Är det inte obegripligt hur hennes kropp legat vid bullerplanket i flera dagar? E18 precis intill och inte en jäkel som sett en kropp ligga där?
De borde synts under själva dådet rent av kan jag tycka. E18 är upplyst rätt rejält.
När jag åker förbi på motorvägen tittar jag alltid mot planket nu för tiden och jag tycker att förare borde sett människor där om en misshandel ägde rum.
Det är ju rätt skyddat från insyn, med träd och buskar
2 olika översiktsbilder av området, där framgår det även hur kort avståndet faltiskt är mellan LWs bostad och själva fyndplatsen:
Att hon ”vigt de” och sen skedde detta ofattbara, lutar mot att det hänger ihop med att Lena ”vigt de två”. Visste hans då brud att BO & GM haft nån slags relation som inte var platoniskt? För det låter vansinnigt att en kvinna inne med den vetskapen skulle gå med på och ”önska” att killens ”tidigare” förälskelse utför hennes/deras vigsel. Jag tror när saker som han undanhöll kom fram, är vad fick vansinnet att sippa ut. Antar att båda misstänkta ville bevisa något för varandra, så de sporrade varandra till att begå ett avsky brott. Lenas enda ”fel” är att hon (för de) var för äventyrlig och frisinnad, att hon viger de två även med den vetskapen att hon haft något med honom måste ha stuckit på ett par ögon.
När LW och SD började cacha ihop och år senare ev hade en relation hade många år förflutit sedan hon vigde paret och LW var då en skild trebarnsmor.
Första bilden pekar mot en annan plats än sista bilden. Det var vid platsen som syns på sista bilden jag tycker mig ha sett ytterligare en annan bild tidigare- tagen uppifrån med en kropp på marken. Säg för ett år sedan sisådär. Måste varit i den här tråden.
Den gången vet jag att jag tänkte ”hon syns ju från vägen” 😳 men det kan ju handla om en meters felmarginal bara för att så inte var fallet.
Bra bilder för överblick hur som helst 👍
Det stämmer.
Jag har åkt förbi brottsplatsen med bil på E18 var mycket buskar där.
Givet förutsättningarna ingen dålig plats alls. Den flyktväg som polisen undersökt (enl MV) var också smart och gick i skydd av Vivallaskogen till SDs port på ca 7 minuter. Om jag inte missminner mig. Han bör kommit ut i samband med där LWs telefon pingats.
Om den tappats eller senare placerats där är oklart, men det ledde till att hundsöket började där, i helt motsatt riktning från själva mordplatsen! En bidragande orsak till att själva området vid bullerplanket knappt hann påbörjas innan det (oförklarligt) avbröts av spaningsledaren.
Senast redigerad av Remark 2019-09-03 kl. 01:20.
15 månader senare sitter två personer häktade - en man och en kvinna som låg i skilsmässa när Lena mördades. Mannen har varit Skäligen misstänkt sen Lena upptäcktes vara försvunnen den 15 maj -18.
Utgjorde Lena ett hot eller hinder för den ena eller båda? Har de i samförstånd samarbetat och mördat Lena? Är en eller båda skyldiga? Eller, är de rentav helt oskyldiga?
Åklagaren säger att förhör och teknisk utredning ledde till förra veckans anhållanden och häktningar.
I slutet av denna vecka kommer kanske bilden att klarna något, eller inte?
Nu lägger jag upp en manipulerad bild där Lena och de två misstänkta syns.
Någon eller båda kan vara skyldig till att Lena har dödats med kraftigt våld. Vi vet inte om de misstänkta är skyldiga, men vi vet att SD är häktad på Sannolika skäl och HD på Skäligen misstanke för mord.
Om du är anhörig eller vän till någon av de nämnda, så kan du hoppa över att titta på bilden: www.bildtagg.se/bild/vlmltxsk6x9ol56sviqh5ug
Apropå den manipulerade bilden i spoilern så måste jag säga, även om det inte är snällt, att HDs val av geonick: ”systerhax” är rätt passande, hon ser faktiskt lite häxlik ut...jag tycker inte hon ser särskilt snäll ut...sorry om nån tar illa upp. HD kan ha känt sig lite hotad av Lenas attraktiva utseende. Att SD inte kunnat hålla tassarna borta från LW under 6 långa år, och sen åter är där igen trots öften och ”kontaktförbud”. Det måste ha svidit. Och sen lade LW upp mycket bilder och selfies på sociala medier det måste ha svidit extra. Jag tror att HDs del i mordet handlar om hat som bottnar i svartsjuka, avund, rivalitet, känslor av underlägsenhet och slutligen ett behov av hämnd.
Tänker närmast på den briljanta roman ”Nora eller Brinn Oslo brinn” som handlar om obotlig, förtärande och självdestruktiv svartsjuka. Där huvudpersonen ligger med telefonen i sängen, bredvid sin sovande pojkvän och scrollar genom rivalens olika sociala flöden, kollar på hennes Instagrambilder – i hat och i sorg över att hon själv inte är så vacker. Mycket läsvärd. https://www.expressen.se/kultur/johanna-frid-skriver-som-august-strindberg/
Senast redigerad av T34Panzer 2019-09-03 kl. 01:45.
