2019-09-02, 15:51
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Smartamarta, din förställningsförmåga är det inget fel på men vad är rimligt? Vad som är rimligt i detta fall är jag högst osäker på. HD, vem är hon egentligen? Bilden av henne är motsägelsefull, precis som det mesta i tråden. Låt mig säga som så att det här avtrubbade, likgiltiga, avstängda beteendet som du nämner, tror jag är ett direkt resultat av medicinering. Sedan tror jag hon är introvert, i betydelsen att hon har ett rikt inre reflekterande liv, som gör henne mindre beroende av yttre respons, som exempelvis extroverta personer vanligtvis är. Introverta personer begrundar och har vanligtvis en stark integritet. Du får förtjäna din plats, om du ska nå innanför skalet. De brukar inte heller falla för smicker lika lätt som extroverta personligheter. Det kan ta tid att lära känna en introvert person.

Som jag sa tidigare, så tror jag att SD periodvis förde HD bakom ljuset både när han var otrogen, och även efteråt då otroheten avslöjats, åtminstone en period då han ånyo dubbelspelade som "offer"för Lws efterhängsamhet. Fast han själv var delaktig i att vara och nalla ur syltburken, när andan föll på.

Vad gäller HD:s eventuella lynnighet, och gällande att vara obalanserad, att stanna kvar för barnens skull etc. kan jag bara säga att jag vet inte alls, Hon ballade ur på slutet, ja, men hon är ursäktad, som förälder .Men sedan...njaee då måste jag läsa in massa annat jag saknar stöd för. Men det är inte omöjligt. Känner till sådana fall in real life där det du beskrivit ovan stämmer in bra.

Angående att ngn har stannat kvar i förhållandet mot sin vilja när barnen var små tror jag inte stämmer. Jag tror att HD alltid ville behålla Stefan, och fortfarande i högsta grad. Skilsmässan ser jag som ett sätt för dem att få bort fokuset på dem som ett par och team, som samarbetar ända in i döden för att lösa ett problem: LW. Jag tror inte heller att SD någonsin ville förlora fru och barn, inte för närvarande heller. Däremot ville han under en lång period ligga med LW. Han tänkte med Petter- Niklas. Ville både äta och behålla kakan. Till slut tvingades han välja, och ville satsa på familjen. Han älskar barnen mycket mer än någonsin Lena. Hon kunde aldrig konkurrera mot familjelivet när allting ställdes på sin spets. Just därför och av fler anledningar har han och Hanna levt som siamesiska tvillingar sedan mordet på SD. Tajtare än någonsin.
Att extroverta personer skulle lättare falla för smicker och att introverta har ett mer reflekterande inre liv och inte faller lika lätt för smicker vill jag ha källa på tack. Säker på att det inte hör samman det minsta. OT dock.

"Familjelivet" hos SD och HD verkar till mycket stor del handla om att leta skatter, dagarna/nätterna i ända. År ut och år in. Vilken abstinens de måste ha nu.
Citera
2019-09-02, 15:53
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
/.../
Angående att ngn har stannat kvar i förhållandet mot sin vilja när barnen var små tror jag inte stämmer. Jag tror att HD alltid ville behålla Stefan, och fortfarande i högsta grad. Skilsmässan ser jag som ett sätt för dem att få bort fokuset på dem som ett par och team, som samarbetar ända in i döden för att lösa ett problem: LW. Jag tror inte heller att SD någonsin ville förlora fru och barn, inte för närvarande heller. Däremot ville han under en lång period ligga med LW. Han tänkte med Petter- Niklas. Ville både äta och behålla kakan. Till slut tvingades han välja, och ville satsa på familjen. Han älskar barnen mycket mer än någonsin Lena. Hon kunde aldrig konkurrera mot familjelivet när allting ställdes på sin spets. Just därför och av fler anledningar har han och Hanna levt som siamesiska tvillingar sedan mordet på SD. Tajtare än någonsin.

En bild säger mer än tusen ord?

Citera
2019-09-02, 15:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hanna mår säkert inte speciellt bra vid utsikten att skiljas från sina barn under en ännu obestämd tidsrymd. Att mörda någon kan i efterhand tära mer på dig än du kunde förutspå. Du har bilder i ditt huvud som inte lätt suddas ut. Du sover kanske inte bra under lång period, mardrömmar kanske jagar dig. Du kanske bryts ner psykiskt stegvis, samtidigt som du bär på en skräck för att åka dit och behöva skiljas från dina barn. Att då flippa ur är inte vidare långsökt.

