Citat:
Ursprungligen postat av
Zymbal
Ang motivet.
Jag har inga problem att tänka ut ett motiv för vare sig SD eller HD som ensam GM, men som det ser ut nu att de utfört detta tillsammans gör det iaf för mig mycket knepigare - hur kan ett gemensamt motiv ha sett ut?
Detta har jag redan svarat, några sidor bak i tråden... Men får väl citera dig direkt och posta igen!!!
Motiv:
HD hatar LW, och detta har byggts upp under en längre tid! Hon anklagar LW för att hennes äktenskap har gått åt helvete... Förnedringen känns extra stor för HD eftersom SD bedrog henne med kvinnan som vigde dom båda. HD vill därför till varje pris röja LW ur vägen! HD lovar då att åter satsa på förhållandet med SD, om han hjälper henne lösa detta! SD har dessutom tröttnat på LW han med. Skilsmässan mellan SD och HD får dock fortgå, eftersom det annars skulle se misstänksamt ut.
Tänkbart scenario
SD lurar ut LW på en promenad den aktuella mordkvällen (en granne hör en man och en kvinna samtala i området). Efter ett tag dyker HD upp och slår ihjäl LW, genom kraftigt övervåld med hjälp av ett tillhygge. SD håller fast LW när HD gör detta (inga avärjningsskador på armar etc). LW skriker i panik och av dödsångest, men blir sedan medvetslös.
Slagen fortsätter dock att hagla över LW. Det besinningslösa våldet som utövats mot LWs ansikte och huvud går alltså inte enbart motivera med, ”för att säkerställa att LW ska dö”, utan det ligger även en hel del hat, ilska och frustration bakom! Jag tror inte SD hatade LW, men att HD gjorde detta råder det ingen tvekan om.
Efterspel
SD och HD genomför mordet i samförstånd. SD har psykopatisk drag, är hyfsat intelligent, och agerar därför iskallt trots att han vet att polisen misstänker just honom... HD är dock mycket mer labil, och därför träffas SD och HD väldigt mycket och mer intensivt tiden som gått efter mordet. SD är den som ”städat undan” eventuella bevis, och dragit i alla trådar, HD litar blint på att SD ska kunna fixa detta, och att de båda ska komma undan.
När SD nu greps så lades det fram bevis som gjorde att han insåg att det var kört, och därav angav han HD. Detta förstod HD när hon senare greps, och därav den reaktion som utspelade sig! Eftersom det var HD som höll i mordvapnet, och den som faktiskt slog ihjäl LW, hoppas SD på en mildare dom om han anger HD och berättar vad han vet!
Eventuella medhjälpare
Jag utesluter heller inte en eventuell tredje medhjälpare (t.ex. JG). Denna skulle dock ej ha medverkat vid själva mordet, men på något sätt varit inblandat, kanske blivit det vid ett senare skede.
Märkliga omständigheter
Jag vet att SD framstår som en ganska otäck, iskall och arrogant typ. Dock tycker jag att det hela är ett extremt dåligt planerat mord, och frågan är om inte SD är ”smartare” än att utföra det på det sätt som har gjorts (100m från LWs hem).
Kan det varit så att SD och LW gick bakom planket för att ”mysa lite”, och sedan HD dök upp och slog ihjäl LW? Att det var oplanerat, och att SD sedan drogs in i detta motvilligt??? Han och LW är på platsen, SD får fullt med blod på sina kläder när HD går till attack, situationen blir extremt stressad och urartar (och han är rädd att åka fast han med). Hursomhelst tror jag det var HD som både höll i mordvapnet, slog ihjäl henne, samt ville röja henne ur vägen!