”SD har smsat LW ett flertal gånger under kvällen om att han ville träffa henne och prata. Han kan ha uppgivit vilken orsak som helst, tex något han ville låna eller ha tillbaka något innan sin USA-resa. Eller skrivit något om hennes förstående Norgeresa. Och att hon förstått att han hade synpunkter på att hon reste iväg och med en annan manlig geovän som kan visste eller trodde att hon hade någon sorts relation med.
Hon ville egentligen inte träffa honom. Och hon var dessutom mitt uppe i förberedelser inför sonens födelsedag dagen därpå. Så hon kanske nonchalerade några av de tidigare smsen vilket än mer triggade igång honom eftersom han inte klarar av att bli nonchalerad.
Han smsar återigen sent efter kl 23 och skriver att han nu står utanför hennes bostad. Kanske skriver att han kan se att hon är vaken och uppe och att han tänker stå kvar tills hon öppnar och kommer ut.
Vis av erfarenheten hur envis och påstridig han är så beslutar hon sig för att prata kort med honom. Hon vill till varje pris undvika att han ställer till en scen och väcker både barn och grannar. Därav den inte helt stängda dörren. Vi vet ju inte med säkerhet om den bara varit olåst eller tom stått på glänt.
Av bilderna att döma så finns det längs husen på höger sida höga barrträd vilket ger insynsskydd på bägge håll. Om diskussionen urartat här i början på vägen så är det ju inte konstigt att ingen sett något. Han kan ju ha slagit till henne rejält en gång med knytnäve eller något tillhygge så att hon fallit ihop och tillfälligt förlorat medvetandet. Detta behöver ju inte ha varit planerat utan han har tappat fattningen då hon inte gett med sig och vägrat avboka resan alternativt avslutat relationen med ”rivalen”.
Han kan ju ha fått lite panik då han insett att han faktiskt slagit henne medvetslös, och därefter släpat in henne bakom bullerplanket. Hon har kvicknat till bakom planket och gjort stort motstånd. Och det har fullständigt urartat med ett grovt övervåld. För om nu BF är FP så måste det mesta av det dödliga våldet ha åsamkats henne där bakom. Och därför har även skriken som dalaan vittnat om kommit därifrån och då. Och om det förekommit stryptag så är det kanske främst för att försöka få tyst på henne. Hon måste ha skrikit högt och länge, om än i omgångar och SD har fått fullständig panik.
dalaan har beskrivit det såhär ”Extremt höga panikslagna skrik som kom i omgångar under några minuter. Varken jag eller min sambo har hört något liknande och önskar inte göra det igen. ”
Sen återstår då frågan om planering. Det har av MV skrivits att det finns tecken på ”viss planering” och det kanske har tolkats så pga att det använts någon form av tillhygge. Då är frågan hur han dolt detta.
Han kan ju ha angett både till LW och polisen att han varit på väg ut på en sen löptur (han verkar ha energi i klass med en rastlös Duracellkanin) Därmed har han kunnat haft med/på sig en löpar-vöst/jacka/ryggsäck där han haft med sig några verktyg eller tillhygge. LW reagerade kanske därför inte på hans klädsel. Kanske denna klädsel och fiktiva löptur gjort att han sagt till henne att ”gå med mig en bit och så pratar vi under tiden sen drar jag vidare själv”.
Han har kanske inte ens uppträtt hotfullt alls - vare sig i smsen (bara tjatigt, vilket hon var van vid: typ ”svara svara svara”) eller när de börjat prata. Och att detta gjort att hon sänkt garden.
Man inser gång på gång att det är de små till synes oviktiga besluten vi tar som ofta får sådana oanade och fruktansvärda konsekvenser. Bara ett kort samtal där hon kanske inte kände någon större oro, dels eftersom de nu sen en kort tid haft kontakt igen och det fanns så många hus och människor runt omkring.””
======================================
Iallafall...någon undrade ju om skriken, om det orimliga i att det skreks i flera minuter. Det kom alltså i intervaller. Så som det framgår i min text ovanför så skrev dalaan:
””Extremt höga panikslagna skrik som kom i omgångar under några minuter. Varken jag eller min sambo har hört något liknande och önskar inte göra det igen. ””)
Jag har sedan maj 2018 ofta tänkt på slutklämmen i klippet ovan och tänkt att det måste finnas disadvantages med Lenas förövare också. Motivet är kanske uppenbart för mördaren/mördarna men svårbegripligt (för att inte säga ofattbart med alla barn som drabbats) för någon vars hjärna funkar på annat sätt, dvs har en spärr.
Jag instämmer helt och hållet med dig i detta fallet. Tack❕
Citerar lite mer ur artikeln så man får allt samlat på ett ställe.
"Enligt uppgifter till Aftonbladet har ny bevisning hittats i samband med att polisens insatsstyrka slog in dörren till den misstänkte mannens villa förra veckan.
