2019-08-31, 17:29
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jo, men tycker mig se samma narcissism och infantilitet i HD och SDs agerande; besatta som de är av geocaching och relationsdramer. De har ju inte utvecklats mentalt sen puberteten i dessa avseenden.

Håller med, att HDs brottsrubricering är häpnadsväckande, hade inte höjt på ögonbrynen om det handlat om skyddande av brottsling. Är hon lika delaktig (var på plats) eller är hon t.o.m. den som utdelade slagen?

Bilden som den framstår med "vanliga" medelålders föräldrar i villaområde utanför mindre stad... är osannolik.
HD var väl urförbannad för att LW strukit henne från någon cache eller vad det heter som hon fuskat sig till. Det kanske var droppen.
Vuxet beteende.
Citera
2019-08-31, 17:31
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Rädsla för avslöjande finns nog hos alla men om hon även hade samvetskval är svårt att svara på.

Tack för detta svar. Ja, vi kan bara gissa vad som eventuellt bekymrat HD.
Citera
2019-08-31, 17:33
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbriella
Rätt märkligt ändå.. tråden har nästan 55000 inlägg och det har spekulerats mycket. Ändå är vi alla i chock nu.
Absolut inte i chock. Tala för dig själv. Den där USA-resan med en misstänkt mördare...
Citera
2019-08-31, 17:34
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Jag fick en tanke om att HD:s mamma och/eller syrra inte orkade med att tiga om det fruktansvärda de misstänkt sen första dag? De kan ha fått veta sanningar de inte orkade bära och var oroliga för att SD och HD började visa tendenser till att det kunde bli farligt för döttrarna? (Utökat mord/självmord)

Jag har samma känsla.

Eftersom provsvar och teknisk bevisning inte kunnat förändra läget på 15 månader måste det finnas en annan tänkbar förklaring till denna veckas sanslösa vändning i detta fall och någon måste ha börjat berätta vad de vet och det kan förklara varför Nationella Insatsstyrkan stormade in på morgonkvisten, men också varför det blev förhör/anhållande av HD dagen efter.

När polis genomför husrannsakningar i bådas hem denna veckan måste de fått någon ny information om vad de skall söka efter.

Något avgörande har tillkommit som förändrat hela bilden och det känns mest sannolikt att någon eller några har valt att öppna sig och berättat vad de vet.
Citera
2019-08-31, 17:34
Medlem
Champagneoclocks avatar
Den här Jerry Gray som är ihop med en Lena Ingman, vem är det ?
Hans namn kommer upp titt som tätt.
Berätta varför han är så intressant.
Citera
2019-08-31, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Jag är inte i minsta lilla chock.

Har alltid varit säker på att SD är GM från dag ett.

Och har länge varit öppen för att HD varit inblandad på något sätt. Jag har bland annat påpekat att HD i sin jobbroll sett svårt skadade människor och därför hade en annan gräns. Dessutom har jag även påpekat att att hon måste ha bra koll på vilka medel man använder för att städa bort blod och dylikt.

Även JG ser jag som skum...

Det här känns helt naturligt. Och jag vill verkligen gratulera alla poliser, forensiska tekniker och åklagaren för att de har gjort ett utmärkt jobb så här långt. Och alla kloka tråddeltagare. I synnerhet modiga så som Sh Holmes. MV och fler, som trots spott och spe fortsatt att tala för Lena, nu när hon inte längre kan göra det själv!

Inte minst med tanke på alla grandiosa gapstarar här i tråden, som har ägnat 15 månader åt att kränka och spotta på LW, LW´s barn, UW, åklagaren och polisen. Och på oss andra. Ni kan alla krypa in i ett mörkt hål och skämmas.
Inte heller jag är i chock :-)
Han har verkat misstänkt sedan i början och sänder ut mystiska budskap via sin geocachingsida, tex när han fotograferade dörren på polishuset på kungsholmen i Stockholm.
Citera
2019-08-31, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Åklagaren anser att det numera ligger på Sannolika, men häktningen gäller Skäligen och häktning en vecka.

