2019-09-02, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urvf
Håller med om en del av det du skriver. Men. Det behöver ju inte vara för sent bara för att man har (eller, saknar) vissa förutsättningar. Däremot är det ganska otroligt att vuxna personer har noll förståelse för att: allt fungerar inte likadant för alla, alla kan inte göra allt på samma sätt. Och om något inte funkar på ett sätt får man hitta alternativ till det, antingen vägar runt det eller andra saker att göra, vilket gäller för varje situation man ställs för under livets gång.

Du tror inte att ett minst tjugotal personer diskuterat det här med den här familjen, personer som jobbar med detta och vissa har åratals erfarenheter utbildningar med mera. Bollat det på möten med kollegor och så vidare genom dom här åren... Dom har inte kunnat lösa det, rektorer har inte löst det.

Går dessutom flera sådan här fall i alla städer.

Ingen kan lösa det här...och det fortgår trotts att det är skolplikt i det här landet.

Ja som sagt för det här barnet är det för sent , det man borde göra ar att det här ska inte kunna få uppstå igen. Finns säkert ett antal lösningar, som att man skickar en annan vuxen vars uppgift blir att se till att ett sånt här barn sätter sig i ett klassrum varje dag och detta ska ske redan i småskolan direkt så fort någon börjar hålla sig undan... Eller att man har en stödfamilj eller att man sätter ungen i ett fosterhem redan från början för att bryta den här kedjan.

För om man tänker att den här ungen sedan själv får barn i framtiden. Det blir väl bara en upprepning...
Citera
2019-09-02, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det uppenbara är ju att du är lite trög och inte riktigt kan ta in det folk säger till dig.

kan du i alla fall ta in att om jag säger det nu att det är en sak att den här familjen har problem, och du har problem då kanske det inte är bra att du försöka bekymra dig och lägga dig i just den här familjen.

Det kanske helt enkelt är bättre om du diskuterar allt sånt här med någon annan eller som det verkar tar tu med din egna problem i stället.

Vänligen /

Jag får inte fråga dom om skolan då har jag problem?
Okej.
Vad får jag fråga om då?
Switch donationer?
Ja jo det har jag insett att denna familjen har problem.
Jag ska inte bekymra mig för denna familjen skriver du.
Gäller det bara mig eller även alla andra som följer denna familj?
Här är väl det bästa stället att diskutera detta? Dom har ju egen tråd i ett forum där man diskuterar.
Vad ska vi annars göra här?
Dela ut styrkekramar?
Citera
2019-09-02, 01:11
Medlem
Citat:
Du tror inte att ett minst tjugotal personer diskuterat det här med den här familjen, personer som jobbar med detta och vissa har åratals erfarenheter utbildningar med mera. Bollat det på möten med kollegor och så vidare genom dom här åren... Dom har inte kunnat lösa det, rektorer har inte löst det.

Ingen kan lösa det här...och det fortgår trotts att det är skolplikt i det här landet.

Ja som sagt för det här barnet är det för sent , det man borde göra ar att det här ska inte kunna få uppstå igen. Finns säkert ett antal lösningar, som att man skickar en annan vuxen vars uppgift blir att se till att ett sånt här barn sätter sig i ett klassrum varje dag och detta ska ske redan i småskolan direkt så fort någon börjar hålla sig undan... Eller att man har en stödfamilj eller att man sätter ungen i ett fosterhem redan från början för att bryta den här kedjan.

För om man tänker att den här ungen sedan själv får barn i framtiden. Det blir väl bara en upprepning...

Han har 3 år kvar innan han blir vuxen. Känns ju trist att du ser Oliver som ett hopplöst fall.
Det blir tråkiga 3 år.
Visst. Skolgången får vi se som körd då.
Sedan kommer vuxenlivet med arbete och sådant. Är det kört det också?

Naja.. Vad och varför ska jag bry mig om detta? Det gör jag inte heller. Tycker bara det varit intressant att följa.
Men håller med om att dessa hemmasittare ska tas hand om i ett tidigt innan det går förlångt.
Citera
2019-09-02, 11:01
Medlem
Absolut. Det har säkert varit massa personer som diskuterat det här. Det jag ställer mig emot är att du verkar framställa barnet som något som är "för sent". För sent för vad?

Jag tänker såhär: Han går i nian nu. Barn har betyg från årskurs 6. Detta betyder att han måste fått godkänt/uppfylla kraven för samtliga grundämnen alla dessa år, samt ligga i fas med övriga ämnen, annars får man väl gå om en klass? Man han går sista året i grundskolan nu. Detta är vad som också får mig att tro att han kommer kunna klara sig i framtiden, på ett eller annat sätt. Nu har jag ingen aning om hans betyg, och bryr mig inte heller för den delen, men om man tänker på hur skolsystemet är utformat så lär han ju ha klarat av det han ska ha klarat av.
Citat:

Citera
2019-09-02, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Jag får inte fråga dom om skolan då har jag problem?
Okej.
Vad får jag fråga om då?
Switch donationer?
Ja jo det har jag insett att denna familjen har problem.
Jag ska inte bekymra mig för denna familjen skriver du.
Gäller det bara mig eller även alla andra som följer denna familj?
Här är väl det bästa stället att diskutera detta? Dom har ju egen tråd i ett forum där man diskuterar.
Vad ska vi annars göra här?
Dela ut styrkekramar?

Men du har fortfarande ställt samma fråga tre gånger på raken men du fortsätter, och du släpper inte det där här inne heller.

