2019-09-03, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Misstankegraden på SD har höjts ifrån skäligen till sannolika. Så bevisningen har uppenbarligen stärkts. Om det sedan leder till fällande dom återstår att se.

Självklart är SD misstänkt och förmodligen högst inblandad i gärningen. Man bör inte mordhota och trakassera någon som sedan hittas mördad samtidigt som man saknar alibi. Håller du inte med om detta? Det finns ingen mob eller drev mot SD och ingen annan har försatt honom i den här situationen förutom han själv. Rimligtvis blir han fälld för de hot och trakasserier han gjort även om han skulle råka vara oskyldig till själva mordet.

Känner inte alls till den delen som rör hot och trakasserier. Kan ju vara hans sätt att svara på anklagelser han är oskyldig till. Rätt osmart men att bli uthängd och misstänkliggjord och sedan få leva med det är inte heller roligt. Dömd för det ja om det finns i text på andra ställen än på FB kanske.
Citera
2019-09-03, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quillin
Jag har tidigare varit av den uppfattning att mordet inte kan ha varit planerat eftersom det i så fall skulle vara usel planering att utföra dådet vid planket.

Men efter HD också blev häktad har jag börjat tänka om.

Kan det vara så att mordet var planerat, men att det inte blev som planerat? Kanske planen var att utföra det på annat ställe - exempelvis i skogen där ett fynd (mobilen?) hittades? Eller att det skulle göras på annat sätt än det blev? Kanske reagerade LW på ett oväntat sätt, kanske kunde man inte ta den rutt som planerats, kanske blev det förseningar så tidplanen inte höll och eftersom bollen var i rullning fick GMs improvisera och det är därför allt skedde bakom planket?

Denna mening sätter allt i ny dager och en väldigt vettig tanke.
Citera
2019-09-03, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Välkommen Picasso! 👍🏻

Läs Honan6 superinformariva sammanställning så är du snart ikapp.
Och missa inte hennes väldigt överskådliga PDF, med mycket bilder, i slutet!

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Tack T34-Panzer!
Det ska jag göra. En hel del att läsa på, så en sammanfattning är av nöden. Att en häktas är en sak, men två? Tack igen.
Citera
2019-09-03, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Första bilden pekar mot en annan plats än sista bilden. Det var vid platsen som syns på sista bilden jag tycker mig ha sett ytterligare en annan bild tidigare- tagen uppifrån med en kropp på marken. Säg för ett år sedan sisådär. Måste varit i den här tråden.
Den gången vet jag att jag tänkte ”hon syns ju från vägen” 😳 men det kan ju handla om en meters felmarginal bara för att så inte var fallet.
Bra bilder för överblick hur som helst 👍

Bilden ni syftar på hade konturer av en kropp. Men det var bara naturens nycker, lite brunare gräs i ett område, som man kan tolka som en kropp.

Intressantast är dom drönarbilder som filmade området. Det redigerade klippet som läggs ut, startar precis när kameran svänger ifrån MP och stur mot LW:s hem. Mycket troligt att det oredigerade har med kroppen och hur det såg ut på plats torsdag eller om det var redan onsdagen det filmades.
Drönaren startar precis vid planket där gatan svänger och stiger rakt upp.
Citera
2019-09-03, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Känner inte alls till den delen som rör hot och trakasserier. Kan ju vara hans sätt att svara på anklagelser han är oskyldig till. Rätt osmart men att bli uthängd och misstänkliggjord och sedan få leva med det är inte heller roligt. Dömd för det ja om det finns i text på andra ställen än på FB kanske.

Ja det finns text i verkligheten. Hos polisen. Något som flertalet vittnat om här i tråden. Kanske bäst att du läser igenom tråden innan du börjar posta en massa egna felaktigheter med vad du tror och hoppas. Det är inte alltid verkligheten faller sig som sådan.

Rimligtvis var det inte särskilt kul för LW att bli hotad och trakasserad utav sin granne heller.
Citera
2019-09-03, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Där planket ser ut att ta slut så fortsätter det i en vinkel upp mot bebyggelsen. Det var utefter den vinklade biten hon hittades. Vad som händer där är väl dolt. Åkte förbi i helgen.

Dravel

4,5 meter drygt på andra bullerplanks-delen efter den diagonala brytningen till höger sett och vid den andra syrenbusken till vänster om staketet med huvudet mot syrenbusken.

Mvh/ JokerMannen
Citera
2019-09-03, 09:06
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Första bilden pekar mot en annan plats än sista bilden. Det var vid platsen som syns på sista bilden jag tycker mig ha sett ytterligare en annan bild tidigare- tagen uppifrån med en kropp på marken. Säg för ett år sedan sisådär. Måste varit i den här tråden.
Den gången vet jag att jag tänkte ”hon syns ju från vägen” 😳 men det kan ju handla om en meters felmarginal bara för att så inte var fallet.
Bra bilder för överblick hur som helst 👍
Det finns en uppgift om att en assistansbil som vid tidpunkten i anslutning till samtalet om skriket ringer polisen för han ser en person gå norr ut på den södra vägbanan i tron att det kan vara en berusad person.
Citera
2019-09-03, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kom SD i så fall ut ur skogen bredvid UW:s hus, där LW:s barn låg och sov?