De låter JG svettas två dagar till och så blir han plockad på måndag för Skäligen misstänkt för någon form av medhjälp? Det känns som att det inte är helt orimligt, d v s under förutsättning att han inte redan blivit byxis och vänt sina vänner ryggen genom att ha försett utredarna med intressanta upplysningar.

Jag har varit borta från tråden länge, men vem är "JG"? Var det han grannen som det pratades om i början?
Citera
2019-08-31, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
HD var väl urförbannad för att LW strukit henne från någon cache eller vad det heter som hon fuskat sig till. Det kanske var droppen.
Vuxet beteende.

Jag tror också på det scenariot, det har jag sagt tidigare.
HDs hat mot LW är nog så inpräglat och sen har LW " haft mage till" att förstöra HDs sviter.
Minns att Sherlock skrev att någon vecka efter att LW hittats död skrev JG till en cachare att låta HD fusklogga så hon kunde behålla sin svit.
Jag tror det handlar om just detta, geocaching.
De verkar vara psykopater eller narcissister detta par.
Tur att deras barn slipper dessa galningar.
Sen tror jag att Hann* s föräldrar mycket väl vet vad dottern är inblandad i.
Citera
2019-08-31, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Man har säkert lagt fram lite mer än nödvändigt för skäligen tänker jag.

Jo, kanske. Men det handlar ju trots allt sen om en bedömning som skall göras av bara en person (domaren) och varje fall är unikt osv.
Det kan vara lurigt att vara säker på hur det ska slå.
Och det kan också kanske vara svårt att veta säkert att inte advokaten drar upp nåt oväntat ess ur västen.
Det är ju inte en lika exakt vetenskap som att blanda lördagsgroggen. För att komma med en aktuell metafor.
Citera
2019-08-31, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
Vad hade HD på sig?

HD var klädd i privata kläder och försökte dölja sig för åhörarna genom
att hålla upp en hand för ansiktet när hon satte sig ned bredvid sin advokat.
Kom in i rättssalen eskorterad av två uniformerade poliser.

Hämtat från NA:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manda96
Jag har läst i denna tråd sedan den startades, men ej varit med och diskuterat. Vad jag förstått så är fyndplats även platsen för mordet i detta fall, och jag tror därför på följande scenario...

HD hatar LW, och detta har byggts upp under en längre tid! Hon anklagar LW för att hennes äktenskap har gått åt helvete... Förnedringen känns extra stor för HD eftersom SD bedrog henne med kvinnan som vigde dom båda. HD vill därför till varje pris röja LW ur vägen! HD lovar då att åter satsa på förhållandet med SD, om han hjälper henne lösa detta! SD har dessutom tröttnat på LW han med. Skilsmässan mellan SD och HD får dock fortgå, eftersom det annars skulle se misstänksamt ut.

SD lurar ut LW på en promenad den aktuella mordkvällen (en granne hör en man och en kvinna samtala i området). Efter ett tag dyker HD upp och slår ihjäl LW, genom kraftigt övervåld med hjälp av ett tillhygge. SD håller fast LW när HD gör detta (inga avärjningsskador på armar etc). LW skriker i panik och av dödsångest, men blir sedan medvetslös.

Slagen fortsätter dock att hagla över LW. Det besinningslösa våldet som utövats mot LWs ansikte och huvud går alltså inte enbart motivera med, ”för att säkerställa att LW ska dö”, utan det ligger även en hel del hat, ilska och frustration bakom! Jag tror inte SD hatade LW, men att HD gjorde detta råder det ingen tvekan om.

