2019-08-17, 23:03
Medlem
Har hela tiden trott att han tagit sitt liv antingen på plats han sett från tågfönstret eller med hjälp av passerande tåg. Kroppen finns där han fullföljt sitt självmord eller där den fallit av tåget. Folk tänker hela tiden "men lokföraren borde ju sett", men vad är det som säger att han sprang framför tåget? Hoppat från en bro, hoppat in mellan två vagnar, eller nåt sånt kan fungera osett.
Om det visar sig vara han i Belgien? Kan kroppen åkt med i t ex en öppen vagn som tömts i vattnet? Ett lass sten för nåt bygge i vatten? Nja, lite långsökt med uteslut inte alla händelseförlopp runt att han dog i Hallsberg men kroppen åkte tåg till Belgien.
Citera
2019-08-18, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har hela tiden trott att han tagit sitt liv antingen på plats han sett från tågfönstret eller med hjälp av passerande tåg. Kroppen finns där han fullföljt sitt självmord eller där den fallit av tåget. Folk tänker hela tiden "men lokföraren borde ju sett", men vad är det som säger att han sprang framför tåget? Hoppat från en bro, hoppat in mellan två vagnar, eller nåt sånt kan fungera osett.
Om det visar sig vara han i Belgien? Kan kroppen åkt med i t ex en öppen vagn som tömts i vattnet? Ett lass sten för nåt bygge i vatten? Nja, lite långsökt med uteslut inte alla händelseförlopp runt att han dog i Hallsberg men kroppen åkte tåg till Belgien.
Har själv tänkt i dom banorna... Även om jag försöker hålla mig till det mest sannolika. Men det är klart att man slås av tanken. Men då tror jag mer på att han på något vis förolyckats på tåget. Blivit klämd, fastnat eller så. Jag har tidigare varit inne på att han kan ligga efter spåret, av samma orsak. Att han hoppat på en vagn men tyvärr insett att det inte var lika riskfritt och coolt som det ser ut att vara på film när folk springer runt på tåg. Omöjligt är det ju absolut inte.. Men som sagt, köper inte självmord i det fallet (OM han hamnat i Belgien alltså). Att hoppa in mellan två vagnar... Eller något liknande. Låter för "osäkert"... Jag får upp bilder i det fallet av ett halvdant självmord utan garantier på direkt död. Jag köper inte det. Även om det förekommer självmordsförsök där någon överlever så är det nog rätt ovanligt när det gäller den typen av självmord. Tar man livet av sig med hjälp av tåg så är det väl spåret eller hoppa framför som gäller. Och vad jag vet har det aldrig hänt att en kropp färdas 200 mil vid ett sådant tillvägagångssätt. Att han skulle hänga och dingla runt tåget... Näe. Dessutom lär ju inte ett godståg som passerar Hallsberg hålla speciellt hög fart. Känns som ett väldigt "klumpig" och "riskfyllt" tillvägagångssätt att ta livet av sig på. Att krångla på det sättet kan lika gärna sluta som sondmatad-grönsak resten av livet, Efter 20 fruktansvärda minuter väntandes på ambulans i ett chocktillstånd som är obeskrivligt. Jag tror (spekulation) att det hör till ovanligheten när man pratar självmordsförsök. Alltså riktiga... INTE hoppa från 3 meter, Lyssna på HIM och rispa sig med en säkerhetsnål eller svälja 6 Alvedon. Dom som verkligen gör det, dom gör det och klarar sig mycket sällan. Av den orsaken att dom inte krånglar runt på det viset..

Men som sagt, han kan mycket väl ha hoppat på ett godståg... Tittat ut ur vagnen vid en tunnelingång. Snubblat under en kraft inbromsning, Ramlat, Blivit klämd.. Som du själv skrev, Sten, Skrot, eller liknande. Skulle man hoppa på en skrotvagn så är nog chansen att INTE bli skadad under en färd på flera hundra mil obefintlig. Sen kommer ju följdfrågan. hur fan har den hamnat där den hittades... Det förutsätter ju att kroppen har legat vid något som skall dumpas.

Ju mer jag tänker på det, mer förvirrad blir jag. Är det han i Belgien så kanske man skall fundera på en persons inblandning ändå? Lastbil då.
Att en kropp flänger runt på det viset utan någons inblandning? Okej om vattendraget den hittades i ligger precis vid spåret. Då är väl biffen stekt... Men gör den inte det så tror jag inte på min egna tåg teori.