Mer precist sprang han själv så nära hemmet som möjligt.
Citera
2019-09-03, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Hur kom LW till planket, varför ingriper inte HD, varför anmäler hon inte sen, o.s.v.
Klart hon blir anhållen för mord innan allt detta får svar.

Från bostadsrätten och fram till Rättarevägen och därstädes från, antingen dragen/släpad eller förd till och in bakom bullerplanket.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-09-03, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Visst får vuxna lägga undan sitt mående för barnens bästa. Men detta handlar om ett mord, HD föräldrar kan mycket väl veta saker, polisen har genomsökt även deras hus, kommer säkert komma och förhöra dom ytterligare dessutom. Tänker att det är inte lämpligt med tanke på att även de kan må mer än vanligt dåligt i detta och prata om saker, bråka om lögnerna osv.
Dessutom är de pensionärer och jag tror att soc har förstått att detta kommer inte vara något tillfälligt, så barnen bör placerats för långvarigt boende hos andra helt enkelt, där barmen helt å hållet får distans till allt de förmodligen fått uppleva.
Du skriver att "polisen har genomsökt även deras hus" (HD:s föräldrars hus som ligger i Lundby)... vad har Du fått det ifrån?

Du skriver också att HD:s bostadsrätt blev undersökt (husis) morgonen efter mordet... var kommer den uppgiften ifrån?

Vad jag kommer ihåg (kan ha fel) ang inlägg i tråden var det TiNi som skrev att HD beklagat sig att polisen varit i hennes hus och att det var tillställt. Men jag tror att det kan ha varit efter SD/HD:s försök att komma in i USA. SD blev intagen igen och kanske var det då som även HD blev inblandad (polisen kanske misstänkte att han sprang hem till HD efter mordet).

Jag tror mig också komma ihåg att det var HD:s föräldrars sommarstuga (i Odensbacken) som blev "utsatt" för husis (kanske samtidigt som HD:s lgh). Alltså några veckor efter mordet... som jag uppfattat det.
Citera
2019-09-03, 09:20
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det finns en uppgift om att en assistansbil som vid tidpunkten i anslutning till samtalet om skriket ringer polisen för han ser en person gå norr ut på den södra vägbanan i tron att det kan vara en berusad person.

Kan vara adrenalinet som påverkar. Så att till exempel underkroppen rör sig i en takt (slowmotion) och överkroppen i en annan (hyperaktiv). Tvärtom med, kanske. Lite som man kan uppleva i drömmar om man blir jagad av en mördare eller dylikt i drömmen.
Citera
2019-09-03, 09:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quillin
Jag har tidigare varit av den uppfattning att mordet inte kan ha varit planerat eftersom det i så fall skulle vara usel planering att utföra dådet vid planket.

Men efter HD också blev häktad har jag börjat tänka om.

Kan det vara så att mordet var planerat, men att det inte blev som planerat? Kanske planen var att utföra det på annat ställe - exempelvis i skogen där ett fynd (mobilen?) hittades? Eller att det skulle göras på annat sätt än det blev? Kanske reagerade LW på ett oväntat sätt, kanske kunde man inte ta den rutt som planerats, kanske blev det förseningar så tidplanen inte höll och eftersom bollen var i rullning fick GMs improvisera och det är därför allt skedde bakom planket?

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Denna mening sätter allt i ny dager och en väldigt vettig tanke.

Detta har jag också spekulerat om tidigare.
Min ursprungliga tes har varit att det enbart har varit en gm (vilket det faktiskt kan vara), SD.
Med den historik som finns sedan tidigare är det inte alls osannolikt att han kan ha haft sådana tankar/planer ett tag.

Vid mord i nära relationer finns forskning som pekar på just det. Att i fantasin och tankarna hos många av förövarna har det redan innan mordet funnits tankar på att döda. I det kan planer ha funnits.

I det här fallet kanske det inträffar något, en trigger. Och det blir inte som man planerat.

Det kanske inte alls var planerat att det skulle hända där och då, men något hände.

Eller så är det så att det fanns planer på att göra det då, men det urartade. Då kanske det fanns planer på att göra det någon annanstans men lura in henne någonstans i en bil/hus och sedan avsluta det hela på ett helt annat ställe.

Och med Quillins förslag med tesen att det kunde ha spårat ur där och planen misslyckades, kan man få in polisens teori bra med att man rubricerade det människorov.

Mycket tydde ju på att hon inte försvunnit frivilligt. Enligt skribenter i tråden fanns halvinslagna paket, oavslutade konversationer, dörren öppen/olåst, personliga tillhörigheter kvar i hemmet osv.

Men kanske det fanns även något i det sms som SD skickade? Något som tydde på att det visst fanns någon slags planering sedan tidigare, att han inte bara ville ses precis utanför dörren hos henne?

Men det misslyckades. Hon ville inte följa med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in