2019-09-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ja, varför inte, inte osannolikare än mycket andra teorier som florerar, snarare tvärtom. Undrar vad de då talade om men åklagaren lär ha ngn idé kring vad som utlöst alternativt händelseförlopp.

Jag tror dock allt är iscensatt och planerat, uppfattar ingen av de två misstänkta som slarviga impulsstyrda i bemärkelsen att de saknar impulskontroll, med undantag för att HD tappade greppet när hon greps. Att SD inledde en affär tror jag inte heller beror på bristande impulskontroll, utan var något han funderat på och tänkt igenom innan det begav sig. Tror han valde medvetet att följa åtrån och begäret.

Att två akademiker eller var för sig, utan planering, ballar ur helt plötsligt utomhus en varm sommarkväll, anser jag mindre sannolikt. Den som mördade LW anser jag inte saknade impulskontroll, utan var någon som väldigt gärna ville döda LW och därtill avsåg att komma undan. Om du begår ett mord i stundens hetta, blir det väldigt svårt att undkomma lagens hämnande arm. Det tror jag vederbörande kände till innan mordet. Tror denna typ av hat inte bara exploderar helt sonika utan är ngt som gnagt, irriterat och pågått under längre tid, parallellt med att man börjat grubbla över alternativa sätt att likvidera personen, då hatet växer.

De sjuksköterskor jag känner är de mest noggranna personer jag känner, en av de kurser de läser är läkemedelsräkning, på den tentan får de inte ha många fel. Utan måste tenta om, och om igen, tills de sätter den. Slarv fungerar inte. Jag hörde om en kille som fick tenta fem ggr innan han klarade av den exempelvis.

Sedan ingenjörer vad är de för personlighetstyper egentligen? En aning autistiska, öga för detaljer, spetskompetenser och specialintressen. Smånördiga och spetsfundiga. De flesta ingenjörer jag känner är autister, legofantaster, och bygger både modeller och byggnader. Så noggranna att de har svårt att avsluta. Uttrycker du dig språkligt inkorrekt eller slarvigt, rättas du ögonaböj.

Men, jag känner många autister och SD behöver inte vara insnöad i sin egen bubbla och specialintresse.

Jag gillar dina inlägg. Du skriver väldigt bra, utförliga beskrivningar såsom ingredienserna till "svartsjukesoppan". HD har alla skäl i världen att känna svartsjuka. Lägg till några teskedar svek, en msk förnedring , en liter förolämpning, två kg social skam och avsluta med en msk kränkt självkänsla så får du en mix av svartsjukesoppa.

Fast jag delar inte din teori om att mordet skulle varit planerat. Jag tycker att det fetade i din text snarare tyder på att mordet var tämligen oplanerat. Borde inte GM valt ett bättre ställe att ta LW:s liv på isåfall? Om det är SD som är GM rörde han sig ju mycket ute i skog & mark "om han ville komma undan med det". Nu har han förvisso "kommit undan med det" dryga 15 månader, vilket måste klassas som "tur" med tanke på var BO hittades.
Citera
2019-09-02, 22:07
Medlem
zhypers avatar
Polisen har väl gjort som så många gånger förr. Släppt dem och buggat sovrum samt bilen. Sen är det bara att slänga ut lite tillfälligheter i deras liv som gör att de diskuterar saken när de tror att ingen kan höra. Typ en random kallelse till polisen på posten eller liknande så kanske de börjar spekulera högt.
Citera
2019-09-02, 22:12
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsForbes
Håller med. Lukten från en död människas kropp märks tydligt. Sen hade grannarna märkt gamarna. Vissa av de kan känna lukten från flera kilometer avstånd.

Kan det vara så att kroppen var kvar hos någon av de misstänkta i några dagar innan den kastades bakom plaketten? Och att därför letar efter polisen så frenetiskt hos dem?

Helt uteslutet då det avger specifika märken när man "tar" i en död kropp. Med andra ord skulle patolog/rättsläkare noterat detta trots kroppen legat ute i fyra dygn. Dessutom är det sedan långt tidigare klarlagt att FP är BP. Anledningen att man fastställt detta är av ovan nämnd anledning.

(med reservation för att någon redan svarat. (Jag ligger som vanligt efter o läser vartefter ikapp)
Senast redigerad av Enorm 2019-09-02 kl. 22:33.
Citera
2019-09-02, 22:14
Medlem
colis avatar
I inspelning nedan från förra veckan pratar Leif GW om mordet på LW. Han nämner att väntetiderna på NFC kan vara 15 månader för analyser.

Om det också gäller DNA analys av hudavskrap efter GM under mordoffers naglar är dock oklart.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12495523

När det är 6.10 minuter kvar på bandet dvs 7 minuter in diskuteras mordet på LW.
Senast redigerad av coli 2019-09-02 kl. 22:25.
Citera
2019-09-02, 22:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tänkt scenario ur förhör med SD

Fhl 1:
Stefan, du vet att vi vet att du var hemma hos Lena, så du kan lika gärna berätta varför du var där och vad som hände.

MT:
Okej, jag ska. Jag ville inte säga något om att jag varit där eftersom jag inte har något med mordet att göra. Jag vet att det var väldigt oskickligt av mig att tiga om saken och jag har ingen bra förklaring på varför jag gjorde det, men jag ÄR oskyldig.

Fhl 2:
Till saken nu. Varför var du där och vad hände?

MT:
Jag och Lena messade fram och tillbaka om myster med mera. Det har ni sett. Eftersom jag visste att Ar*n skulle fylla 12 och hon skulle till Norge, ville jag hjälpa henne med en present till grabben. Jag skrev att jag skulle komma över.

Fhl 1: Ok, och sen?

MT:
Jag tog mig dit och Lena släppte in mig. Hon hade fullt upp med paketinslagning och var intensiv som vanligt. Det var väldigt rörigt i huset och saker låg framme överallt - i soffan, på golven, på borden, ja, det var så det såg ut hemma hos henne så jag satte mig i den rosa fåtöljen till vänster vid bokhyllan i v-rummet. Hon höll på och messade med folk och svarade knappt på tilltal. Jag tog ned gitarren som hänger ovan fåtöljen och började klinka på en Lundell-låt, eller iaf försökte.

Fhl 2:
Valde du den platsen för att du inte skulle synas genom fönstren ifall Hann* skulle titta mot Lenas uteplats?

MT:
Näe, jag vet inte varför jag satte mig där.

Fhl 1:
Ok, du klinkade på gitarren. Sen då?

MT:
Jag fick ingen respons från henne, så jag gick därifrån helt enkelt.

Fhl 2:
Hur mycket var klockan då?

MT:
Ingen aning. Runt 11 kanske.

Fhl 1:
Utredningen visar att du utelämnar en hel del väsentligheter om dina göromål. Är det inte dags att du säger hela sanningen nu?

MT:
Jag har inget mer att säga. Jag gick hem och la mig. Det är allt.

-------------

Ovan är alltså helt fabricerat. Lena hade en bokhylla till vänster i sitt vardagsrum, det stod en rosa fåtölj intill den och en gitarr hängde ovanför på väggen. Utifrån den detaljbeskrivningen skulle man kunna tro att jag varit på plats, men informationen om möbleringen är hämtad från Lenas fotogalleri.

Anledningen att jag spelar upp detta exempel är att det finns en del murvlar som låtsas att de vet detaljer som ingen annan vet. Murvlarna har en del polisiära kontakter och vet lite mer före andra innan lockena åker på. För att få fram mer information måste de trolla lite i trådarna på flashback i syfte att få fram information och detaljer före andra till sina kriminalreportage, böcker eller dokumentärer. De har oftast flera konton och spelar olika roller. Det är inget nytt och har förekommit i flera trådar än denna. Liten påminnelse bara.

Haha, ett mycket bra exempel på hur murvlarna kan samarbeta!
Jag lovar att jag ska tänka på det!
Citera
2019-09-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och vi hade förmodligen suttit och väntat på förhandling i Hovrätten istället för att vänta på att få veta om det räcker till "sannolika skäl" för MGK på Lördag.

Ja. Eller väntat på om HD skall bevilja prövning.

