2019-09-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manda96
Jag tror att mordet skett i stundens hetta, alltså att det ej var planerat! Jag tror inte heller att mordet på LW skedde i samförstånd mellan SD och HD. Däremot vem av dom som gått till attack, och i sin ilska utövat extremt övervåld mot LW tills hon dog, är ett stort frågetecken (iallafall för mig).

Jag har tidigare postat en teori om att det var HD som gick till attack mot LW, och att SD sedan försökt att städa undan alla spår!

Jag tror alltså att HD, sett SD och LW tillsammans den där kvällen... Att SD gått över till LW för att ”tala ut”, och att dom bara gick på en liten snabb ”promenad” i området, varvid LW skiter i att låsa sin dörr etc.

HD som bor nära LW, ska alltså ha sett honom där... Och sedan har något triggat henne, kanske dom kysstes eller något, och hon såg detta? Varvid hon blir helt galen... Eller så blir hon bara arg av att se dom tillsammans... Kanske har SD lovat att satsa på förhållandet med HD igen, och sedan brutit hennes förtroende, en gång till...

Hon följer sedan efter SD och LW, och kommer ikapp dom borta vid planket... Antingen har hon redan ett tillhygge med sig, eller så kanske hon tar upp något (tex en sten eller nåt annat) i närheten, och går till attack! Attacken ska då ha kommit från ingenstans, och LW blir överrumplad med minimal chans att försvara sig! SD är i chock över det som utspelar sig framför hans ögon, och ingriper inte förrän det är försent... Eller så ingriper han inte alls...

* Vad jag förstår ska SD bedragit HD, med LW under en längre period... LW ska också ha vigt SD och HD när dom gifte sig. Sedan har äktenskapet mellan SD och HD gått åt helvete... HD klandrar LW för detta, och hatet byggs upp över tid... Man kan bara gissa hur sviken och arg HD måste ha känt sig över allt detta... Att bo i närheten av LW, och kanske tvingas se människan var och varannan dag, lär inte heller varit så kul...

SD är såklart medveten om detta... Och han känner sig extremt skyldig till det som nu har hänt, tänker på barnen, och gör allt för att skydda HD och röja undan alla bevis... HD är helt hysterisk, och klarar inte själv av att fixa detta...

Det här skulle då förklara varför SD och HD är på brottsplatsen samtidig, den där kvällen... Om det nu var så... Vem vet... Men båda misstänkts ju för mord!!!

SD blir, tack vare sin tidigare historia med LW, samt att han försökt röja undan spår och betett sig märkligt, huvudmisstänkt från första början... Medan HD flyger under radarn... SD och HD umgås mer intensivt tiden efter mordet, HD mår mycket dåligt över det som hänt, och SD finns där för att ”stödja” och styra upp allting...

Resultat från analyser av prov, kanske nya vittnesuppgifter, och andra fynd kommer sedan fram. Detta gör att insatsstyrkan går in och griper SD... SD gör sedan vissa medgivanden (han förstår att bevisningen är stark), och anger då HD... Dagen efter grips HD under dramatiska former, där hon enligt uppgift skriker och gör motstånd... HD har då förstått att spelet är slut, och att SD har angett henne!

Detta är vad jag tror, och känns också ganska logiskt på något sätt...

Men det kan också vara så att SD satsat allt på LW, förstört sitt äktenskap över detta, och LW sedan dissar honom, och kanske träffar andra... Vilket får honom att tappa fattningen!??? Men isåfall, var kommer HD in i bilden, och hur skulle hon då på något sätt medverkat till mordet på LW, om hon aldrig var på brottsplatsen vid det aktuella tillfället???

Jag själv är åtminstone övertygad om att SD och LW tog en liten promenad den där kvällen! Sen vad som hände... Det går bara att spekulera... Ingen vet...
Ok, tack för svar. Även om min teori är annorlunda än din vill jag dock medge att jag i huvudsak anser ďin beskrivning logisk och en av de bästa som jag läst i tråden. Den hänger ihop, är trovärdig och inte långsökt. Det enda jag tror du missar på är att SD gjort medgivanden, så de tar in HD. Utmärkt teori.
Citera
2019-09-02, 21:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det har det spekulerats kring tidigt i tråden.

Jag hade uppfattningen att LW inte skulle gått in alls på Rättarevägen då uppsikten över bostaden försvinner där.

