Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-02, 17:09
  #4885
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skugglav
Vad är det för lag som EU har som tvingar UK att ta emot bulgarer och rumäner?

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Artikel 45 i EUs fördrag om Europeiska unionens funktionssätt, vilket ska implementeras i Eu och EES-ländernas lagstiftning

Dokumentet är ganska långt, men det finns inte bara artikel 45 som EU har tvingat på UK, även andra. Även om jag mest avsåg just artikel 45 och den fria rörligheten. Det var just det som triggade hela Brexit-rörelsen.

https://eur-lex.europa.eu/resource.h...etsomr%C3%A5de.

Innan någon autist kommer med något fokusskiftande argument med juridisk kontext, så vill jag bara tillägga att vi vet hur den fria rörligheten missbrukas och att det finns många migrationsexempel man kan ta upp som antingen är direkta eller indirekta derivat av EU-medlemsskapet.
__________________
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2019-09-02 kl. 17:11.
Citera
2019-09-02, 17:46
  #4886
Medlem
Madagascars avatar
Nu är det mycket i rörelse... Det är svårt att följa. En del skit rapporteras... även i respektabla Guardian. T ex en idé att Boris skulle utöka överhuset med 100 nya ledamöter som är Brexitörer.

Och något jag misstänker är fabulerad skit är den uttryckta farhågan att regeringen skulle driva igenom ett nyval innan 31a oktober och att de sedan skulle förhala nyvalet så att det sker efter 31 oktober och på det viset omöjliggöra parlamentet att stoppa No-Deal Brexit.

Regeringen sitter nu i möte. Det kanske ger ny klarhet.

Och imorgon öppnar parlamentet efter sommaruppehållet. Då blir det förhoppningsvis också klarare.

Från media får man intrycket att det är något slags "krig" som utkämpas mellan de som är för och emot en avtalslös brexit. Som om alla medel skulle vara tillåtna... Det är troligen en överdriven bild.
Citera
2019-09-02, 17:52
  #4887
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Självklart så anser en fascist som dig det.

Ta då inte ordet demokrati i din mun fortsättningsvis.
Få se om jag kan hålla det då. Samtidigt är det faktiskt min medborgerliga rättighet att bruka språket! EU och globalism är ingenting annat än ren och skär kommunism - för de rika. Naturligtvis kommer kritiker mot denna maffia bli smutskastade till tusen. Det är ju starka krafter som utmanas.
Citera
2019-09-02, 18:14
  #4888
Medlem
Madagascars avatar
Nu skrev Guardians liveblogg något matigt:

As far as we know, the rebels plan to use standing order 24 tomorrow to trigger a debate on a motion that would allow them to take charge of the order paper to free up time to pass the bill intended to rule out a no-deal Brexit on 31 October.

The Commons sits at 2.30pm tomorrow. But first there will be Foreign Office questions, and then we are expecting at least two statements, from Boris Johnson on the G7 and from Michael Gove on no-deal planning. The application for an SO24 debate would come after the statements, and then MPs would debate it the SO24 motion for up to three hours.

According to Alex Wickham at BuzzFeed, the rebels and their opposition colleagues are divided as to whether to try to the pass the legislation on Tuesday night, or whether to do it on Tuesday or Wednesday.

An SO24 debate has precedence over other business. And the motion that would be put to a vote at the end of the debate, the one allowing the rebels to take charge of the order paper, would prioritise the bill to rule out a no-deal Brexit.

So the no-deal debate should happen before any debate on a general election.


Dvs redan imorgon kväll så kan parlamentet har stoppat No-Deal Brexit. Fast jag tvivlar på att det går så fort. Och Boris kommer arbeta mot det...
Citera
2019-09-02, 18:33
  #4889
Avstängd
wwrs avatar
Schysst kaos. Bland de värsta jag sett. Motsättningarna vid den svenska regeringsbildningen verkade fejkade. Det kändes som att det blir Löfven, som vanligt. Men vad gäller Brexit kanske de olika sidorna verkligen har olika åsikter.
Citera
2019-09-02, 18:42
  #4890
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Schysst kaos. Bland de värsta jag sett. Motsättningarna vid den svenska regeringsbildningen verkade fejkade. Det kändes som att det blir Löfven, som vanligt. Men vad gäller Brexit kanske de olika sidorna verkligen har olika åsikter.
Kanske inte kaos men rörigt är det. Motsättningarna är absolut äkta. Annars hade detta limbo inte pågått i 3 år.

-----

Kl 19 svensk tid ska Boris göra ett uttalande utanför Downing Street 10. Jag gissar att det är något slags hot/deklaration om vad regeringen kommer göra ifall parlamentet går emot regeringen.
Citera
2019-09-02, 19:02
  #4891
Medlem
Madagascars avatar
Nu har det blivit klart att parlamentet ska försöka få igenom en lag (The Benn Bill) som tvingar Boris att be EU om 3 månaders förlängning.

