2019-08-31, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Den här Jxxx som är ihop med en Lxxx, vem är det ?
Hans namn kommer upp titt som tätt.
Berätta varför han är så intressant.

Men varför maskar du inte, speciellt som du inte alls känner till personerna?
Citera
2019-08-31, 17:46
Medlem
Ang motivet.

Jag har inga problem att tänka ut ett motiv för vare sig SD eller HD som ensam GM, men som det ser ut nu att de utfört detta tillsammans gör det iaf för mig mycket knepigare - hur kan ett gemensamt motiv ha sett ut?
Citera
2019-08-31, 17:49
Medlem
Kanske låter korkat men jag tycker det är konstigt att det tog över ett år innan detta hände... Kan det verkligen ta så lång tid.
Citera
2019-08-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Sant, tycker du att jag citerar i onödan? Tänkte mest att det är bra att skriva ner här så det finns kvar, eftersom de låser artiklarna rätt snabbt och alla inte hinner läsa i realtid.

Väldigt bra att du citerar! Jag ligger måånga sidor efter i läsandet
och artiklarna hinner låsas innan jag kommit dit.

Tacksam för att du skriver ned så att det går att läsa i efterhand!
Citera
2019-08-31, 17:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är bara att instämma. Surrealistisk vändning i faller. Ketchupeffekt
Med ev, överklaganden har vi nog t.o.m ett par år att vänta oss .
Verkligheten överträffar dikten.
Denna tråd kommer bli några tusen sidor till

Jepp, kommer att bli som i Möllerfallet en följetong som sträcker sig över ett par år minst.

Undrar fortfarande vad fan det är med vattnet där i gnällbältet, det måste vara det som får folk att bli helt galna.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Jag är inte i minsta lilla chock.

Har alltid varit säker på att SD är GM från dag ett.

Och har länge varit öppen för att HD varit inblandad på något sätt. Jag har bland annat påpekat att HD i sin jobbroll sett svårt skadade människor och därför hade en annan gräns. Dessutom har jag även påpekat att att hon måste ha bra koll på vilka medel man använder för att städa bort blod och dylikt.

Även JG ser jag som skum...

Det här känns helt naturligt. Och jag vill verkligen gratulera alla poliser, forensiska tekniker och åklagaren för att de har gjort ett utmärkt jobb så här långt. Och alla kloka tråddeltagare. I synnerhet modiga så som Sh Holmes. MV och fler, som trots spott och spe fortsatt att tala för Lena, nu när hon inte längre kan göra det själv!

Inte minst med tanke på alla grandiosa gapstarar här i tråden, som har ägnat 15 månader åt att kränka och spotta på LW, LW´s barn, UW, åklagaren och polisen. Och på oss andra. Ni kan alla krypa in i ett mörkt hål och skämmas.

Ja att SD är MGM har också jag varit hela tiden övertygad om.
Så ingen chock där inte.

Men HD... och i den omfattningen... att ÅK nu t.o.m anser sannolika...det känns minst sagt överraskande!

Man börjar ju fundera på omfattningen av denna ”VISS PLANERING” som MV skrev i ett inlägg.
Det finns indikationer på att mordet inte utfördes i affekt utan att det fanns någon form av planering.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Remark skrev i em inlägg om rätt omfattande planering (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Tja inget förvånar mig just nu ...
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo, kanske. Men det handlar ju trots allt sen om en bedömning som skall göras av bara en person (domaren) och varje fall är unikt osv.
Det kan vara lurigt att vara säker på hur det ska slå.
Och det kan också kanske vara svårt att veta säkert att inte advokaten drar upp nåt oväntat ess ur västen.
Det är ju inte en lika exakt vetenskap som att blanda lördagsgroggen. För att komma med en aktuell metafor.

Domstolar ska vara rätt generösa med den första utredningshäktningen. Man vill väl inte riskera att en skyldig kommer ut och förstör bevis och påverkar vittnen.
Citera
2019-08-31, 17:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Domstolar ska vara rätt generösa med den första utredningshäktningen. Man vill väl inte riskera att en skyldig kommer ut och förstör bevis och påverkar vittnen.

Visst är det så och att komma upp till "skälig misstanke " är inte så djävla svårt, om en vecka får vi facit, kan åklagare Hiding uppgradera den misstanken till"sannolika skäl" då har vi ett rejält fall med två stycken gärningspersoner, då kan det bli åka av på riktigt.
Citera
2019-08-31, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Undrar om HD också uppfattade domstolen som generös: en veckas helpension/all inclusive.

Nej visst, ingen som står för lag o rätt vill att bevisning förstörs osv men menar ändå att det kan vara lite våghalsigt att 'hålla inne' med bevisning under en häktning.
Men jag förstår syftet. Om det kan gått till så.
Citera
2019-08-31, 18:00
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manda96
SD lurar ut LW på en promenad den aktuella mordkvällen (en granne hör en man och en kvinna samtala i området). Efter ett tag dyker HD upp och slår ihjäl LW, genom kraftigt övervåld med hjälp av ett tillhygge. SD håller fast LW när HD gör detta (inga avärjningsskador på armar etc). LW skriker i panik och av dödsångest, men blir sedan medvetslös.
....
Jag tror inte SD hatade LW, men att HD gjorde detta råder det ingen tvekan om.
...
SD och HD genomför mordet i samförstånd. SD har psykopatisk drag, är hyfsat intelligent, och agerar därför iskallt trots att han vet att polisen misstänker just honom... HD är dock mycket mer labil, och därför träffas SD och HD väldigt mycket och mer intensivt tiden som gått efter mordet. SD är den som ”städat undan” eventuella bevis, och dragit i alla trådar, HD litar blint på att SD ska kunna fixa detta, och att de båda ska komma undan.
..
När SD nu greps så lades det fram bevis som gjorde att han insåg att det var kört, och därav angav han HD. Detta förstod HD när hon senare greps, och därav den reaktion som utspelade sig! Eftersom det var HD som höll i mordvapnet, och den som faktiskt slog ihjäl LW, hoppas SD på en mildare dom om han anger HD och berättar vad han vet!
...
Jag utesluter heller inte en eventuell tredje medhjälpare (t.ex. JG). Denna skulle dock ej ha medverkat vid själva mordet, men på något sätt varit inblandat, kanske blivit det vid ett senare skede.
...
Jag vet att SD framstår som en ganska otäck, iskall och arrogant typ. Dock tycker jag att det hela är ett extremt dåligt planerat mord, och frågan är om inte SD är ”smartare” än att utföra det på det sätt som har gjorts (100m från LWs hem).
Om två personer går all in på att mörda en människa med såna risker / straff som det innebär så tycker jag det var osmart att göra det på ett sånt sätt att hon kan skrika mitt inne i deras bostadsområde ...

