2019-09-04, 00:56
Medlem
54NDR0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imsdal93
Inte du, menade urvf. Sorry :-)

Urvf, kommer-vara-anon och Chokladvanilj försöker alla driva samma agenda i denna tråden och det är den att Jewels inte gör något fel och att allt kan ursäktas pga att hon har diagnoser. Verkligheten fungerar dock inte så och man kan inte ursäkta dåligt/felaktigt beteende med diagnoser/tillstånd eller andra sjukdomar. Du är medveten om vad du gör och därmed har du ansvar över dina handlingar precis som alla andra människor. Detta verkar vara något som även Jewels har svårt att förstå med tanke på hur hon aldrig kan ta ansvar i sitt liv. Så jag förstår tillhörigheten dessa människor i tråden känner till henne.

Poängen med detta är väl att det inte är förvånande att urvf tar bort/ändrar och håller på. Har man följt tråden ett tag så är det supertydligt vilka individer som tycker vad och vilka som inte kan ha objektiva perspektiv på sakfrågor här.

Klockan är 01:01 nu och Oliver gick precis offline från Twitch. Han var jättetrött och avslutade abrupt som vanligt... Ingen skola har han varit i än heller. Hur länge tror ni att det går nu innan soc ingriper med hårdare handskar? Det är ju faktiskt en skollag som bryts här och där Jewels är den huvudansvarige.
Senast redigerad av 54NDR0 2019-09-04 kl. 01:04.
Citera
2019-09-04, 06:04
Medlem
Oliver sa igår att han har asperger grad 1
Jag trodde han hade grad 2 eller 3 med den enorma problematiken han påstår sig ha.
Finns det ungdomar med högre grad som går i skolan?
Nu ska dom göra en ny utredning då dom misstänker att han har något mer.
Kanske någon annan diagnos eller högre grad borde han ju ha.
Grejen är den att jag upplever inte Oliver så gravt störd som han utger sig för att vara.
Jag tycker Oliver är som många andra tonåringar men att det här med diagnoser hit och dit satt sig i hjärnan på han. Starkt påverkad av sin Mamma.
Han vill ha hemundervisning, varför får han inte det?

Och Morfar. Har inte han rätt till hemtjänst?
Det borde ju avlasta Jewels lite om inte annat.
Ja, eller hela familjen borde ha hemtjänst.
Finns även något som heter elevstöd.
Elever som är i behov av extra stöd med sina studier. Det kan handla om neuropsykiatriska diagnoser, läs- och skrivsvårigheter (dyslexi), övriga inlärnings- och koncentrationssvårigheter och elever med någon fysisk funktionsvariation såsom hörsel-, syn- eller rörelsenedsättning.

Om han nu är så jättesjuk och trött. Varför läggs han då inte in på sjukhus?
Kan ju vara någon annan allvarligare sjukdom som måste behandlas.
Senast redigerad av Tarmstuvning 2019-09-04 kl. 06:29.
Citera
2019-09-04, 07:45
Medlem
Han ÄR verkligen inte "så gravt störd" som han själv tror eller påstår. Han är fullt normalintelligent och fungerar precis som vilket barn som helst hade fungerat om den växt upp utan föräldrar.
Han har inte fått in det basala som ingår i en normal uppväxt där föräldrarna/föräldern pö om pö i vardagen övar upp ens färdigheter inför vuxenlivet. Till exempel att skolan ÄR trist och krävande för många barn, och det är skittåkigt att behöva gå och lägga sig i tid och stiga upp tidigt om mornarna. Men vissa saker MÅSTE man göra, och en sådan där sak man MÅSTE göra är att gå till skolan varje dag från det att man är sju. Såvida man inte har feber eller är kräksjuk.

Det är precis som att Oliver växt upp som Pippi Långström, utan någon förälder som gränssätter och insisiterar på saker och pushar. Som ett föräldralöst barn som bara flutit omkring från dag till dag på måfå under uppväxten. Som uppväxt med vargar. Eller som uppväxt med en strulig tonårssyster (Jewels) men utan vuxna.

