Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-01, 11:47
  #4753
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att man får in brain gain från öststater borde väl inte vara ett problem för Tyskland.

Vad är problemet?
Problemet är att det är ett girigt och fittigt sätt att resonera. Ungefär som att råna en bank: det är väl inget problem för bankrånaren, om det lyckas? Nej, kanske inte, men det blir ju problem för andra istället. Hur långt tänker du? Dessutom vill vi inte ändra det tyska folkets rasmässiga sammansättning. Begrips?
Citera
2019-09-01, 11:53
  #4754
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag har kört på Norge, så jag vet en del om hur internationella transporter går till. Det krävs tillstånd för gods (export/import), tillstånd för internationella transporter (arbetsgivare) även om frihandel råder inom EU, tillstånd för fordon och förare.

Jag vet inte varför och hur länge chaufförer köar vid gränsen mellan Norge och Sverige/EU, det enda jag vet att det tar mig 10-30 minuter vid tullen, och många chaufförer som satt där när jag kom, sitter kvar när jag kör vidare. Och då har de aldrig skannat mitt ekipage, bara vägt det.

De kan som jag fattat det inte ta bort gränser enligt WTOs regler, och det är WTO regler som gäller vid no deal.

Protektionism är ett permanent handelskrig. Det är bl a därför Trump infört tullar mot Kina.
Att det uppstår en fördröjning hindrar inte mängden varor som flödar in.
Det är bara att parallellisera så ökar man flödet.

Och det kan man göra på sikt. Men antagligen inte till 31 Oktober.


En hård brexit utan avtal leder till WTO regler. Men så fort man har något slags avtal gäller det.
Citera
2019-09-01, 12:03
  #4755
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Problemet är att det är ett girigt och fittigt sätt att resonera. Ungefär som att råna en bank: det är väl inget problem för bankrånaren, om det lyckas? Nej, kanske inte, men det blir ju problem för andra istället. Hur långt tänker du?
Jag skrev några frågor. Men det du skriver är kliniskt rent på svar.
Det är även kliniskt rent på något som helst semantik eller resonemang. Deliriumyrande är nog en bra beskrivning.

Det här är väl ingen diskussion om skatter. Så jag ser inte hur rånandet kommer in.
Detta är ju ren frivillighet.
Pelle Polack erbjuder sina tjänster till Torsten Tysk. Och dom gör upp om det frivilligt. Vad är problemet?


Blandar man in skatter så har du en poäng i att tyskarna profiterar skamlöst på invandrarna. Det möjliggör för tyskarna att sänka skattetrycket och elda på sin tillväxt ännu mer. Stor win för tyskarna.


Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Dessutom vill vi inte ändra det tyska folkets rasmässiga sammansättning. Begrips?
Det står ju tyskarna fritt att lämna EU stänga gränserna och få en permanent depression och bli som Nordkorea på sikt.

Men det ser ut som dom har valt bort ditt förslag.
Citera
2019-09-01, 12:09
  #4756
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag skrev några frågor. Men det du skriver är kliniskt rent på svar.
Det är även kliniskt rent på något som helst semantik eller resonemang. Deliriumyrande är nog en bra beskrivning.
Inte för den läskunnige.
Citat:
Det här är väl ingen diskussion om skatter. Så jag ser inte hur rånandet kommer in.
Detta är ju ren frivillighet.
Nej, det handlar om ett slags manipulation och ett ohederligt, antinationalistiskt förfaringssätt som ska stoppas.
Citat:
Pelle Polack erbjuder sina tjänster till Torsten Tysk. Och dom gör upp om det frivilligt. Vad är problemet?
Problemet är att globaliseringen ska stoppas.
Citat:
Blandar man in skatter så har du en poäng i att tyskarna profiterar skamlöst på invandrarna.
Precis. Vilket borde stoppas.
Citat:
Det möjliggör för tyskarna att sänka skattetrycket och elda på sin tillväxt ännu mer. Stor win för tyskarna.
Det köper jag inte.
Citat:
Det står ju tyskarna fritt att lämna EU stänga gränserna och få en permanent depression och bli som Nordkorea på sikt.
Globaliseringen leder till depression på sikt.
Citat:
Men det ser ut som dom har valt bort ditt förslag.
Det tror jag inte. Annars lär de ångra sig.
Citera
2019-09-01, 13:12
  #4757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att det uppstår en fördröjning hindrar inte mängden varor som flödar in.
Det är bara att parallellisera så ökar man flödet.

