2019-09-02, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Det tror jag absolut inte att dom hade! Att det kunde handla om ett eventuellt "svartsjukedrama/motiv" gick dom ut med direkt, men HD:s eventuella inblandning/delaktighet tror jag inte dom hade en susning om. Till en början låg all fokus på SD...

Men jag har uppfattat det som att de redan inledningsvis genomsökte HD lägenhet. Så något gjorde ju att de redan där anande att hon var inblandad av någon anledning.
Citera
2019-09-02, 08:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om det här stämmer så förändras bilden ganska radikalt. Det var ju de här två gamla anmälningarna som utlöste misstankarna mot SD redan dag 1. Det här är alltså grundbulten som all senare information har tolkats utifrån. Så om det nu skulle finnas dokumentation som visar att LW har backat på ofredande- resp. misshandelsgrejen, då vilar åtminstone scenariot med SD som ensam gärningsman på ganska bräcklig grund. Det här skulle i så fall kunna vara förklaringen till att åklagaren nu behöver få in HD i handlingen för att få det här att gå ihop.

Menar du på allvar att åklagaren nu, trots att SD är häktad på sannolika skäl misstänkt för mordet, ändå inte har så mycket på fötterna att om nu anmälningarna bara varit påhitt från L*enas sida så faller allt ihop som ett korthus för Åk?

Och på det viset behöver hon nu något annat, t ex HD, som hon bara (från ingenstans?) försöker få ihop sin lösa kaka?

Tyvärr misstänker jag att eftersom SD är misstänkt på sannolika, det har gått 1,5 år och utredningen inte är ny utan diger, så är det en större sannolikhet att HD kommer in i pusslet på ett mer gediget sätt än utredningen hade varit i sin första fas.

Tänk ett stort pussel, du har 1000 bitar. I början har du 999 bitar som du ska foga ihop med 1, därefter blir pusslet alltmer fyllt och de resterande bitarna blir allt färre...

Visst, detta pussel är inte som butiksfärdiga pussel. Det kan plötsligt växa till 1250, eller varför inte 1500 bitar. Men du har ändå en stor del av pusslet lagt och du har lättare att kunna pussla in de nya bitarna.

Men jag hoppas sannerligen att HDs del i det hela ligger på en annan nivå än att hon varit delaktig i själva mordet...

Jag har lite svårt att skaka av mig AB uttalande om att ÅK har sagt sig ha henne nästan på sannolika, även om det verkar konstigt att hon skulle ha sagt det.
Citera
2019-09-02, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ja det vore ju smart. Tror du att de får ta hand om barnen i det akuta läget, när alla mår skit, säkert mor-föräldrarna också och faktiskt inte kan uteslutas kunna påverka barnen negativt eller att de faktiskt är medskyldiga på något vis då fallet inte ännu är löst?
Jag skrev i mitt inlägg att jag önskar att HD:s föräldrar inte är inblandade!

De mår säkert inte bra men ibland får vuxna lägga undan sitt dåliga mående till förmån för barnen. Dessutom tycks barnen vara mycket med mormor/morfar så de är väl deras trygghet nu.

Hur skulle de "påverka barnen negativt" menar du?
Citera
2019-09-02, 08:47
Medlem
Chugurhs avatar
Hur är det med det eventuella basebollträet som saknas? Är detta en trådsanning eller stämmer dessa uppgifter.

Kollar man statistiskt så använder kvinnor oftare tillhyggen vid misshandel/mord.
Ex hammare som tyskan i Arboga.
Därav tanken att detta kan vara utfört av en kvinna om det stämmer.
Män tenderar att i större utsträckning använda nävarna vid fysiskt våld även om detta inte utesluter användandet av ett ev basebollträet.

Time will tell, ska bli spännande att ögna igen FUPen.
Citera
2019-09-02, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Men jag har uppfattat det som att de redan inledningsvis genomsökte HD lägenhet. Så något gjorde ju att de redan där anande att hon var inblandad av någon anledning.

