2019-08-14, 10:03
Medlem
Ett par inlägg publicerde på rättsmedicinalverkets hemsida om möjliga problem med dna:t i patriks fall:

https://web.retriever-info.com/go/?sa=2031340&d=050804201908109ee26f8c07d3e4c0fbbcff 8baef03cab&s=50804&x=e06b254ea785d2c9f61ffa780059e 74f&a=4479&p=1036902

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-om-kritiken-fran-patriks-mamma-informationen-fanns-redan-ute

https://www.rmv.se/rattsmedicinalverket-i-media/
Senast redigerad av meetthefockers 2019-08-14 kl. 10:06.
Citera
2019-08-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag undrar hur lätt/svårt det kan vara att ta sig in i lagerutrymmen, transportvagnar mm. Nattetid är säkerligen utrymmen och vagnar säkert låsta, och områden avspärrade.

Men dagtid kanske lastbilar och andra transporter åker in och ut inom området, godsvagnar fylls på vilket möjligen lämnar utrymme för en person att slinka in på något ställe där man inte har tillåtelse att vistas. Jag förmodar att de flesta lager har övervakningskameror, passerkort/koder och larm med tanke på stöldrisker.

Någon som har koll på hur ett sådant område ser ut och vilka möjligheter det finns att "råka" hamna i Belgien?

Jag kan tänka mig att ett scenario kan ha varit att Patrik fick en ångestattack på tåget när killarna satte sig runt honom. Med den ökade risken att få en psykos som man har om man har en djup depression kan en sådan sedan utlösts om han inte lyckades få kontakt med sin mamma när han klev av.

Om han virrat runt något dygn och sett ett ställe att gömma sig på eller vila kanske han råkade hamna på något godståg?

Men efter ett dygn utan dryck och mat, i vilket skick skulle han vara i då? Någon borde väl ha upptäckt honom vid något tillfälle när de anlände? Han borde ju ha behövt sköta sina behov i vagnen, och vara i ett mycket dålig skick känns det som. Någon borde väl ha tagit hand om honom så han fått hjälp.

Så jag tycker att detta inte låter inte så troligt i mina öron, men vem vet?

Mest tror jag att han ändå ligger i närområdet runt Hallsberg.
Vill man tjuvåka ett godståg som råkar gå mot Belgien så kan man. Hur svårt/lätt det är beror ju helt på vad det är för typ av vagnar på tåget. Och det kan jag misstänka varierar från dag till dag.
Jag vet förvisso inte hur det funkar idag... Men när jag var yngre var det inga svårigheter. Och det finns ju till och med Youtube kanaler där folk ägnar sig åt detta.

Sannolikt har han ju avlidit i Hallsberg! Men är det han som är hittad i Belgien så är ju godståg det mest troliga sättet han tagit sig dit på. I synnerhet nu om det är bekräftat att det faktiskt går tåg från Hallsberg till Belgien.
Citera
2019-08-17, 00:25
Avstängd
Teorin om att Patrik tågsurfade som ungdomar och möjligen gjorde om det i Hallsberg.
Någon som läst om den?

Patrik dog av en elstöt isåfall
Citera
2019-08-17, 00:42
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Vill man tjuvåka ett godståg som råkar gå mot Belgien så kan man. Hur svårt/lätt det är beror ju helt på vad det är för typ av vagnar på tåget. Och det kan jag misstänka varierar från dag till dag.
Jag vet förvisso inte hur det funkar idag... Men när jag var yngre var det inga svårigheter. Och det finns ju till och med Youtube kanaler där folk ägnar sig åt detta.

Sannolikt har han ju avlidit i Hallsberg! Men är det han som är hittad i Belgien så är ju godståg det mest troliga sättet han tagit sig dit på. I synnerhet nu om det är bekräftat att det faktiskt går tåg från Hallsberg till Belgien.

Skulle tro att det är mer troligt att han fått lift av en belgisk långtradare.
Citera
2019-08-17, 13:36
Medlem
Om detta är det aktuella fyndet så är det intressant att i närheten ligger Bryssels stora rangerbangård för godståg i stadsdelen Haren (se karta i artikeln).