3 månader är ganska litet. Och lagförslaget säger inget om nyval eller något annat som förändra situationen. Jag undrar om EU kommer ge ytterligare en förlängning (tredje?) utan att något ändras... Det är dock troligt att det ändå blir ett nyval innan 31a januari 2020.

Strax Boris: https://www.youtube.com/watch?v=siyW0GOBtbo
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2019-09-02 kl. 19:06.
Citera
2019-09-02, 19:07
  #4892
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu är det mycket i rörelse... Det är svårt att följa. En del skit rapporteras... även i respektabla Guardian. T ex en idé att Boris skulle utöka överhuset med 100 nya ledamöter som är Brexitörer.

Och något jag misstänker är fabulerad skit är den uttryckta farhågan att regeringen skulle driva igenom ett nyval innan 31a oktober och att de sedan skulle förhala nyvalet så att det sker efter 31 oktober och på det viset omöjliggöra parlamentet att stoppa No-Deal Brexit.

Regeringen sitter nu i möte. Det kanske ger ny klarhet.

Och imorgon öppnar parlamentet efter sommaruppehållet. Då blir det förhoppningsvis också klarare.

Från media får man intrycket att det är något slags "krig" som utkämpas mellan de som är för och emot en avtalslös brexit. Som om alla medel skulle vara tillåtna... Det är troligen en överdriven bild.

Tar det med en nypa salt, men om det stämmer håller man helt på att kuppa bort demokratin:

Uppgifter: Boris Johnson kan utlysa nyval på onsdag
https://omni.se/uppgifter-boris-john...nsdag/a/rAb64l

Källor: Ledamöter vill se till att brexit försenas
https://omni.se/kallor-ledamoter-vil...senas/a/1ndAwJ

Edit: Såg bara de sista 3min av Boris, men han var noga med att påpeka att han inte vill ha ett nyval och att han trodde det var dåligt för folket samt att de kommer att lämna i Oktober.
__________________
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2019-09-02 kl. 19:13.
Citera
2019-09-02, 19:16
  #4893
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Tar det med en nypa salt, men om det stämmer håller man helt på att kuppa bort demokratin:

Uppgifter: Boris Johnson kan utlysa nyval på onsdag
https://omni.se/uppgifter-boris-john...nsdag/a/rAb64l

Källor: Ledamöter vill se till att brexit försenas
https://omni.se/kallor-ledamoter-vil...senas/a/1ndAwJ

Edit: Såg bara de sista 3min av Boris, men han var noga med att påpeka att han inte vill ha ett nyval och att han trodde det var dåligt för folket samt att de kommer att lämna i Oktober.
Jag tolkade det som att han kommer försöka få till ett nyval ifall det blir en lag om att be EU om förlängning. Men det är inget han enkelt kan göra - det krävs 2/3 majoritet för det.

Han sa att "there are no circumstances in which I will delay Brexit." Jag tror han kan tvingas till det - eller också får han avgå.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2019-09-02 kl. 19:19.
Citera
2019-09-02, 19:20
  #4894
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu har det blivit klart att parlamentet ska försöka få igenom en lag (The Benn Bill) som tvingar Boris att be EU om 3 månaders förlängning.

3 månader är ganska litet. Och lagförslaget säger inget om nyval eller något annat som förändra situationen. Jag undrar om EU kommer ge ytterligare en förlängning (tredje?) utan att något ändras... Det är dock troligt att det ändå blir ett nyval innan 31a januari 2020.

Strax Boris: https://www.youtube.com/watch?v=siyW0GOBtbo

Jag tror inte EU lär gå med på fler förläningar nu, ioförsig jag har sagt det tidigare så vem vet.

Men det börjar bli så jävla fjantigt med alla förlängingar som inte bidrar med något
Citera
2019-09-02, 19:22
  #4895
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tolkade det som att han kommer försöka få till ett nyval ifall det blir en lag om att be EU om förlängning. Men det är inget han enkelt kan göra - det krävs 2/3 majoritet för det.

Han sa att "there are no circumstances in which I will delay Brexit." Jag tror han kan tvingas till det - eller också får han avgå.

Hur spelet artar sig får vi se. Men han var iaf tydlig med att han vill lämna. Men om motståndet blir för stort får han säkert avgå. Blir det ingen Brexit i Oktober kan de lika gärna skrota hela demokratin.
Citera
2019-09-02, 19:34
  #4896
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tror inte EU lär gå med på fler förläningar nu, ioförsig jag har sagt det tidigare så vem vet.

Men det börjar bli så jävla fjantigt med alla förlängingar som inte bidrar med något
Det är ju inte ens säkert att ett sådant menlöst förslag om 3 månaders förlängning får majoritet i underhuset.

(Den liknande Cooper-Letwin Bill i våras gick igenom med en marginal på endast 1 mandat)
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2019-09-02 kl. 19:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback