2019-08-31, 17:02
Medlem
diar84s avatar
Svar: nej dagarna du var sjuk räknas inte med. Utan a-kassan tittar på FAKTISKT arbetade timmar. Så du får gå igenom månad för månad och räkna faktiskt arbetade timmar. Uppfyller du: 80 timmar arbetade timmar i 6 månader alternativt 480 arbetade timmar under en sammanhängande tid av 6 kalendermånader och utfört arbetet under minst 50 timmar under var och en av dessa månader.

Varit själv med om när jag jobbade på kassan att någon t.ex. jobbat 80 arbetade timmar i 5 månader men den 6:e månaden bara 79 timmar= avslag.

Reglerna är stenhårda. Så begär ett arbetsgivarintyg alt redan nu räkna ut månad för månad.

Ps. Har du jobbat nåt mer under tiden du stämplat? Du kanske t.ex. har jobbat extra nångång? Begär arbetsgivarintyg för allt utfört arbete under perioden du stämplat. Ibland kan man få ihop det. Lycka till!
Citera
2019-08-31, 23:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spexas123
Hejsan allihopa! Såhär ligger det till. Jag blev uppsagt eller rättaresagt min provanställning gick inte vidare till en fast anställning.

Detta beror till 99,9& utav att jag råkande ut för blodförgiftning i mars/apr (jag började anställningen i början på februari och slutade nu 6 månader senare.

Jag har 11 dagar a-kassa kvar och som jag förstår det så måste man jobba mins 80h/kalendermånd för att a-kassa dagarna under den 6 månaders perioden. Räknas dagarna jag va sjuk med i den 6 månaders perioden eller måste men aktivt vara på jobbet för att få tillgång och påfyllning sv sina a-kassedagar?

- Är det någon som vet hur detta ligger till?
- Vet ni någon annan lösning på bad jag ska ta mig till?

Jag är en ensamstående pappa med bolån, CSN och två döttrar.

Vore oerhört tacksam om ni kom med något tips då jag knappt kan sova om nätterna.

Tragiskt dog DN utav mins bästa vänner k samma veva så jag va hemma mina 14 dagars uppsägningstid. Kollar nu på mitt schema lgh ser detta. (Detta är alltså min uppsägningstid) bifogar bild här nere. Räknas dessa dagar in i antalet dagar man ska ha jobbat trots att jag bara var på jobbet ca 20h i april men räknar man med dom hör timmarna blir det över 100h. Hoppas jag förklarar så bra som möjligt

https://imgshare.io/image/i3DD5

Med vänlig hälsning
När du skriver in dig på Arbetsförmedlingen igen, se då till att direkt framföra att du bara har 11 dagar kvar av din ersättningsperiod hos a-kassan och säg att du inte har uppfyllt ett nytt arbetsvillkor. Eftersom du inte längre får ersättning från a-kassan är det aktuellt att anvisa dig till jobb- och utvecklingsgarantin, med ersättning i form av aktivitetsstöd.

OBS-är det 300 dagar med ersättning från a-kassan som du snart har förbrukat, eller 450? Eftersom du har barn får du nämligen 150 dagar till när du förbrukat 300, men det gissar jag att du redan känner till.
Citera
2019-09-01, 00:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av diar84
Svar: nej dagarna du var sjuk räknas inte med. Utan a-kassan tittar på FAKTISKT arbetade timmar. Så du får gå igenom månad för månad och räkna faktiskt arbetade timmar. Uppfyller du: 80 timmar arbetade timmar i 6 månader alternativt 480 arbetade timmar under en sammanhängande tid av 6 kalendermånader och utfört arbetet under minst 50 timmar under var och en av dessa månader.

Varit själv med om när jag jobbade på kassan att någon t.ex. jobbat 80 arbetade timmar i 5 månader men den 6:e månaden bara 79 timmar= avslag.

Reglerna är stenhårda. Så begär ett arbetsgivarintyg alt redan nu räkna ut månad för månad.

Ps. Har du jobbat nåt mer under tiden du stämplat? Du kanske t.ex. har jobbat extra nångång? Begär arbetsgivarintyg för allt utfört arbete under perioden du stämplat. Ibland kan man få ihop det. Lycka till!

Jag har jobbat genomsnitt 90 timmar i sex månader i rad och den 7:e månaden bara 33 timmar , därefter blev det heltid i tre månader. Så det borde vara lugnt då antar jag?
Citera
2019-09-01, 01:08
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag har jobbat genomsnitt 90 timmar i sex månader i rad och den 7:e månaden bara 33 timmar , därefter blev det heltid i tre månader. Så det borde vara lugnt då antar jag?
Ja.
Citera
2019-09-01, 01:55
Medlem
diar84s avatar
Bra. Och har du barn så får a-kassan en automatisk signal från Försäkringskassan om detta & du får 150 dagar extra. Du behöver inte ta upp deras tid & meddela det.

Däremot bra att komma ihåg är att får man en ny ersättningsperiod, hårdare tider, så får du:

1. 80 procent av den genomsnittliga inkomsten per dag i arbetet i ditt senaste arbetsvillkor, eller
2. 65 procent av den genomsnittliga inkomsten per dag som du hade i din förra ersättningsperiod.

Lite svårt att hålla koll på när man inte är insatt. Men dagpenningen kommer minska med dina följande 300 (450) dagar rejält om du inte tjänat JÄVLIGT bättre, tyvärr.
Senast redigerad av diar84 2019-09-01 kl. 01:58.
Citera
2019-09-02, 18:56
Medlem
diar84s avatar
Citat:
glömt att tidsrapportera och detta kommer jag på nu , är det kört för mig?

