2019-09-02, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
https://www.na.se/artikel/mordutredarnas-kamp-mot-klockan-inom-en-vecka-maste-ny-bevisning-fram-annars-maste-personen-slappas

– Just nu arbetar vi vidare där så jag kan inte svara på om vi kommer begära personen häktad på sannolika skäl. Vi får se var vi landar senare, säger Åsa Hiding”

Och detta är ju synnerligen märkligt.🤔
Enl uppgift, "citat" från AB, hade ju åkl efter häktningen gått ut och bestämt hävdat att de anser att det föreligger sannolika skäl: vad har nu hänt som enl åkl har sänkt misst-graden?
Citera
2019-09-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Förlåt mig, att jag varit så slarvig.
Försökt att läsa ikapp en massa idag.
Dumt av mig att skapa förvirring

Nej, nej, ta det inte så snälla du! Inte min avsikt att rätta dig!

Jag "kämpar" fortfarande med att försöka läsa ikapp alla inlägg,
stundom läser jag från slutet och stundom de inlägg jag missade
under gårdagen (och dagen innan!j. Så trodde därför att det var
jag som snurrat till det hela och missuppfattat inlägget om
Facebook!
Citera
2019-09-02, 16:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Efter att ha följt huvudpersonerna som nu är häktade så funderar jag fortfarande på varför SD så sällan har nämnt sin släkt i sina GC-loggningar. Att SD och HD umgåtts mycket med hennes föräldrar är iofs naturligt eftersom de bor i samma stad, men hur har umgänget sett ut med hans föräldrar och syskon? Är han osams med någon familjemedlem - någon som vet?

(jag vet att liknande frågor varit uppe tidigare, men nu kanske någon läsare törs sig fram och svara?)

-------------

SAMMANFATTNING 2019-09-02

B2705-18

Två personer är vid dags dato häktade för mordet på Lena Wesström.
Båda nekar till mord.

Åtal ska vara väckt senast 27 september.

Förhör och teknisk utredning har lett fram till detta, har åklagare Åsa Hiding sagt till media.

Den på Sannolika skäl misstänkte Stef*n D*vidsson (a) = SD
Född 5/5 -74
Uppväxt i Västerås
Har teknisk utbildning från MDH
Föräldrarna lever och bor kvar i Västerås
Har tre syskon, två bröder och en syster
Arbete som projektkontrollant vid Tyr*ns AB (e)
Flyttade hem till Hann* i Örebro -97
Varit aktiv simmare, skidåkare, är geocachare, dykare och haft flygcertifikat för mindre plan
SD på Facebook http://www.facebook.com/saabstefan
SD Geocaching: http://www.geocaching.com/p/default....s#profilepanel
Bildkomposition på misstänkt: www.bildtagg.se/bild/lm3ztwxu9zyfcsilb9x9tgi
Bild på misstänkt: www.bildtagg.se/bild/fixzfnyt2h1jfgmt3xyawzi
Kalla fakta: www.bildtagg.se/bild/wow0xtmk2piyppvl3pgosux

Den Skäligen misstänkte Hann* D*vidsson (a) = HD som låg i skilsmässa med SD vid tiden för mordet
Född 7/9 -74
Uppväxt i Örebro
Föräldrarna bor kvar i ett småhusområde närliggande Vivalla, de har även sommarstuga i Odensbacken.
Har en syster
Är sjuksköterska på USÖ
HD Facebook http://www.facebook.com/hanna.davidsson74
HD Geocaching http://www.geocaching.com/p/default....s#profilepanel
Bildmix på HD: www.bildtagg.se/bild/ct1ugh4bq7ry4j0iyos2b3v
Bild på SD och HD: www.bildtagg.se/bild/fixzfnyt2h1jfgmt3xyawzi

SD och HD har två döttrar - födda -04 och -06
De blev grannar med LW och hennes dåvarande man UW -05
SD och HD är inbitna Geocachare och har tillsammans med LW drivit ett uppmärksammat GC-projekt i samarbete med Region Örebro.
LW vigde paret - 08
Under vinter/våren -18 begärde paret skilsmässa och HD flyttade till en brf-radhuslägenhet i mars där hon och LW kunde se till varandras uteplatser.

När LW upptäcks vara försvunnen är SD så aktiv och hjälpsam att han tas in till förhör som Skäligen misstänkt för människorov. Efter ett par timmars anhållande släpps han som Skäligen misstänkt utan restriktioner. Han och HD flyger till USA, men får vända tillbaka till Sverige eftersom de inte släpptes in där.
Lenas kropp hittas av privatpersoner den 19 maj ca kl 14.30 bakom ett bullerplank vid E20. Fynd- och tillika mordplatsen ligger endast ca 150 meter från hennes hem.