Varför skulle hon måsta ha uppsikt över bostaden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Ja, HD skapade sitt konto 5 juli -17. Nånstans runt feb/mars -18 slutade hon använda introt om att hon skapat ett eget nick och ville behålla de gamla loggningarna i sitt nya konto.
Hon började lägga ut bilder först i april -18 när hon var med syster och mamma till Grekland.

Den 21 mars -18 är hon skriven i nya bostaden.

HD var ute och cachade en hel med Sillen under våren och bl a var de ute på Geoevent när SD satt häktad. Det hölls en tyst minut för Lena på eventet, men HD och hennes cachepartner tycks ha varit ute i sista minuten till eventet, så frågan är om de hann vara med i den tysta minuten.
På hennes logg ses iaf en bekymmerslös text.

HD logg 2 juni -18:
Vilken sommar och vilket gäng som samlats för att städa i omgivningen. Men sanningen är att det måste ha varit någon där innan och städat för skräp var det ont om. Dessto fler trevliga människor fanns det. Tack hela eventgänget för att att ni anordnar denna dag för oss!

http://coord.info/GLW32535

Sillens logg 2 juni -18:
Jag har sett fram mot dagen på Ängsö. Nu kom vi iväg lite sent men var nästan i tid till starten av eventet, vi kom inte sist dit i alla fall.

Trevligt att träffa många bekanta ansikten och vi hade tid att umgås då det inte var mycket att städa på platsen.

På eventet deltog många vänner till Lena och bl a JH=Beh*lderX som hon skulle ha åkt till Norge med.
JH:
med allt som hänt så visste jag inte om jag skulle vilja åka

Först vill jag bara säga att det var vackert med den tysta minuten. Tungt men vackert.

Eventet:
http://coord.info/GC7JW0K

Jag fick en bild av att HD menade allvar med skilsmässan eftersom hon semestercachade med Sillen, men efter sommaren började hon umgås flitigt med SD och åkte till Holland med honom.

Länk till sammanfattning för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68579639

Du är fantastisk Honan..så mkt som du har koll på så kanske du filar på boken också just nu.. *skojar lite
skämt åsido..finns mkt att fundera på
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja har man hittat hudavskrap under LW:s naglar så borde inte SD/HD nu sitta häktade.
Hur menar du nu? Tror du att någon annan bragt livet om LW, och att om dom hittat hudavskrap under LWs naglar så skulle det bevisa att SD och HD är oskyldiga, eftersom det då skulle tillhöra någon annan? Eller hur menar du?

Mitt inlägg syftade lite på att om det varit en utdragen kamp, om hon haft en chans att ”försvara sig”, då borde det funnits massvis med spår på hennes kropp och på platsen från GM... Hittar man t.ex då hudavskrap från SD eller HD under LWs naglar, så är dom körda! Men det borde inte tagit så långt tid att isåfall skickat iväg det på analys, och sedan få svar på detta...

Jag tror på ett snabbt förlopp, kraftigt övervåld mot LWs huvud och ansikte, och att attacken kom plötsligt! Att hon inte hann göra något typ av motstånd överhuvudtaget...
Citera
2019-09-02, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Sanslös historia, vi får se om den håller hela vägen, då hamnar den i historieböckerna.

Men jag köper ditt resonemang om anstiftan och så vidare men då blir ju MGK,s "skäliga misstanke" för mord fel enligt mig, satan så krångligt det blev med parametern MGK.

Det var då själva fan.
På nåt sätt har ju kärringen blivit misstänkt och häktad för mord.
Åklagaren kör ju på Mord, utan andra alternativ.
På nåt sätt måste vi ju klämma in kärringen i historien...... Fan.!!

Jag kör på att kärringen är delaktig i ALLT utom att ha varit på brottsplatsen.
Hon ville se LW död och hon fick SD att göra det.... Och på Fre/Lör så kommer åklagaren att köra upp en häktning "på sannolika skäl" rätt upp i röven på henne, och jag kommer fira det med en räkmacka och ett glas Prosecco.

Aldrig längtat så efter en FUP...
Citera
2019-09-02, 21:52
Medlem
Luktar klassisk svartsjuka lång väg, eller att mannen försöker ställa allt till rätt genom att "städa" bort rivalen till sitt ex. Lite som fallet med den u ga tjejen i Hammarbybacken tror jag det var.. Ska bevisa sin kärlek....
Tragisk hur som.
Citera
2019-09-02, 21:53
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Menar att om man hittat nagelhudsavskrap tillhörande SD/HD så skulle det inte ha tagit 15 mån för att få dem häktade.
De hade suttit per omgående, på extra sannolika skäl.