Huruvida det är barnen eller föräldrarna som blir mest lidande av att/om föräldrsrna låses in i detta fall kan man ju diskutera, och det beror väl då på också. Men det är klart att barnen tar stryk på både kort och lång sikt — på samma gång som de kanske kan må bra av att skutan äntligen sjunker, på kort och lång sikt. Förhoppningsvis finns klokare morföräldrar elelr andra anhöriga inom räckhåll — men man måste ju också förstås fråga sig vart skiten kommer ifrån. Man får sätta sin lit till att skola och sociala myndigheter håller handen över dem. Tid för det borde ju ha funnits om man säger så.

Att HD får sitta på skäligen till 27 september känns ju lite svårt att tro givet barnens situation. Men för åklagaren så ligger kanske bollen hos HD och ingen annan. Bortsett från möjligheten att föräldrar hoppar in så bör ju inte minst den moderligare av de två vårdnadshavarna känns sig måttligt mallig över sina kvalitéer på det området. Inte för att den andre skulle vara ett dugg bättre, men det saknas väl helt enkelt sinne för det där. SD mår säkert som en prins av att ha slagit ihjäl LW, och behöver aldirg känna sig ensam igen när han när som helst kan plocka fram den känslan där i cellen. Slår både att ha fru och döttrar, och som singel sen har man alltid chansen kvar; även om utbudet på Kumla är lite ensidigt.

Ska HD ha haft annat än supporting role här så vill jag se det först. Eller så finns det ngt knasigt motiv som fungerar för de där två tillsammans. Men hon kan ju ha inbillat sig att lagen enligt SD är nästan som lagen på riktigt. Eller nåt.
Citera
2019-09-02, 15:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SD och HD:s nära vän J*rry Gr*y (e,a) = JG som var först ut att sörja LW offentligt på Facebook fast han året innan hade unfriendat offret (många i tråden tror att han vet en del eller i värsta fall hjälpt till)
JG har varit en väldigt nära vän till LW, men av någon anledning valde han att stå vid SD och HD:s sida efter att han fått veta att LW och SD haft en hemlig relation.
Bildmix på de forna kamraterna: www.bildtagg.se/bild/o09qcgrrid7gj9l6fs4pkmq4

JG är från USA, kom till Sverige i slutet av 80-talet
Engagerad i Geocaching och har tidigare varit styrelseledamot
Arbetar som översättare på Örebro Universitet
Har tidigare varit gift och har två barn
Sambo med LI (Len* Ingm*n - *a) som är lärare
De bor i en lägenhet i en bfr-förening i Almby

JG på Facebook: www.facebook.com/jerry.gray
JG på Geocaching: http://www.geocaching.com/p/default....e#profilepanel
JG på Youtube: www.youtube.com/user/YankeeDudeII
JG på twitter: http://twitter.com/yankeedude
JG på jobbet: www.oru.se/personal/jerry_gray
JG:s hemsida ”In other words”: www.inotherwords.se
Tack för en mycket bra sammanställning med länkar till sidor jag inte har sett tidigare.
JG:s presentation av sig själv på jobbet:
Som översättare vid kommunikationsavdelningen på Örebro universitet, erbjuder Jerry stöd inom översättning och språkgranskning med språkkombinationen svenska-engelska, med uppdrag som kommunikationsengeten tillhandahåller.
Han har en Bachelor’s i företagsekonomi samt internationella ekonomi från University of North Florida, USA. Jerry är även utbildad tolk i engelska med mångårig erfarenheter inom både offentlig och privat sektor. Tidigare erfarenheter inom sälj och marknadsföring.
Han gillar att röra på sig och har en stor passion inom innebandy i Örebro.
Typiska fel för någon som kan bra svenska men inte har det som modersmål.
Även om det inte är till svenska han översätter så bör han kanske be någon korrekturläsa den presentation han gör av sig själv.
Citera
2019-09-02, 15:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är jag inte ute för att varken försvara JG eller något annat.
Vill bara inflika attt välgörenhet ha en helt annan innebörd i USA (varifrån JG kommer från början) än det har i Sverige.
Vi är väldigt vana i Sverige att vi har ett skyddsnät från samhället, vilket inte finns i USA alls på samma sätt. Många människor i USA både donerar, samlar in och arbetar med välgörenhet i olika former. Nästan ett måste om du är välutbildad och har ekonomi för det.

Det är SDs Facebook.

JGs Facebook har väl aldrig varit privat?
Citera
2019-09-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är jag inte ute för att varken försvara JG eller något annat.
Vill bara inflika attt välgörenhet ha en helt annan innebörd i USA (varifrån JG kommer från början) än det har i Sverige.
Vi är väldigt vana i Sverige att vi har ett skyddsnät från samhället, vilket inte finns i USA alls på samma sätt. Många människor i USA både donerar, samlar in och arbetar med välgörenhet i olika former. Nästan ett måste om du är välutbildad och har ekonomi för det.