Ja, glömmer man skicka in sin aktivitetsrapport så får man en varning, andra gången 1 dag avstängning osv. Minns när jag jobbade där så gick nästan ingen av förklaringarna igenom. Undantag kan vara att sista dagen för att skicka in rapporten dvs dag 14 varit problem på AF:s hemsida. Men då får a-kassan reda på exakt datum och tidsperiod när hemsidan strulat. Då kan det gå igenom. Men är det dag 13 så kan man alltid gå till närmsta AF och ge rapporten i pappersform. Annars är det i princip kört.

Aktivitetsrapporterna tar otroligt mycket tid av handläggarna. Och folk skyller på att de inte fått information om att de ska rapportera, barn hit och dit, någon nära har dött etc etc. Avlag på allt. Skulle jag ta pengar från en försäkring så är det första jag skulle kolla upp: vad behöver jag göra, regelverk? Vad krävs?
Citera
2019-09-02, 19:11
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Nästa stopp blir mitt handelsbolag

Den har vara fungerat som ett projekt, ingen inkomst eller arbetad tid har skett där utan vi har på vår fritid bara sett upp en hemsida.

Detta skall förhoppningsvis inte påverka om jag inte har någon inkomst att redovisa

Om du har ett företag får varken du eller någon annan vara verksam i det om du har a-kassa. Det innebär bland annat att du inte får göra inköp, leta kunder eller marknadsföra verksamheten. Om du eller någon annan börjar arbeta i företaget har du inte rätt till a-kassa längre.

Om a-kassan beviljar dig ersättning och gör bedömning att du har ett vilande företag, så kommer a-kassan kolla upp ditt företag minst 1 gång per år (kolla hemsidan, facebook, skatteverket m.m.) Om du bedöms göra något aktivt i företaget kan det stå dig dyrt med återkrav, polisanmälan m.m. Så där rekommenderar jag du är ärlig med ditt företag, om du börjar jobba mera/återupptar verksamheten.
Citera
2019-09-02, 19:15
Avslutad
Citat:
Om du har ett företag får varken du eller någon annan vara verksam i det om du har a-kassa. Det innebär bland annat att du inte får göra inköp, leta kunder eller marknadsföra verksamheten. Om du eller någon annan börjar arbeta i företaget har du inte rätt till a-kassa längre.

Om a-kassan beviljar dig ersättning och gör bedömning att du har ett vilande företag, så kommer a-kassan kolla upp ditt företag minst 1 gång per år (kolla hemsidan, facebook, skatteverket m.m.) Om du bedöms göra något aktivt i företaget kan det stå dig dyrt med återkrav, polisanmälan m.m. Så där rekommenderar jag du är ärlig med ditt företag, om du börjar jobba mera/återupptar verksamheten.

Precis

Jag kommer att lägga ner företaget direkt jag får pengar, hemsidan är redan nerlagd.
Citera
2019-09-02, 19:32
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Precis

Jag kommer att lägga ner företaget direkt jag får pengar, hemsidan är redan nerlagd.

Skulle jag vara du skulle jag lägga ner företaget redan NU och kontakta bolagsverket direkt. Har du företag och inte lagt ner ännu, så kommer a-kassan kräva dig på intyg, skattedeklarationer för 3 år tillbaka m.m. Ett papperskrig får du vara förberedd på. Om du lägger ner företaget direkt så slipper du den skiten.
Citera
2019-09-02, 23:29
Avslutad
Citat:
Skulle jag vara du skulle jag lägga ner företaget redan NU och kontakta bolagsverket direkt. Har du företag och inte lagt ner ännu, så kommer a-kassan kräva dig på intyg, skattedeklarationer för 3 år tillbaka m.m. Ett papperskrig får du vara förberedd på. Om du lägger ner företaget direkt så slipper du den skiten.

Det är exakt det har krävt och antar att det är redan försent, de krävde dock ingen underskrift. Imorgon måste jag till skatteverket för att få ut alla skattedeklarationer.

Förstod inte allvaret innan det var försent och har lärt mig min läxa.

Mycket prat om utomstående eller närstående som skulle skriva under.

Hade jag förstått allvaret hade jag lagt ner det tidigare.
Citera
2019-09-03, 00:19
Avslutad
En annan fråga blir då förstås nu

Om jag har fått jobb och skall börja nästa vecka men har inte rapporterat det för arbetsförmedlingen att det var ju den tjänst jag hade sökt (fick den via kontakt) , kan det också bli problematiskt eller kollar a-kassan endast på att jag skall vara berättigad ersättning och att jag har åtminstone sökt jobb?

Tex har jag inte skrivit in att jag var på en arbetsintervju den 16:e juni
Citera
2019-09-03, 12:43
Medlem
diar84s avatar
Citat:
En annan fråga blir då förstås nu

Om jag har fått jobb och skall börja nästa vecka men har inte rapporterat det för arbetsförmedlingen att det var ju den tjänst jag hade sökt (fick den via kontakt) , kan det också bli problematiskt eller kollar a-kassan endast på att jag skall vara berättigad ersättning och att jag har åtminstone sökt jobb?

Tex har jag inte skrivit in att jag var på en arbetsintervju den 16:e juni

Grattis till jobbet! A-kassan är inte intresserad av vilka jobb du sökt. Det är Arbetsförmedlingen som går igenom och godkänner/underkänner din aktivitetsrapport. Får däremot a-kassan ett meddelande från Arbetsförmedlingen att rapporten inte godkänns, då kommer a-kassan kommunicera med dig och undra varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in