Citat:
Ursprungligen postat av
hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.
Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?
Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.
Så vad tror ni ?
Jag är kristen och övertygad om bibelns sanningshalt. Jag hör och ser många referenser till bibeln dagligen från människor i vardagen, i filmer, musik osv. Den globala okunskapen om bibeln är skrämmande. Okunskapen finns inte enbart hos icke kristna även i kyrkan råder stor okunskap. Jag säger till er som söker sanningen fortsätt att söka ty det är skrivet "den som söker skall finna".
Jag fick besök av en jehovas vittne ca 65 års ålder för cirka fyra veckor sedan vid frukost, han frågade om jag kände till bibeln och jag svarade ärligt: ja jag är själv kristen och är ganska insatt faktiskt, han visade mig en bibeltext och undrade hur jag tolkade en text i gamla testamentet i Jesaja som löd på följande sätt: "ingen i staden skall säga jag är sjuk" han undrade om jag trodde att det var möjligt att ingen i nutid skulle bli drabbad av sjukdom och om jag trodde att texten refererade till nutid och jag svarade " Nej det är inte möjligt att ingen skulle bli drabbad av sjukdom i nutid och att meningen refererar till tiden efter uppståndelsen med Jesus." Han höll med mig och fortsatte att förklara saker som generellt alla kristna håller med om efter en stund bad jag honom att istället diskutera trosskillnaderna mellan pingstkyrkan och jehovas vittnen, då började han avrunda samtalet. (Jag tror att han ytterst sätt, i den stunden, inte var intresserad av att diskutera sanning utan snarare var inställd att själv få säga det han ville få sagt och eftersom han blev så glad att han fick tillfälle att tala utan att bli avbruten så avrundade han snabbt samtalet när jag började gå in i djupt vatten som riskerade i att leda samtalet till slutsatsen att vi är väldigt olika.)
Döda havsrullarna är, som tidigare nämnt, ett bevis på att de bibliska texterna inte förändras nämnvärt historiskt under en tidsintervall på 1000 år. Det spelar ingen roll om det fanns fler texter i samband med att man hittade de bibliska fragmenten eftersom det kan inte förneka det faktum att berättelserna från bibeln var likadana för 1000 år sedan från de äldsta texterna man hade tillgång till på 1900-talet.
Det är möjligt att väcka en misstanke om att bibeln hade fler texter än det som visas idag eftersom de numera äldsta fragmenten upptäcktes tillsammans med andra texter. Det finns dock ingenting som stödjer denna tanke förutom detta. Det finns inget historiskt uttalande eller arkeologisk forskning som skulle förknippa bibeln med dessa okända texter. Det är ungefär som att någon i framtiden skulle hitta bibeln hos en kristen sekt och anta att det är de som har skapat bibeln och att texterna om matlagning som fanns där i samband med upptäckten också tillhör bibeln.