Och det kan man göra på sikt. Men antagligen inte till 31 Oktober.

En hård brexit utan avtal leder till WTO regler. Men så fort man har något slags avtal gäller det.
Det ökar framförallt kostnaderna för transporter, av den enkla anledningen att du inte kan utföra lika många transporter under samma period som förut. Stillestånd kostar pengar. Sen är det osäkert om samma just in time system kan tillämpas med en så osäker faktor som köer vid gränsen. Om jag kommer en timme för sent får min arbets- och uppdragsgivare böta, för det kan bli kaos, produktionsstopp, stress och övertid hos kund (mottagare), samtidigt som jag blir sen till nästa uppdrag. Så nästa gång blir det en lossningstid två timmar senare, vilket innebär att jag får arbeta fler timmar med samma uppdrag. Allt det leder till dyrare transporter oavsett flöde. Ditt förslag leder också till ökade kostnader. Jag utgår från fler bilar och fler chaufförer.

WTO regler innebär också ökade kostnader, tullar och ovannämnda. Förutom alla andra problem med gränsen mellan Irland och Nordirland osv.

Du måste skala upp det för att förstå problemet. Två timmar extra för varje transport innebär en kostnad för chaufför + ekipage på låt säga 1000 kr/timme. Om du räknar på 50 långtradare per dag blir det 1000 kr x 2 timmar x 50 = 100000 kr per dag bara till följd av gränskontroller. Och när det gäller UK snackar vi om 10000 långtradare per dag. You do the math som de brukar säga.
__________________
Senast redigerad av DindooNuffin 2019-09-01 kl. 13:26.
Citera
2019-09-01, 13:55
  #4758
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Inte för den läskunnige.
Det är fritt fram för den hugade att påvisa något innehåll och visa (t ex med syllogismer) hur denna kom fram till det.

Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Nej, det handlar om ett slags manipulation och ett ohederligt, antinationalistiskt förfaringssätt som ska stoppas.
Samma sak här. Tomt på innehåll. (Det är som du använder en frasgenerator från en humorsida, som sätter ihop ord slumpmässigt).

Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Problemet är att globaliseringen ska stoppas.
Det är "goddag yxskaft". Jag har inte sagt något om ifall Torsten Tysk sålde globalt eller lokalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Precis. Vilket borde stoppas.
Det kan jag hålla med om i viss mån. Men det löses enkelt genom att invandrare får skatteavdrag.

Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Det köper jag inte.
Att du inte gör det beror nog på att det har med matematik och logik att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Globaliseringen leder till depression på sikt.
I verkligheten leder globalisering till ökad levnadsstandard.
Utan globalisering kan du bara säga adjö till smartphones och datorer. Det är alldeles för komplicerade produkter för att folk skall ha råd att betala utveckling för lokalt.

Utan globalisering åker du tillbaka till en medeltida levnadsstandard.

Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Det tror jag inte. Annars lär de ångra sig.
Dom gör precis tvärtemot vad du vill.
Hade dom gjort som du vill hade dom isolerat sig och dragit upp skyhöga tullar. Och haft konstant depression.
Citera
2019-09-01, 14:17
  #4759
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Utan globalisering kan du bara säga adjö till smartphones och datorer. Det är alldeles för komplicerade produkter för att folk skall ha råd att betala utveckling för lokalt.

Utan globalisering åker du tillbaka till en medeltida levnadsstandard.
Många saker kan kallas för globalisering.

Goda relationer mellan länder och företag är inget problem.

Problem uppstår när man försöker bryta ned gränser och kontrollera länder utifrån.

EU har för stora ambitioner där. Framförallt kommer UK att vinna på att gå ur genom att politikerna förhoppningsvis kommer att fokusera mer på det egna landet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-09-01 kl. 14:20.
Citera
2019-09-01, 14:19
  #4760
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det ökar framförallt kostnaderna för transporter, av den enkla anledningen att du inte kan utföra lika många transporter under samma period som förut. Stillestånd kostar pengar. Sen är det osäkert om samma just in time system kan tillämpas med en så osäker faktor som köer vid gränsen. Om jag kommer en timme för sent får min arbets- och uppdragsgivare böta, för det kan bli kaos, produktionsstopp, stress och övertid hos kund (mottagare), samtidigt som jag blir sen till nästa uppdrag. Så nästa gång blir det en lossningstid två timmar senare, vilket innebär att jag får arbeta fler timmar med samma uppdrag. Allt det leder till dyrare transporter oavsett flöde. Ditt förslag leder också till ökade kostnader. Jag utgår från fler bilar och fler chaufförer.

WTO regler innebär också ökade kostnader, tullar och ovannämnda. Förutom alla andra problem med gränsen mellan Irland och Nordirland osv.

Du måste skala upp det för att förstå problemet. Två timmar extra för varje transport innebär en kostnad för chaufför + ekipage på låt säga 1000 kr/timme. Om du räknar på 50 långtradare per dag blir det 1000 kr x 2 timmar x 50 = 100000 kr per dag bara till följd av gränskontroller. Och när det gäller UK snackar vi om 10000 långtradare per dag. You do the math som de brukar säga.
Att införa någon form av kontroller innebär naturligtvis en kostnad. Det borde väl alla kunna förstå.
Men det är den som beslutar om kontrollerna som sitter på det ansvaret.

Det jag förklarar är att det inte utgör ett fundamentalt hinder för flödet. Det är bara att parallellisera kontrollerna så kan man få hur stort flöde som helst.

Det är som kassorna i en livsmedelsbutik. De innebär en viss latency. Men är inget hinder för throughput. Bara att ordna fler kassor.

Detta borde inte vara svårt att förstå. Behöver jag förklara detta mer?

Om du ojar dig över "mitt förslag" får du förklara varför UK skulle acceptera ett lägre flöde. Det lär du få svårt med. Så varför invända?

Om ni avtalar så att ni konstant åker på böter så förtjänar ni att gå i kk. Det är mycket vanligt i näringslivet med bötesklausuler vid försenad leverans. Och man ser till att avtala så man inte åker på böter. (Finns undantag men det är just undantag).

Är det nu gränskontroller så åker man på de. Det är den bistra verkligheten. Ett skäl till att näringslivet var positiva til EU-medlemsskap (trots hotande vänsterpolitik i hela EU) var just att slippa ifrån allt overhead i transporter mm.
Men när nu UK lämnar EU så uppkommer dessa där. Det går inte att gråta sig ifrån det.

Och då säger jag att det innebär inte en flödesbegränsning. Throughput kan man ordna. Men latency finns där. Och det kostar naturligtvis. Och att det blir lägre levnadsstandard i UK är ju ingen överraskning. (Såvida de inte blir ett nyliberalt paradis. Men det kan man ju inte utgå ifrån).

