2012-01-09, 05:28
Moderator
Schlesiens avatar
Lillemor Östlin, född 1940, är Sveriges sammanlagd längst internerade kvinna. Hon har suttit inne i runt tjugotre år. http://sverigesradio.se/diverse/appd...40_520_292.jpg

När hon var sexton år blev hon gravid och gifte sig (med dispens för sin låga ålder) och flyttade från Stockholm. LÖ började på 50-talet lifta in till Stockholm och prostituerade sig där för att försörja familjen. Med sin prostitution blir hon huvudleverantör till TCO-juristen, statsrådet och justitieministern Lennart Geijer.

Någonstans skaffar hon sig ett amfetaminmissbruk som ska följa henne länge (i 40 år eller fortfarande?) och hennes kriminella framfart ger henne en diger lista fällande domar. Tre gånger rymmer hon från Hinseberg.

Har varma känslor för Geijer långt efter hans död. Tacksamhetsskuld?
Citat:
-Lennart var en riktig gentleman, säger Lillemor Östlin till Aftonbladet.
-Jag tyckte det var roligt att prata med honom, han berättade om sin värld och jag berättade om min. Hon uppger att det inte bara handlade om hemliga möten i slutna rum, utan att de också gick ut tillsammans ibland.
- Jag minns när vi skulle gå till Bergianska trädgården en gång och stötte på partisekreteraren Sten Andersson. När jag frågade om det inte var genant så sa Lennart bara att jag såg presentabel ut.
1963 blev Lillemor Östlin gravid och hon uppger i dag att hon inte vet vem som var fader till barnet.
- Jag frågade Lennart om han kunde hjälpa mig med pengar till en abort i Polen. Men det ville han inte. I stället hjälpte han mig så jag kunde adoptera bort barnet.
1977 avslöjades den stora bordellhärvan och att Lennart Geijer hade varit en av sexkunderna.
Då hade redan Lillemor Östlin och ministern upphört med sina möten.
- När jag dömdes för narkotikabrott slutade vi träffas. Han sa att han som justitieminister inte kunde fortsätta träffa mig och det förstod jag. Men paret fortsatte att ha telefonkontakt.
- Sista gången jag pratade med honom var 1991. Det var meningen att vi skulle träffas efter det, men jag satt i fängelse så det blev ingenting.
- Jag ångrar inte alls min tid med honom, tvärtom. Han var mycket trevlig.

I juni 1999 dog Lennart Geijer.
-Jag var inte på begravningen, däremot så var det en representant från kriminalvården där som tog med en blomma från mig.
Var internerad så sent som 1999? Ja. Muckade från kvarsittning för grovt narkotikabrott i januari 2005 och ny volta för amfetamininnehav 2007. Finns ännu senare kriminalitet dokumenterad?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10559917.ab

Citat:
Lillemor Östlin vill med sin nya bok inte bara berätta om sitt liv, utan också väcka debatt om rättsväsendet. Hon har dömts åtskilliga gånger för narkotikabrott.
-Jag har dömts flera gånger för sådant som jag inte har gjort, säger hon.
- Det är för mycket slarv inom rättsväsendet. På senare tid har två morddömda fått resning och friats.
- Tänk då hur många oskyldigt dömda det måste sitta bland alla dem som fälls för småbrott.
Det handlar om justitiemord, inte om mörkertal?
Förskjuter fokus från sitt eget ansvar? Blir rättshaverist med tiden? Eller rimliga synpunkter?

En intelligent person med trevlig framtoning (och inställsamma programledare), klipp på 10 minuter: http://www.tv4play.se/nyheter_och_de...ideoid=1193972

Författare av självbiografin Hinsehäxan (2005) och romanerna Dagbok från kvinnofängelset (2009) och Skäligen misstänkt för mord (2011). Obekräftat rykte om att svenska kungafamiljens olika bekymmer engagerar henne djupt.

Under sitt första äktenskap ska hon ha bott på en liten ort i Uppland, där maken blir uppsagd och de därmed förlorar kontraktet på tjänstebostaden. Vilken ort rör det sig om?

En spännande kvinna! Vad vet vi mer om hennes person och äventyr?
Senast redigerad av Schlesien 2012-01-09 kl. 05:32.
Citera
2012-01-09, 05:45
Medlem
F-U-2s avatar
Har bara läst hinsehäxan, den är guld!
Som jag skrattade åt när hon var ute å gjorde bryt i högklackat
Har för mig att ett ex till mig snackade om att hon föreläste på universitet å sånt?
(Lyssnar inte så noga på vad ex snackar om tyvärr...)
Ska följa den här tråden å se vad för godbitar kommer komma fram
Citera
2012-01-09, 20:24
Medlem
Har också läst "Hinsehäxan", och sett en TV-intervju med henne. Det verkar vara en klassisk småförbrytarkarriär; många straff, eget kroniskt amfetaminmissbruk i bagaget o.s.v. Men särskilt spännande eller intressant uppfattade jag henne inte som.
Citera
2012-01-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Har också läst "Hinsehäxan", och sett en TV-intervju med henne. Det verkar vara en klassisk småförbrytarkarriär; många straff, eget kroniskt amfetaminmissbruk i bagaget o.s.v. Men särskilt spännande eller intressant uppfattade jag henne inte som.
Hon gör deg på att prata om Geijer? ränksnidare
Citera
2012-01-09, 21:54
Medlem
Uncle Dukes avatar
Jag kollar på serien på TV just nu. Vem är "Kungen" som hänger med Doris Hopp och prånglar piller till fru Östlin baserad på? Han verkar vara något av en bigshot.
Citera
2012-01-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Jag kollar på serien på TV just nu. Vem är "Kungen" som hänger med Doris Hopp och prånglar piller till fru Östlin baserad på? Han verkar vara något av en bigshot.
Mr X?

Troligtvis inte. En påhittad figur tror jag.
Citera
2012-01-10, 07:13
Bannlyst
Hon e fortfarande brukare av amfetamin.
Citera
2012-01-10, 08:19
Medlem
Carl Serungs avatar
Är hon tillbaka på kåken eller lever hon i det fria nu??
Citera
2012-01-10, 09:30
Medlem
VemAnnarss avatar
Vad jag vet var väl GW Persson och någon annan på spåren att avslöja hela schabraket med geijer och östlin.
Dock kom det som en större chock för alla och de båda (GW) utsättes direkt för förföljelser och diverse terror.
GW har (?) även talar ut om hot riktade mot sig och hur nära han var på att ta livet av sig.

Hoppas detta är topic.
Senast redigerad av VemAnnars 2012-01-10 kl. 09:52.
Citera
2012-01-10, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gravarn
Mr X?

Troligtvis inte. En påhittad figur tror jag.

Dåvarande ägaren av nattklubben Ambassadör i Sthlm = Kungen.
Citera
2012-01-10, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buzz-Aldrin
Hon e fortfarande brukare av amfetamin.

Källa på det tack.
Citera
2012-01-10, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda