter bästa förmåga. Fusk? Jo, enligt många, men inte enligt dom flesta, som gör detta med vänner och skiter fullständigt i all statistik.
Du kan väl inte påstå att SD, HD och JG
skiter fullständigt i all statistik?
Jag tror att GeoTouren var extremt
viktig för SDs prestige eftersom han fick
äran för att ha kommit på hela idén.
Han och HD hyllades väl vid något
nationellt event för Touren?
Enligt StHolmes så var det LW som gjort
detta mesta jobbet, för att sedan bli
dissad av de andra.
Hon gick då vidare och planerade att
göra något liknande i Stockholm