Finns det ingen info om vart kroppen i Belgien hittades? Någon måste väl kunna gräva fram det? Hade gärna försökt men kan bara Svenska. :P
Vet man när den Belgiska polisen hittade kroppen?
Citera
2019-08-18, 09:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Vad har det med saken att göra? Hoppar han på första bästa tåg skiter han nog i vilket.
Om Patrik hamnade i Belgien så är det väl mest troligt att han gjort detta med tåg. I synnerhet om det nu går direkt tåg dit. Eller så kanske han trodde den skulle till Falun? Han kanske ville till Falun?

Har han hoppat på ett godståg är det väl i allra högsta grad logiskt att han inte har med sig en stor jäkla rullväska? Utan bara det nödvändigaste. Vilket i min värld också talar mer för att det är tåg vi talar om och inte lastbil.

Varför si och varför så... Varför klev han av från första början? Det är väl den mest relevanta frågan egentligen. Utan svar på den frågan kan vi ju knappast få svar på följdfrågorna... varför gick han dit, istället för dit? Varför lämnade han den väskan där och den andra där borta?

Det finns i min värld två skäl till att dumpa väskorna.
1. Han behöver dom inte längre.
2. Dom är i vägen, av någon orsak.
Båda svarsalternativen har ju följdfrågor som kan spekuleras i till absurdum.

Mina två frågor är ämnade att belysa det ologiska.

P kom med tåg ifrån Falun, mycket osannolikt att ta godståg tillbaks till Falun om det var dit han ville. Åtminstone kunde han svårligen veta vart han skulle hamna om han åkte godståg.

Att lämna resväskan är en sak, men ryggsäcken, varför kunde han inte ha den med sig på ett godståg, och varför lämna väskorna på två platser?

Inte osannolikt att P bar ryggsäcken på ryggen.

Resväskan hittas närmare stationen och på en gata än ryggsäcken, som hittas längre ifrån stationen och i terräng.

Kan tala för att P hastigt hamnade i ett fordon där resväskan hittas, och att ryggsäcken därefter dumpas i terrängen.

Alternativt lämnas resväskan på gatan och P går ut på åkern och där kvarlämnar ryggsäcken.

P kan väl lika gärna ha åkt bil till Belgien, varför just godståg eller lastbil?
Citera
2019-08-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mina två frågor är ämnade att belysa det ologiska.

P kom med tåg ifrån Falun, mycket osannolikt att ta godståg tillbaks till Falun om det var dit han ville. Åtminstone kunde han svårligen veta vart han skulle hamna om han åkte godståg.

Att lämna resväskan är en sak, men ryggsäcken, varför kunde han inte ha den med sig på ett godståg, och varför lämna väskorna på två platser?

Inte osannolikt att P bar ryggsäcken på ryggen.

Resväskan hittas närmare stationen och på en gata än ryggsäcken, som hittas längre ifrån stationen och i terräng.

Kan tala för att P hastigt hamnade i ett fordon där resväskan hittas, och att ryggsäcken därefter dumpas i terrängen.

Alternativt lämnas resväskan på gatan och P går ut på åkern och där kvarlämnar ryggsäcken.

P kan väl lika gärna ha åkt bil till Belgien, varför just godståg eller lastbil?
Ja... Han kan väl lika gärna ha gått till Belgien. Han har ju haft en stund på sig.
Att man gissar på tåg eller lastbil är väl för att det förekommer uppgifter om att det går tåg dit. Och att det vid tidpunkten förekom tung trafik i området. Och oddsen för att stöta på en lastbil i Hallsberg som skall till Belgien är väl betydligt större än att stöta på en personbil som skall dit.

Men du har väl rätt i det. Det måste ju inte vara så... Visst förekommer det belgiska bilar eller andra som säkert åker dit.

Som sagt... Väskorna är ett mysterium. Jag förstår inte heller det. Om han ser ett tåg och dumpar Rullväskan så förstår jag, men inte ryggsäcken. Och Ryggsäcken borde då rimligtvis hamna på samma ställe som rullväskan om han kommer på att den är i vägen också.

När hittades väskorna? Att han dumpar rullväskan är ju som sagt inte så konstigt... Oavsett hur han tar sig från Hallsberg.. (om han nu mot förmodan har gjort det) Men den andra väskan kan tyckas lite underligt. Men jag tänker att han kanske helt enkelt dumpar Rullväskan direkt. Mer eller mindre direkt efter han försvinner ur kameran. Ryggsäcken kanske bara dumpas rakt upp och ner för att han inte har något i den som han behövde? Och den kan ju ha dumpats långt efter rullväskan. Fanns väl flera vittnen som påstod att man sett honom i Hallsberg morgonen efter försvinnandet? Hade han väskor med sig då? Om dessa "obsar" stämmer... Om någon av obsarna stämmer och den personen inte hade väskor så är det ju inget att spekulera i heller. Och rätt så "omystiskt". Då kände han helt enkelt inte att han behövde skiten...

