Citat:
Ursprungligen postat av
Pyramida
Ingen har bett dig tro på detta. Bara fundera på att eventuellt läsa på lite om samhället och historia.
Det är inte en slump att p-piller kom på 60-talet och att svenska bäbisar slutade adopteras bort då. Samtidigt som det sociala skyddsnätet byggdes ut och var ungefär som idag på 70-talet. Det enda jag tycker är att man ska se boken ur rätt kontext med tanke på samhällets utveckling.
Men igen då: jag hade när jag var ung en syskonskara på fem i mitt liv (mina släktingar, numera avlidna allihop), som var födda på 1910-20-talet. (Samt deras barn, som var födda på 1940-50-talen.) Deras far var rallare, deras mor hemmafru. De hade haft en mycket fattig uppväxt, och fick bara sexårig folkskola som utbildning (alla inte ens det). Men ingen av dem hamnade i något av det där som beskrivs i boken, och ingen av dem hade barn utanför äktenskap.
G. (man) arbetade först som dräng och sågverksarbetare, därefter som vaktmästare tills han gick i pension.
R. (kvinna) arbetade som bagerska och konditor, gifte sig sedan och blev hemmafru
G. (kvinna) arbetade som piga, gifte sig sedan och blev hemmafru
K. (kvinna) arbetade i olika butiker hela livet. Gifte sig, men fick inga barn
A. (kvinna) arbetade som husa och på biograf, gifte sig tidigt och blev hemmafru
Dessa var inte födda med silversked i munnen, men ändå undgick de alla att bli kriminella eller gå på gatan. Man kan inte BARA skylla på samhället, för i så fall skulle ju samtliga (eller samtliga som inte hade rika föräldrar) ha hamnat i samma misär och elände som Hinsehäxan...
Sedan tror jag också att det fanns människor som föll mellan stolarna, t.ex. människor som inte stod ut på sina arbetsplatser av olika anledningar - t.ex. elaka chefer, mobbande arbetskamrater, alltför hårt fysiskt arbete, psykiatriska och neuropsykiatriska diagnoser som inte ens var uppfunna då - och så fanns det inget socialt skyddsnät, och kanske inga släktingar som brydde sig... Men jag tror inte att H-H var en av dem... hon hade nog skinn på näsan.