Citat:
Ursprungligen postat av
Quillin
Jag har tidigare varit av den uppfattning att mordet inte kan ha varit planerat eftersom det i så fall skulle vara usel planering att utföra dådet vid planket.
Men efter HD också blev häktad har jag börjat tänka om.
Kan det vara så att mordet var planerat, men att det inte blev som planerat? Kanske planen var att utföra det på annat ställe - exempelvis i skogen där ett fynd (mobilen?) hittades? Eller att det skulle göras på annat sätt än det blev? Kanske reagerade LW på ett oväntat sätt, kanske kunde man inte ta den rutt som planerats, kanske blev det förseningar så tidplanen inte höll och eftersom bollen var i rullning fick GMs improvisera och det är därför allt skedde bakom planket?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodTanke
Denna mening sätter allt i ny dager och en väldigt vettig tanke.
Detta har jag också spekulerat om tidigare.
Min ursprungliga tes har varit att det enbart har varit en gm (vilket det faktiskt kan vara), SD.
Med den historik som finns sedan tidigare är det inte alls osannolikt att han kan ha haft sådana tankar/planer ett tag.
Vid mord i nära relationer finns forskning som pekar på just det. Att i fantasin och tankarna hos många av förövarna har det redan innan mordet funnits tankar på att döda. I det kan planer ha funnits.
I det här fallet kanske det inträffar något, en trigger. Och det blir inte som man planerat.
Det kanske inte alls var planerat att det skulle hända där och då, men något hände.
Eller så är det så att det fanns planer på att göra det då, men det urartade. Då kanske det fanns planer på att göra det någon annanstans men lura in henne någonstans i en bil/hus och sedan avsluta det hela på ett helt annat ställe.
Och med Quillins förslag med tesen att det kunde ha spårat ur där och planen misslyckades, kan man få in polisens teori bra med att man rubricerade det människorov.
Mycket tydde ju på att hon inte försvunnit frivilligt. Enligt skribenter i tråden fanns halvinslagna paket, oavslutade konversationer, dörren öppen/olåst, personliga tillhörigheter kvar i hemmet osv.
Men kanske det fanns även något i det sms som SD skickade? Något som tydde på att det visst fanns någon slags planering sedan tidigare, att han inte bara ville ses precis utanför dörren hos henne?
Men det misslyckades. Hon ville inte följa med...