Det stämmer, det gjorde dom. Men det behöver ju inte innebära att dom misstänkte henne, en rutinåtgärd snarare eftersom hon var SD:s "fd" (vet inte om skilsmässan gått igenom) fru.
Citera
2019-09-02, 09:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chugurh
Hur är det med det eventuella basebollträet som saknas? Är detta en trådsanning eller stämmer dessa uppgifter.
Jag har tolkat EGT så här:
"Charterresenärerna Olle och Helge, gestaltade av Melander och Skolmen, är huvudpersoner i en serie sketcher. De är två medelålders alkoholister som är på charterresa och planerar inköp och konsumtion av alkoholdrycker ("du måste tänka på pocenten!"). Helge tolkar ofta Olles uttalanden lite för bokstavligt och får därmed ofta höra av Olle att "det är bara ett exempel, Helge!""
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Rimligen borde alltså basebollträet kunna läggas till handlingarna.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-09-02 kl. 09:59. Anledning: Komplettering med länk
Citera
2019-09-02, 09:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan inte säga att jag har följt tillräckligt många fall för att kunna känna att jag vet så mycket om det beteende som du beskriver (vara utredningen nära), men visst har man läst/sett några fall.

Själv tänker jag på Snäll-Bengt (kallades han inte så?) och ett fall i England där en skolvaktmästare dödade två grannflickor som gick förbi hans hus.

I detta fall tänker jag på SDs förslagna beteende som @Medinsyn skrev om och påstod att SD blivit kontaktad för att hjälpa till på morgonen då hon försvunnit. Direkt innan polis hade infunnit sig hade SD redan tagit redan på vilka personer hon hade haft kontakt med kvällen innan och hade alla tidpunker klart för sig när de kom på plats.

• Dessa tidpunkter och personer delgav han enligt @Medinsyn polisen direkt när de anlände på plats---
  • Och enligt ett par postare har SD även delgivit sin version till grannarna----
  • Jag förmodar att han inte bara delgivit sin version till dom, utan säkert haft en hel del frågor----
  • Ganska praktiskt att ha dessa frågor besvarade när polisen förhör honom. Då kan man anpassa sin historia redan från start----
Kontroll, kontroll, kontroll...

Det är just det här jag menar.
Han har haft ett väldigt stort intresse. Inte intresse av att låta polisen sköta sitt - utan ett intresse av att för egen del få detaljeradinfo och dessutom påverka folks uppfattning.
Var finns chocken, sorgen, respekten för polisens utredning och anhörigas och andra vänners förlust?

Det är precis som du skriver ett kontrollbeteende som rimmar illa med hans påstådda roll i detta.
Citera
2019-09-02, 09:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manda96
Han använder uttrycket ”Hjärsta-kvinnan” för att låta mer insatt och upplyst i det här, än vad han faktiskt är... Utöver detta så uttrycker han sig otroligt konstigt... Sen det senaste dygnet har han börjat skriva mer annorlunda, än vad han t.ex gjorde igår, ju mer man pressat honom på de uppgifter han presenterar som ”fakta” i tråden.

Jag tror inte på en sekund att LWs vänner kallade henne för ”Hjärsta-kvinnan”... Va i helvete!??? Vilka vänner kallar en för nåt sånt... Helt sjukt...

Sen sa JM att han tyckte mycket om LW och ger intryck av att han kände henne väl, att han och hans ”kollega” varit på brottsplatsen vid två tillfällen, säger exakt hur mycket LWs dörr stod öppen, att hon gick på diazepam på recept från läkare för att sova på (5mg och 10mg men uppgav fel färger på tabletterna), det exakta antalet meter mellan hennes bostad och fyndplats (ca. 100m var inte rätt enligt JM), har tillgång till hennes privata dagbok, och nu att han ska besöka hennes grav (IGEN), och lämnar 5 vita rosor...

Ni hör ju för helvete hur allt det där låter... Och det är bara en liten del av allt den här användaren skrivit här... Jag tycker det är sjukt... Sen anmäler JM också inlägg som är kritiska mot honom, i hopp om att de ska plockas bort!

Edit: Titta gärna på allt svammel användaren JokerMannen tidigare skrivit i tråden om Kaj Linna!
Länk till tråd: (FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004. Kaj Linna dömd 2005, frikänd 2017.