Men visst var på SD:s Facebooksida som skribenten @Charkoal hade
läst om att han skänkt pengar til välgörenhet och skrivit om det -
eller missuppfattade jag kanske det hela?
Citera
2019-09-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Kan de tillsammans ha eggat upp varann om något? Vad kan detta handlat om i så fall som var så viktigt denna sena måndagkväll som berörde dom alla??
SD skriver 22.34 att LW ska komma ut och prata, och tillsammans går de mot rättarevägen för att prata ostört..??
HD kanske ringer efter JG medan hon väntande står gömd bland buskarna till de kommer. Där står hon och lyssnar och sen exploderar någon i denna konfrontation?
JG dyker kanske upp när allt redan är över men hjälper till att förvilla spår?
Kanske hämtar dom båda och kör dom till stugan där de får tvätta av sig, bränna kläder och skor, och ev tillhygge?
Kör sedan hem dom var för sig och lovar att försöka styra upp morgondagen så gott han kan?
Ringer gemensamma vänner för att tysta dom, låter inte mp leta efter LW...och SD spelar sin teater på morgonen utanför LW bostad, fullkomligt medveten om planket han ser och att Lena ligger död där? Och HD har tagit stark medicin för att lugna sig och ligger lågt hemma eller hos föräldrarna?
Ja varför inte, JG kan ha varit där på plats redan 14 maj? Ingenting är omöjligt, kanske grips han snart för medhjälp och skyddande av brottslingar?

Bara spekulation igen förstås!

OM SD och HD blir dömda går det nog inte utesluta att även JG har ett finger med i spelet han oxå...så tajta som han & SD verkar ha varit (utifrån bilder att döma) ända fram tills SD häktades återigen. Undrar hur deras relation var efter mordet? JG hämtade väl även paret på flygplatsen efter deras resa i början...och det spekulerades i tråden att paret D även skulle befunnit sig i hans stuga en kort tid...
Citera
2019-09-02, 16:06
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tack för en mycket bra sammanställning med länkar till sidor jag inte har sett tidigare.
JG:s presentation av sig själv på jobbet:
Som översättare vid kommunikationsavdelningen på Örebro universitet, erbjuder Jerry stöd inom översättning och språkgranskning med språkkombinationen svenska-engelska, med uppdrag som kommunikationsengeten tillhandahåller.
Han har en Bachelor’s i företagsekonomi samt internationella ekonomi från University of North Florida, USA. Jerry är även utbildad tolk i engelska med mångårig erfarenheter inom både offentlig och privat sektor. Tidigare erfarenheter inom sälj och marknadsföring.
Han gillar att röra på sig och har en stor passion inom innebandy i Örebro.
Typiska fel för någon som kan bra svenska men inte har det som modersmål.
Även om det inte är till svenska han översätter så bör han kanske be någon korrekturläsa den presentation han gör av sig själv.

Upp och nervända världen.
Experten på att kartlägga JG känner sig hotad av att JG "kartlägger" henne
Citera
2019-09-02, 16:07
Medlem
Efter incidenten i bilen så får HD reda på deras vänsterprassel. Motivet till anmälningen vet jag, men lämnar den punkten tills vidare.

SD gör avbön till HD. I stort sett all kontakt klipps (ett resultat har ni sett på bilden från ett event). HD ger en viss förståelse för SD beteende. Dom hade varit sexuellt inaktiva under hennes sjukdomsperiod och han sökte mänsklig kontakt utanför äktenskapet.

Paret D försökte hitta tillbaka till varandra, men HD kände sig för sviken och SD:s försök lite för påträngande. Därav tar hon beslut att flytta ut. Dock fortfarande i tron/hoppet att dom ska hitta tillbaka till varandra, börja dejta och uppvakta för att bli nykära i varandra igen.

Varför SD nu tar upp relationen med LW vid sidan om vet jag inte, inte heller vem som egentligen var drivande. Hört att det var LW, men även att det var SD.

Mitt i allt detta, under den intensivaste planeringen för den stundande USA resan så får (antagligen, jag vet inte) HD reda på att SD och LW fortfarande hade en sexuell relation.

Eftersom han haft sexuell relation med LW medans hon varit ute med andra män, så trodde jag inte SD var svartsjuk. Men han har sagt att hon inte hade en sexuell relation med andra som är nämnda här.

