2019-09-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
GM eller GK behöver inte nödvändigtvis ha haft för avsikt att mörda, inte heller haft ett vapen med sig. De gick genom skogen för att diskutera ("följ med på en promenad, jag vill prata med dig om en sak") och hamnade av en tillfällighet vid bullerplanket, började diskutera och ordväxlingen blev allt hätskare och gick till handgripligheter. GM/GK kan ha knuffat LW, som kan ha slagit huvudet i en sten och sen "av bara farten" satt igång att dunka LWs huvud mot stenen (som troligen satt fast i marken) och slutade inte förrän LW var garanterat död. Vem som helst av SD och HD hade kunnat utföra detta och båda hade motiv.

Ja, varför inte, inte osannolikare än mycket andra teorier som florerar, snarare tvärtom. Undrar vad de då talade om men åklagaren lär ha ngn idé kring vad som utlöst alternativt händelseförlopp.

Jag tror dock allt är iscensatt och planerat, uppfattar ingen av de två misstänkta som slarviga impulsstyrda i bemärkelsen att de saknar impulskontroll, med undantag för att HD tappade greppet när hon greps. Att SD inledde en affär tror jag inte heller beror på bristande impulskontroll, utan var något han funderat på och tänkt igenom innan det begav sig. Tror han valde medvetet att följa åtrån och begäret.

Att två akademiker eller var för sig, utan planering, ballar ur helt plötsligt utomhus en varm sommarkväll, anser jag mindre sannolikt. Den som mördade LW anser jag inte saknade impulskontroll, utan var någon som väldigt gärna ville döda LW och därtill avsåg att komma undan. Om du begår ett mord i stundens hetta, ogenomtänkt, blir det väldigt svårt att undkomma lagens hämnande arm. Det tror jag vederbörande kände till innan mordet. Tror denna typ av hat inte bara exploderar helt sonika utan är ngt som gnagt, irriterat och pågått under längre tid, parallellt med att man börjat grubbla över alternativa sätt att likvidera personen, då hatet växer.

De sjuksköterskor jag känner är de mest noggranna personer jag känner, en av de kurser de läser är läkemedelsräkning, på den tentan får de inte ha många fel. Utan måste tenta om, och om igen, tills de sätter den. Slarv fungerar inte. Jag hörde om en kille som fick tenta fem ggr innan han klarade av den exempelvis. En av mina sjuksköterskevänner är så perfektionistisk att ingen tillåts att begå några fel,, tvättar sig enligt sjukskötersketradition. Lär barnen tvätta sig korrekt. Maxkontroll på allt så omgivningen blir ängslig. Fick be vederbörande tagga ner och slappna av en aning för ngr år sedan. Har nog blivit en aning miljöskadad av sjuksköterskegänget och allt de får lära sig om bakterier på sina kurser etc.

Sedan ingenjörer vad är de för personlighetstyper egentligen? En aning autistiska, öga för detaljer, spetskompetenser och specialintressen. Smånördiga och spetsfundiga. De flesta ingenjörer jag känner är autister, legofantaster, och bygger både modeller och byggnader. Så noggranna att de har svårt att avsluta. Uttrycker du dig språkligt inkorrekt eller slarvigt, rättas du ögonaböj.

Men, jag känner många autister och SD behöver inte vara insnöad i sin egen bubbla och specialintresse.
Senast redigerad av Mirandamirage 2019-09-02 kl. 22:06.
Citera
2019-09-02, 21:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jo, förstår du.
SD förmedlar till HD vad han har gjort.
HD springer ner för att titta, och av nån anledning rör hon kroppen.
Hon vill förvissa sig om att "fittan som knullat" hennes man, och förstört hennes familj är död.
Kanske för att rulla runt LW, eller för att hjälpa till att "lägga henne till rätta.
HD lämnar DNA, hårstrån, skoavtryck.
Detta binder henne till platsen.
Hennes längtan att se LW död är besannad, och helt plötsligt börjar TeamDavidsson leva lyckliga igen.

Köper du det Reimer, eller är det svammel??

Mja, du får nog fila lite till på den delen av fallet, känns nog inte som att den biten sitter som en keps direkt.

