2019-09-02, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manda96
Det fetade... Precis! Sen vet jag inte om det är helt bekräftat att ett tillhygge faktiskt har använts för att döda LW, även om detta är högst troligt... Men om så är fallet, så tror jag isåfall att man redan nu vet vad för tillhygge som har använts.

Ursäkta att jag kliver in här, fick skäll för det härom dagen. Men jag har läst det mesta, dock.

Kan vara en större sten i naturen vid planket (om det nu är BP) som man dunkat LWs ansikte mot. Alltså ansiktet mot en sten, inte en lös sten mot ansiktet. Men det vet säkert polisen vid det här laget.
Senast redigerad av zilvereko 2019-09-02 kl. 19:04.
Citera
2019-09-02, 18:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, hur någon redan nu törs ha en uppfattning om vad som faktiskt har hänt här är lite svårt att förstå. Vem vet, kanske polisen snart gör ett tillslag även mot t.ex. JG, eller varför inte mot SD:s svärföräldrar?

Jag förstår inte vart du vill komma.

Vad menar du - ska vi vänta med att våga ha en uppfattning?

Är vi inte här inne för att spekulera?

Det är väl bara en liten klick (läs polis och åklagare) som sitter med tillräcklig information.

Ska vi vänta och pausa tråden tills ÅK väcker åtal?
Citera
2019-09-02, 18:47
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Skärmdumpen (JGs kartläggning/ identifiering/kontakt med fb-postare): https://myfile.is/l1Ne704dna/EC6AFB57-F4AE-4779-89E5-DC290CB10FEE_jpeg
Varför citerade du mig?
Citera
2019-09-02, 18:47
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Njo, men det blir ju en något märklig retorik att pendla mellan misst-graderna. Om syftet är att få arbetsro och hålla fokus.
Hiding kanske tänkte; "jag ska väl inte ropa hej förrän jag har hoppat över bäcken" samtidigt som hon uttalade sig?
Citera
2019-09-02, 18:49
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tycker det är värre med de som slår mot oskyldiga NU så som mot JG när fallet verkar löst och de skyldiga är häktade .
Varför ska man då nu dra in andra utom SD och HD?

Hur kan du vara så säker på det?

Är fallet verkligen helt löst?

Är alla skyldiga redan häktade?
Citera
2019-09-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
(Jag uppdaterar nedan när tid finns och ser fram emot att ni larmar om/när länkar slutar fungera eller om något är helt felaktigt. I denna uppdatering är bl a en ny bildmix på HD inlagd och lite "torr" fakta om LW)

B2705-18

Två personer är vid dags dato häktade för mordet på Lena Wesström.
Båda nekar till mord.

Åtal ska vara väckt senast 27 september.

Förhör och teknisk utredning har lett fram till detta, har åklagare Åsa Hiding sagt till media.

Den på Sannolika skäl misstänkte Stef*n D*vidsson (a) = SD
Född 5/5 -74
Uppväxt i Västerås
Har teknisk utbildning från MDH
Föräldrarna lever och bor kvar i Västerås
Har tre syskon, två bröder och en syster
Arbete som projektkontrollant vid Tyr*ns AB (e)
Flyttade hem till Hann* i Örebro -97
SD på Facebook http://www.facebook.com/saabstefan
SD Geocaching: http://www.geocaching.com/p/default....s#profilepanel
Bildkomposition på misstänkt: www.bildtagg.se/bild/lm3ztwxu9zyfcsilb9x9tgi
Bild på misstänkt: www.bildtagg.se/bild/fixzfnyt2h1jfgmt3xyawzi
Kalla fakta: www.bildtagg.se/bild/wow0xtmk2piyppvl3pgosux

Den Skäligen misstänkte Hann* D*vidsson (a) = HD som låg i skilsmässa med SD vid tiden för mordet
Född 7/9 -74
Uppväxt i Örebro
Föräldrarna bor kvar i ett småhusområde närliggande Vivalla, de har även sommarstuga i Odensbacken.
Har en syster
Är sjuksköterska på USÖ
HD Facebook http://www.facebook.com/hanna.davidsson74
HD Geocaching http://www.geocaching.com/p/default....s#profilepanel
Bildmix på HD: www.bildtagg.se/bild/ct1ugh4bq7ry4j0iyos2b3v
Bild på SD och HD: www.bildtagg.se/bild/fixzfnyt2h1jfgmt3xyawzi

SD och HD har två döttrar - födda -04 och -06
De blev grannar med LW och hennes dåvarande man UW -05
SD och HD är inbitna Geocachare och har tillsammans med LW drivit ett uppmärksammat GC-projekt i samarbete med Region Örebro.
LW vigde paret - 08
Under vinter/våren -18 begärde paret skilsmässa och HD flyttade till en brf-radhuslägenhet i mars där hon och LW kunde se till varandras uteplatser.