Tidigare gjorde polisen ett tillslag mot den 45-årige mannens bostad och frihetsberövade honom. Sedan inleddes en teknisk undersökning.
Bruna påsar
Vittnen som Aftonbladet talat med säger att polisens tekniker var på plats i villan vid elvatiden under tisdagen. Efter en stund lämnade de bostaden – men bara för att senare under dagen återvända och då spärra av hela villan med polisband. Efter en stund kom teknikerna ut med bruna påsar från huset.
– Det är ett tecken på att något kommit fram i utredningen under dagen helt enkelt, säger en källa inom polisen."
[...]
"Ny bevisning
Mycket tyder på att polisen gjort framsteg i utredningen i och med att polisen sökte igenom mannens och kvinnans bostäder ytterligare en gång. Polisen ska även ha sökt igenom deras trädgårdar.
Sökhundar tränade för att söka efter bland annat blod, sperma och lik användes. Det är extremt ovanligt att man tar dit den typen av hund 1,5 år efter att ett brott begåtts, uppger källor till Aftonbladet."
---------------------------------------------------
Som det verkar är det alltså nya bevis som stärker misstankarna:
Som du säger kan det vara ett fel från tidigare artikel som hänger med vad gäller att misstanken mot HD ökat till sannolika. Samtidigt borde felet tagits bort om det inte stämde kan man tycka.
Men jag vet att NA hade en reporter som direktrapporterde och det var flera fel i hans rapportering också.
Aftonbladet brukar ha tillgång till bra källor....överraskande bra har det många gånger i efterhand visat sig...
NAs reporter ger jag tyvärr inte mycket för. Har läst alla hans artiklar om fallet.
VLTs reporter är mycket skarpare, och önskar att denne hade bevakat fallet mer.
Citerar lite mer ur artikeln så man får allt samlat på ett ställe.
"Enligt uppgifter till Aftonbladet har ny bevisning hittats i samband med att polisens insatsstyrka slog in dörren till den misstänkte mannens villa förra veckan.
Tidigare gjorde polisen ett tillslag mot den 45-årige mannens bostad och frihetsberövade honom. Sedan inleddes en teknisk undersökning.
Bruna påsar Vittnen som Aftonbladet talat med säger att polisens tekniker var på plats i villan vid elvatiden under tisdagen. Efter en stund lämnade de bostaden – men bara för att senare under dagen återvända och då spärra av hela villan med polisband. Efter en stund kom teknikerna ut med bruna påsar från huset.
– Det är ett tecken på att något kommit fram i utredningen under dagen helt enkelt, säger en källa inom polisen."
[...]
"Ny bevisning
Mycket tyder på att polisen gjort framsteg i utredningen i och med att polisen sökte igenom mannens och kvinnans bostäder ytterligare en gång. Polisen ska även ha sökt igenom deras trädgårdar.
Sökhundar tränade för att söka efter bland annat blod, sperma och lik användes. Det är extremt ovanligt att man tar dit den typen av hund 1,5 år efter att ett brott begåtts, uppger källor till Aftonbladet."
---------------------------------------------------
Som det verkar är det alltså nya bevis som stärker misstankarna:
Som du säger kan det vara ett fel från tidigare artikel som hänger med vad gäller att misstanken mot HD ökat till sannolika. Samtidigt borde felet tagits bort om det inte stämde kan man tycka.
Men jag vet att NA hade en reporter som direktrapporterde och det var flera fel i hans rapportering också.
Det fetade är ju väldigt intressant.
De har alltså återvänt igen på em igen...undrar vad den första genomgången gav för intressant resultat?
Nåt graverande som kommit fram i förhör med SD som resulterat i ett återbesök?
Första bilden pekar mot en annan plats än sista bilden. Det var vid platsen som syns på sista bilden jag tycker mig ha sett ytterligare en annan bild tidigare- tagen uppifrån med en kropp på marken. Säg för ett år sedan sisådär. Måste varit i den här tråden.
Den gången vet jag att jag tänkte ”hon syns ju från vägen” 😳 men det kan ju handla om en meters felmarginal bara för att så inte var fallet.
Bra bilder för överblick hur som helst 👍
Nej det har aldrig publicerats någon bild där hon synts, ej heller uppifrån.
Det finns bilder uppifrån med tekniker i vita skyddsoveraller.
Givet förutsättningarna ingen dålig plats alls. Den flyktväg som polisen undersökt (enl MV) var också smart och gick i skydd av Vivallaskogen till SDs port på ca 7 minuter. Om jag inte missminner mig. Han bör kommit ut i samband med där LWs telefon pingats.
Om den tappats eller senare placerats där är oklart, men det ledde till att hundsöket började där, i helt motsatt riktning från själva mordplatsen! En bidragande orsak till att själva området vid bullerplanket knappt hann påbörjas innan det (oförklarligt) avbröts av spaningsledaren.
Kom SD i så fall ut ur skogen bredvid UW:s hus, där LW:s barn låg och sov?