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
De hittade en kille i en kanal i utkanten av Bryssel i maj. Kroppen var i ett avancerat stadium av förruttnelse. Fast enligt artikeln skall han ha legat "åtskilliga dagar eller veckor" i vattnet. Men det kan ju ha varit syrefattigt på botten så att föruttnelseprocessen gått långsammare och han legat där längre?

https://www.7sur7.be/home/le-corps-d-un-homme-inconnu-decouvert-dans-le-canal-a-haren~aef8de937/

Jag kan inte se att just detta lik senare blivit identifierat. Men man hittar ofta okända lik i Belgien. Belgisk polis har en särskild "cell" med fem poliser som jobbar med att försöka identifiera okända likfynd.
Citera
2019-08-17, 15:08
Moderator
OYs avatar
Citat:

Av vilken anledning lämnade han sina väskor på två olika platser?

Och hur visste han att godsvagnen inte skulle till Falun?
Citera
2019-08-17, 16:39
Medlem
perkosals avatar
Vet inte om någon noterat det, men de första Belgiska artiklarna om detta är ju daterade 2017-12-29.

Citat:
Kroppen av en okänd man upptäcktes torsdag i Willebroek-kanalen i Haren (Bryssel stad), säger Brysselgolvet fredag. Liket rapporterades omkring 16:00 och togs bort från vattnet av brandmän. Offret har ännu inte identifierats och orsaken till hans död är okänd. Åklagarmyndigheten i Bryssel vädjade till Federal Police's Victim Identification Team (DIV) och en kriminalteknisk läkare gick på plats. En första extern undersökning avslöjade att kroppen inte visade tecken på våld. En obduktion kommer att genomföras på fredag ​​och bör kasta mer ..

Redaktion 29-12-17, 13:36 Senast uppdaterad: 13-05-19, 07:49

Tidsmässigt ser det ju ut att kunna passa med Patriks försvinnande. Och då har han troligen inte avlidit i Hallsberg. Men frågan är om det är först nu, 2019 som man böjar rota i det och försöka spåra via DNA.

Det skulle ju kunna vara Patrik. Det finns väl inget som säger att han inte kan ha rest dit, försörjt sig som gatuartist eller kanske professionellt, skaffat en tatuering och levt loppan. Sen kanske nåt gick snett.

Varför gick det rykten i Hallsberg? Och varför talades det om hot mot folk (har för mig att det står något om det någonstans)? Förväxlades han med någon annan, som någon tog någon annan för att vara Patrik?
Var det någon mer som reste med Patrik? "Puss och kram?" Någon som han skulle möta upp med?
Smet han undan för att leva sitt liv med någon annan? Någon som inte föräldrarna accepterade?
Citera
2019-08-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Av vilken anledning lämnade han sina väskor på två olika platser?

Och hur visste han att godsvagnen inte skulle till Falun?
Vad har det med saken att göra? Hoppar han på första bästa tåg skiter han nog i vilket.
Om Patrik hamnade i Belgien så är det väl mest troligt att han gjort detta med tåg. I synnerhet om det nu går direkt tåg dit. Eller så kanske han trodde den skulle till Falun? Han kanske ville till Falun?

Har han hoppat på ett godståg är det väl i allra högsta grad logiskt att han inte har med sig en stor jäkla rullväska? Utan bara det nödvändigaste. Vilket i min värld också talar mer för att det är tåg vi talar om och inte lastbil.

Varför si och varför så... Varför klev han av från första början? Det är väl den mest relevanta frågan egentligen. Utan svar på den frågan kan vi ju knappast få svar på följdfrågorna... varför gick han dit, istället för dit? Varför lämnade han den väskan där och den andra där borta?