1000 kr per timme, och extra tid i tullen på 15 min ger 250 kr fördyring för transporten. Dela det på 25000 mobiltelefoner som transporteras ger det en extra kostnad på 1 öre per mobiltelefon.
Vi kanske inte skall överdriva detta.
Citera
2019-09-01, 14:51
  #4761
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är fritt fram för den hugade att påvisa något innehåll och visa (t ex med syllogismer) hur denna kom fram till det.
Skitprat.
Citat:
Samma sak här. Tomt på innehåll. (Det är som du använder en frasgenerator från en humorsida, som sätter ihop ord slumpmässigt).
Det krävs heller inget större innehåll för att avslöja EU:s och det massinvandringsagiterande packets ohederlighet.
Citat:
Det kan jag hålla med om i viss mån. Men det löses enkelt genom att invandrare får skatteavdrag.
Nej, men det kan lösas genom att stoppa invandringen.
Citat:
Att du inte gör det beror nog på att det har med matematik och logik att göra.
Vilket jag behärskar minst lika väl som dig.
Citat:
I verkligheten leder globalisering till ökad levnadsstandard.
Då ska den levnadsstandarden avvaras. Ökad levnadsstandard är inte värt vilket pris som helst.
Citat:
Utan globalisering kan du bara säga adjö till smartphones och datorer.
Gärna för mig, det gick utmärkt att leva utan dessa när det begav sig.
Citat:
Det är alldeles för komplicerade produkter för att folk skall ha råd att betala utveckling för lokalt.
Mycket möjligt.
Citat:
Utan globalisering åker du tillbaka till en medeltida levnadsstandard.
Inte mej emot.
Citat:
Dom gör precis tvärtemot vad du vill.
Det innebär inte att de gör rätt. Tyskland lever fortfarande i sin patetiska post-VVII-psykos.
Citat:
Hade dom gjort som du vill hade dom isolerat sig och dragit upp skyhöga tullar. Och haft konstant depression.
Det tror jag inte ett ögonblick på. De levde mig veterligen inte i en depression 1938.
Citera
2019-09-01, 14:58
  #4762
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Många saker kan kallas för globalisering.

Goda relationer mellan länder och företag är inget problem.

Problem uppstår när man försöker bryta ned gränser och kontrollera länder utifrån.

EU har för stora ambitioner där. Framförallt kommer UK att vinna på att gå ur genom att politikerna förhoppningsvis kommer att fokusera mer på det egna landet.
Jag antar att du syftar på standardisering. Jag ser ju inte att man kan kalla det för globalisering, men visst finns det en koppling.

Globala standarder är önskvärda för att hålla ned kostnader och priser till kunder. Avvikelser är detsamma som sänkt levnadsstandard. Och där kan länder pressas internationellt till att anpassa sig till standarder.

Ett exempel är konvertering till 230 V i Europa. Där fick många länder anpassa sig.
Alternativet är att betala mer för varor och få en lägre levnadsstandard.

Och de negativa konsekvenserna lär ha gjort att ländernas ledningar förlikat sig.

Visst kan man kalla anpassning av nätspänning och användning av SI enheter för "ett försök att kontrollera länder utifrån" men det är ju inte särskilt seriöst eller har med verkligheten att göra.

När några ingenjörer i Kalifornien kokar ihop en standard (som t ex PCI express) är det för att dom strävar efter att något skall bli bra och framtidssäkert. Inte för att kontrollera andra länder. Det här är ju svårt onykter.
Dock är det ju så att vi får förlika oss med PCIe, om vi ska ha produkter av en viss kategori.

Förlikar oss vi med det får vi produkter vi har råd med. Kräver vi något eget blir produkterna så dyra att vi inte har råd med dessa.

Jag får ju tillstå att jag har lite svårt att förstå gråtjämret.
Citera
2019-09-01, 14:59
  #4763
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Som jag har satt i över ett års tid, det ska vara den sista omröstningen tills folket kräver det igen om 5-10+ år eller när de väljer att göra det om remain skulle vinna denna gång vilket jag absolut inte tror att den skulle göra.

En folkomröstning är för övrigt bara vägledande och inte skriven i sten, att du anser att folkets möjlighet till direktdemokrati är anti demokratiskt visar på att du har en agenda och bryr sig inte om demokrati

Helt orealististiska förslag du kommer med, bara att kasta i det stora arkivet. Hade du nåt mer?
Citera
2019-09-01, 15:01
  #4764
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Helt orealististiska förslag du kommer med, bara att kasta i det stora arkivet. Hade du nåt mer?

Det är bättre än att stänga ner parlamentet och göra folket argt till en sådan nivå att det eventuellt går att piska upp dem till våldsamheter.

Vad är mest optimalt i dina ögon?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback