2019-08-24, 20:22
Medlem
Varför inte?
Citera
2019-08-24, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Litet OT, men varför skulle det vara "modigare" att basera sina beslut på en vag, intuitiv känsla än på en föregående tankeprocess? Jag vill i vart fall hävda att det senare är avgjort intelligentare!

Det har inte med beslut att göra utan hur du uttrycker dina åsikter.
Jag tycker = du har intagit en position
Jag tänker = du har tänkt en tanke
Citera
2019-08-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorioso
Gör man på både engelska och spanska.

Fjant.

Det betyder då i många fall ”jag tror”. Inte som det svenska ”jag tycker” som aldrig betyder ”jag tror”.
Citera
2019-08-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det förekommer i alla Germanska språk:

"Ich denke: bla bla bla"

"I think: bla bla bla"

"Jag tänker (mig) att: bla bla bla"
Eller kanske vanligare:
"Jag kan tänka mig att: bla bla bla"

Så varför är det så konstigt ? Är det SFI som spökar eller har du aldrig talat med en "pursvensk" eller läst en bok på Svenska?

Det är inte samma på svenska. ”Jag tänker” används i andra sammanhang än Ich denke, I think och ersätter inte ”jag tänker mig/jag kan tänka mig”. Det ersätter ”jag tycker”.
Citera
2019-08-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Jag tänker, alltså finns jag. Det kom Descartes och när var på besök i Sverige så blev han sjuk och dog.
I vardagliga konversationer är det en variant av jag tycker och dylikt. Det vill säga det visar på att det är en subjektiv åsikt man lägger fram och ingen universell och allmängiltig fakta.-
"Jag tänker mig att det vore trevligt att gå på bio och se den nya actionfilmen".

Det är inte ”jag tänker mig”. Det är ”jag tänker”.
Jag tänker att du borde lyssna på några konversationer i verkliga livet innan du uttalar dig om ”jag tänker”.
Citera
2019-08-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är inte ”jag tänker mig”. Det är ”jag tänker”.
Jag tänker att du borde lyssna på några konversationer i verkliga livet innan du uttalar dig om ”jag tänker”.
Alla dessa "jag tänker "jag tänker att" och bara "jag tänker" fyller ungefär samma funktion språkligt skulle jag säga. Att förmedla att det är något subjektiv som framförs. Är ingen lingvist så jag kan ju ha fel men jag tror jag är ute på rätt spår i alla fall. Tidigare i tråden har man ju haft liknade teorier och åsikter.
Citera
2019-08-24, 23:17
Medlem
Pope666s avatar
Hehe några svennar tog åt sig jag tror också det har o göra med att det ska vara mjukt och svårare att hoppa på någon. Såg senast en chef inom handbollen som sa så till en reporter från uppdrag granskning. Låter så fånigt
Citera
2019-08-25, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Varför säger just svenskar "jag tänker", något som barn, ungdomar och även vuxna gör?

Ingen säger ju "jag bajsar" eller "jag går". Låter så barnsligt på något sätt. Vad jag vet så säger inte andra nationaliteter så här, åtminstone inte i den här omfattningen.

"jag skriver" det här för att "jag tänker" på det här och "jag undrar" om någon av er har något svar på detta?

"jag avslutar"

Så om du sitter på toan och bajsar och någon frågar dig "vad gör du där inne", så svara du inte "jag bajsar", utan istället "jag tänker"?
Citera
2019-08-25, 13:27
Medlem
Gloriosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det betyder då i många fall ”jag tror”. Inte som det svenska ”jag tycker” som aldrig betyder ”jag tror”.

Tycka och tro är i praktiken synonymer.
Citera
2019-08-25, 13:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det skulle jag inte påstå. Det finns en klar skillnad mellan dessa i de allra flesta situationer. I vissa är »tycka« starkare och i andra är »tro« starkare. I många situationer är de inte utbytbara.

Dock kan jag föreställa mig att yngre, engelskinspirerade, personer har svårt att se den skillnaden och använder »tycka« som de gör i engelska.
Citera
2019-08-25, 14:52
Medlem
Citat:

Nej nej.
Tror du han kommer?
*Tycker du han kommer?

Jag tror dig
*Jag tycker dig
Citera