2019-09-04, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Exakt vad är det som får dig att anse att bibeln har någon koppling till en gud?

Eller menar du vad som får mig att tro att bibelns berättelser är sanna?
Senast redigerad av Retinaculum 2019-09-04 kl. 14:59.
Citera
2019-09-04, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retinaculum
Jag menar på samma sätt som att harry potter handlar om en trolkarl som heter harry potter. Och det var det som jag menade när jag svarade på ett inlägg från föregående som frågade vad som får mig att tro att bibeln har någon koppling till någon Gud (om det nu var det han menade)
Ok. Enligt mig så betyder ”koppling” att det ska finnas en koppling på riktigt. Speciellt i denna tråd.
Citera
2019-09-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok. Enligt mig så betyder ”koppling” att det ska finnas en koppling på riktigt. Speciellt i denna tråd.

Det är förmodligen vad han menar när han ställde frågan med tanke på trådens syfte men det kan inte jag veta. å andra sidan kan ordet koppling ha flera betydelser då frågan var så enkel ställd att den ger utrymme för andra tolkningar men eftersom vi har tillgång till författaren själv kan vi ju fråga honom och veta vad han menar istället för att med hög sannolikhet anta vad han menar.
Senast redigerad av Retinaculum 2019-09-04 kl. 17:24.
Citera
2019-09-04, 17:24
Medlem
trevials avatar
skulle tro att den var sann då, men ej är lika sann idag. är ej relativist, tror bara att kravet på sanningens renhet o hur den uttrycks ökar med tiden
Citera
2019-09-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevial
skulle tro att den var sann då, men ej är lika sann idag. är ej relativist, tror bara att kravet på sanningens renhet o hur den uttrycks ökar med tiden

2+2 är alltid 4, sanningen är alltid sann oavsett vilken tidsålder du lever i.
Citera
2019-09-04, 17:44
Medlem
trevials avatar
Citat:
2+2 är alltid 4, sanningen är alltid sann oavsett vilken tidsålder du lever i.

ånej du, så lättvindigt kommer du ej undan detta problem slarvpetter där.

räkna kan du göra på den del av universum som syns. den andra kan du ej räkna på utan bara erfara och tolka. och kraven på vad som anses som giltig erfarenhet och tolkning där skärps med tiden och evolutionen vilket är rimligt.
Citera
2019-09-04, 17:48
Medlem
Nej
Citera
2019-09-04, 17:49
Medlem
Citat:
Det är förmodligen vad han menar när han ställde frågan med tanke på trådens syfte men det kan inte jag veta. å andra sidan kan ordet koppling ha flera betydelser då frågan var så enkel ställd att den ger utrymme för andra tolkningar men eftersom vi har tillgång till författaren själv kan vi ju fråga honom och veta vad han menar istället för att med hög sannolikhet anta vad han menar.
Fast i stort sett alla vet ju i så fall att bibeln har koppling till Gud, så frågan blir meningslös.
Jag tror ingen som hört talas om bibeln, speciellt i tråden, inte vet att bibeln handlar mycket om Gud.
Citera
2019-09-04, 17:51
Medlem
Citat:
Eller menar du vad som får mig att tro att bibelns berättelser är sanna?
Jag kan faktiskt lova att det är det som menas.
Och han är inte ensam om att undra. Speciellt när det finns många bevis mot saker i bibeln. Och vissa saker är sanna (mest platser och personer).
Citera
2019-09-04, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevial
ånej du, så lättvindigt kommer du ej undan detta problem slarvpetter där.

räkna kan du göra på den del av universum som syns. den andra kan du ej räkna på utan bara erfara och tolka. och kraven på vad som anses som giltig erfarenhet och tolkning där skärps med tiden och evolutionen vilket är rimligt.

Så du menar att det finns en objektiv sanning i det som går att se men det finns ingen objektiv sanning i det som inte går att mäta?
Citera
2019-09-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Nej

motivera ditt nej till varför bibeln inte är sann.
Citera
2019-09-04, 18:00
Medlem
trevials avatar
Citat:
Så du menar att det finns en objektiv sanning i det som går att se men det finns ingen objektiv sanning i det som inte går att mäta?

du kanske känner till skillnaden mellan humaniora och naturvetenskaper? den förstnämnda tolkar den senare förklarar. endast den senare använder siffror, för till förklaringsmodeller hör siffror och till tolkningsmodeller hör ord.

om du gillar siffror o naturvetenskap hoppas jag dock du är så pass införstådd i modern fysik att du vet att dess sen 24 år tillbaka mest genomarbetade teori för att sammanföra alla naturlagar innehåller en lång rad extra dimensioner utöver de synliga vi kan detektera o räkna på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in