EDIT: Jag vet inte riktigt hur du tänker... Tror du att det är en till person inblandad?
Sista väskan känns ju så... Men Polisens säkerhet och Pappans sätt att ändra sin inställning efter han besöker Hallsberg första gången efter försvinnandet får ju i alla fall mig att tänka i banorna att man VET att han varit vid liv/fri/Icke kidnappad efter väskorna dumpats. Nu säger inte jag att polisen inte kan ha fel eller att en brottsling inte kan dölja alla spår... Klart det går. Men min magkänsla säger mig att det finns något som antyder att han varit vid livet efter detta.

Föräldrar söker svar... Och att man i fall som detta inte någonsin lyft tanken att han utsatts för brott finner jag underligt. Med tanke på väskorna... OM man nu inte har ett livstecken. Dom verkar ha varit så säkra i detta fall på att han levt en tid efter sista bekräftade observationen (filmen). En säkerhet jag sällan skådat i andra liknande försvinnanden...
Senast redigerad av Abdullakastrulla 2019-08-18 kl. 11:23.
Citera
2019-08-31, 15:23
Avstängd
Vad tror ni om sop/ container teorin

Det fanns en returpunkt i närheten. Tänk om Patrik hade på något sätt hamnat i en Container eller soptunna.

I ngn form av droginfluerad psykos kanske han kröp in och somnade.

Eller om han råkat ut för någon olycka och någon placerat Patrik där?

Isåfall själva försvinnandet beror isåfall på soppressen

Finns ett liknade fall i England där en soldat på permis försvann och man tror han somnade i en soptunna. Därefter kommer sopbilen ...
I Sverige finns dessutom en tradition att elda upp sopor. Om Patrik hamnade där finns inget kvar

Läs https://en.m.wikipedia.org/wiki/Disappearance_of_Corrie_McKeague

Finns också ett svenskt fall där en vaktmästare försvann i ett soppress.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvunnen-vaktmastare-dog-i-soppress/

alltså detta är rätt makabra och grymma öden.

Men uppenbarligen har försvunna personer dött i en soppress?

Vilket avskyvärt slut för Patrik isåfall
Citera
2019-08-31, 22:10
Medlem
Hur lång tid ska de ta innan man får svar på om det var Patrik dom hittade? Inte sett något här i tråden men ber om ursäkt ifall jag missat de.
Citera
2019-09-01, 07:50
Medlem
GmbHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMakaber
Vad tror ni om sop/ container teorin

Det fanns en returpunkt i närheten. Tänk om Patrik hade på något sätt hamnat i en Container eller soptunna.

I ngn form av droginfluerad psykos kanske han kröp in och somnade.

Eller om han råkat ut för någon olycka och någon placerat Patrik där?

Isåfall själva försvinnandet beror isåfall på soppressen

Finns ett liknade fall i England där en soldat på permis försvann och man tror han somnade i en soptunna. Därefter kommer sopbilen ...
I Sverige finns dessutom en tradition att elda upp sopor. Om Patrik hamnade där finns inget kvar

Läs https://en.m.wikipedia.org/wiki/Disappearance_of_Corrie_McKeague

Finns också ett svenskt fall där en vaktmästare försvann i ett soppress.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvunnen-vaktmastare-dog-i-soppress/

alltså detta är rätt makabra och grymma öden.

Men uppenbarligen har försvunna personer dött i en soppress?

Vilket avskyvärt slut för Patrik isåfall

1997 så var det två pojkar i Norberg som klämdes ihjäl då de krupit in i en container samtidigt som en sopbil kom för att tömma den:
https://www.expressen.se/nyheter/sa-orkade-vi-ga-vidare-efter-olyckan/
Citera
2019-09-06, 15:57
Medlem
Är det någon som vet om man gjort klart DNA undersökningen i Belgien?
Citera
2019-10-05, 21:25
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Ja... Han kan väl lika gärna ha gått till Belgien. Han har ju haft en stund på sig.
Att man gissar på tåg eller lastbil är väl för att det förekommer uppgifter om att det går tåg dit. Och att det vid tidpunkten förekom tung trafik i området. Och oddsen för att stöta på en lastbil i Hallsberg som skall till Belgien är väl betydligt större än att stöta på en personbil som skall dit.