Han vill inte gå till skolan eftersom han finner det skitläskigt socialt. Han är så ovan vid att ha en massa jämnåriga runt sig hela dagarna. Har aldrig fått gå länge i en klass. Är jämt "den nyinflyttade" i klassen. Vem som helst hade varit livrädd för att gå till skolan om man inte är van vid det sociala med jämnåriga. Hur överkomma detta? Genom att utsätta sig för de här skrämmande situationerna med klasskompisar och grupperingar i klassen osv. i två veckor så KOMMER det inte kännas läskigt med skolan längre.

Men för att så ska ske krävs en vuxen som pushar, påminner och kl 21 börjar förbereda honom genom att säga "Om 30 minuter vill jag att du går och borstar tänderna och gör dig i ordning". Som sen ser till att han börjar göra sig i ordning för sängen (tandborstning, packa väskan inför morgondagen etc.) kl 21:30, så att han ligger i sängen kl 22. Man har innan sagt till tonåringen att hen får titta på telefonen och så 1,5tim efter sänggång. Samt att man då vid 23:30 tar telefonen om man ser att ungen ligger och är fullt aktiv med den fortfarande. Kan hen inte sova efter det får hen lyssna på ljudbok tills hen somnar. Sen väcka ungen nästa morgon mjukt och i god tid, få upp honom, få honom att äta något och FÖLJ till skolan om så krävs för att han ska komma iväg.

Socialtjänsten borde ge Jewels två månader på sig att tillsammans med Oliver se till att han går till skolan varje dag såvida han inte har feber/är magsjuk. Man ser i videorna att Oliver är både intelligent och social. Han må ha en autismspektrum-diagnos sen innan men vem som helst med minsta psykologisk grundkunskap kan se att den inte är så allvarlig att den motiverar ingen skolgång eller hemundervisning. Det kommer vara läskigt i början men det försvinner med tiden om man går dit varje dag. Detta har fått pågå alldeles på TOK för länge. Fixar inte J att se till att barnet får den skolgång han både har rätt att få, och plikt att delta i, så får O bo i ett handlingskraftigt familjehem majoriteten av sin tid.

En skandal att detta barn (ja O är fortfarande i lagens mening ett barn) vart kvar i denna passiva hemmiljö år efter år. Ett barn är PER DEFINITION oförmögen att ta ansvar för viktiga saker på egen hand, och har inte förmågan att överblicka långsiktiga konsekvenser av saker. Viktiga saker som att välja att inte gå i grundskolan skall inte ett barn bestämma själv, de har inte den kogitiva kapaciteten att förstå de sociala och utbildningsmässiga konsekvenserna. Det är därför de är omyndiga, de behöver ett "hjälp-jag" i form av en förälder som får dom att göra saker de måste, oavsett hur barnet känner inför det.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Oliver sa igår att han har asperger grad 1
Jag trodde han hade grad 2 eller 3 med den enorma problematiken han påstår sig ha.
Finns det ungdomar med högre grad som går i skolan?
Nu ska dom göra en ny utredning då dom misstänker att han har något mer.
Kanske någon annan diagnos eller högre grad borde han ju ha.
Grejen är den att jag upplever inte Oliver så gravt störd som han utger sig för att vara.
Jag tycker Oliver är som många andra tonåringar men att det här med diagnoser hit och dit satt sig i hjärnan på han. Starkt påverkad av sin Mamma.
Han vill ha hemundervisning, varför får han inte det?

Finns även något som heter elevstöd.
Elever som är i behov av extra stöd med sina studier. Det kan handla om neuropsykiatriska diagnoser, läs- och skrivsvårigheter (dyslexi), övriga inlärnings- och koncentrationssvårigheter och elever med någon fysisk funktionsvariation såsom hörsel-, syn- eller rörelsenedsättning.