Tack för länken.
Här framgår vad vi har ett göra med:

JMs CV:
Citat:
Hej Draifos 》Jag är bara en vanlig och enkel skolpojke på 22 år som fortfarande sitter i sandlådan och leker med hink och spade och försöker så gott jag kan , att bygga upp fina Norrbottniska MánGårdsByggnader i sand ,fast så bra blir dom ju inte. Jag lider bland annat av dyslexi och lite lätt ADHD som exempelvis Nils Christian Hjort. Du skall inte ta en sådan SPOILER-MAN som jag på fullständigt allvar , jag är bara en simpel liten lögnare som bara vill ställa till jävel-skáp och sprida ut dimridåer. Jag äger absolut inte några RättsMedicinska Obduktions-bilds-fotografier , bara i min egen fantasi-värld , och jag äger heller ingen video-inspelnings-tejps-kopia , då gjord av polisen Fredagen den 16/4 År 2004 , den video-inspelnings-tejpen finns bara i min egen fantasi. Jag äger heller , och överhuvud taget inte en enda sida av några slags förundersöknings-dokument. Bäste Draifos , du skall absolut inte ta en sådan som mig på allvar , jag är endast en liten simpel lögnare som inte kan skilja på verklighet och fantasi. Jag träffar en Psykiatriker en gång i veckan och går i terapi för att få lära mig hur man skiljer mellan fantasi och verklighet. Jag hoppas för min egen skull att jag kommer till insikt med detta någon gång i framtiden.

Med vänliga hälsningar från JokerMannen.

Min analys på mytomani var inte så illa.

@JokerMannen:
För att komma till insikt snabbare så kan du ju börja ändra ditt språkbruk.
Kommunikation mellan människor underlättas om man håller sig till samma språk.
Senast redigerad av PeterNoster 2019-09-02 kl. 09:13.
Citera
2019-09-02, 09:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Menar du på allvar att åklagaren nu, trots att SD är häktad på sannolika skäl misstänkt för mordet, ändå inte har så mycket på fötterna att om nu anmälningarna bara varit påhitt från L*enas sida så faller allt ihop som ett korthus för Åk?

Och på det viset behöver hon nu något annat, t ex HD, som hon bara (från ingenstans?) försöker få ihop sin lösa kaka?
/.../
Det där är din tolkning av vad jag skriver. Men det verkar vara en vanlig uppfattning hos de som är mer insatta här, att antingen är båda lika insyltade eller också har de ingenting med saken att göra. Och de senaste turerna i ärendet måste väl tolkas som att åklagaren har kommit till samma slutsats.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-02 kl. 09:11.
Citera
2019-09-02, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag skrev i mitt inlägg att jag önskar att HD:s föräldrar inte är inblandade!

De mår säkert inte bra men ibland får vuxna lägga undan sitt dåliga mående till förmån för barnen. Dessutom tycks barnen vara mycket med mormor/morfar så de är väl deras trygghet nu.

Hur skulle de "påverka barnen negativt" menar du?

Visst får vuxna lägga undan sitt mående för barnens bästa. Men detta handlar om ett mord, HD föräldrar kan mycket väl veta saker, polisen har genomsökt även deras hus, kommer säkert komma och förhöra dom ytterligare dessutom. Tänker att det är inte lämpligt med tanke på att även de kan må mer än vanligt dåligt i detta och prata om saker, bråka om lögnerna osv.
Dessutom är de pensionärer och jag tror att soc har förstått att detta kommer inte vara något tillfälligt, så barnen bör placerats för långvarigt boende hos andra helt enkelt, där barmen helt å hållet får distans till allt de förmodligen fått uppleva.
Citera
2019-09-02, 09:11
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Har du bevis på att han har gjort det?

Ja. Men inget jag kommer delge i tråden.
Citera
2019-09-02, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Det stämmer, det gjorde dom. Men det behöver ju inte innebära att dom misstänkte henne, en rutinåtgärd snarare eftersom hon var SD:s "fd" (vet inte om skilsmässan gått igenom) fru.

Tror snarare att tex digital kontakt dem emellan samma kväll gjorde att de anade detta redan då. Annars hade de nog inte genomsökt hennes bostad. De trodde från början att det handlade om svartsjukedrama, inte triangeldrama.
Så de avskrev nog HD efter de genomsökt hennes bostad men fann nog något intressant senare som tydde på något annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in