Då skulle de ju fått okänt DNA på fyndplatsen som inte matchade mot MGM och då hade vi nog fått sett en masstopsning.

I och med att Hiding går ut stenhårt och säger att det är mord som MGK är skyldig till så vill det nog till lite mer än flytta eller lägga till rätta, blir liksom fel rubricering som jag ser det på MGK.

Pusslet blev ju fan så mycket svårare i och med parametern MGK.
Citera
2019-09-02, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Men tror du hon följt med till brottsplatsen frivilligt, utan att ana oråd, för att hon promenerat med någon hon känner och litar på, som lurat in henne i en planerad fälla? Och att mördaren burit med sig exp. en dold hamare, så att det sker ett överraskningsmomentet och mördaren direkt får en fördel och ett övertag. Varför väljer mördaren i sådana fall just den platsen för att utföra dådet? Eller tror du det sker helt random i stundens hetta, genom en ordväxling och bråk? Att han bara tar upp en sten som helt slumpmässigt råkar befinna sig vid planket?

Jag tror att mordet skett i stundens hetta, alltså att det ej var planerat! Jag tror inte heller att mordet på LW skedde i samförstånd mellan SD och HD. Däremot vem av dom som gått till attack, och i sin ilska utövat extremt övervåld mot LW tills hon dog, är ett stort frågetecken (iallafall för mig).

Jag har tidigare postat en teori om att det var HD som gick till attack mot LW, och att SD sedan försökt att städa undan alla spår!

Jag tror alltså att HD, sett SD och LW tillsammans den där kvällen... Att SD gått över till LW för att ”tala ut”, och att dom bara gick på en liten snabb ”promenad” i området, varvid LW skiter i att låsa sin dörr etc.

HD som bor nära LW, ska alltså ha sett honom där... Och sedan har något triggat henne, kanske dom kysstes eller något, och hon såg detta? Varvid hon blir helt galen... Eller så blir hon bara arg av att se dom tillsammans... Kanske har SD lovat att satsa på förhållandet med HD igen, och sedan brutit hennes förtroende, en gång till...

Hon följer sedan efter SD och LW, och kommer ikapp dom borta vid planket... Antingen har hon redan ett tillhygge med sig, eller så kanske hon tar upp något (tex en sten eller nåt annat) i närheten, och går till attack! Attacken ska då ha kommit från ingenstans, och LW blir överrumplad med minimal chans att försvara sig! SD är i chock över det som utspelar sig framför hans ögon, och ingriper inte förrän det är försent... Eller så ingriper han inte alls...

* Vad jag förstår ska SD bedragit HD, med LW under en längre period... LW ska också ha vigt SD och HD när dom gifte sig. Sedan har äktenskapet mellan SD och HD gått åt helvete... HD klandrar LW för detta, och hatet byggs upp över tid... Man kan bara gissa hur sviken och arg HD måste ha känt sig över allt detta... Att bo i närheten av LW, och kanske tvingas se människan var och varannan dag, lär inte heller varit så kul...

SD är såklart medveten om detta... Och han känner sig extremt skyldig till det som nu har hänt, tänker på barnen, och gör allt för att skydda HD och röja undan alla bevis... HD är helt hysterisk, och klarar inte själv av att fixa detta...

Det här skulle då förklara varför SD och HD är på brottsplatsen samtidig, den där kvällen... Om det nu var så... Vem vet... Men båda misstänkts ju för mord!!!

SD blir, tack vare sin tidigare historia med LW, samt att han försökt röja undan spår och betett sig märkligt, huvudmisstänkt från första början... Medan HD flyger under radarn... SD och HD umgås mer intensivt tiden efter mordet, HD mår mycket dåligt över det som hänt, och SD finns där för att ”stödja” och styra upp allting...

Resultat från analyser av prov, kanske nya vittnesuppgifter, och andra fynd kommer sedan fram. Detta gör att insatsstyrkan går in och griper SD... SD gör sedan vissa medgivanden (han förstår att bevisningen är stark), och anger då HD... Dagen efter grips HD under dramatiska former, där hon enligt uppgift skriker och gör motstånd... HD har då förstått att spelet är slut, och att SD har angett henne!