SD och HD genomför mordet i samförstånd. SD har psykopatisk drag, är hyfsat intelligent, och agerar därför iskallt trots att han vet att polisen misstänker just honom... HD är dock mycket mer labil, och därför träffas SD och HD väldigt mycket och mer intensivt tiden som gått efter mordet. SD är den som ”städat undan” eventuella bevis, och dragit i alla trådar, HD litar blint på att SD ska kunna fixa detta, och att de båda ska komma undan.

När SD nu greps så lades det fram bevis som gjorde att han insåg att det var kört, och därav angav han HD. Detta förstod HD när hon senare greps, och därav den reaktion som utspelade sig! Eftersom det var HD som höll i mordvapnet, och den som faktiskt slog ihjäl LW, hoppas SD på en mildare dom om han anger HD och berättar vad han vet!

Jag utesluter heller inte en eventuell tredje medhjälpare (t.ex. JG). Denna skulle dock ej ha medverkat vid själva mordet, men på något sätt varit inblandat, kanske blivit det vid ett senare skede.

Jag vet att SD framstår som en ganska otäck, iskall och arrogant typ. Dock tycker jag att det hela är ett extremt dåligt planerat mord, och frågan är om inte SD är ”smartare” än att utföra det på det sätt som har gjorts (100m från LWs hem).

Kan det varit så att SD och LW gick bakom planket för att ”mysa lite”, och sedan HD dök upp och slog ihjäl LW? Att det var oplanerat, och att SD sedan drogs in i detta motvilligt??? Han och LW är på platsen, SD får fullt med blod på sina kläder när HD går till attack, situationen blir extremt stressad och urartar (och han är rädd att åka fast han med). Hursomhelst tror jag det var HD som både höll i mordvapnet, slog ihjäl henne, samt ville röja henne ur vägen!
Jag fattar faktiskt inte varför ALLA i den här tråden tror att det är just SD som har hållit i mordvapnet och slagit ihjäl LW!? Den som har störst motiv till att röja LW ur vägen är ju HD... Utan tvekan! SD är säkert inblandad och har hjälpt till att utföra själva dådet, absolut! Men det var nog HD som var den som slog ihjäl LW...

Dessutom tror jag inte att LW hunnit skrika så mycket om det var en man som höll i mordvapnet och slog ihjäl henne... Om det nu stämmer med att det var ett basebollträ som användes, finns det ens några ”bevis” för detta? Iallafall, det hade kunnat räcka med 1-2 välriktade slag för att få tyst på LW.

Att man kommit SD på spåren först är säkert för att han har styrt upp allting, och försökt göra sig av med bevis etc. HD som verkar vara en mycket labil kvinna, förlitade sig till 100% på att SD skulle fixa detta. SD klarar av pressen! HD däremot... Hon kommer säkert snacka och erkänna allt i första förhöret! Det dröjer nog inte länge! Likväl är de båda skyldiga... Tragiskt för barnen...
Citera
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ska bli mycket intressant om åklagare Hiding lyckas med att uppgradera misstanken till "sannolika skäl" om en vecka, då djävlar har vi ett fall som kommer att gå till historien.

"Skälig misstanke" är lite för mjunigt men blir det "sannolika skäl" då sitter båda fast i spindelnätet, några trodde ju på åtal om 6-8 veckor och det hade nog kunnat funka om MGM skulle bli ensam ansvarig men som det är nu när HD är uppgraderad till MGK (misstänkt gärningskvinna) så finns det inte en chans att åtal kommer så snart, jag tror att vi får ställa in oss på en lång rad med omhäktningar.

Men det här är ju en alldeles förträfflig början på ett fall jag såg som helt hopplöst för mindre än en vecka sedan, nu har verkligheten verkligen överträffat dikten.
Det är bara att instämma. Surrealistisk vändning med ketchupeffekt
Med ev, överklaganden har vi nog t.o.m ett par år att vänta oss .
Verkligheten överträffar dikten.
Denna tråd kommer bli några tusen sidor till
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-08-31 kl. 18:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in