Kan vi vara överens om att detta är fakta ! ? Du kan ju läsa hel den här tråden en gång till eller fattar du inte hur rökt den här personen är? Eller vad måste du veta eller få info om ytterligare för att det ska gå in. Dessutom, tror du inte att den här tråden blir roligare om vissa som du tex bara slutar att upprepa och älta saker(Som beror på eget oförstånd) och fokuserar på det som kan bli bra i stället.

Se på vilka möjligheter som finns och blicka framåt i stället.

Det är ju knappast lönt att ha fokus på det som går åt helvete hela tiden. Varför ska man hålla på med det? Det kan du ju förklara för oss !
Senast redigerad av Brodrude 2019-09-02 kl. 13:00.
Citera
2019-09-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urvf
Absolut. Det har säkert varit massa personer som diskuterat det här. Det jag ställer mig emot är att du verkar framställa barnet som något som är "för sent". För sent för vad?

Jag tänker såhär: Han går i nian nu. Barn har betyg från årskurs 6. Detta betyder att han måste fått godkänt/uppfylla kraven för samtliga grundämnen alla dessa år, samt ligga i fas med övriga ämnen, annars får man väl gå om en klass? Man han går sista året i grundskolan nu. Detta är vad som också får mig att tro att han kommer kunna klara sig i framtiden, på ett eller annat sätt. Nu har jag ingen aning om hans betyg, och bryr mig inte heller för den delen, men om man tänker på hur skolsystemet är utformat så lär han ju ha klarat av det han ska ha klarat av.

Ärligt talat kan du tala om vilken arbetsgivare kommer ha ett framgent till vilja att anställa honom till något dom närmsta åren?

Vist det finns jobb som man kan sköta via nätet men... Skulle du vilja anställa honom. tror du att han kommer klara av att starta eget ? Där är ju vissa krav ännu större.

^ Det är ju det som är den stora meningen med att gå i traditionell skola överhuvudtaget^

Han är ju ganska övertydligt med att han inte klarar av ett ansar att ta sig från punkt a till b ens några dagar på raken... Så varför inte bra lägga ner allt tänk runtomkring det.

Det man borde lägga energin på är att kunna ha en så bra framtid som möjligt på den nivå som man klarar av... jag skulle säga odla roliga intressen är något man borde lägga all fokus på just nu i stället.

Skola och jobb är inte lösningen på allt så ta och släpp det nu. Särskilt när vi har med individer med trippeldiagnoser men mera...Lår dom ha ett värdigt liv i stället för att du ska hålla på och sitta och bekymra dig över en uppfuckad skolgång som det är helkört med.
Citera
2019-09-02, 13:35
Medlem
Citat:
Men du har fortfarande ställt samma fråga tre gånger på raken men du fortsätter, och du släpper inte det där här inne heller.

Kan vi vara överens om att detta är fakta ! ? Du kan ju läsa hel den här tråden en gång till eller fattar du inte hur rökt den här personen är? Eller vad måste du veta eller få info om ytterligare för att det ska gå in. Dessutom, tror du inte att den här tråden blir roligare om vissa som du tex bara slutar att upprepa och älta saker(Som beror på eget oförstånd) och fokuserar på det som kan bli bra i stället.

Se på vilka möjligheter som finns och blicka framåt i stället.

Det är ju knappast lönt att ha fokus på det som går åt helvete hela tiden. Varför ska man hålla på med det? Det kan du ju förklara för oss !

Du läser bara det du vill se.
Jag har inte enkom tjatat om skolan.
Inte så konstigt att jag och andra frågar när han i slutet av sommaren sa i en video att han skulle gå all in för skolan nu detta sista år. Och så visar det sig att han sitter kvar inne på sitt rum och går all in på Youtube ist. Jag var inte emot gaming temat heller trots jag visste att han skulle tappa på det. Då jag även påtalade dom skulle lägga fokus på det dom tyckte var roligt och lämna hatet bakom sig. Jag föreslog även Waldorfpedagogiken. Frågade också om inte lärarna kunde komma hem till Oliver och undervisa hemma?
Vad har du för problem egentligen undrar jag.
Du verkar ha något personligt emot mig så bättre är då att du låter mig vara. Ha du dina åsikter så har jag mina.
Citera
2019-09-02, 14:15
Medlem
Citat:
Inte så konstigt att jag och andra frågar när han i slutet av sommaren sa i en video att han skulle gå all in för skolan nu detta sista år. Och så visar det sig att han sitter kvar inne på sitt rum och går all in på Youtube ist.

Orsaken är ju det han redan berättat och det mamman berättat. Varför måste du fråga om det tre gånger på raken när alla redan vad vad som är orsaken ?
Citera
2019-09-02, 14:36
Medlem
Citat:
Orsaken är ju det han redan berättat och det mamman berättat. Varför måste du fråga om det tre gånger på raken när alla redan vad vad som är orsaken ?

Jag har inte frågat 3 gånger på raken. Jag har frågat 3 gånger totalt om skolan. Läs vad jag skriver.
Dom brukar radera frågor dom inte vill ha eller besvara på chatten. Mina frågor har aldrig blivit raderade och brukar som oftast även få svar.
Den enda som stör sig här är du.

Seså.. Återgå nu till ditt.
Senast redigerad av Tarmstuvning 2019-09-02 kl. 14:39.
Citera
2019-09-03, 17:39
Medlem
Imsdal93s avatar
Varför tar du bort saker du skriver? När man frågar saker och inte får svar. Märkligt
Citera
2019-09-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imsdal93
Varför tar du bort saker du skriver? När man frågar saker och inte får svar. Märkligt

Vem du?
Jag?
Jag har inte tagit bort något.
Citera
2019-09-03, 22:15
Medlem
Imsdal93s avatar
Citat:
Vem du?
Jag?
Jag har inte tagit bort något.