Citat:
Ursprungligen postat av
izzisbell
Du är inte Författare eller något liknande? Du skulle kunna ge ut en bok sedan om fallet efter FUP, när vi har alla bitarna på plats. Skämt åsido, men du har en välformig och beskrivande text.
Givetvis var det en känd plats för GM. Som jag nämnde kan det ha varit en plats som SD och LW brukade träffas på.
Alrajt, vilken roll har då SD under denna girlfajt?
Haha...den där Fup:en är så hett efterlängtad att den närrmast framstår som en hägring i sammanhanget. Jag kan tänka mig att eventuellt sova med den i sängen, hålla om den och behandla den respektfullt nu och framåt. Bara jag kommer över den.
SD är en intressant aktör, för att förstå hans delaktighet i brottet och omfattningen av den, behöver vi förstå hans personlighet. Som du säkert förstår kommer vittnesmålet om vem han är gå kraftigt isär, beroende på om du frågar Sd-sidan, eller Lw-sidan, både i Örebro, och i tråden. Dessutom är människor generellt vanligtvis komplicerade och mångbottnade dels för att de kan ha en pamflett med många varierande färgskalor av personlighetsdrag, dels för att de kan bära på inre konflikter och motsättningar, så de uppfattas som dubbla. Men förstår man de djupare syftena och drivkrafterna bakom dubbelheten kan en bild så småningom utmejslas och få att framträda.
Därför utgår jag inte i min bedömning i någon större utsträckning från dessa utsagor, då de kan bli en aning för arga, heta och obalanserade, då man vill gå i försvar för en bekant eller vän, eller identifierar sig med vederbörande.
När jag försöker tänka och analysera alla inblandade personer, försöker jag leva mig in i den enskildes livs- situation, och typ av logiskt alternativt känslobaserade beslut och ibland hjälper det mig framåt, ibland känner jag total förvirring.
Om jag börjar med hur jag tror flertalet människor uppfattar Stefan in real life, utifrån sett, som inte känner honom, men som möter honom kanske inom geo-sfären exempelvis. Tror kvinnor uppfattar honom som vänlig, utåtriktad, och helt ofarlig helylle kille, trevlig, hjälpsam, och en uppmärksam och charmig person som gärna bjuder på ett skämt. Svärmorsdröm som lever under ordnade förhållanden.
Män uppfattar honom troligtvis som en hyvens social kille, sjysst, engagerad och företagsam med undantag för den tävlingsinriktade kategorin män som drivs av avund när de jämför sig. och därför drivs av andra underliggande faktorer som sällan är objektiva och balanserade. Han är väletablerad i samhället, vacker fru, hus, barn och villa. Pilotbakgrund, ingengörsutbildning, stort socialt nätverk, duktig på sin sport- och fritidsintresse. Fit och i bra fysisk form. Allt det som vanliga Svenssons brukar värdesätta och sträva efter.
Så är antagligen den yttre bilden och skenet. Jag tror också att detta är en del av honom, men inte hela bilden. Tror inte att det är ett spel, utan han vill ha sociala kontakter, fika, njuta av naturen i goda vänners lag. Han var faktisk god vän med bl.a. Lena i en del år innan den magiska vänskapen blev till ett utomäktenskapligt förhållande.
Jag tror han då gav sig in på ett område som han inte behärskade vidare väl. Romantik, erotik och fysiska begär. Gissar att han är en f.d tekniknörd, utan speciellt många flickvänner i bagaget. En sådan du blev polare med istället för pojkvänsmaterial.
Jag känner mig tämligen övertygad att om han försökte tämja Lena, eller utöva kontroll över henne så var det på förhand dömt att misslyckas. Hennes personlighetstyp låter sig inte kuvas i lättaste laget. Snarare den konfrontativa, ifrågasättande, med stark utstrålning och viljestyrka. Jag tror Lena var en person som upptog rummet, hördes och syntes. Att hon var rak, tydlig och orädd. Ibland kan en del personer känna sig inträngda i ett hörn, av den personlighetstypen, speciellt vid konfrontationer. Om Stefan kände så vet jag inte, men jag tror han är en lugnare sort och Lenas energi som ett yrväder av livsglädje och initiativ samtidigt var vad som attraherade honom initialt, och något han saknade hemmavid. Men med tiden, kan det du först attraherades av också vara vad du börjar irritera dig på. Men då av flera olika möjliga anledningar:
1.Du stressas, störs av kaoset (adhd), uppmärksahetsstörningar, många bollar i luften, men avslutningar blir hängandes i luften. Försök att koncentrera sig, samla och rikta energin misslyckas, utan splittras, då vederbörande har svårt att filtrera alla intryck med humörsvängningar som följd. Adhd- människor är vanligtvis kreativa, begåvade och tänker utanför boxen, men utmaningarna kan inte bortses från. Sedan finns olika grader, och vissa medicinerar och andra vill inte, då de uppskattar energin och kreativiteten och ser den som en del av sin personlighet snarare än som ett problem. Men tänk duracell-kanin som inte behöver dras upp.
2. Att vara attraktiv, energisk och utåtriktad attraherar de flesta män, vars ego växer, och de inbillar sig gärna att uppmärksamheten är en uppvaktning. Det kan sannerligen väcka irritation, frustration, och vara upptakten till svartsjuka och kontroll.
Däremot är jag inte övertygad att han försökte styra henne. De två anmälningarna sägs vara beviset på det, men jag har mina tvivel trots att hon idag är död, vilket är en försvårande omständighet i sammanhanget. Jag hade svårt att urskilja märken och skador som sägs ha uppkommit och fotograferades. Att hon insisterar på att stanna i bilen trots att hon avvisas, berättar mer för mig om henne, än om honom. Dock finns flera källor som florerar i tråden om kontroll, hot och misshandel. Tillförlitligheten har jag svårt att avgöra.
Jag tror Lena var en del i Stefans förlorade ungdom, som han ville återuppleva på nytt, då han tidigare istället satt och pluggade på teknisk inriktning. Han var aldrig någon womanizer som ung, kanske finnig och rödlätt däremot, med jeans och gympadojor som inte var bekväm med sin egen kropp eller hade något större självförtroende angående flickvänner.
Tror han ville ta sin chans att återerövra vad som aldrig blev av, en egotripp, och självisk kick av spänning och förväntan med lust och fägring stor. Jag tror att han var begeistrad av Lena, intagen och nyfiken att utforska alla skrymslen och gömmor, och han motstod inte frestelsen när möjligheten dök upp. Men hade redan tänkt igenom det, innan det väl hände. Han hade redan fiskat, och flirtar och prövat terrängen och han blev inte avvisad, utan mottagen.
Han sökte efter frigörelse, avspänning och lättnad, att släppa på kontrollen, alla krav, förväntningar, ja, allt lustdödande i världen som hör vardagslivet till. Han ville ha en tidsfrist, och leva fullt ut, innan gardinen drogs ner och han måste avgöra sig och välja sida. Men jag tror aldrig han slutade sätta fru och barn, i bemärkelsen, lojalitet före Lena och känna andra typer av ansvar inför dem, som inte rör själva otroheten. Medan han i verkligheten svek alla inblandade. Det går inte komma runt.
Under de 6 åren kan han utvecklat alla mästerlögnares trick och färdigheter, Tänk alla ggr han ljugit om var han varit och vad han gjort. Alla ggr han försökt hålla alla inblandade på gott humör. Hur han vänt ut och in på sig för att dölja dubbellivet. Antagligen blev han sjuk av lögnen. I någon mening, avtrubbad, och förhärdad. Lena och S hade säkert många fina, härliga, trevliga stunder och möten, men de svarta stråken dröjde knappast med sin frånvaro. Besvikelserna var knappast få, och jag tror han tyckte om LW, men stundtals har han säkert hatat henne. Kanske inte bara för eventuella män, och andra affärer, utan också för dramatiken runt hennes egen person.
Många tror att han förtryckte Lena och var svartsjuk, men trodde han att det var logiskt genomförbart att ha två relationer pågående på lång sikt? Eller hade han nått punkten av gränslöshet, som fick honom att resonera ologiskt så han tog ihjäl henne planerat, eller i stundens hetta? Jag tror inte det, han är mer förnuftsstyrd än känslomässigt styrd. Han har mest att förlora om han vill fortsätta med Lena, som familj, relationen till fru och barn, vill han riskera att ödelägga detta för att fortsätta ligga med Lena?
Uppfattar honom inte som empatisk, varm person, som vill rädda hela världen, och ta hand om alla världens människor och hjälpa dem i deras underläge. Pk på ytan, men inte på djupet i praktiken.
Så tillbaka till planket, jag tror att han lurade ut Lena och såg på, och inte behövde ingripa, han lät det hända för han var skyldig Hanna det. Han tog på sig skulden för det inträffade inför Hanna och när hon avreagerat sig färdigt kanske han hjälpte till att dölja spår, hälla ut Kkorin, eller vad som?
Det är min teori, inte världens bästa, men ett försök. Gw Persson skulle säga att statistiken talar emot den. S borde vara gärningsman.