Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Jag skulle tro att båda anser det om de har tillgång till samma material och bevisning samt har diskuterat saken med varandra? 🙂
Men det står ju bara att 'åklagaren' tycker så. Och Hiding var ju inte där. Och om nu den här 'nya' inställningen har uppkommit efter häktningen, vilket togs upp som en tanke, så borde det vara jouråklagarens bedömning?
Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Åklagaren var citerad i Aftonbladet, så nog tror jag uppgiften stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Jag tolkade det också som ett direkt citat.
Men hur kan ni tolka detta som ett direkt citat av åklagaren: "Varken polisen eller utredningsledaren Åsa Hiding vill lämna några kommentarer förutom att både mannen och kvinnan är misstänkta för mordet den 14–15 maj 2018.
Samt att åklagaren numera anser att även misstankarna mot kvinnan ligger på sannolika skäl."
Brukar hon omnämna sig själv i 3:e person?🤔 Vem det nu är.
Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Det är bara AB som fått det här med häktningsskäl om bakfoten. En åklagare skulle aldrig säga att en person häktats som skäligen misstänkt men att misstankarna ligger på sannolika skäl (!). - Om en vecka måste åklagaren presentera bevisning som styrker sannolika skäl; annars släpps HD fri. - Se det som en utredningshäktning.
Ja, är nog också inne på att det är något som har snurrats ihop en aning här. Med tanke på att åkl inte yrkade på att HD skulle häktas på sannolika skäl. Då hade det varit annorlunda.
Då hade det varit ett mindre tjänstefel av åkl att inte efteråt gå ut och försvara sin ståndpunkt.
Nu känns det mest, konstigt.
Alltså helt i harmoni med fallet i övrigt.