2019-09-03, 22:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja det är allvarliga, förhoppningsvis inte fatala, misstag som initialt begicks
Jag har all respekt för åklagens strikta förundersökningssekretess, men hoppas innerligen inte att de tänker försöka lägga locket på även efter åtal väckts genom att försvåra för allmänheten att ta del av FUP.

Kommer ihåg efter det för stora delar av svenska folket traumatiska mordet på Lisa Holm (t o m min gamla pappa läste för första gången en FUP) hur hjälpsamma Tingsrätten i Skövde var och förberedde färdiga CD att hämta på plats, så att alla skulle ta del av FUP. Jag hoppas även att Tingsrätten i Örebro tänker visa samma öppenhet eftersom detta är ett så pass uppmärksammat mord, som under 1.5 år varit ett trauma för många i kommunen.
Vid åtalet mot Kapten Klänning fanns förundersökningen bara tillgänglig som papperskopia (massor med papper) för ca 4 500 kr.
Dvs rättsväsendet ville inte att allmänheten skulle få kännedom om alla brott han hade begått.
Även vid så grova brott gjorde de vad de kunde för att skydda en polis.
Citera
2019-09-03, 22:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vad var då syftet med att ringa polisen?

För att informera polisen om vad som pågår? Det kan ju anses vara ett misstänkt beteende från hans sida.

Vad skulle man kunna göra polisanmälan mot? Jag kommer inte på någon lag som det bryter mot. Finns det?
Citera
2019-09-03, 22:33
Medlem
MrBubss avatar
[quote=Remark|68592852]SD har själv uppgett att HD fyllde i ansökan i bilen på väg till Arlanda.[/QUOTE

Den uppgiften kan knappast vara korrekt, för skall man resa in i USA, så måste man ansöka minst 72 timmar innan ankomst. Ansökan kallas för ESTA.

Har man köpt flygbiljetter till USA och planerar en vistelse där, så bör man veta man vilka regler som gäller.

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html;jsessionid=sIv4zdBh6FkkeONqPHsfe1 xaVAzlIZmRjc_utCl6qRJww23LbIfs!-2050001184?executi on=e1s1
Citera
2019-09-03, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Någon nämnde att det blev aktivitet mellan SD, HD och JG efter SD:s sista meddelande till LW. Kanske det visar på någon form av planering..

Mycket intressant!

Kan det ha haft med ”fuskloggarna” att göra?

I sådana fall kanske något sådant här:
LW tillfrågades av SD om det här med ”fuskloggandet” för HD men vägrade. SD rapporterade vidare och spydde kanske galla. HD var mån om att behålla loggar p g a något som verkade creddigt. De skulle alldeles snart resa till USA och det har skrivits om att de skulle på ett stort GC-event. Kanske var det himlans viktigt för HD att maximera sitt GC-CV av någon anledning för det eventet?
Citera
2019-09-03, 22:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lndigo
Mycket intressant!

Kan det ha haft med ”fuskloggarna” att göra?

I sådana fall kanske något sådant här:
LW tillfrågades av SD om det här med ”fuskloggandet” för HD men vägrade. SD rapporterade vidare och spydde kanske galla. HD var mån om att behålla loggar p g a något som verkade creddigt. De skulle alldeles snart resa till USA och det har skrivits om att de skulle på ett stort GC-event. Kanske var det himlans viktigt för HD att maximera sitt GC-CV av någon anledning för det eventet?

Bra teori. Har läst i tråden något om att geocachare gärna vill ha obruten svit av tagna loggar under en viss tidsperiod eller något liknande. Minns inte exakt hur reglerna var men det verkade viktigt för dem.
Citera
2019-09-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs

Den uppgiften kan knappast vara korrekt, för skall man resa in i USA, så måste man ansöka minst 72 timmar innan ankomst. Ansökan kallas för ESTA.

Har man köpt flygbiljetter till USA och planerar en vistelse där, så bör man veta man vilka regler som gäller.

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html;jsessionid=sIv4zdBh6FkkeONqPHsfe1 xaVAzlIZmRjc_utCl6qRJww23LbIfs!-2050001184?executi on=e1s1

OK, jag vet inte. Vet bara att någon i tråden kollade en snabb variant som erbjöds på Arlanda. HD blev heller inte stoppad, endast SD om jag minns rätt.
Citera
2019-09-03, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
SD har själv uppgett att HD fyllde i ansökan i bilen på väg till Arlanda.

Nja, man måste inte ansöka minst 72 timmar innan avresa, det är däremot rekommenderat att göra så. Min erfarenhet är att det normalt sett bara tar någon timme efter att man fyllt i ansökan innan den är färdigbehandlad.

Citat:
CBP recommends that you apply for ESTA at the time you book your travel, but no less than 72 hours prior to boarding.
Citera
2019-09-03, 22:47
Medlem
[quote=MrBubs|68592974]
Citat:
SD har själv uppgett att HD fyllde i ansökan i bilen på väg till Arlanda.[/QUOTE

Jag tro på Remark här i detta fallet, tro hen verkligen är mycket insatt här gällde USA-resan, hen är dessutom insatt i många fall samtidigt och vet nog väldigt mycket om detta också.
Citera
2019-09-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cad-
Nja, man måste inte ansöka minst 72 timmar innan avresa, det är däremot rekommenderat att göra så. Min erfarenhet är att det normalt sett bara tar någon timme efter att man fyllt i ansökan innan den är färdigbehandlad.

Tack! Det stämmer med vad tråden också kom fram till efter koll med Arlanda. HD stoppades inte heller däremot SD.
Citera
2019-09-03, 22:53
Medlem
Citat:
Tack! Det stämmer med vad tråden också kom fram till efter koll med Arlanda. HD stoppades inte heller däremot SD.

kan du berätta mera om detta med SD USA-resan? är så insatt i detta själv, därför frågan.
Låter spännande och intressant.
Citera
2019-09-03, 22:53
Medlem
[quote=Remark|68593073][quote=MrBubs|68592974

OK, jag vet inte. Vet bara att någon i tråden kollade en snabb variant som erbjöds på Arlanda. HD blev heller inte stoppad, endast SD om jag minns rätt.[/QUOTE]
Det var väl för att han var misstänkt för ett allvarligt brott som han inte kom in i USA om jag minns rätt.
Citera
2019-09-03, 22:56
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cad-

Hittade en artikel som Aftonbladet publicerade inför julen 2018, så i maj förra året när de reste från Sverige verkade det tydligen som det fortfarande var möjligt att ansöka väldigt sent.

Dock verkar det mycket knepigt och minst sagt anmärkningsvärt om man inte förberett sig bättre inför en sedan länge planerad resa utan hivar iväg en ansökan i bilen på väg till flygplatsen, för har man inte fått sin ESTA-ansökan godkänd och den finns i datasystemen så får man inte gå ombord på planet.

Det mesta i den här groteska soppan är ju dock mycket knepigt....

https://www.aftonbladet.se/resa/a/0E6gMJ/nya-regler-for-esta-kan-skapa-kaos-i-julruschen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in