Citat:
Ursprungligen postat av Manda96
Hur menar du nu? Tror du att någon annan bragt livet om LW, och att om dom hittat hudavskrap under LWs naglar så skulle det bevisa att SD och HD är oskyldiga, eftersom det då skulle tillhöra någon annan? Eller hur menar du?

Mitt inlägg syftade lite på att om det varit en utdragen kamp, om hon haft en chans att ”försvara sig”, då borde det funnits massvis med spår på hennes kropp och på platsen från GM... Hittar man t.ex då hudavskrap från SD eller HD under LWs naglar, så är dom körda! Men det borde inte tagit så långt tid att isåfall skickat iväg det på analys, och sedan få svar på detta...

Jag tror på ett snabbt förlopp, kraftigt övervåld mot LWs huvud och ansikte, och att attacken kom plötsligt! Att hon inte hann göra något typ av motstånd överhuvudtaget...

Menar så här: "Menar att om man hittat nagelhudsavskrap tillhörande SD/HD så skulle det inte ha tagit 15 mån för att få dem häktade.
De hade suttit per omgående, på extra sannolika skäl." (tidigare svar)

Tror också på ett ganska snabbt förlopp. Har därför lite svårt att tro att det var LW som skrek, i flera minuter.
En nästan galen tanke är att man hittat hudavskrap under LW:s naglar som inte matchar SD/HD men att det ändå finns det som binder SD/HD till platsen/mordet.
Och att det är därför allt tagit sån tid.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja jag trodde precis som du att man hade kunnat analysera fram DNA spåren fortare.
Dock enligt uppgifter från bla Leif GW tar NFC analyser väldigt lång tid i oprioriterade fall där ingen sitter häktad.
Kanske tar det så här lång tid även för DNA, jag vet inte?

Kan inte tänka mig att det skall/kan ta någon längre tid att få svar på en begäran om den typen av dna-analys: då det handlar om konklusiv dna vilken man 'vet' kommer från GM.
Citera
2019-09-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ja, alltså... JM har ju suttit i andra trådar här på forumet och ljugit förr... Det är bara att kolla på hans tidigare posthistorik... Kolla den, innan ni sitter och tar parti för JM...

Men sen borde normalt funtade människor också fatta att mycket av det JM säger i den här tråden, är rent svammel och fantasier... Som han sedan lägger fram som fakta! Bevisbördan ligger hos honom, och han har inte bevisat ett skit!

Sedan har jag bl.a fått PM gällande denna JM av flera andra... Nu senast att man skulle vara försiktig med att kritisera JM, och inte bli för upprörd, eftersom han då massanmäler dina inlägg som kritiserar honom... Jo, jag har märkt det!

Jag kunde dock inte bry mig mindre... Jag tänker inte låta JM oemotsagd sitta här och smutsa ner tråden med sitt ljugande... Det är dock uppenbart att människan inte är frisk! Han kanske inte rår för det, och har säkert svårt att skilja på fantasi och verklighet... Oavsett vad, blir man oerhört irriterad på människan och hans ljugande!

Jag säger det igen... Kolla JokerMannens TIDIGARE posthistorik i andra trådar, innan ni sitter och försvarar honom!

Jag är säregen och har mitt eget sätt som individ, man kan säga att jag står utan för mängden och allt som är, eller visar sig vara ovanligt, reagerar människor på, det vill säga, det är som en främmande kyckling som plötsligt kommer in i en hönsgård, och en sådan hackar man på, vilket är fullt förståeligt ifrån min sida. Gällande Kalamarksfallet, Kevinfallet så som nu fallet Lena Wesström så finns det ingenting som är osannfärdigt sagt eller skrivet ifrån min sida, det är bara du själv som upplever det så på grund av att jag framstår med för stor säkerhet i det jag framför inom trådarna.

Jag har mycket god insikt i detta mordfallet gällande Lena Wesström och jag är också mycket intresserad av att kunna bringa klarhet i vissa speciella saker inom Lena Wesström-fallet.