Så till frågan: vem och varför?
Att båda sitter häktade för samma brott (mord), tyder att det finns bevis på att båda varit på platsen.
Givetvis kan en utfört och den andra ”städat”.
Men om det finns sanning i skadorna som LW hade, så känns det mindre troligt att det är hon som skriker.
Min hypotes om random par, där hon skriker vid åsynen vad som utspels, kan ju appliceras även här. SD slår ihjäl LW inför HD, som skriker i förfäran.
Hur och varför dom tog sig till planket är en annan sak jag inte förstår.
Citera
2019-09-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ja han kan iofs lätt fått ut LW om han var arg och hon inte ville riskera att hennes son vaknade?

Det är oklart om SD och LW avslutat sin relation flera månader tidigare eller om de bara blivit mer försiktiga pga HD raseri och igensatte osämjan dom emellan för att ingen skulle ana något alls?
Där kan LW gett sken av att hon träffat någon ny för att vilseleda alla, för HD skull?
Det är just det om de hade en relation eller inte som avgör vem av de som haft mest och störst motiv...??
SD kan ju också låtsats inför LW att han var seriös sista tiden också, det går ju inte utesluta om allt var rökridåer?

Hade de inte avsluta relationen och SD var seriös med LW, så förstår man direkt att det är HD som har största motivet. Det går inte att bortse ifrån.
Hade de avslutat relationen (dvs inte rökridå) så har givetvis SD lika mycket motiv som HD, om det i så fall var LW som tröttnat och gjort slut med SD?
Och var det SD som tröttnat på LW och gjort slut, så betyder det inte automatiskt att det var för HD skull...??? Han kan velat bli av med både LW och HD...???

Det är bara det att SD och HD tillsammans och i samförstånd, kan inte ha planerat detta under lång tid, för att de båda var seriösa och ville börja om...och bara ville få en enträgen stalkande LW att ge sig...det hade de inte behövt mörda henne för, de anmälde ens inte heller LW för något sådant, inte vad vi vet dessutom och hade räckt att bara fortsätta sitt äktenskap och ignorera LW i såna fall, de hade dessutom kunnat flytta från Hjärsta om de ville slippa ha henne nära och ägnat sig åt varann istället....!!!

Så antingen SD eller HD försökte lura den andre också, och någon av dom slog två flugor i samma smäll och ville straffa båda två tänker jag..och därför blev det just bullerplanket för att kunna lura den andre till detta..!??

Och givetvis är det bara spekulation igen dårå!!

Jag tror bullerplanket är ett strategiskt utvald plats för mordet. Tror förövaren/ förövarna på förhand utvalt denna plats pga vetskap om hur ljudet bollas tillbaka åt Dalands håll, istället för åt Lws kvarter/sida.
Citera
2019-09-02, 16:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fundera på meningen i den grå citat-rutan här ovan en sväng till.

Ja?
Jag kanske var otydlig.
Enligt Osamajs källor hittade man DNA från SD på LW.
Om HD varit involverad i mordet, kanske hållit fast LW eller något under mordet, varför fanns det inte DNA från HD där?

Om det stämmer vill säga att det fanns SDs DNA överhuvudtaget på LW, så att det räckte och blev över (om jag minns rätt)?

Hade LW stora skador främst i ansiktet, skador som skulle kunna tyda på att någon hållit fast LW under mordet, och HDs DNA återfanns, skulle HD då gått fri utan misstankar ända till på slutet?
Citera
2019-09-02, 16:18
Medlem
https://www.na.se/artikel/mordutredarnas-kamp-mot-klockan-inom-en-vecka-maste-ny-bevisning-fram-annars-maste-personen-slappas

”Hur gick mordet till?

– Hon utsattes för kraftigt och dödligt våld. Men hur och på vilket sätt det skett vill jag inte kommentera, säger Åsa Hiding.

Användes det något form av tillhygge?

– Det vill jag inte kommentera.

Hur går ni vidare i utredningen?

– Jag vill inte kommentera det i det här läget. Skedet som vi är gör att jag inte vill berätta om vad vi gör i utredningen just nu.

Åklagaren har fram till och med 27 september klockan 11 på sig att väcka åtal mot 45-åringen. Annars måste hon begära åtalsförlängning eller släppa mannen på fri fot.

Den andra personen häktades på den lägre misstankegraden. Det innebär att åklagaren måste anmäla till tingsrätten så snart hon anser att det finns sannolika skäl för att personen begått mordet.

Mordutredarnas kamp mot klockan innebär att de snabbt måste få fram nya uppgifter i fallet. Om åklagaren inte lägger fram ny bevisning kommer tingsrätten att hålla en ny häktningsförhandling senast på lördag.

– Just nu arbetar vi vidare där så jag kan inte svara på om vi kommer begära personen häktad på sannolika skäl. Vi får se var vi landar senare, säger Åsa Hiding”
Senast redigerad av Zymbal 2019-09-02 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in