Det finns i min värld två skäl till att dumpa väskorna.
1. Han behöver dom inte längre.
2. Dom är i vägen, av någon orsak.
Båda svarsalternativen har ju följdfrågor som kan spekuleras i till absurdum.
Citera
2019-08-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Skulle tro att det är mer troligt att han fått lift av en belgisk långtradare.
Varför då? Jag tror dock att chansen för det är lika stor som för godståg.
Det som för mig talar mer för godståget är dumpandet av väskor.
Men ska man göra en "EvaEva" spekulation och fantisera iväg detaljbeskrivna händelseförlopp så kan man säkert få till logiska förklaringar till att man dumpar väskorna inför en lastbilsfärd också... Så klart.
Men att åka med en och samma lastbil från Hallsberg till Belgien... Känns ju inte jätte troligt. Dessutom har han ju flytt tåget pga människor, att då välja att åka med en okänd gubbe i 15-20 timmar känns ju inte sådär jätte troligt kanske? Är du inne på att ett brott har begåtts då?

Känns ju rent spontant att någon bör ha sett honom under denna färd om han har varit vid livet. Och efter typ tio timmar med en Belgisk lastbilschaffis, borde han väl ha hoppat av i Skåne? Även om han drabbats av någon form av panik eller stress borde han ju när dom rullar in i Skåne "piggnat till" och föredra föräldrahemmet framför att fortsätta över danmark/tyskland, i denna lastbilshytt med en belgare..
Citera
2019-08-17, 17:55
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Varför då? Jag tror dock att chansen för det är lika stor som för godståg.
Det som för mig talar mer för godståget är dumpandet av väskor.
Men ska man göra en "EvaEva" spekulation och fantisera iväg detaljbeskrivna händelseförlopp så kan man säkert få till logiska förklaringar till att man dumpar väskorna inför en lastbilsfärd också... Så klart.
Men att åka med en och samma lastbil från Hallsberg till Belgien... Känns ju inte jätte troligt. Dessutom har han ju flytt tåget pga människor, att då välja att åka med en okänd gubbe i 15-20 timmar känns ju inte sådär jätte troligt kanske? Är du inne på att ett brott har begåtts då?

Känns ju rent spontant att någon bör ha sett honom under denna färd om han har varit vid livet. Och efter typ tio timmar med en Belgisk lastbilschaffis, borde han väl ha hoppat av i Skåne? Även om han drabbats av någon form av panik eller stress borde han ju när dom rullar in i Skåne "piggnat till" och föredra föräldrahemmet framför att fortsätta över danmark/tyskland, i denna lastbilshytt med en belgare..

Hade han visat några tidigare tecken på rädsla för folk/okända? Man vet väl inte om det var pga "människor" som han "flytt tåget"?
Citera
2019-08-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Hade han visat några tidigare tecken på rädsla för folk/okända? Man vet väl inte om det var pga "människor" som han "flytt tåget"?
Nä, man vet väl egentligen ingenting. Men det var väl vittnet på tåget som påstod att hon uppfattade det som att han tyckte det blev jobbigt när det kom in fler människor på tåget. Nåt grabbgäng där.

Jag påstår väl ingenting egentligen. Tycker bara hennes vittnesmål rimmar illa med att hoppa på en lastbil till Belgien med en okänd människa. Och sedan sitta i den där lastbilen med densamma i 20 timmar. Men vad vet jag... Det är bara spekulationer.

Om vi säger såhär... JAG hade valt godståg framför lastbil med okänd förare.
Men jag vet inte hur han tänkte.

EDIT:
Oavsett vad tycker jag det är konstigt att han färdas förbi/genom sin hemstad.
Då kan man ju börja fundera på vad det var han "flydde" ifrån. Oavsett hur han tar sig till belgien, Om vi leker med tanken att han kommit dit levande.. Så lär han ju passerat ganska nära sina hemtrakter. Och enligt föräldrar och tågtant så var det ju puss och gull med föräldrarna men grabbarna på tåget skapade ett obehag och han stack. Den tid det tar från Hallsberg till Malmö lär han ju haft gott om tid på sig att varva ner och vilja hoppa av när han är "hemma", tycker man.
Senast redigerad av Abdullakastrulla 2019-08-17 kl. 19:38.
Citera
2019-08-17, 19:43
Medlem
Hur lång tid väntas de ta tills det är 100 procent säkert att det är Patrik dom hittat? Eller har jag missat något inlägg gällande detta, har bara ögat igenom så i så fall ber jag om ursäkt redan nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in