De borde i så fall haft tid på sig att lägga upp en mycket smartare plan ...

Till och med kanske kunnat få det att se ut som en olyckshändelse ...

Ju mer överlagt det är desto bättre planerat borde det ha varit om de inte är riktigt korkade ...

Sen tror jag inte BÅDA är så iskalla att de kallblodigt vill göra barn föräldralösa ...

Nej , jag tror det rann över på SD i stundens hetta (vi vet ju att det gjort det förut), att det inte var planerat utan spårade ur ...

Jag förstår inte heller hur du kan säga att du är så "säker" på att HD gjort det när SD har varit i fokus hela tiden ... tror det är helt fel ...

Jag tror på SD som gärningsman och HD möjligen tas in för att hon kanske skyddat honom ...

Det är han som varit i centrum för polisens misstankar hela tiden och han är fortfarande den som är i centrum ...
Citera
2019-08-31, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Ang motivet.

Jag har inga problem att tänka ut ett motiv för vare sig SD eller HD som ensam GM, men som det ser ut nu att de utfört detta tillsammans gör det iaf för mig mycket knepigare - hur kan ett gemensamt motiv ha sett ut?
Detta har jag redan svarat, några sidor bak i tråden... Men får väl citera dig direkt och posta igen!!!

Motiv:
HD hatar LW, och detta har byggts upp under en längre tid! Hon anklagar LW för att hennes äktenskap har gått åt helvete... Förnedringen känns extra stor för HD eftersom SD bedrog henne med kvinnan som vigde dom båda. HD vill därför till varje pris röja LW ur vägen! HD lovar då att åter satsa på förhållandet med SD, om han hjälper henne lösa detta! SD har dessutom tröttnat på LW han med. Skilsmässan mellan SD och HD får dock fortgå, eftersom det annars skulle se misstänksamt ut.

Tänkbart scenario
SD lurar ut LW på en promenad den aktuella mordkvällen (en granne hör en man och en kvinna samtala i området). Efter ett tag dyker HD upp och slår ihjäl LW, genom kraftigt övervåld med hjälp av ett tillhygge. SD håller fast LW när HD gör detta (inga avärjningsskador på armar etc). LW skriker i panik och av dödsångest, men blir sedan medvetslös.

Slagen fortsätter dock att hagla över LW. Det besinningslösa våldet som utövats mot LWs ansikte och huvud går alltså inte enbart motivera med, ”för att säkerställa att LW ska dö”, utan det ligger även en hel del hat, ilska och frustration bakom! Jag tror inte SD hatade LW, men att HD gjorde detta råder det ingen tvekan om.

Efterspel
SD och HD genomför mordet i samförstånd. SD har psykopatisk drag, är hyfsat intelligent, och agerar därför iskallt trots att han vet att polisen misstänker just honom... HD är dock mycket mer labil, och därför träffas SD och HD väldigt mycket och mer intensivt tiden som gått efter mordet. SD är den som ”städat undan” eventuella bevis, och dragit i alla trådar, HD litar blint på att SD ska kunna fixa detta, och att de båda ska komma undan.

När SD nu greps så lades det fram bevis som gjorde att han insåg att det var kört, och därav angav han HD. Detta förstod HD när hon senare greps, och därav den reaktion som utspelade sig! Eftersom det var HD som höll i mordvapnet, och den som faktiskt slog ihjäl LW, hoppas SD på en mildare dom om han anger HD och berättar vad han vet!

Eventuella medhjälpare
Jag utesluter heller inte en eventuell tredje medhjälpare (t.ex. JG). Denna skulle dock ej ha medverkat vid själva mordet, men på något sätt varit inblandat, kanske blivit det vid ett senare skede.

Märkliga omständigheter
Jag vet att SD framstår som en ganska otäck, iskall och arrogant typ. Dock tycker jag att det hela är ett extremt dåligt planerat mord, och frågan är om inte SD är ”smartare” än att utföra det på det sätt som har gjorts (100m från LWs hem).

Kan det varit så att SD och LW gick bakom planket för att ”mysa lite”, och sedan HD dök upp och slog ihjäl LW? Att det var oplanerat, och att SD sedan drogs in i detta motvilligt??? Han och LW är på platsen, SD får fullt med blod på sina kläder när HD går till attack, situationen blir extremt stressad och urartar (och han är rädd att åka fast han med). Hursomhelst tror jag det var HD som både höll i mordvapnet, slog ihjäl henne, samt ville röja henne ur vägen!
Citera
2019-08-31, 18:08
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jepp, kommer att bli som i Möllerfallet en följetong som sträcker sig över ett par år minst.

Undrar fortfarande vad fan det är med vattnet där i gnällbältet, det måste vara det som får folk att bli helt galna.
Hahaha grundvattnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in