Den 29 maj anhölls SD igen som Skäligen misstänkt. Åkl ansåg det fanns Sannolika skäl, men TR tyckte annorlunda vid häktningsframställan 1 juni. SD blev utredningshäktad en vecka och åklagaren gjorde framställan om fortsatt häktning för Sannolika skäl den 8 juni, men TR ansåg återigen att det inte höll, så SD släpptes på fri fot som Skäligen misstänkt utan restriktioner.

Åklagaren har tålmodigt fortsatt utredningsarbetet med SD som Skäligen misstänkt. Polisen går ut och efterlyser vittnen via massmedia och det ska vara en gråhårig kvinna i 70-årsåldern och två tjejer som setts leda två cyklar i området

I oktober görs en ny finkamning i området där Lena hittades och nya fynd skickas iväg för analys på NFC.

I november -18 berättar åklagaren att Lena har dödats med kraftigt våld och att fyndplatsen är tillika mordplatsen. Det sägs ingenting om tillhygge har använts vid mordet.

Utredningen har fortsatt med locket på och den 27 augusti slog insatsstyrkan till tidig morgon vid SD:s hem och han blir anhållen på Sannolika Skäl. TR biföll åklagarens begäran om häktning fredagen den 30/8.

Den 28 augusti anhölls HD Skäligen misstänkt för mord och lördagen den 31:a bifölls jouråklagares begäran om utredningshäktning en vecka. Åkl har enligt mediauppgifter uttryckt att det egentligen finns Sannolika skäl.

De misstänkta har en väldigt nära vän som tidigare även var vän med Lena Wesström. Han bör kunna förse utredningen med viktiga informationer.

SD och HD:s nära vän J*rry Gr*y (e,a) = JG som var först ut att sörja LW offentligt på Facebook fast han året innan hade unfriendat offret (många i tråden tror att han vet en del eller i värsta fall hjälpt till)
JG har varit en väldigt nära vän till LW, men av någon anledning valde han att stå vid SD och HD:s sida efter att han fått veta att LW och SD haft en hemlig relation.
Bildmix på de forna kamraterna: www.bildtagg.se/bild/o09qcgrrid7gj9l6fs4pkmq4

JG är från USA, kom till Sverige i slutet av 80-talet
Engagerad i Geocaching och har tidigare varit styrelseledamot
Arbetar som översättare på Örebro Universitet
Har tidigare varit gift och har två barn
Sambo med LI (Len* Ingm*n - *a) som är lärare
De bor i en lägenhet i en bfr-förening i Almby

JG på Facebook: www.facebook.com/jerry.gray
JG på Geocaching: http://www.geocaching.com/p/default....e#profilepanel
JG på Youtube: www.youtube.com/user/YankeeDudeII
JG på twitter: http://twitter.com/yankeedude
JG på jobbet: www.oru.se/personal/jerry_gray
JG:s hemsida ”In other words”: www.inotherwords.se

Länk till ett klipp på JG:s Youtubekanal där SD kan ses och höras: www.youtube.com/watch?v=GKInWdWT59M

SAMMANFATTNING för anonym nedladdning: www.filedropper.com/mysteriet

Den mördade 45-åriga 3-barnsmamman Lena Wesström
Född 10/1 -73
Adoptivbarn från Syd-Korea
Uppväxt i Ljunga utanför Norrköping, hade då efternamnet Johansson
Har en bror, också adopterad
Föräldrarna bor kvar i hennes barndomshem och sörjer djupt sin mördade dotter
Tidigare gift med UW som bor kvar i huset som ligger om hörnet på samma gata som MGM
Har två pojkar och en flicka tillsammans med UW
Har tidigare varit Pastor i en Equmeniaförsamling och praktiserade ibland som vigselförrättare
Jobbade vid ett utslussningsboende för unga flyktingar
Levde ett väldigt aktivt liv med geocaching, cykling, skidor o s v
Beskrivs av andra som glad, energisk, utåtriktad, kreativ och attraktiv
Levde officiellt som singel, men sägs ha haft några såväl kortare som längre förhållanden sen sin skilsmässa - bl a sägs det att den mordmisstänkte ska ha haft en relation med LW när han var gift

LW på Facebook: http://www.facebook.com/Softpocahontas
LW på Instagram: http://www.instagram.com/softpocahontas
LW på Twitter: http://twitter.com/softpocahontas
LW på Geocaching.com: http://www.geocaching.com/p/default....1-97a164c252fa
Bildmix på LW: www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc

Har han tagit en selfie på sig själv framför lw;s avspärrade ytterdörr? Den rackarn...
Den hade jag missat. Kan vara årets bild...
Citera
2019-09-02, 16:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Lite trist att NA genomgående verkar sätta inkvoterade stolpskott på att skriva om fallet. Tidigare så gick de ju ut med helt felaktiga uppgifter om senaste tidpunkt för när framställan om häktning skulle ske avs SD och nu kommer de med nytt hittepå:
"Om åklagaren inte lägger fram ny bevisning kommer tingsrätten att hålla en ny häktningsförhandling senast på lördag."
Så de menar mao att det inte blir en ny förhandling om Hiding lägger fram ny bevisning?