När LW upptäcks vara försvunnen är SD så aktiv och hjälpsam att han tas in till förhör som Skäligen misstänkt för människorov. Efter ett par timmars anhållande släpps han som Skäligen misstänkt utan restriktioner. Han och HD flyger till USA, men får vända tillbaka till Sverige eftersom de inte släpptes in där.
Lenas kropp hittas av privatpersoner den 19 maj ca kl 14.30 bakom ett bullerplank vid E20. Fynd- och tillika mordplatsen ligger endast ca 150 meter från hennes hem.

Den 29 maj anhölls SD igen som Skäligen misstänkt. Åkl ansåg det fanns Sannolika skäl, men TR tyckte annorlunda vid häktningsframställan 1 juni. SD blev utredningshäktad en vecka och åklagaren gjorde framställan om fortsatt häktning för Sannolika skäl den 8 juni, men TR ansåg återigen att det inte höll, så SD släpptes på fri fot som Skäligen misstänkt utan restriktioner.

Åklagaren har tålmodigt fortsatt utredningsarbetet med SD som Skäligen misstänkt. Polisen går ut och efterlyser vittnen via massmedia och det ska vara en gråhårig kvinna i 70-årsåldern och två tjejer som setts leda två cyklar i området

I oktober görs en ny finkamning i området där Lena hittades och nya fynd skickas iväg för analys på NFC.

I november -18 berättar åklagaren att Lena har dödats med kraftigt våld och att fyndplatsen är tillika mordplatsen. Det sägs ingenting om tillhygge har använts vid mordet.

Utredningen har fortsatt med locket på och den 27 augusti slog insatsstyrkan till tidig morgon vid SD:s hem och han blir anhållen på Sannolika Skäl. TR biföll åklagarens begäran om häktning fredagen den 30/8.

Den 28 augusti anhölls HD Skäligen misstänkt för mord och lördagen den 31:a bifölls jouråklagares begäran om utredningshäktning en vecka. Åkl har enligt mediauppgifter uttryckt att det egentligen finns Sannolika skäl.

De misstänkta har en väldigt nära vän som tidigare även var vän med Lena Wesström. Han bör kunna förse utredningen med viktiga informationer.

SD och HD:s nära vän J*rry Gr*y (e,a) = JG som var först ut att sörja LW offentligt på Facebook fast han året innan hade unfriendat offret (många i tråden tror att han vet en del eller i värsta fall hjälpt till)
JG har varit en väldigt nära vän till LW, men av någon anledning valde han att stå vid SD och HD:s sida efter att han fått veta att LW och SD haft en hemlig relation.
Bildmix på de forna kamraterna: www.bildtagg.se/bild/o09qcgrrid7gj9l6fs4pkmq4

JG är från USA, kom till Sverige i slutet av 80-talet
Engagerad i Geocaching och har tidigare varit styrelseledamot
Arbetar som översättare på Örebro Universitet
Har tidigare varit gift och har två barn
Sambo med LI (Len* Ingm*n - *a) som är lärare
De bor i en lägenhet i en bfr-förening i Almby

JG på Facebook: www.facebook.com/jerry.gray
JG på Geocaching: http://www.geocaching.com/p/default....e#profilepanel
JG på Youtube: www.youtube.com/user/YankeeDudeII
JG på twitter: http://twitter.com/yankeedude
JG på jobbet: www.oru.se/personal/jerry_gray
JG:s hemsida ”In other words”: www.inotherwords.se

Länk till ett klipp på JG:s Youtubekanal där SD kan ses och höras: www.youtube.com/watch?v=GKInWdWT59M

Sammanfattning för anonym nedladdning: www.filedropper.com/mysteriet

Den mördade 45-åriga 3-barnsmamman Lena Wesström
Född 10/1 -73
Adoptivbarn från Syd-Korea
Uppväxt i Ljunga utanför Norrköping, hade då efternamnet Johansson
Har en bror, också adopterad
Föräldrarna bor kvar i hennes barndomshem och sörjer djupt sin mördade dotter
Tidigare gift med UW som bor kvar i huset som ligger om hörnet på samma gata som MGM
Har två pojkar och en flicka tillsammans med UW
Har tidigare varit Pastor i en Equmeniaförsamling och praktiserade ibland som vigselförrättare
Jobbade vid ett utslussningsboende för unga flyktingar
Levde ett väldigt aktivt liv med geocaching, cykling, skidor o s v
Beskrivs av andra som glad, energisk, utåtriktad, kreativ och attraktiv
Levde officiellt som singel, men sägs ha haft några såväl kortare som längre förhållanden sen sin skilsmässa - bl a sägs det att den mordmisstänkte ska ha haft en relation med LW när han var gift

LW på Facebook: http://www.facebook.com/Softpocahontas
LW på Instagram: http://www.instagram.com/softpocahontas
LW på Twitter: http://twitter.com/softpocahontas
LW på Geocaching.com: http://www.geocaching.com/p/default....1-97a164c252fa
Bildmix på LW: www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc
Tack Honan6 letade just efter infon!
Citera
2019-09-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hiding kanske tänkte; "jag ska väl inte ropa hej förrän jag har hoppat över bäcken" samtidigt som hon uttalade sig?

Jo men då borde hon ju inte ha sagt att hon anser att det finns sannolika skäl för att häkta HD? Det är väl att ropa hej innan hoppet?

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Är fallet verkligen helt löst?

Är alla skyldiga redan häktade?

Och är alla häktade skyldiga?
Citera
2019-09-02, 18:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men jag kan åtminstone inte lasta dem för det, att de gick "all in" på MGM är ju ganska naturligt med tanke på att det fanns historik av anmälningar mellan MGM och LW men vem av utredarna skulle ens i sin vildaste fantasi tro att MGM,s fru skulle vara med och ta livet av älskarinnan, det trotsar ju all rimlighet egentligen.

Det är ju lätt att vara efterklok men som det såg ut när de hittade kroppen efter LW så förstår jag att MGK gick under radarn.

Men hur är det nu, du får väl inte göra kroppsbesiktning hur som helst? Gäller inte samma lag som för husrannsakan?

Annars skulle man ju bara kunna kalla in de 20-50 närmaste på direkten och beta av...
Hm, vilken bra idé?
Citera
2019-09-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
MirandaMirage..du skrev följande som jag kopierat;
Skilsmässan ser jag som ett sätt för dem att få bort fokuset på dem som ett par och team, som samarbetar ända in i döden för att lösa ett problem: LW.

Så du menar att de skiljer sig trots att SD och HD inte vill leva utan varandra?
Då hade det varit mycket enklare att inte skiljas och just fortsätta tillsammans och ignorera LW och anmäla henne om hon var så jobbig och inte välja att mörda henne, inte sant?
Allt annat är möjligt som du skriver annars men då finns inget klart motiv för dom att mörda LW, absolut ingen anledning alls enligt mig alla fall. Då borde det vara andra som är misstänkta för mordet och inte HD och SD men det är just dom båda som är MGM.

Så var har du ditt sannolika och troliga och rimliga motiv till mordet enligt din spekulation, undrar jag??

Ja jag tror att de skilt sig, för att blickarna inte ska riktas mot deras håll, i lika hög utsträckning. Av typen: Varför skulle vi gemensamt döda LW, det är ologiskt, vi är inte ens längre gifta. Vi skildes efter hennes död. Ingen av oss är svartsjuk eller bitter på LW, vi har därför inga motiv till dådet. Med tillägget att en bodelning är betryggande av ekonomiska skäl, om endast en av dem exp. skulle låsas in, så påverkas inte den andres ekonomi, vid exp skadeståndsanspråk från LW:s familji. Blir mer praktiskt så för Davidssons family.

Varför tror du själv att SD och HD umgås mer än någonsin sedan skilsmässan och har varit tajta som siamesiska tvillingar? Gillar de bara att hänga, och mörda ihop, men de saknar känslor för varandra?

Vad gäller motiv så är väl det troligaste och rimligaste motivet svartsjuka då otrohet är inblandad. Det krävs ingen Einstein för att kunna relatera till det. Vad skulle det annars vara?

1. LW glömde lämna tillbaka gräsklipparen som hon lånat.
2.LW glömde gratta mig på födelsedagen.
3. LW fuskloggade

Eller tror du seriöst att SD ska lura HD att mörda LW, så han slipper båda två. Den typen av fiktion är en aning för magstark. Men du kan fantisera vidare fritt, jag anser det dock för långsökt i min smak.