Ja jag trodde precis som du att man hade kunnat analysera fram DNA spåren fortare.
Dock enligt uppgifter från bla Leif GW tar NFC analyser väldigt lång tid i oprioriterade fall där ingen sitter häktad.
Kanske tar det så här lång tid även för DNA, jag vet inte?
Citera
2019-09-02, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Man hoppas att de kollade lite på henne under förhöret. Jag menar inte kroppsbesiktning, utan tittade på armar, ansikte, händer medan de samtalade.
Det kan jag tänka mig att en erfaren utredare ändå har i ryggmärgen.

hoppas det! Och uppmärksamma vänner, kollegor etc..
Citera
2019-09-02, 21:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lndigo
Nej, just det, det blev hon nog inte då. För kroppsbesiktning krävs väl misstanke om brott som skulle leda till fängelse? Och hade hon varit misstänkt då, hade hon anhållits. Skit.

Tillägg:
Om det stämmer att husrannsakan utförts hos HD, måste misstanke funnits. Jag försöker att bli klok på vad som krävs för det det ena och det andra. Någon kunnig kring detta som kan hjälpa till?

Kunnig är jag inte, men googla kan jag .

Husrannsakan får göras hos annan än den som är skäligen misstänkt för brott som kan ge fängelse och om det finns synnerliga skäl. Det kan handla att man misstänker att brottet har skett där eller att den misstänkte gömmer sig där. Det kan också handla om föremål eller annat som har med brottet eller utredningen att göra.

-------------------------------------------------------------
Husrannsakan hos "annan"

Från Lawline:
(Mina fetningar)
"Om man över huvud taget får göra en husrannsakan beror på vilket brott som begåtts. Enligt kapitel 28 § 1 stycke 1 får en husrannsakan hos den som är skäligen misstänkt för brottet endast ske om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa. Det är viktigt att det finns en misstanke om att brott har begåtts; en husrannsakan får inte genomföras för att förebygga eller upptäcka brott. Det måste också finnas förutsättningar för att inleda en förundersökning för att husrannsakan ska få genomföras.

Polisen har rätt att genomföra en husrannsakan om man tror sig kunna påträffa föremål som kan tas i beslag och som har med våldsbrottet att göra, exempelvis ett vapen som haft med brottet att göra. Dock ska misstanken om att kunna hitta något relevant vara väldigt stark. Om husrannsakan går alltför långt, till exempel om polisen börjar gå i låsta lådor utan egentlig tro om att hitta något relevant där, gör de sig skyldiga till olaga intrång enligt kapitel 4 § 9 i brottsbalken.

En husrannsakan får ske på brottsplatsen samt hos annan person än den som är skäligen misstänkt om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt kapitel 36 § 1b i brottsbalken."

https://lawline.se/answers/16268
Citera
2019-09-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Varför skulle hon måsta ha uppsikt över bostaden?

För att dörren stod på glänt ....och barnet kunde ha vaknat samt ropat.
Citera
2019-09-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det måste anses vara mycket viktigt eftersom det talar för att hon på ett rel. tidigt stadium bör ha tänkt på separation. - 5 juli 2017 var f.ö. mitt under pågående utredning om misshandeln av LW (som lades ned i sept 2017).

Våren 2017 innehöll väl både anmälningar från LW mot SD liksom att LW berättade för HW om relationen SD och LW emellan? Dessutom unfriendade både JG och SD LW. Sannolikt var HD som mest sårad, ledsen, arg den perioden?
Reservation för att jag minns fel
Citera
2019-09-02, 22:01
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Lena Wesström mördades sen kväll den 14 maj -18.

15 månader senare sitter två personer häktade - en man och en kvinna som låg i skilsmässa när Lena mördades. Mannen har varit Skäligen misstänkt sen Lena upptäcktes vara försvunnen den 15 maj -18.

Utgjorde Lena ett hot eller hinder för den ena eller båda? Har de i samförstånd samarbetat och mördat Lena? Är en eller båda skyldiga? Eller, är de rentav helt oskyldiga?
Åklagaren säger att förhör och teknisk utredning ledde till förra veckans anhållanden och häktningar.
I slutet av denna vecka kommer kanske bilden att klarna något, eller inte?

Länk till sammanfattning för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68579639

Fantastisk sammanfattning. Kan inte någon mod lägga i den på första sidan så det underlättar för alla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in