Till observandum, jag massa-anmäler inte dina skrivna och postade inlägg, det är något som du själv tror.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-09-02, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ok, tack för svar. Även om min teori är annorlunda än din vill jag dock medge att jag i huvudsak anser ďin beskrivning logisk och en av de bästa som jag läst i tråden. Den hänger ihop, är trovärdig och inte långsökt. Det enda jag tror du missar på är att SD gjort medgivanden, så de tar in HD. Utmärkt teori.
Tack! Tycker om din teori med! Du postar många bra läsvärda inlägg i tråden!

Anledningen till varför jag tror att SD har angivit HD, är pågrund av följande...

* Om man nu sitter på massa bevis mot HD, varför griper man inte henne samma dag som man griper SD? Är det en slump att hon grips dagen efter?

* Om SD inte är den som hållit i mordvapnet, och faktiskt bragt LW om livet. Så hoppas han säkert på ett mildare straff, om han berättar faktiska omständigheter... I en sån här situation tänker man nog på sig själv, och såklart barnen i första hand!

* Att HD häktas på en lägre misstankegrad! Man går hittills på vad SD har berättat i förhör... Det behövs mer bevis mot HD för att styrka det som SD har berättat. Alltså, att det var HD som dödade LW!

* Att åklagaren säger att förhör och teknisk utredning ledde till förra veckans anhållanden och häktningar.
Citera
2019-09-02, 22:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Och blev hon ens förhörd inledningsvis, det har nog skett ett bra tag efteråt då de pös iväg på resa nästan direkt efter SD släpptes efter första förhöret

Man vågar inte tänka på det, att de inte skett direkt...
Med tanke på att SD blev gripen och anhållen ganska direkt, tycker man att HD och UW och barnen ska förhöras parallellt. Dörrknackning.

Annars blir det som du säger efter hemkomsten. Då har de hunnit snacka ihop sig rejält.

Jag får inte ihop det med SDs sms till LW.

Vem sms:ar till någon om man har tankar på att mörda någon?
Och så ska HD in där också?
Vilken soppa...

Är han så helt kallblodig att han tänker ut att han ska radera detta sedan? Ta hennes mobil?

Nä, det känns väldigt oplanerat med plank och skrik och sms. Och så HD.
Citera
2019-09-02, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja. Eller väntat på om HD skall bevilja prövning.

Menar så här: "Menar att om man hittat nagelhudsavskrap tillhörande SD/HD så skulle det inte ha tagit 15 mån för att få dem häktade.
De hade suttit per omgående, på extra sannolika skäl." (tidigare svar)

Tror också på ett ganska snabbt förlopp. Har därför lite svårt att tro att det var LW som skrek, i flera minuter.
En nästan galen tanke är att man hittat hudavskrap under LW:s naglar som inte matchar SD/HD men att det ändå finns det som binder SD/HD till platsen/mordet.
Och att det är därför allt tagit sån tid.

Kan inte tänka mig att det skall/kan ta någon längre tid att få svar på en begäran om den typen av dna-analys: då det handlar om konklusiv dna vilken man 'vet' kommer från GM.
Jag håller med!!! Det var precis det som jag syftade på i mitt inlägg! Där är vi överens!

Gällande skrikandet från en kvinna i området den aktuella kvällen... Har vi fått bekräftat att skrikandet hördes under flera minuter? Vad jag kommer ihåg så framkom det väl endast uppgifter om att man hade hört ”fruktansvärda skrik” från en kvinna, och inte under hur långt tid?

Jag kan ha missat den detaljen isåfall...
Citera
2019-09-02, 22:41
Medlem
AB ikväll www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q04x9/paret-vigdes-av-lena-wesstrom--nu-sitter-bada-haktade-for-mord
Citera
2019-09-02, 22:43
Medlem
Citat:
Jag håller med!!! Det var precis det som jag syftade på i mitt inlägg! Där är vi överens!

Gällande skrikandet från en kvinna i området den aktuella kvällen... Har vi fått bekräftat att skrikandet hördes under flera minuter? Vad jag kommer ihåg så framkom det väl endast uppgifter om att man hade hört ”fruktansvärda skrik” från en kvinna, och inte under hur långt tid?

Jag kan ha missat den detaljen isåfall...

Vill minnas att hörvittnet daalan uppgett att skriket hördes flera minuter. Kanske borde dubbelkolla, vill inte sprida osanningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in