Detta är vad jag tror, och känns också ganska logiskt på något sätt...

Men det kan också vara så att SD satsat allt på LW, förstört sitt äktenskap över detta, och LW sedan dissar honom, och kanske träffar andra... Vilket får honom att tappa fattningen!??? Men isåfall, var kommer HD in i bilden, och hur skulle hon då på något sätt medverkat till mordet på LW, om hon aldrig var på brottsplatsen vid det aktuella tillfället???

Jag själv är åtminstone övertygad om att SD och LW tog en liten promenad den där kvällen! Sen vad som hände... Det går bara att spekulera... Ingen vet...
Senast redigerad av Manda96 2019-09-02 kl. 21:35.
Citera
2019-09-02, 21:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsForbes
Håller med. Lukten från en död människas kropp märks tydligt. Sen hade grannarna märkt gamarna. Vissa av de kan känna lukten från flera kilometer avstånd.

Kan det vara så att kroppen var kvar hos någon av de misstänkta i några dagar innan den kastades bakom plaketten? Och att därför letar efter polisen så frenetiskt hos dem?

Jag var också inne på att hon kanske legat i ett förråd eller liknande och sedan dumpats på platsen (efter man antagit att närområdet genomsökts?). Men enligt åkllagaren ska fyndplatsen vara mordplatsen. Oklart dock om det är konstaterat efter fynd på platsen (exempelvis blodstänk på trädstam eller liknande) eller undersökningen av kroppen (att likfläckar samstämmer med kroppens position).
Citera
2019-09-02, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
Med tanke på hur mycket bilder ni lagt upp på både SD och HD så borde ni väl se att det inte är HD på bilderna
Välkommen tillbaka. Anser du fortfarande att din polare SD är oskyldig?
Citera
2019-09-02, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men skulle en sjuksköterska kunna ha koll på hur likfläckar kan avslöja om kroppen rubbats efter dödsfall?

Det gissar jag. Om det inte tillhör allmänutbildningen.
Citera
2019-09-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är ju en väldigt intressant uppgift! - Och hon var säkert mån om att allt skulle funka OK innan hon hann resa i väg. - Ja, boxen borde kunna felanmälas; sedan hur rutinerna ser ut kring detta är viktigt att få klarhet i.

Jag har grävt lite mer i det och upptäckte att det inte är en fysisk cach där, utan att det är en virtuell startpunkt för en mystery cach som heter ”Rörigt västerut”, där man genom appen får sina ledtrådar att hitta nästa.

Så här står det i beskrivningen:

”Det är visst lite rörigt här. Men du behöver inte komma hem till CO och städa i hallen för att lösa mysten, det räcker att du tar itu med beskrivningen. Ta dig till koordinaterna du får fram och ha gärna kläder som tål lite skoj, räkna med både trängsel och mera röra. Vid steg två finns info om hur du kommer vidare. Parkera med vett och säkerhet om du tar bilen. Du ska inte forcera något galler, du hittar det du ska ändå.”

Den går ju dock ändå att rapportera problem med den men inte på ett sätt att LW skulle ha ett behov att gå ut och titta till något därav. Vid rapportering kommer två alternativ upp:
- Kräver underhåll
- Bör arkiveras

Vill man djävlas kanske man går in och trycker någotdera och framförallt djävligt vore ”Bör arkiveras”.

Har tidigare haft en tanke att LW och SD kanske hade hemliga sätt att ”pinga” varandra när de ville träffas. Har, liksom många andra, funderat över om andra sidan planket var deras mötesplats (vilket det mycket väl då också kan ha varit redan innan HD flyttade så nära LW, varefter hon fick möjlighet till ganska god överblick mot LW, kanske även planket delvis). Kanske pingen i sådana fall kunde vara att de rapporterade varandras cacher ”för underhåll” som en signal att de skulle träffas. Fantasifullt av mig, kanske ja, och en viss Arkimedes kommer att citera och skrika med versaler med tillhörande utropstecken i plural följt av någon etta eller två (men det vore helt utan känslor förstås), men det skulle kunna vara ett smart sätt att stämma träff med någon ”under radarn” (som jag tänker alltså i sådana fall utvecklades innan SD och HD hade skilda konton).