Senast redigerad av Malin.Nilsson 2019-09-04 kl. 07:58.
Citera
2019-09-04, 08:02
Medlem
VEM LÅTER SITT BARN SITTA UPPE TILL 01 OCH SPELA DATASPEL EN VARDAG!? Blir vansinnig. Herregud, om barnet inte lyssnar på ens uppmaningar om läggtider får man helt enkelt stänga av Wifi och/eller vänligt men fast ta hand om hens mobil över natten. Man AGERAR.

Citat:
Ursprungligen postat av 54NDR0
Klockan är 01:01 nu och Oliver gick precis offline från Twitch. Han var jättetrött och avslutade abrupt som vanligt... Ingen skola har han varit i än heller. Hur länge tror ni att det går nu innan soc ingriper med hårdare handskar? Det är ju faktiskt en skollag som bryts här och där Jewels är den huvudansvarige.
Citera
2019-09-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Han ÄR verkligen inte "så gravt störd" som han själv tror eller påstår. Han är fullt normalintelligent och fungerar precis som vilket barn som helst hade fungerat om den växt upp utan föräldrar.
Han har inte fått in det basala som ingår i en normal uppväxt där föräldrarna/föräldern pö om pö i vardagen övar upp ens färdigheter inför vuxenlivet. Till exempel att skolan ÄR trist och krävande för många barn, och det är skittåkigt att behöva gå och lägga sig i tid och stiga upp tidigt om mornarna. Men vissa saker MÅSTE man göra, och en sådan där sak man MÅSTE göra är att gå till skolan varje dag från det att man är sju. Såvida man inte har feber eller är kräksjuk.

Det är precis som att Oliver växt upp som Pippi Långström, utan någon förälder som gränssätter och insisiterar på saker och pushar. Som ett föräldralöst barn som bara flutit omkring från dag till dag på måfå under uppväxten. Som uppväxt med vargar. Eller som uppväxt med en strulig tonårssyster (Jewels) men utan vuxna.

Han vill inte gå till skolan eftersom han finner det skitläskigt socialt. Han är så ovan vid att ha en massa jämnåriga runt sig hela dagarna. Har aldrig fått gå länge i en klass. Är jämt "den nyinflyttade" i klassen. Vem som helst hade varit livrädd för att gå till skolan om man inte är van vid det sociala med jämnåriga. Hur överkomma detta? Genom att utsätta sig för de här skrämmande situationerna med klasskompisar och grupperingar i klassen osv. i två veckor så KOMMER det inte kännas läskigt med skolan längre.

Men för att så ska ske krävs en vuxen som pushar, påminner och kl 21 börjar förbereda honom genom att säga "Om 30 minuter vill jag att du går och borstar tänderna och gör dig i ordning". Som sen ser till att han börjar göra sig i ordning för sängen (tandborstning, packa väskan inför morgondagen etc.) kl 21:30, så att han ligger i sängen kl 22. Man har innan sagt till tonåringen att hen får titta på telefonen och så 1,5tim efter sänggång. Samt att man då vid 23:30 tar telefonen om man ser att ungen ligger och är fullt aktiv med den fortfarande. Kan hen inte sova efter det får hen lyssna på ljudbok tills hen somnar. Sen väcka ungen nästa morgon mjukt och i god tid, få upp honom, få honom att äta något och FÖLJ till skolan om så krävs för att han ska komma iväg.

Socialtjänsten borde ge Jewels två månader på sig att tillsammans med Oliver se till att han går till skolan varje dag såvida han inte har feber/är magsjuk. Man ser i videorna att Oliver är både intelligent och social. Han må ha en autismspektrum-diagnos sen innan men vem som helst med minsta psykologisk grundkunskap kan se att den inte är så allvarlig att den motiverar ingen skolgång eller hemundervisning. Det kommer vara läskigt i början men det försvinner med tiden om man går dit varje dag. Detta har fått pågå alldeles på TOK för länge. Fixar inte J att se till att barnet får den skolgång han både har rätt att få, och plikt att delta i, så får O bo i ett handlingskraftigt familjehem majoriteten av sin tid.

