2019-07-07, 17:14
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Bibeln kan motbevisas. Men det kan vi ta på relevant tråd.

Hur då? (Ta det gärna i lämplig tråd.)
Citera
2019-08-12, 10:46
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horleif
Man hör alltid hur kristna är så emot homosexuella, men läser man i bibeln står det inte att man inte får va bög utan det står bara att du inte får migga med en annan man.

Ur tredje moseboken 20:13:
13 Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

Så borde kristna verkligen vara emot homosexulla förhållanden när det bara är samlag mellan två män som är otillåtet?
Bibeln fördömer inte en person pga en läggning eller dragning åt någonting som är felaktigt. Och detta gäller Inte endast homosexualitet, utan många slags frestelser till det orätta, tvärtom, vi uppmanas att kämpa mot "syndens bedrägliga makt" i våra liv. Men att leva ut sina frestelser, tex att ha ett homosexuellt leverne, detta fördöms i Bibeln.
Citera
2019-08-12, 11:16
Medlem
Trolltestets avatar
Ursäkta om jag kapar tråden litegrann, men finns det något i bibeln som uttryckligen förbjuder en man att ha sex med en liten pojke?
Citera
2019-08-12, 11:33
Medlem
Ortopeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ursäkta om jag kapar tråden litegrann, men finns det något i bibeln som uttryckligen förbjuder en man att ha sex med en liten pojke?

God morgon broder, jag har studerat bibeln en hel del men jag kan inte komma ihåg att det finns ett sådant förbud.

Jesus är ju däremot noga med att förklara att barnen är de mest oskyldiga i världen, och den som gör något mot dem skall straffas.

Men å andra sidan är ju bibeln ingen regelbok.
Citera
2019-08-12, 11:40
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ortoped
God morgon broder, jag har studerat bibeln en hel del men jag kan inte komma ihåg att det finns ett sådant förbud.

Jesus är ju däremot noga med att förklara att barnen är de mest oskyldiga i världen, och den som gör något mot dem skall straffas.

Ah, men då kan man nog säga att förbudet mot sex med barn ingår i de raderna.
Citera
2019-08-12, 12:40
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horleif
Man hör alltid hur kristna är så emot homosexuella, men läser man i bibeln står det inte att man inte får va bög utan det står bara att du inte får migga med en annan man.

Ur tredje moseboken 20:13:
13 Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

Så borde kristna verkligen vara emot homosexulla förhållanden när det bara är samlag mellan två män som är otillåtet?

Ja precis. Lesbiska kvinnor är vackra och håller inte på med styggelser som bögarna gör.

Bögar och bisexuella är dom som är i riskzonen för blodsjukdomar enligt vad jag själv kunde tyda i nån annan översättning av bibeln.. då det står ordet blod där.

20:13 If a man also lie with mankind, as he lieth with a woman, both of them have committed an abomination: they shall surely be put to death; their blood shall be upon them.

Svenskt översatt i google:
20:13 Om en man också ligger hos mänskligheten, liksom han ligger med en kvinna, har de båda gjort en styggelse: de ska säkert dödas; deras blod skall vara på dem.
Senast redigerad av KungPungPat 2019-08-12 kl. 12:47.
Citera
2019-08-13, 08:58
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Ja precis. Lesbiska kvinnor är vackra och håller inte på med styggelser som bögarna gör.

Bögar och bisexuella är dom som är i riskzonen för blodsjukdomar enligt vad jag själv kunde tyda i nån annan översättning av bibeln.. då det står ordet blod där.

20:13 If a man also lie with mankind, as he lieth with a woman, both of them have committed an abomination: they shall surely be put to death; their blood shall be upon them.

Svenskt översatt i google:
20:13 Om en man också ligger hos mänskligheten, liksom han ligger med en kvinna, har de båda gjort en styggelse: de ska säkert dödas; deras blod skall vara på dem.

Här gör Google översättning en vurpa så som den så ofta gör. Men man kan klart dra den slutsatsen att det syftas till samkönat sex i 3. Mos 20:13 En pojke och en man är ju av samma kön och därmed är en sådan relation förkastlig enl. Bibeln.
Senast redigerad av Megalit 2019-08-13 kl. 09:04.
Citera
2019-08-13, 13:15
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Här gör Google översättning en vurpa så som den så ofta gör. Men man kan klart dra den slutsatsen att det syftas till samkönat sex i 3. Mos 20:13 En pojke och en man är ju av samma kön och därmed är en sådan relation förkastlig enl. Bibeln.

Mycket är symboliskt i bibeln.
Skriver dom att en man inte ska ligga med mänskligheten så måste man se på vad orden kan referera till istället för att se på orden i sig.
Jämför man biblar från olika länder så blir det tydligare vad den symboliska meningen visar.
Det står "man" i vissa biblar, det står "mankind" i andra.
Inga tvivel om vad den symboliska meningen är dock..
bögarna begår styggelser, men lesbiska är förlåtna.
Citera
2019-08-13, 13:39
Medlem
Citat:
Mycket är symboliskt i bibeln.
Skriver dom att en man inte ska ligga med mänskligheten så måste man se på vad orden kan referera till istället för att se på orden i sig.
Jämför man biblar från olika länder så blir det tydligare vad den symboliska meningen visar.
Det står "man" i vissa biblar, det står "mankind" i andra.
Inga tvivel om vad den symboliska meningen är dock..
bögarna begår styggelser, men lesbiska är förlåtna.
Men vem ska döda bögarna? Varför klargörs inte det? Är det fritt fram, enligt bibeln?
Bryter jag mot budordet om jag dödar en bög? Eller gör jag bara Guds vilja?
Senast redigerad av kiss74 2019-08-13 kl. 13:49.
Citera
2019-08-13, 15:00
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Men vem ska döda bögarna? Varför klargörs inte det? Är det fritt fram, enligt bibeln?
Bryter jag mot budordet om jag dödar en bög? Eller gör jag bara Guds vilja?

Ingen ska mörda bögar ditt pucko. Enligt bibeln ska man behandla andra som man vill bli behandlad av andra vilket betyder att man förlåter bögar och alla andra syndare som inte kan sluta synda.

Ja självklart bryter du mot budorden och lagar om du dödar bögar på grund av din galna tolkning av bibelns symbolism.

Det står ingenstans i bibeln att man ska döda, men det står att folk som fortsätter delta i mord kommer att bli torterade av stora gräshoppor.. vilket kan betyda att alla människor som fortsatte att äta kött från mördade djur.. kommer att få uppleva det som kapitel 9 i uppenbarelseboken beskriver.. karman.
Citera
2019-08-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ingen ska mörda bögar ditt pucko. Enligt bibeln ska man behandla andra som man vill bli behandlad av andra vilket betyder att man förlåter bögar och alla andra syndare som inte kan sluta synda.

Ja självklart bryter du mot budorden och lagar om du dödar bögar på grund av din galna tolkning av bibelns symbolism.

Det står ingenstans i bibeln att man ska döda, men det står att folk som fortsätter delta i mord kommer att bli torterade av stora gräshoppor.. vilket kan betyda att alla människor som fortsatte att äta kött från mördade djur.. kommer att få uppleva det som kapitel 9 i uppenbarelseboken beskriver.. karman.
Du länkade själv till där det står att de ska dödas.
Citera
2019-08-13, 17:30
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du länkade själv till där det står att de ska dödas.

Jag tolkar symbolismen som att bögar dör av blodsjukdommar på grund av sina styggelser.. när det står "they will shurely die, their blood will be upon them"..

det står inte "you should kill them, and make em bleed". lol
Senast redigerad av KungPungPat 2019-08-13 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in