Om Hiding INTE har något nytt att komma med så måste hon ju släppa HD. Då blir det ingen förhandling.
Två till synes helt normala nyskilda och ateistiska småbarnsföräldrar i Örebro skall alltså enligt åklagaren tillsammans ha lurat in en frikyrkopastor (som en gång vigde dem) bakom ett bullerplank vid motorvägen och slagit ihjäl henne. Motivet är enligt polisen en gåta. Märkligt att inte seriös riksmedia tar upp det här, borde ju vara ett riktigt scoop.
Citera
2019-09-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag vet att JG👤 vet vem som bringade livet om LW. Jag vet också att JG👤 har i förgången tid rört LW sexuellt mot hennes vilja.

Mot hennes vilja fy farao vilken dålig stil, ingen gentleman där inte!!
Ajajaj han har alltså ingen respekt för sig själv ens!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lndigo
Nej, just det, det blev hon nog inte då. För kroppsbesiktning krävs väl misstanke om brott som skulle leda till fängelse? Och hade hon varit misstänkt då, hade hon anhållits. Skit.

Tillägg:
Om det stämmer att husrannsakan utförts hos HD, måste misstanke funnits. Jag försöker att bli klok på vad som krävs för det det ena och det andra. Någon kunnig kring detta som kan hjälpa till?

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Husrannsakan kan nog göras eftersom hon står så nära SD och han kan ha gömt saker hemma hos henne.
Jag skulle inte tro att det krävs att hon är misstänkt för att de ska få göra husrannsakan.
För kroppsbesiktning krävs nog däremot misstankar mot HD.
Jag är inte helt säker men tror att det är så det fungerar.

Som du skriver så står dom nära varandra.
LW saknas och polis kan misstänka att LW finns i HDs bostad, polisen kan
åberopa "fara i dröjsmål" och utföra en husis.

Det behövs varken domstol eller åklagarbeslut med en sådan motivering.
Citera
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

De misstänkta har en väldigt nära vän som tidigare även var vän med Lena Wesström. Han bör kunna förse utredningen med viktiga informationer.

SD och HD:s nära vän J*rry Gr*y (e,a) = JG som var först ut att sörja LW offentligt på Facebook fast han året innan hade unfriendat offret (många i tråden tror att han vet en del eller i värsta fall hjälpt till)
JG har varit en väldigt nära vän till LW, men av någon anledning valde han att stå vid SD och HD:s sida efter att han fått veta att LW och SD haft en hemlig relation.
Bildmix på de forna kamraterna: www.bildtagg.se/bild/o09qcgrrid7gj9l6fs4pkmq4

JG är från USA, kom till Sverige i slutet av 80-talet
Engagerad i Geocaching och har tidigare varit styrelseledamot
Arbetar som översättare på Örebro Universitet
Har tidigare varit gift och har två barn
Sambo med LI (Len* Ingm*n - *a) som är lärare
De bor i en lägenhet i en bfr-förening i Almby

JG på Facebook: www.facebook.com/jerry.gray
JG på Geocaching: http://www.geocaching.com/p/default....e#profilepanel
JG på Youtube: www.youtube.com/user/YankeeDudeII
JG på twitter: http://twitter.com/yankeedude
JG på jobbet: www.oru.se/personal/jerry_gray
JG:s hemsida ”In other words”: www.inotherwords.se

Länk till ett klipp på JG:s Youtubekanal där SD kan ses och höras: www.youtube.com/watch?v=GKInWdWT59M
Bra sammanställning Honan6 . Du är bra bra på att kartlägga i ordet rätta bemärkelse.
En fråga som inställer sig nu när du kartlagt JG är att du känt dig hotad av att JG kartlagt dig kan det stämma??
Citera
2019-09-02, 17:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Två till synes helt normala nyskilda och ateistiska småbarnsföräldrar i Örebro skall alltså enligt åklagaren tillsammans ha lurat in en frikyrkopastor (som en gång vigde dem) bakom ett bullerplank vid motorvägen och slagit ihjäl henne. Motivet är enligt polisen en gåta. Märkligt att inte seriös riksmedia tar upp det här, borde ju vara ett riktigt scoop.

Det är ju det som är det underliga, det skrivs kriminalhistoria i realtid om allt kommer att hålla hela vägen men inga media är på tå, djävligt underligt.