En skandal att detta barn (ja O är fortfarande i lagens mening ett barn) vart kvar i denna passiva hemmiljö år efter år. Ett barn är PER DEFINITION oförmögen att ta ansvar för viktiga saker på egen hand, och har inte förmågan att överblicka långsiktiga konsekvenser av saker. Viktiga saker som att välja att inte gå i grundskolan skall inte ett barn bestämma själv, de har inte den kogitiva kapaciteten att förstå de sociala och utbildningsmässiga konsekvenserna. Det är därför de är omyndiga, de behöver ett "hjälp-jag" i form av en förälder som får dom att göra saker de måste, oavsett hur barnet känner inför det.

Hoppas att det där hamnar i någon slags förkortat variant i mitt inlägg, annars kommer detta bli ett långt inlägg.

Men måste erkänna att det där var en av de grundaste analyserna jag sett på väldigt länge.

1. Du har ingen aning om vilka problem som någon av dessa två har i familjen. Du har kunnat observera att i varje fall en har en normal intelligens, det köper jag. Men sedan då? Hur pass känslig är O för ljud och ljus, till exempel?
2. Hur vet du vilka tider familjen har för sömn och vakentid. Ja, O gick och la sig 1-1:30 i går, än sen? Sover O tillräckligt, nej, men beror det på en för liten tid schemalagd för sömn eller beror det på andra orsaker? Läkare som kunnat observera familjen verkar anse andra orsaker då O under en låååååååååång tid varit under behandling med sömnmedicin. Till och med så att läkare brutit mot hur medicinen ska skrivas ut med tanke på de år som han/hon haft sömnmedicin på recept.
3. Tycker du inte att det skulle vara rejält enormt jävla magstarkt av socialen att kräva saker av Jewels, när de själva misslyckas med att få iväg O till skolan? Jag brukar i varje fall tänka så, det jag själv misslyckas med, är jag enormt försiktig att kräva av andra. Tycker jag är en ganska sund inställning av soc i varje fall.
4. Jag tror, dock med viss osäkerhet, men jag tror att O till och med under vissa perioder har blivit sjukskriven av BUP från skolan, jag betvivlar att det skulle göras mot en övergående social rädsla. framförallt av en psykiatri som allt mer bekänner sig till KBT och exponering. Att sjukskriva en elev i Sverige är väldigt ovanligt, förutom baserat på fysiska hinder. Har en bekant som är rektor i kommunen här, han hade aldrig varit med om det, han jobbade i skolan när jag var elev, så det är många år.
5. Hemmasittare är ett problem i Sverige, det har visats tidigare i denna tråd, och i media, och har även bekräftats av den före detta utbildningsministern Fridolin. Är alltså inte ett okänt problem, och inte heller ett litet problem, för det är tusentals elever. Men ändå så är det enbart Jewels fel, inte alls skolan, som enligt lagen har ett stort ansvar för arbeta mot hemmasittare?

Varför är inte detta en tråd om hur jävla dålig den svenska offentliga sektorn är på att göra sitt jobb, ett jobb den får ganska bra betalt för, vi har väl ändå den fjärde största skattetrycket eller så i världen??

För övrigt, jag tyckte också grundskolan var ganska tråkig, i varje fall skolbiten, den sociala var ganska kul. Men även om jag tyckte det, hade jag aldrig så svårt med skolan så jag hade ont i magen dagarna innan skolan började, jag hade inte världens ångest som gjorde så att jag inte kunde sova dagen innan skolan. Just detta är känslor som folk på livarna har sagt att de känner dagarna innan skolan, då kanske man måste acceptera att skolan idag är sämst på att skapa en fungerande arbetsmiljö, och att eleverna har en sak att göra för att lösa det, stanna hemma. Önskar jag att det vore så, nej, men man kanske ska kalla problemet för vad det är, istället för att bortförklara det på lite social ovana??
Citera
2019-09-04, 14:34
Medlem
Citat:
VEM LÅTER SITT BARN SITTA UPPE TILL 01 OCH SPELA DATASPEL EN VARDAG!? Blir vansinnig. Herregud, om barnet inte lyssnar på ens uppmaningar om läggtider får man helt enkelt stänga av Wifi och/eller vänligt men fast ta hand om hens mobil över natten. Man AGERAR.