Jag tror alltså att de fortfarande har känslor för varandra, och umgås som en fullvärdig familj.Däremot är det oskickligt att visa upp det för omvärlden, men det beror antagligen på att de söker tröst och stöd hos varandra efter att det förbjudna och tabubelagda inträffat.Det är av förklarliga skäl något de endast kan dela med varandra. Annars riskerar någon av dem läckage. Det här är inte några vana mördare. Det är min teori. En spekulation, som det mesta i tråden. Sedan är jag inte övertygad att de kommer lagföras, det måste var och en avgöra efter att ha läst Fup, huruvida bevisen håller eller inte.

Tillägg: Jag har aldrig sagt att tillhygge inte använts, endast att Hiding inte uttalat sig i frågan och att det går bra att döda utan. Men jag utesluter inte sten, basebollträ eller hammare med klo.
Senast redigerad av Mirandamirage 2019-09-02 kl. 19:23.
Citera
2019-09-02, 19:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Litet ironiskt att en geocachare nu har loggat SD's "Playa del Kumla"-cache med texten "Det finns fler sevärdheter i Kumla än en strand..."

Kanske ett meddelande riktat direkt till självaste CO (=SD)?

(Kan tilläggas att den geocachare som skrivit denna loggtext även befann sig på det tumultartade eventet i Sundsvall i vintras. H*n var dock ingen av dem som då skapade tidningsrubriker).

En annan geocachare skriver: "Något säger mig att CO inte kommer att underhålla burken på ett tag, och det är nog lika bra, det. Nu cachar vi oss vidare mot nya äventyr och njuter av friheten".

Nu känner jag mig lite elak, men det är svårt att låta bli att dra på smilbanden, trots all tragedi.
Citera
2019-09-02, 19:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../- Jag ser en man som har en fru som har flyttat ut och med vilken han ligger i skilsmässa. Den går igenom någon gång i januari 19. SD som tidigare cachat mycket tillsammans med andra ses nu strax före mordet cacha med en fd studiekamrat/mugglare före och efter mordet (minns jag fel?) /.../
/.../ Studievännen träffade han såväl den 10 maj som 16 juni; den senare dagen som för att visa omgivningen att han hade minst två i supporterklubben som trodde på hans version av morddagen: mugglarvännen och HD:
https://coord.info/GLW6JAHB
(häktades fre 1 juni men släpptes 8 juni)

HD:s 16 juni-version:
https://coord.info/GLW41FPW

Not. 5 juli 2018 skapade HD sitt nya geokonto S*ster*a*, dvs LW var då död sedan knappt två mån; skilsmässan hade ännu ej löpt ut; HD hade egen bostad sedan drygt 4 mån.
Citera
2019-09-02, 19:18
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Uppenbarligen lämnade JG så sent som häromveckan sin sambo ensam hemma i tv-soffan på deras 10-åriga förlovningsdag (eller dylik anniversary). Men, vad gör man inte när idolen SD kallar?

Ja, dom är verkligen tajta i TEAM FUSK 🥰 och geo går före allt annat även bemärkelsedagar

Detta var alltså på kvällen den 14 aug.
Då var SD i Värmland, med Hanna, och det är hennes sista semestervecka...

”Jag är inne på sista semester veckan och en tur till värmlandsskogar planerades in. Alla pusslen las i samband med att de släpptes och endel av dem loggades redan då. Idag skulle det alltså bli dags att logga resterande tillsammans med HerrTeamDavidsson. ”

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=801b57a2-c920-4e77-afa5-b4a8d64e716d&IID=36faad9a-56f2-456c-aa8a-ecb1a4cd5078

Stefans sista registrerade logg är 17 augusti....
(då anade han inte 10 dagar senare skulle insatsstyrkan bryta sig in kl 06)

”Alla uppdrag har inte kommit igång helt på jobbet, så när Systerhax frågar om att ta en extra semesterdag för att avnjuta lite värmländsk natur så är svaret givet....sedan plockade vi lite fina gömmor runt Filipstad och hann även ett ordentligt besök på det enda öppna kondiset vi hittade där. En bra dag helt enkelt!”
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=26d7a36c-ef54-4712-8701-d0035c718af0&IID=1d8dfcce-deb7-4c0a-b23b-de0de79df674
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in