Saknar nästan bevakningen i Möller-fallet, där djävlar fick man frossa i allt, speciellt från lokalmedia.
Citera
2019-09-02, 17:05
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju det som är det underliga, det skrivs kriminalhistoria i realtid om allt kommer att hålla hela vägen men inga media är på tå, djävligt underligt.

Saknar nästan bevakningen i Möller-fallet, där djävlar fick man frossa i allt, speciellt från lokalmedia.
Örebro = Grönköping.
Citera
2019-09-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Huruvida det är barnen eller föräldrarna som blir mest lidande av att/om föräldrsrna låses in i detta fall kan man ju diskutera, och det beror väl då på också. Men det är klart att barnen tar stryk på både kort och lång sikt — på samma gång som de kanske kan må bra av att skutan äntligen sjunker, på kort och lång sikt. Förhoppningsvis finns klokare morföräldrar elelr andra anhöriga inom räckhåll — men man måste ju också förstås fråga sig vart skiten kommer ifrån. Man får sätta sin lit till att skola och sociala myndigheter håller handen över dem. Tid för det borde ju ha funnits om man säger så.

Att HD får sitta på skäligen till 27 september känns ju lite svårt att tro givet barnens situation. Men för åklagaren så ligger kanske bollen hos HD och ingen annan. Bortsett från möjligheten att föräldrar hoppar in så bör ju inte minst den moderligare av de två vårdnadshavarna känns sig måttligt mallig över sina kvalitéer på det området. Inte för att den andre skulle vara ett dugg bättre, men det saknas väl helt enkelt sinne för det där. SD mår säkert som en prins av att ha slagit ihjäl LW, och behöver aldirg känna sig ensam igen när han när som helst kan plocka fram den känslan där i cellen. Slår både att ha fru och döttrar, och som singel sen har man alltid chansen kvar; även om utbudet på Kumla är lite ensidigt.

Ska HD ha haft annat än supporting role här så vill jag se det först. Eller så finns det ngt knasigt motiv som fungerar för de där två tillsammans. Men hon kan ju ha inbillat sig att lagen enligt SD är nästan som lagen på riktigt. Eller nåt.

Jag har alltid saknat Fup, i synnerhet i detta fall. Mindre pga alla utlåtanden/tolkningar från vänner, anhöriga och närstående, utan snarare längtat att få läsa om de kriminaltekniska spåren, digitala kontakter, meddelanden och chattkonversationer mellan de tre inblandade i triangeldramat. Vem som säger sanningen till vem, när och hur de ljuger till vem. Då är det lättare att förstå själva avslutningen. Knasiga motiv behövs sällan, och vanligtvis är inte människor så yra i nattmössan att de tror att exp. Gud skickar sms om beställningsmord. Det räcker bra med svartsjuka och hämnd, varför komplicera saker i onödan?

Föräldrarnas kalkyleringar verkar inte hålla måttet, men de visste att de riskerade att skiljas från barnen, om de misslyckades, ändå verkar de vara villiga att ta risken. Är inte det intressant? Frågan är om det betyder att du är en tävlingsmänniska/risktagare alternativt har en övertro på din egen förmåga/högmod eller kanske både och? Barnens eventuella framtid tycks inte vara i förgrunden. Ja, alla föräldrar är inte lämpliga, så är det. Så jag får nog backa kring SDs kärlek till sina barn-snacket. Om jag fick välja mellan att riskera sitta i fängelse, eller börja om på en ny plats istället, då vore valet enkelt. Men vi dividerar olika.

Tror du seriöst att SD mår som en prins Eller raljerar du endast? Tror du han saknar samvete? Att hans otrohet splittrat två familjer i och hotar spränga dem i bitar innan detta är över.
Senast redigerad av Mirandamirage 2019-09-02 kl. 18:04.
Citera
2019-09-02, 17:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
/.../
Tror du seriöst att SD mår som en prins Eller raljerar du endast? Tror du han saknar samvete? Att hans otrohet splittrat två familjer i och hotar spränga dem i bitar innan detta är över.
Det eventuella äktenskapsbrottet det spekuleras om i slaskpressen är väl avkriminaliserat även i frikyrkostaden sedan hundra år. Det är mord de är misstänkta för, både han och exfrun.
Citera
2019-09-02, 17:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Såg bussen men sedan om den innehöll SD eller HD vet jag ej.. Kom körande på ”huvudleden” genom området o jag mötte den precis mellan SD o HDs bostad ungefär så troligast de vart borta vid SD om det ens rör sig om detta men som sagt slumpen som GW brukar säga skall man undvika

Spänningen stiger...KV-buss på samma gata som SDs, el HDs, bostad...oddsen känns ju ligga mer mot det lägre hållet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in