Lärde mig tidigt när jag började jobba att det var smart att lägga energin där vinsten var som störst. Vilken vinst blir det för familjen om O lägger sig tidigare, är det verkligen det största problemet nu för familjen, med en skola som plockar bort ganska fungerande anpassningar och vägrar troligtvis fungerande anpassningar?

Seriöst alltså, är det den mest effektiva användningen av Jewels energi, eller är det bättre att lägga ner den på att se till så att skolan uppfyller sitt juridiska ansvar?

Skulle O må bättre av ett sådant agerande, skulle O sova mer av ett sådant agerande och den stora frågan, om problemet är så enkelt att lösa, varför har inte utbildad vårdpersonal som bryter mot tillverkarnas utskrivningsråd kommit på den enkla lösningen?
Citera
2019-09-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning

Inte helt säkert att familjen har råd med hemtjänst, olika kommuner tar olika avgifter, finns nog allt från 0:- till ganska hög summa varje månad. Sedan är absolut inte hemtjänst utformat för en person som har NPF kan jag säga, då det är olika personer som kommer varje gång, dålig rutinhållning och rent allmänt en dålig kvalitet inom hemtjänst, så inte alls säkert att det skulle vara en stresslösare, utan kan mycket väl vara en stressfaktor i stället. Men långt ifrån säkert dock. Den riktiga orsaken är antagligen att Jewels inte besitter förmågan att ansökan.

När det gäller tröttheten håller jag med dig, det borde göras en utredning på det, kan ju verkligen vara allt från någon medicin till att han sitter still för mycket, förklaringen att han är tonåring ger jag lite för.
Citera
2019-09-05, 12:56
Medlem
Citat:

Verkligen. Men att morsan är ett oansvarigt psykfall vet vi redan.
Ungen är körd, kommer ha det rejält svårt i livet.
Citera
2019-09-05, 22:39
Medlem
Jewels ville ju att olivers liv skulle vara ett riktigt helvete och att han ska lida hela livet
Citera
2019-09-06, 21:19
Medlem
Paulabrauns avatar
Följt familjen ett tag nu börjar bli riktigt trött på dom. Nu påstår Oliver att både han och mamman är allergiska mot utsläppen i orten där dom bor. Vilka diagnoser, sjukdommar och allergier har dom inte just nu?
Citera
2019-09-06, 22:29
Medlem
54NDR0s avatar
Den senaste videon där Oliver läser upp ett manus i början är ju en helt ny nivå av galenskap. Det är utan rimligt tvivel Jewels som har skrivit eller varit med och bestämt vad som ska stå i manuset. Oliver hade inte ens repeterat det innan vilket man märker tydligt när han läser. Hade han skrivit det själv hade han inte stammat fram orden så mycket som han gör. Att det står "NU TILL ALLA ER PÅ FLASHBACK SOM SÄGER "DET ÄR JU JEWELS SOM SÄGER VAD HAN SKA SKRIVA" NI HAR FEL!!!!!!!" mitt på videon vid 0:56 bevisar ju att det är Jewels som bestämmer vad som ska sägas. Hur jävla korkad kan man vara? Endast en narcissist kan vara så dum och tro att den lyckas lura något. Hur som helst, VAR ÄR SOC?
Citera
2019-09-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paulabraun
Följt familjen ett tag nu börjar bli riktigt trött på dom. Nu påstår Oliver att både han och mamman är allergiska mot utsläppen i orten där dom bor. Vilka diagnoser, sjukdommar och allergier har dom inte just nu?

Ja, det jag inte får ihop är hur dom kan tåla alla hårfärgningar som faktist är jättestarka och allergiframkallande.
Jag känner själv på lukten hur starka dom faktist är men det verkar inte påverka dom något alls.
Visst är det kul att färga håret men är det bra att göra det så ofta? Är det nyttigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in