Men du har väl rätt i det. Det måste ju inte vara så... Visst förekommer det belgiska bilar eller andra som säkert åker dit.

Som sagt... Väskorna är ett mysterium. Jag förstår inte heller det. Om han ser ett tåg och dumpar Rullväskan så förstår jag, men inte ryggsäcken. Och Ryggsäcken borde då rimligtvis hamna på samma ställe som rullväskan om han kommer på att den är i vägen också.

När hittades väskorna? Att han dumpar rullväskan är ju som sagt inte så konstigt... Oavsett hur han tar sig från Hallsberg.. (om han nu mot förmodan har gjort det) Men den andra väskan kan tyckas lite underligt. Men jag tänker att han kanske helt enkelt dumpar Rullväskan direkt. Mer eller mindre direkt efter han försvinner ur kameran. Ryggsäcken kanske bara dumpas rakt upp och ner för att han inte har något i den som han behövde? Och den kan ju ha dumpats långt efter rullväskan. Fanns väl flera vittnen som påstod att man sett honom i Hallsberg morgonen efter försvinnandet? Hade han väskor med sig då? Om dessa "obsar" stämmer... Om någon av obsarna stämmer och den personen inte hade väskor så är det ju inget att spekulera i heller. Och rätt så "omystiskt". Då kände han helt enkelt inte att han behövde skiten...

EDIT: Jag vet inte riktigt hur du tänker... Tror du att det är en till person inblandad?
Sista väskan känns ju så... Men Polisens säkerhet och Pappans sätt att ändra sin inställning efter han besöker Hallsberg första gången efter försvinnandet får ju i alla fall mig att tänka i banorna att man VET att han varit vid liv/fri/Icke kidnappad efter väskorna dumpats. Nu säger inte jag att polisen inte kan ha fel eller att en brottsling inte kan dölja alla spår... Klart det går. Men min magkänsla säger mig att det finns något som antyder att han varit vid livet efter detta.

Föräldrar söker svar... Och att man i fall som detta inte någonsin lyft tanken att han utsatts för brott finner jag underligt. Med tanke på väskorna... OM man nu inte har ett livstecken. Dom verkar ha varit så säkra i detta fall på att han levt en tid efter sista bekräftade observationen (filmen). En säkerhet jag sällan skådat i andra liknande försvinnanden...

Är en annan person inblandad så kan resväskorna vara en avledande manöver. Han kan ha blivit påkörd av någon som stuvat in honom bilen. Sedan har denne ställt väskorna åt sidan för att avleda. Åkt till Belgien och droppat Patrik i vattnet. Vad jag förstår så har de hittat en kropp eller del av kropp i vattnet i Belgien och fått DNA träff. Seriemördare on Tour ?
Citera
2019-10-06, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Är en annan person inblandad så kan resväskorna vara en avledande manöver. Han kan ha blivit påkörd av någon som stuvat in honom bilen. Sedan har denne ställt väskorna åt sidan för att avleda. Åkt till Belgien och droppat Patrik i vattnet. Vad jag förstår så har de hittat en kropp eller del av kropp i vattnet i Belgien och fått DNA träff. Seriemördare on Tour ?
Han kände någon som bodde i Hallsberg, en person som skall ha studerat i Falun.
Citera
2019-10-06, 11:54
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten

Jag har aldrig hört talas om en mördare som kört med ett lik i bilen över minst tre länders gränser. Skriv den kriminalromanen du, men inget förlag kommer att ge ut den.
Citera
2019-10-08, 05:11
Medlem
(Spekulation)

Funderar på en sak .

Det där Belgientåget går ju först direkt till Malmö .
Tänk om Patrik lyckats läsa sig till att detta tåg först tar sig till Malmö för att sedan gå vidare ner mot Belgien ?
Då tog han kanske chansen att ta sig in/på någon slags containervagn eller liknande för att ” hoppa av i Malmö ?
Men dessa tåg antar jag inte stannar på någon slags station utan går väl direkt till någon annan slags avlastning där i Malmö ?
Och hur skulle då Patrik veta när och hur han skulle stiga av .
Kan ju ha varit både kranar och annat mekaniskt där tåget stannade till .
Sen kanske han inte kom ur vagnen utan blev kvar på tåget på något sätt och for vidare över sundet och bort mot Belgien ?
Hemska tanke .
Hoppas inte det var så .

(Spekulation)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in