Kuriosa: En ganska kort bit bort från FP, kanske drygt 200 meter, har Team Davidsson starten för en serie (från 2012) som heter ”Bildning -Ådalen”. Den finns på samma sida som FP längs Västerleden.
Citera
2019-09-02, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Behöver inte inte ens ha varit ett regelrätt slagsmål, kanske ett buffande och puffande och därför inga avvärjningsskador och/eller hudavskrap. LW kan (som jag skrev i ett tidigare inlägg nyss) ha fallit/halkat och slagit huvudet i en sten = en olycka från början. Sen kan allt ha ändrats och GM/GK (eller varför inte JG? ) i sitt upprörda tillstånd fortsatt och då dunkat LWs huvud mot stenen tills allt blev tyst, tog slut och LW var död.
Men isåfall borde GM lämnat massvis med spår på platsen och på hennes kropp, om hen befattat sig med LWs kropp på det sättet!

Jag känner mer att hon blev överrumplad, och att det gick relativt snabbt! Sen tror jag också att ett tillhygge har använts! Men allt känns möjligt i det här läget...
Citera
2019-09-02, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, du får nog fila lite till på den delen av fallet, känns nog inte som att den biten sitter som en keps direkt.

Då skulle de ju fått okänt DNA på fyndplatsen som inte matchade mot MGM och då hade vi nog fått sett en masstopsning.

I och med att Hiding går ut stenhårt och säger att det är mord som MGK är skyldig till så vill det nog till lite mer än flytta eller lägga till rätta, blir liksom fel rubricering som jag ser det på MGK.

Pusslet blev ju fan så mycket svårare i och med parametern MGK.

Sant.
Får falla tillbaka på anstiftan igen....
Hon är helt enkelt delaktig i mordet på så vis att hon har förmått SD att mörda LW.
Och hon är även delaktig i mordet på LW genom att "hjälpa" SD efter mordet.
Hon fick LW död, utan att själv behöva röra LW.

Får köra på den istället.

Herregud vilken jävla historia detta är.
Mörda pastorn som vigde dom, efter att pastorn har knullat med mannen hon vigde.
Citera
2019-09-02, 21:34
Medlem
Honan6s avatar
Lena Wesström mördades sen kväll den 14 maj -18.

15 månader senare sitter två personer häktade - en man och en kvinna som låg i skilsmässa när Lena mördades. Mannen har varit Skäligen misstänkt sen Lena upptäcktes vara försvunnen den 15 maj -18.

Utgjorde Lena ett hot eller hinder för den ena eller båda? Har de i samförstånd samarbetat och mördat Lena? Är en eller båda skyldiga? Eller, är de rentav helt oskyldiga?
Åklagaren säger att förhör och teknisk utredning ledde till förra veckans anhållanden och häktningar.
I slutet av denna vecka kommer kanske bilden att klarna något, eller inte?

Länk till sammanfattning för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68579639
Citera
2019-09-02, 21:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
/.../ Jag fick en bild av att HD menade allvar med skilsmässan eftersom hon semestercachade med Sillen, men efter sommaren började hon umgås flitigt med SD och åkte till Holland med honom.
Ja, men hon geocachar också med andra:
https://coord.info/GLZG4KF1
https://coord.info/GLZJFXPA
Citera
2019-09-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Sant.
Får falla tillbaka på anstiftan igen....
Hon är helt enkelt delaktig i mordet på så vis att hon har förmått SD att mörda LW.
Och hon är även delaktig i mordet på LW genom att "hjälpa" SD efter mordet.
Hon fick LW död, utan att själv behöva röra LW.

Får köra på den istället.

Herregud vilken jävla historia detta är.
Mörda pastorn som vigde dom, efter att pastorn har knullat med mannen hon vigde.
Jag har inte hängt med alls i det är ärendet. Nu är det två häktade, och jag vet att hon vigde de båda. Och att brudgummen och Lena tydligen haft en relation. Men var ligger motivet nånstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in