2019-08-25, 20:36
Medlem
En fluga som en del idioter har svalt.
Citera
2019-08-25, 21:15
Medlem
bringeroflights avatar
Jag visserligen hört det i mötessammanhang där ordförande efter en diskussion försöker sammanfatta och komma med kompromiss förlag genom att börja säga "jag tänker att vi gör si och så". Alltså istället för "jag föreslår" eller "jag uppfattar det som". Jag uppfattar det som lite mjukare där man är öppen för motförslag.
Citera
2019-08-26, 07:23
Medlem
Gloriosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nej nej.
Tror du han kommer?
*Tycker du han kommer?

Jag tror dig
*Jag tycker dig

Allt är fel i fel kontext.
Citera
2019-08-26, 11:53
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Varför säger just svenskar "jag tänker", något som barn, ungdomar och även vuxna gör?

Ingen säger ju "jag bajsar" eller "jag går". Låter så barnsligt på något sätt. Vad jag vet så säger inte andra nationaliteter så här, åtminstone inte i den här omfattningen.

"jag skriver" det här för att "jag tänker" på det här och "jag undrar" om någon av er har något svar på detta?

"jag avslutar"
Var tog du detta påstående ifrån?
Tvärtom, Alla andra nationaliteter säger "I think/Jag tänker" men bara svenskar har 3 olika ord på nästan samma process. Jag tror, Jag tycker, Jag tänker.
Det kanske är inte dåligt och hänvisar på att svenskarna är ganska självmedvetna av vad gäller processer under deras skallar.
Citera
2019-08-26, 13:56
Medlem
Hovslättsmannens avatar
"I'm thinking like this" ger 146.000 träffar på google.

Något jag däremot undrar över är varför så många inbillar sig att deras pet peeves skulle vara exklusivt svenska företeelser.
Citera
2019-08-27, 00:12
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Var tog du detta påstående ifrån?
Tvärtom, Alla andra nationaliteter säger "I think/Jag tänker" men bara svenskar har 3 olika ord på nästan samma process. Jag tror, Jag tycker, Jag tänker.
Det kanske är inte dåligt och hänvisar på att svenskarna är ganska självmedvetna av vad gäller processer under deras skallar.

Haha du förstår inte. Svenskar säger så när de ska svara på en fråga inte när de sitter o tänker.
Citera
2019-08-27, 00:57
Medlem
”Jag tänker”, var ett uttryck jag använde mig av flitigt när jag jobbade inom det kommunala. Med att hjälpa människor så att säga. Det lärs ut flitigt inom psykologi/socionom skrået. Det är något man säger för att ändra kurs när man sitter och pratar med någon.
Citera
2019-08-29, 11:29
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Varför säger svenskar "jag tänker" sammanfogad med huvudtråden.
/Mod.
Citera
2019-09-03, 16:30
Avstängd
Knivur-273s avatar
Det kan vara så att språket gradvis förändras. Jag förstår i stort sett allt som Carl Michael Bellman författade. Vissa ord och referenser som fallit i glömska gör det svårare men även intressant.

Att läsa runstenar / runskrift, även i normalisering och översättning, är inte omöjligt, men det är ganska svårt.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-09-03 kl. 16:38.
Citera
2019-09-03, 16:32
Medlem
Trasigatrosors avatar
Det tragiska men också mest uppenbara svaret är;

Det är först nu år 2019 som kvinnor börjar tänka själva, det är nytt för deras art. Därför känner hon att det måste proklameras.
Citera
2019-09-03, 16:37
Medlem
Lowlyfes avatar
Har hört det användas i sammanhang tex där någon lägger fram ett förslag som kontras av en annan med "jag tänker så här..". Används så som "nej du har fel jag tycker vi kör på mitt".
Citera
2019-09-04, 12:32
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det är ett mycket bra uttryck. Är evigt glad att människor förklarar hur de tänker. Alternativen är att förklara vad man känner (vilket ofta är irrelevant) eller att helt enkelt utgå från att vi tänker lika (vilket vi nästan aldrig gör).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in